PDA

Bekijk Volledige Versie : LIR bij RIPE



JasperV
18/05/10, 19:52
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over lir lidmaatschap.

Momenteel huur ik een half rack in bij een bepaalde partij. Deze partij geeft hier 16 ip addressen bij waarvan 11 usable. Als er geupgrade moet worden voor een extra 32 ip addressen waarvan dus ook maar 22 usable betaal je hier 32 euro per maand voor ex btw. Dit is dus 17,45 per ip op jaarbasis.

Als ik nu ga kijken naar lir lidmaatschap lijkt het erop dat je maar 75 ip addressen nodig hebt om op dezelfde kosten te komen.

Nu vroeg ik me af of er iemand is die me meer uitleg kan geven hierover en of het echt zo'n simpel rekensommetje is.

Groeten

Rob77
18/05/10, 19:58
Onder 'Should I become a member?'

'NO: If you need a small amount of IP addresses and don't make assignments to End Users or customers'

Gezien je behoefte op dit moment zal RIPE je niet als LIR accepteren vrees ik.

The-BosS
18/05/10, 20:01
Zou het niet verstandiger zijn om eerst eens te proberen om een PI range aan te vragen bij RIPE. Want er komt wel meer bij LIR kijken dan alleen maar ip adressen, zoals o.a. eigen routing. Indien je geen eigen routing (AS met BGP) wil dan moet je dit terug outsourcen en betaal je daar dan terug voor.

Tevens snap ik je redenering niet goed dat je bij 16ips (/28) maar 11 usable ips hebt en bij 32ips (/27) maar 22 usable ips hebt. Bij mijn weten verlies je telkens maar 3 ips (network, gateway, broadcast).

JasperV
18/05/10, 20:17
Zou het niet verstandiger zijn om eerst eens te proberen om een PI range aan te vragen bij RIPE. Want er komt wel meer bij LIR kijken dan alleen maar ip adressen, zoals o.a. eigen routing. Indien je geen eigen routing (AS met BGP) wil dan moet je dit terug outsourcen en betaal je daar dan terug voor.

Tevens snap ik je redenering niet goed dat je bij 16ips (/28) maar 11 usable ips hebt en bij 32ips (/27) maar 22 usable ips hebt. Bij mijn weten verlies je telkens maar 3 ips (network, gateway, broadcast).

de redenering van 16 ips waarvan 11 usable is helaas een feit bij leasweb die er zelf 5 nodig heeft voor hun setup.

Hoe zit het dan met een PI range? die vraag je aan bij RIPE en kan je dan laten routen door bijvoorbeeld leaseweb?

Rob77
18/05/10, 20:21
de redenering van 16 ips waarvan 11 usable is helaas een feit bij leasweb die er zelf 5 nodig heeft voor hun setup.

Hoe zit het dan met een PI range? die vraag je aan bij RIPE en kan je dan laten routen door bijvoorbeeld leaseweb?

Yup, als zij dat ok vinden, en je er voor betaalt :)

The-BosS
18/05/10, 20:26
de redenering van 16 ips waarvan 11 usable is helaas een feit bij leasweb die er zelf 5 nodig heeft voor hun setup.

Okee kan ik nog inkomen als het over vrrp ofzo zou gaan etc, maar waarom nemen ze dan 10 ips af wanneer je er 32 wilt. Beetje rare logisca als je het mij vraagtn tenzei je 2x /28 neemt ipv 1x /27.

JasperV
18/05/10, 20:42
Begrijp ik het goed dat pi ranges worden uitgedeeld door ripe en dat je deze zonder kosten kan aanvragen. Maar dat de eventuele kosten bij leaseweb liggen voor het routen?

The-BosS
18/05/10, 21:11
Begrijp ik het goed dat pi ranges worden uitgedeeld door ripe en dat je deze zonder kosten kan aanvragen. Maar dat de eventuele kosten bij leaseweb liggen voor het routen?

IP adressen zijn altijd gratis bij ripe, je betaald alleen lidgelden (naar gelang je bepaalde dingen afneemt betaal je meer). PI ranges zijn dus in wezen gratis, maar je moet wel de support hebben van een LIR (moet zelf niet de LIR zijn die je routing doet) om ze te kunnen aanvragen. Hiervoor kan deze LIR dus administratiekosten vragen, naast dus de kosten voor het announcen van je PI range. Mijn ervaring leert dat als je een goede provider kiest ze je helpen bij het invullen van de formulieren. Let er echter wel mee op dat er geen garantie is dat RIPE ze je ook toekent als je geen geldige redenen hebt (spreek uit ervaring).

Misschien dat dit alles duurder uitkomt voor je of gewoon op zoek te gaan naar een nieuwe housing partij die je wel kan aanbieden wat je zou willen. Indien je deze keuze zou maken kijk dan direct naar een partij waarbij je PI range kan aanvragen die ze voor je announcen. Of dan toch zeker een partij die het in de toekomst voor je zou willen doen.

JasperV
18/05/10, 21:30
Een andere partij zoeken zou misschien geen slechte keuze zijn. Ik blijf constant tegen beperkingen aanlopen.

Zo heb ik bij het halve rack 5 ampere en zou ik graag 1 ampere meer willen. Dan moet ik hier meteen een nieuwe rack voor huren terwijl het nog lang niet vol zit. En zo is er ook een aantal ip adres beperking per rack.

De aanbiedingen zijn leuk, maar zodra je iets meer wilt is het lastig.

Vandaar dat ik dacht dat eigen lir lid zijn goedkoper zou zijn op den duur dan elke keer maar de prijzen te accepteren die je krijgt zodra je binnen bent..

Geert-Jan
18/05/10, 21:33
Ik zie niet waarom je tegen die IP problemen aan loopt, zolang het maar verantwoordbaar is.
En stroom, tja dat heeft zijn beperkingen, maar 5A is wel weinig in een half rack....

JasperV
18/05/10, 21:45
Ik zie niet waarom je tegen die IP problemen aan loopt, zolang het maar verantwoordbaar is.
En stroom, tja dat heeft zijn beperkingen, maar 5A is wel weinig in een half rack....

Ja precies, als ik ze kan verantwoorden zou je denken dat het goed zou zijn. Maar bij 64 ips houd het op voor een half rack. Ik dacht dus dat het vanaf 100 ip's ongeveer goedkoper zou zijn om lid te worden en alles zelf te regelen. Ook al is dat veel uitzoek werk etc.

The-BosS
18/05/10, 23:41
Ja precies, als ik ze kan verantwoorden zou je denken dat het goed zou zijn. Maar bij 64 ips houd het op voor een half rack. Ik dacht dus dat het vanaf 100 ip's ongeveer goedkoper zou zijn om lid te worden en alles zelf te regelen. Ook al is dat veel uitzoek werk etc.

Zoals ik dus al kwam te vertellen komt er mee bij kijken dan enkel de ip ranges, een beginnende LIR krijgt trouwens /21 toegewezen (kan ook /20 zijn) weet dit niet zo direct van buiten. Dit wil dus zeggen minimaal 2.000 ip adressen, waarvan je dus X% direct moet kunnen verantwoorden X% binnen het jaar en X% binnen de 3 jaar. Correct me if i'm wrong guy's (want is tijdje geleden dat ik nog met ripe gemaild heb om zelf lir te worden, uiteindelijk niet gedaan door bepaalde redenen). En als je dan geen eigen routing wil doen met je nog partij zoeken die ofwel jouw routers wil beheren ofwel het in hun routing onder hun AS wil announcen voor je of het onder je eigen AS wil doen (allemaal extra kosten dus). Om zelf routing te mogen doen moet je van RIPE trouwens minimaal 2 transits of peerings hebben vanuit verschillende AS paths.

Zo zie je maar dat je soms met goedkope rackhousing duurder uitkomt als je veel extra's nodig hebt dan waar het op het eerst zicht duurder is maar dit allemaal al inbegrepen zit in de prijs.

Phu
19/05/10, 01:50
Een andere partij zoeken zou misschien geen slechte keuze zijn. Ik blijf constant tegen beperkingen aanlopen.

Zo heb ik bij het halve rack 5 ampere en zou ik graag 1 ampere meer willen. Dan moet ik hier meteen een nieuwe rack voor huren terwijl het nog lang niet vol zit. En zo is er ook een aantal ip adres beperking per rack.

De aanbiedingen zijn leuk, maar zodra je iets meer wilt is het lastig.

Vandaar dat ik dacht dat eigen lir lid zijn goedkoper zou zijn op den duur dan elke keer maar de prijzen te accepteren die je krijgt zodra je binnen bent..


Joh je bent echt niet de enige hoor ;)
Bij 0,1 ampere extra mekkeren ze al
echter hoe meer mbits je doet hoe blijer ze worden

Dokken voor extra IPs is ook kansloos, gewoon andere ISP zoeken die WEL ips
gratis uitdeelt en niet belachelijke prijzen hanteerd of waar je maanden op IPv6 moet wachten

kilobit
20/05/10, 13:51
Joh je bent echt niet de enige hoor ;)
Bij 0,1 ampere extra mekkeren ze al
echter hoe meer mbits je doet hoe blijer ze worden

Dokken voor extra IPs is ook kansloos, gewoon andere ISP zoeken die WEL ips
gratis uitdeelt en niet belachelijke prijzen hanteerd of waar je maanden op IPv6 moet wachten

Je bent altijd zo negatief over LSW, maar toch blijf je klant?

JasperV
20/05/10, 13:58
Je bent altijd zo negatief over LSW, maar toch blijf je klant?

Het blijft natuurlijk lastig om dingen te verhuizen enzo, dus dat kan ik me dan wel weer voorstellen.

Apoc
20/05/10, 15:21
Begrijp ik het goed dat pi ranges worden uitgedeeld door ripe en dat je deze zonder kosten kan aanvragen. Maar dat de eventuele kosten bij leaseweb liggen voor het routen?

Dat is het niet alleen.

Bij RIPE betaal je meer, naar mate je meer IPs in gebruik hebt (of allocated hebt, moet ik zeggen). Daarin telt een allocatie van PI space veel zwaarder in die weging mee dan PA space. De LIR zal daardoor dus sneller in een duurdere categorie terecht komen.

Echter moet ik wel zeggen dat die kosten van een duurdere staffel erg mee vallen, en bij veel LIR's staan de prijzen voor PI niet echt in proportie (en dat heeft vaak ook te maken met het feit dat ze liever zien dat je PA space afneemt, omdat je dan voor die IP adressen aan de partij in kwestie vast zit). Maar er gaan natuurlijk vooral ook kosten zitten in het regelwerk (het regelen van de PI space bij RIPE voornamelijk, maar ook het opzetten van de routing/switching). Maar het zou eigenlijk logischer zijn als je daar een eenmalig bedrag voor zou betalen.

Verder heb je dan nog inderdaad kosten voor de routing, want je hebt voor een apart subnet ook wat aparte entries in de routers en core switches (layer3) nodig. Maar in principe kost dat je niets, totdat je geen extra entries meer kunt toevoegen en dus moet upgraden naar iets wat meer entries aankan. Maar over het algemeen zijn deze kosten per klant dusdanig laag dat het niet echt noemenswaardig is.

Verder nog een tip: de PI space kun je bij elke willekeurige partij afnemen, en je netwerkpartner zou dat subnet dan gewoon kunnen routen (mits ze daarmee akkoord gaan). Of je kan natuurlijk verkiezen om te verhuizen naar een partij die meer flexibiliteit kan bieden. Het is eenmalig veel moeite, maar het is over het algemeen de moeite wel waard op de lange termijn. Zie het als een investering.

JasperV
20/05/10, 15:55
4Verder nog een tip: de PI space kun je bij elke willekeurige partij afnemen, en je netwerkpartner zou dat subnet dan gewoon kunnen routen (mits ze daarmee akkoord gaan). Of je kan natuurlijk verkiezen om te verhuizen naar een partij die meer flexibiliteit kan bieden. Het is eenmalig veel moeite, maar het is over het algemeen de moeite wel waard op de lange termijn. Zie het als een investering.

Ken jij partijen die PI space aanbieden tegen een eenmalig bedrag?

martysmarty
20/05/10, 16:02
Ken jij partijen die PI space aanbieden tegen een eenmalig bedrag?

Er zijn iig providers die een bedrag rekenen dat te verwaarlozen is

Apoc
20/05/10, 16:11
Ken jij partijen die PI space aanbieden tegen een eenmalig bedrag?

Nee en ik denk ook niet dat die er zijn. Ik had het er enkel over dat een groot gedeelte van de kosten eenmalige kosten zijn (voor de LIR), en dat het dan ook logisch zou zijn om die kosten ook eenmalig door te berekenen. Maar er zijn voor de LIR ook maandelijkse kosten, dus er zal waarschijnlijk geen enkele LIR zijn die enkel eenmalige kosten berekent (dat is ongeveer hetzelfde als wanneer je een eenmalig bedrag voor webhosting zou vragen).

JasperV
20/05/10, 16:46
Is het een redelijk bedrag als mijn provider het volgende vraagt voor pi-space

1-malig 100 euro en daarna 45 euro per maand.

Daar bovenop komt dan nog 1 euro per ip per maand.

rensariens
20/05/10, 17:01
100 euro eenmalig is niet veel, 45 euro per maand is wel veel als het om een /24 gaat.

JasperV
20/05/10, 17:05
Ja, dat is dan 45 euro per maand exclusief de kosten voor de ips . Dus stel je hebt 2 ranges van 32 ip adressen, dan zijn er in totaal 54 usable ips waar je dus 109 euro per maand voor betaald.

Als er iemand op dit forum is die dit goedkoper kan aanbieden hoor ik het graag.

Stewie
20/05/10, 17:06
Is het een redelijk bedrag als mijn provider het volgende vraagt voor pi-space

1-malig 100 euro en daarna 45 euro per maand.

Daar bovenop komt dan nog 1 euro per ip per maand.
Dat gaat een duur grapje worden.

Dus je betaald voor de minimale /24 PI space:

100 euro eenmalig
301 euro per maand = 3612 euro per jaar
Haha geniaal :lovewht:

martysmarty
20/05/10, 18:32
Dat gaat een duur grapje worden.


Dus je betaald voor de minimale /24 PI space:
100 euro eenmalig
301 euro per maand = 3612 euro per jaar
Haha geniaal :lovewht:

LIR Membership is dan goedkoper :)

Betaal hier 100 euro eenmalig, plus 16 euro per maand voor een /23 PI (gesplitst naar 2x /24)

JasperV
20/05/10, 23:40
Heb net bericht van Leaseweb gehad. Voor ip announcement rekenen ze het volgende:
100,00 per maand en Eur 500,00 setup kosten. Is dit een normaal bedrag voor zo'n service?

Mij lijkt het vrij hoog.

rensariens
21/05/10, 00:24
Heb net bericht van Leaseweb gehad. Voor ip announcement rekenen ze het volgende:
100,00 per maand en Eur 500,00 setup kosten. Is dit een normaal bedrag voor zo'n service?

Mij lijkt het vrij hoog.

Kort antwoord: Nee :)

Wynand
21/05/10, 01:26
Wat? Mij wilden ze het nagenoeg gratis doen (een /24 announcen). Misschien wel €300/m aan servers, maar...

Verder zou ik zeggen ophoepelen, zoveel daarvoor vragen en 5A op een half rack kunnen leveren (ugh..).. Veel lijkt er dan nog niet veranderd, goed voor 't standaard spul, maar vanaf het moment dat er iemand met hersens wat voor je moet gaan doen krijg je prijzen zo hoog als <...>.

JasperV
21/05/10, 01:38
Wat? Mij wilden ze het nagenoeg gratis doen (een /24 announcen). Misschien wel €300/m aan servers, maar...


Nu maak je me toch benieuwd aangezien ik voor > €300/m afneem wat jij er dan voor betaald?

Wynand
21/05/10, 01:43
Bel er is een keertje achter en laat is merken dat je dat een wat te hoge prijs vind, ik ben er met hen nooit definitief mee doorgegaan omdat de range niet verkregen kon worden, maar ik had eerder de indruk dat het een kwestie zou zijn van even de uren van de technieker betalen om ze te laten routen dan van een misselijke setup & maandelijkse kosten.
Let wel dat ik het nu puur over het announcen van PI space heb, niet over het verkrijgen ervan.

JasperV
21/05/10, 01:46
ja precies. Ik heb het ook over puur announcen.

Ik wil best wel een uurloon betalen om eenmalig die routers in te stellen. Maar 100 euro per maand met 500 euro setup costs vind ik vrij onredelijk.

Wynand
21/05/10, 01:48
Ja, nogal, ben je er na een jaar of 2 wel goedkoper vanaf als je het compleet zelf doet...