PDA

Bekijk Volledige Versie : Directadmin + PowerDNS (master)



Piwi-Web
19/05/10, 01:11
Hallo,

Ben bezig om mijn ns1 naar een aparte pdns server te zetten i.c.m. poweradmin. Deze zou als master moeten gaan draaien echter ontvang ik steeds de volgende fout: but slave support is disabled in the configuration.

Iemand die een idee heeft welke fout ik gemaakt heb?

Heb dit (http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/150939-howto-directadmin-powerdns-poweradmin.html) zo half gevolgd maar ook dan lukt het niet...

Alvast bedankt!
:lovewht:

Piwi-Web
19/05/10, 01:20
Het is al opgelost... slave=yes stond nog een # voor :(
Tijd voor slaapie denk ik ;)

EDIT: bijkomend vraagje
Wanneer ik een bewerking doe aan de DNS settings binnen Directadmin. Hoelang duurt dat dan voordat pdns dit overneemt? En kan dit ook direct doorgepushed worden? (google kan ik niets vinden helaas)

Tim.Bracquez
19/05/10, 01:36
Wanneer ik een bewerking doe aan de DNS settings binnen Directadmin. Hoelang duurt dat dan voordat pdns dit overneemt? En kan dit ook direct doorgepushed worden? (google kan ik niets vinden helaas)
Op je DA servers zet je in de named config het juiste en dan gaat die na een minuut dit laten pushen als je SOA aangepast is. Dus pas je iets aan in DA duurt dat zoizo 1 min en dan heeft je master dit.

EDIT: loggin kan je in je message log meevolgen als die default aan staat... zie je die versturen bij je named server en aankomen op je pdns server!

Vaak vergeten mensen de supermaster tabel in te vullen daar moet het IP komen van je DA bak en welke NS die heeft, dus stel ns1.piwi-web.com dan moet je domein op je DA bak de ns1.piwi-web.com in zijn NS regels vermeld hebben. Heeft een domein enkel ns2. en nog wat anders vermeld dan gaat je pdns server deze niet accepteren

Ik raad je aan gebruik je DA machines niet als DNS maar als 'hidden' DNS die alles doorstuurd naar de PowerDNS setup.
Hulp nodig, laat maar weten, met veel plezier!

DutchTSE
19/05/10, 09:16
Op je DA servers zet je in de named config het juiste en dan gaat die na een minuut dit laten pushen als je SOA aangepast is. Dus pas je iets aan in DA duurt dat zoizo 1 min en dan heeft je master dit.

Ik raad je aan gebruik je DA machines niet als DNS maar als 'hidden' DNS die alles doorstuurd naar de PowerDNS setup.
Hulp nodig, laat maar weten, met veel plezier!

Wijzigingen in DirectAdmin worden bij ons binnen 5 seconden getransfered.. net niet realtime.

Ik zou inderdaad je DA als hidden DNS laten draaien, instellen dat hij synced naar ns1 en vanaf ns1 verder syncen naar ns2/ns3. Zo kun je eenvoudig een extra DA server toevoegen zodra je gaat uitbereiden. Zo hebben wij de setup ook draaien.

Mikey
19/05/10, 10:18
zet in je options vak also-notify met het ip van je dns server, dit versneld het proces :)

Piwi-Web
19/05/10, 13:19
Wijzigingen in DirectAdmin worden bij ons binnen 5 seconden getransfered.. net niet realtime.

Ik zou inderdaad je DA als hidden DNS laten draaien, instellen dat hij synced naar ns1 en vanaf ns1 verder syncen naar ns2/ns3. Zo kun je eenvoudig een extra DA server toevoegen zodra je gaat uitbereiden. Zo hebben wij de setup ook draaien.

Ben er nog de hele morgen mee bezig geweest maar nu werkt het :)
Heb dezelfde setup zoals jij beschrijft. Wel zo handig met meerdere DA servers.

Mikey
19/05/10, 16:53
Wijzigingen in DirectAdmin worden bij ons binnen 5 seconden getransfered.. net niet realtime.

Ik zou inderdaad je DA als hidden DNS laten draaien, instellen dat hij synced naar ns1 en vanaf ns1 verder syncen naar ns2/ns3. Zo kun je eenvoudig een extra DA server toevoegen zodra je gaat uitbereiden. Zo hebben wij de setup ook draaien.

Let wel dat je een geschakelde ketting maakt van ns naar ns naar ns

Je zou ook kunnen overwegen door inderdaad de ns van da als voerende partij op te stellen, maar niet alleen naar 1 ns server maar gelijk naar beide of alledrie. Het is enkel de ip adressen opgeven in je named en je bent klaar. Ga je later wijzigen ivm verhuizing of ander ip plan dan push je dit bijvoorbeeld centraal via puppet en je bent klaar.

guidonline
21/09/10, 14:27
Ik zou ook gaan voor het idee van Mikey.

Stel een gebruiker wijzigt een DNS record in DA terwijl DNS server A down is.
Dan zal deze niet doorgevoerd worden op server B omdat die synct met server A. Dan wordt het pas doorgevoerd wanneer wanneer server A weer up is.

Aan de andere kant kost het meer resources van de DA servers want die moeten alle DNS data meerdere keren sturen.. En op die andere manier komt dat neer op de DNS servers.

Nou ja kan het een beetje lastig onder woorden brengen maar zo ja alles heeft voor en nadelen...

GC-Hosting
21/09/10, 14:31
Pehpehpeh, naar de datum van het topic gekeken al guidonline?

guidonline
21/09/10, 15:03
Maakt niet uit had zin om te reageren, bovendien maakt het bij mijn topic niet uit of het 2008, 2009 of 2010 is:P
Vond het topic toen ik zelf iets zocht op Google:P

Piwi-Web
21/09/10, 15:54
En je oplossing is niet logisch ;)
Zou NS1 down zijn (door netwerkprobleem) zijn de meeste web-bakken ook offline gok ik (dus laten we hopen dat dat niet gebeurt).
Ga je op NS2 dan schrijven is NS1 niet meer up-to-date (ok je kan master-master draaien maar dat zie ik niet zo zitten).

Het werkt nu als volgt:
ns1 krijgt alle data van de DA machines binnen
ns2 en ns3 zijn slave van ns1 (op mySQL niveau) en nemen een wijziging direct mee gezien mySQL dan aan de 'bel trekt'

Mjeh topic is al vrij oud ;)