PDA

Bekijk Volledige Versie : Convenant brengt Adviesraad Registrars SIDN dichterbij



ISP Belang
20/05/10, 20:49
Convenant brengt Adviesraad Registrars SIDN dichterbij

In de afgelopen maanden is er door een aantal vertegenwoordigers uit grotere ondernemingen en de brancheverenigingen ISP Belang en ISP Connect, de zogenaamde ‘Initiatiefgroep registrars’, samen met SIDN, hard gewerkt aan voorstellen om tot een nieuwe Adviesraad Registrars (ARR) te komen.

Vandaag (donderdag 20 mei 2010) is door de betrokken partijen een convenant getekend waarin de gezamenlijke uitgangspunten voor de vorming van een ARR bevestigd worden.

Adviesraad Registrars
De herinrichting van de Adviesraad Registrars (voorheen Adviesraad Deelnemers) is een lang gekoesterde wens van de registrars en SIDN. De ARR wordt gekozen door de Raad van Registrars die gevormd wordt door alle bij SIDN aangesloten registrars. De ARR heeft als voornaamste taak haar achterban, het voltallige registrarveld, te vertegenwoordigen richting SIDN.

Formeel orgaan
Door de herinrichting van de ARR ontstaat een formeel orgaan dat namens de .nl-registrars contact onderhoudt met SIDN. De Adviesraad kan SIDN gevraagd en ongevraagd van advies voorzien en daarnaast als vertegenwoordiger van de registrars optreden. Ook zal de ARR betrokken worden bij de benoeming van een tijdelijk achtste lid van de Raad van Toezicht van SIDN, die specifieke kennis van het registrarveld heeft. De betrokkenen verwachten door de herinrichting van de ARR onderlinge communicatie en wederzijdse afstemming verder te verbeteren.

Onafhankelijk extern adviseur
Om de vorming van de ARR te bespoedigen hebben de initiatiefgroep en SIDN in maart 2010 een onafhankelijk extern adviseur bij de gesprekken betrokken. De heer Willem van Waveren, bestuursadviseur werkzaam vanuit Albatros Investments, begeleidt de besprekingen tussen de betrokken registrars. Deze gesprekken hebben tot het door alle betrokken partijen getekende convenant geleid.

Convenant
Door middel van het convenant bevestigen de betrokken partijen de gezamenlijke uitgangspunten voor de vorming van de ARR. Tevens zijn in het convenant de nader uit te werken onderwerpen benoemd en spreken alle partijen het vertrouwen in elkaar en het huidige proces uit. Partijen zijn inmiddels druk doende de nadere uitwerking vorm te geven. Het streven is om in de loop van dit jaar een stemming onder de registrars over het uitgewerkte voorstel te organiseren. Daarop volgt de installatie van de ARR en zal de nieuwe structuur formeel worden vastgelegd.

Bron1 (https://www.sidn.nl/nieuws/nieuwsbericht/article/sidn-en-registrars-werken-aan-een-nieuwe-adviesraad-registrars/) - Bron2 (http://www.ispbelang.com/advies-raad-registrars-sidn/)

RobinJB
20/05/10, 22:34
Waar is Bron 1 goed voor? Niet van ISP Belang, en exact zelfde bericht?
Overigens wel een goede ontwikkeling, inspraak is nu ver te zoeken.

ISP Belang
21/05/10, 09:53
Covernant ARR v1.1.

ISP Belang
21/05/10, 09:54
Bron1 kan nu aangepast worden naar: SIDN (https://www.sidn.nl/nieuws/nieuwsbericht/article/sidn-en-registrars-werken-aan-een-nieuwe-adviesraad-registrars/) Maar dat stond er gister nog niet...


Overigens wel een goede ontwikkeling, inspraak is nu ver te zoeken.Dank je, we hebben gister veel positieve reacties ontvangen op de relatiedag! :)

Wij zijn ook wel benieuwd naar de reacties hier!

Pur
21/05/10, 10:25
Ik vind het een mooie en positieve ontwikkeling.

De kleine registrars zijn volgens mij goed vertegenwoordigd met zowel ISPConnect als ISPBelang.

Ik had nog wel een vraagteken of de grote registrars zich wel goed vertegenwoordigd voelen. Er zijn zeker grotere partijen te vinden dan OpenProvider of Vevida. Wilden TransIP, RealTime Register, Hostnet etc niet? Of bijvoorbeeld KPN die met alle losse KPN registrars + xs4all + telfort/tiscali? zou ook niet misstaan.

Oftewel voelen de grote jongens zich wel goed vertegenwoordigd door OpenProvider en Vevida.

Maar hoe dan ook een positieve ontwikkeling.

Mikey
21/05/10, 10:32
Pur,

Lees punt 2a nog eens.

Pur
21/05/10, 10:36
Pur,

Lees punt 2a nog eens.

Die heb ik gelezen maar dat zegt me nog te weinig. Een x aantal registrars van de grote van Vevida wil niet zeggen dat Realtime, TransIP etc zich vertegenwoordigd voelen.

"groot aantal .nl-domeinnamen" is namelijk een relatief begrip.

Mikey
21/05/10, 11:01
Ik denk dat je het daarmee moet doen, of aan sidn vragen of ze willen aangeven wie dat allemaal geweest zijn :)

Pur
21/05/10, 11:26
Ik denk dat je het daarmee moet doen, of aan sidn vragen of ze willen aangeven wie dat allemaal geweest zijn :)

Of gewoon vragen aan de deelnemers in de ARR :-) Die hebben neem ik aan ook wel een idee of ze de grote gemene deler vertegenwoordigen of dat er nog een (grote) partij loopt te stampvoeten.

Het is hoe dan ook een positieve ontwikkeling en het lijkt er iig wel op dat de meeste registrars zich vertegenwoordigd mogen voelen.

Vircon
21/05/10, 13:12
Die heb ik gelezen maar dat zegt me nog te weinig. Een x aantal registrars van de grote van Vevida wil niet zeggen dat Realtime

Realtime is lid van ISPConnect. De grotere partijen vertegenwoordigen een aantal partijen uit de top 20 van SIDN.

Iedereen is eerder door SIDN uitgenodigd om aan te sluiten bij dit initiatief.

Ber|Art
21/05/10, 13:52
De initiatiefnemers :)

Van links naar Rechts:

- Roelof Meijer (Directeur SIDN)
- Vince van Domburg (Secretaris ISP Belang)
- Arno Vis (Directeur Openprovider)
- Willem van Waveren (Onafhankelijk extern adviseur van Albatros Investments)
- Eric Logtenberg (Directeur Vevida)
- Robert Nieuwenhuijse (Bestuurslid ISP Connect)
- Berrie Pelser (Voorzitter ISP Belang)
- Bertil Brendeke (Bestuurslid ISP Connect)

Niet op de foto maar wel betrokken zijn:
- Arnout Veenman (Voorzitter ISP Connect)
- Maarten Simon (SIDN)
- Sieger Springer (Director Marketing SIDN)
- Yom Schutte (Trans-IP voorheen Hostnet)

Ber|Art
22/05/10, 09:09
Iemand nog vragen, opmerkingen, aanvullingen?

®on
22/05/10, 09:37
Opmerking:

Chapeau en hulde voor de iniatiefnemers en SIDN. Bedankt voor jullie inzet. Dat mag best eens gezegd worden!

Ber|Art
22/05/10, 17:06
Dank je Ron! :) er zit al behoorlijk veel werk in en we zijn pas in Decmber klaar dus er gaat ook nog zeker wat werk aankomen! De SIDN heeft IMO zeker ook een pluim verdient! (en natuurlijk ISP Connect en de G20!)

t.bloo
22/05/10, 18:24
Hulde voor dit initiatief van SIDN, ISP Connect, G20 en ISP Belang! En fijn dat deze partijen bij elkaar aan tafel zitten.

dreamhost_nl
22/05/10, 19:52
De initiatiefnemers :)

Misschien interessant om tevens te vermelden wie er op de foto staan en tot welke organisatie deze behoort?

Ber|Art
23/05/10, 10:22
Misschien interessant om tevens te vermelden wie er op de foto staan en tot welke organisatie deze behoort?

Je hebt gelijk komt i

Van links naar Rechts:

- Roelof Meijer (Directeur SIDN)
- Vince van Domburg (Secretaris ISP Belang)
- Arno Vis (Directeur Openprovider)
- Willem van Waveren (Onafhankelijk extern adviseur van Albatros Investments)
- Eric Logtenberg (Directeur Vevida)
- Robert Nieuwenhuijse (Bestuurslid ISP Connect)
- Berrie Pelser (Voorzitter ISP Belang)
- Bertil Brendeke (Bestuurslid ISP Connect)

Niet op de foto maar wel betrokken zijn:
- Arnout Veenman (Voorzitter ISP Connect)
- Maarten Simon (SIDN)
- Sieger Springer (Director Marketing SIDN)
- Yom Schutte (Trans-IP voorheen Hostnet)

Sieger stond niet op de foto omdat hij de foto maakte ;)

Apoc
24/05/10, 16:11
Over 1 punt zijn jullie het in ieder geval alvast eens: de Nederlandse internetbranche draagt geen stropdas :cool:

Geert-Jan
24/05/10, 16:19
Over 1 punt zijn jullie het in ieder geval alvast eens: de Nederlandse internetbranche draagt geen stropdas :cool:

die ene met stropdas hoort er dan ook duidelijk niet tussen... :)

dreamhost_nl
27/05/10, 14:49
De stropdassen waren ingeleverd tegen naamtags.

Randy
27/05/10, 17:43
Ik mis de DHPA eigenlijk in dit hele verhaal, terwijl zij wel de grootste groep domeinen vertegenwoordigen.

Verder is het een leuke stap, al denk ik dat het weinig uit zal halen en de samenwerking tussen de verschillende partijen met verschillende belangen moeizaam zal zijn in het begin. Een goede kans om te laten zien dat het wel mogelijk is dus. Ik zet het eens in de agenda over 18 maanden en zal dan nog eens kijken wat er uit gekomen is...

VinceSTM
27/05/10, 18:54
Ik mis de DHPA eigenlijk in dit hele verhaal, terwijl zij wel de grootste groep domeinen vertegenwoordigen.

Verder is het een leuke stap, al denk ik dat het weinig uit zal halen en de samenwerking tussen de verschillende partijen met verschillende belangen moeizaam zal zijn in het begin. Een goede kans om te laten zien dat het wel mogelijk is dus. Ik zet het eens in de agenda over 18 maanden en zal dan nog eens kijken wat er uit gekomen is...

Bij het convenant zijn 11 registrars uit de top 20 betrokken, bij dhpa kan ik niet zo'n grote base vinden.. Ligt dat aan mij?

Wat betreft de samenwerking: hoewel deze in het begin moeizaam verliep, gaat deze steeds beter (het convenant is een resultaat van anderhalf jaar keihard werken, door alle partijen). Ik verwacht weinig problemen in de toekomst.