PDA

Bekijk Volledige Versie : Redelijke kosten IP Announcement



JasperV
21/05/10, 09:29
Hallo Mensen,

Dit in navolging van mijn vorige thread. Deze gaat echter niet echt meer over LIR en RIPE, dus vandaar een nieuwe.

Wat zou een redelijk bedrag zijn wat een provider kan rekenen voor het announcen van een eigen PI-range. Niet het aanvragen dus, maar enkel het announcen op hun routers. (/24 range).

Oftewel wat rekenen jullie hiervoor normaal gesproken? (per maand en eenmalig)

Bedankt.

mdf
21/05/10, 11:26
Dat ligt eraan hoeveel de klant bij je afneemt denk ik; de ISP zal het wat tijd kosten om zijn routers te configureren en filters aan te passen en om de transits/peers op de hoogte te stellen dat er een nieuwe range geadverteerd gaat worden.
Verder moet je er bij wijzigingen in je netwerk rekening mee houden.
Ik heb zoiets van als een klant een kastje en wat bandbreedte afneemt dat je die range van hem ook wel kunt adverteren zonder meerkosten; het adverteren an sich brengt geen kosten met zich mee natuurlijk behalve wat tijd om het te typen.

JasperV
21/05/10, 12:14
Zijn hier verder geen kosten aan verbonden maandelijks? of maandelijks activiteiten die nodig zijn? of belasting van een router etc?


Dat ligt eraan hoeveel de klant bij je afneemt denk ik; de ISP zal het wat tijd kosten om zijn routers te configureren en filters aan te passen en om de transits/peers op de hoogte te stellen dat er een nieuwe range geadverteerd gaat worden.
Verder moet je er bij wijzigingen in je netwerk rekening mee houden.
Ik heb zoiets van als een klant een kastje en wat bandbreedte afneemt dat je die range van hem ook wel kunt adverteren zonder meerkosten; het adverteren an sich brengt geen kosten met zich mee natuurlijk behalve wat tijd om het te typen.

Piwi-Web
21/05/10, 12:16
Zijn hier verder geen kosten aan verbonden maandelijks? of maandelijks activiteiten die nodig zijn? of belasting van een router etc?

Dat ligt meestal aan je provider ;) Sommige berekenen het, sommige niet

Apoc
21/05/10, 12:21
Hallo Mensen,

Dit in navolging van mijn vorige thread. Deze gaat echter niet echt meer over LIR en RIPE, dus vandaar een nieuwe.

Wat zou een redelijk bedrag zijn wat een provider kan rekenen voor het announcen van een eigen PI-range. Niet het aanvragen dus, maar enkel het announcen op hun routers. (/24 range).

Oftewel wat rekenen jullie hiervoor normaal gesproken? (per maand en eenmalig)

Bedankt.

Dat is voornamelijk afhankelijk van je commitment (qua bandbreedte). Als jij veel traffic doet, dan zal een netwerkpartij dit waarschijnlijk kostenloos doen. Als je weinig traffic doet, zou ik zeggen dat een eenmalig bedrag (gewoon gebaseerd op uurloon) redelijk is. Maandelijkse kosten lijken mij in ieder geval niet redelijk, want daar betaal je met je traffic commitment al voor.

The-BosS
21/05/10, 16:54
Zal er inderdaad vanaf hangen welke afspraken je hebt met je provider (commitment, rack afname, etc). De meeste partijen die ik ken rekenen enkel 1 uur aan werk om hun routers in te stellen of rekenen een fixed adminstratie kost. Veel zal ook afhangen of je zelf static routing doet en je nexthop krijgt van je provider (zodat je zelf subnet kan aanmaken en vlans) of dat je provider dit voor je moet doen. Andere partijen rekenen geen eenmalige setup kost maar een beheerkost per maand. Het zal dus vooral afhangen van de afspraken die je zelf maakt met je provider.

hostingjobs
29/05/10, 16:34
Voor het routeren / announcen van een PI-reeks brengt RIPE overigens wel kosten in rekening aan de partij die de zogenaamde 'Sponsoring LIR' is, oftewel de LIR die die IP-space bijhoudt in de database van Ripe. Wij rekenen een eenmalige setup-fee en daarna een jaarlijkse fee voor het bijhouden van de objecten en het afhandelen van alle administratie daarover, maar andere providers geven dit 'kado' bij het afnemen van bandbreedte en/of rackspace.