PDA

Bekijk Volledige Versie : Spotify



Apoc
18/05/10, 12:49
Sinds vandaag is Spotify in Nederland beschikbaar. Gelijk even geprobeerd natuurlijk en ik vind het tot dusver een heerlijk programma.

Mocht je het nog niet kennen, kijk eens op spotify.com

Zie http://www.spotify.com/int/blog/archives/2010/05/18/netherlands/ voor het nieuwsitem

rensariens
18/05/10, 12:54
Schijnt briljant te zijn, ga het ook direct proberen zodra ik thuis ben. Heb nu een HTC desire, lijkt me ideaal met de mobiele applicatie er bij!

Triloxigen
18/05/10, 12:55
na 5 minuten op de website kijken is het me nog niet helemaal duidelijk wat ik er nu mee kan?:o

Domenico
18/05/10, 12:57
Maak hier al een half jaartje (premium versie, via omweg) gebruik van en het werkt super. :)

Jesperw
18/05/10, 12:58
na 5 minuten op de website kijken is het me nog niet helemaal duidelijk wat ik er nu mee kan?:o
Muziek (7 miljoen nummers) streamen overal waar je bent voor niets (of weinig als je wat meer wilt). Premium dienst kost 9,95 per maand voor onbeperkt muziek luisteren op je computer of je smartphone.

Echt geniaal. Werkt als een dolle op m'n mac's en iphone :)

Apoc
18/05/10, 13:02
na 5 minuten op de website kijken is het me nog niet helemaal duidelijk wat ik er nu mee kan?:o

Het is een legale muziekstreaming dienst, waar je van alle grote labels kunt luisteren. Er zijn 3 soorten accounts:

Gratis
- Met af en toe reclame tussendoor
- Geen offline functionaliteit
- Geen iPhone (e.d) functionaliteit

4.95/maand account
- Geen reclame
- Geen offline functionaliteit
- Geen iPhone (e.d) functionaliteit

9.95/maand account
- Geen reclame
- Wel offline functionaliteit
- Wel iPhone (e.d) functionaliteit

Ik heb nu een gratis account om eens te kijken wat het inhoudt, maar ik ga dat zeker upgraden naar zo'n 9.95/maand account.


Maak hier al een half jaartje (premium versie, via omweg) gebruik van en het werkt super.

Nu hoeft die omweg dus niet meer. Vooral ook handig omdat je het dan ook veel makkelijker op je iPhone kunt gebruiken :)

Domenico
18/05/10, 13:05
Andre, via de omweg hoefde ik ook niet veel raars te doen hoor. Gewoon de codes gebruiken die je in Zweden bij de 7-Eleven en Narvesen kan kopen. De proxy was alleen nodig voor mijn UK account. Nu hoeft dat niet meer nee en kan ik gewoon via CC betalen, mooi! :)

Vergeet ook niet dat de bitrate van de premium stream 320kbps is. Niet geheel onbelangrijk.

Apoc
18/05/10, 13:10
Andre, via de omweg hoefde ik ook niet veel raars te doen hoor. Gewoon de codes gebruiken die je in Zweden bij de 7-Eleven en Narvesen kan kopen. De proxy was alleen nodig voor mijn UK account. Nu hoeft dat niet meer nee en kan ik gewoon via CC betalen, mooi! :)

Ah, ik dacht dat je om uberhaubt verbinding te maken met spotify geen Nederlands IP kon gebruiken, maar het ging dus enkel om de aanmelding?


Vergeet ook niet dat de bitrate van de premium stream 320kbps is. Niet geheel onbelangrijk.

Jep zeker! Maar hoe werkt dit wanneer je 3G gebruikt? Ik neem aan dat de bitrate dan veel lager moet zijn.

rensariens
18/05/10, 13:11
Ah, ik dacht dat je om uberhaubt verbinding te maken met spotify geen Nederlands IP kon gebruiken, maar het ging dus enkel om de aanmelding?

Ja en ik meen dat je ook af en toe weer in moest loggen vanuit het buitenland.

MiesArt
18/05/10, 13:11
Klinkt als een goede ontwikkeling voor de toegang tot muziek, ga het binnenkort ook eens proberen.

Domenico
18/05/10, 13:17
@Apoc & @rensariens, je hoefde inderdaad alleen maar 1x in de 14 dagen in te loggen via de UK proxy. Met je premium account heb je 14 dagen in het buitenland toegang tot je stream account.

Via 3G ook gewoon 320kbps en als ze dat niet zouden toestaan en dus de bitrate verlagen kan je dat met je jailbreakte iPhone gewoon aanpassen en een wifi verbinding faken. ;) Zo werkt dat bijvoorbeeld ook met de uitzending gemist app...

Apoc
18/05/10, 13:26
Via 3G ook gewoon 320kbps en als ze dat niet zouden toestaan en dus de bitrate verlagen kan je dat met je jailbreakte iPhone gewoon aanpassen en een wifi verbinding faken. ;) Zo werkt dat bijvoorbeeld ook met de uitzending gemist app...

Hehe ja dat snap ik, maar ik doel meer op wanneer je 3G (of GPRS) verbinding zelf niet genoeg bandbreedte beschikbaar heeft. Wordt in zo'n situatie de bitrate van de muziek automatisch naar beneden geschaald zodat je nog kunt luisteren?

Domenico
18/05/10, 13:28
Ah dat bedoel je. Ja je kan terug schakelen. Hier lees je er wat meer over -> https://www.spotify.com/nl/help/faq/tech/#bandwidth-usage

De offline mode voor premium users is ook wel handig natuurlijk. Je kan thuis al een hele library samenstellen die word gedownload naar je iPhone.

martysmarty
18/05/10, 14:15
Gebruikte het hier ook al een x aantal maanden, werkt perfect, Op PC, laptop, Iphone en jaja, ook Ipad :) Vooral playlists zijn erg handig

rensariens
18/05/10, 14:32
Kan je "offline" muziek ook met andere spelers afspelen?

Nosjournaal.nl suggereert overigens dat de offline functie niet beschikbaar komt: "Downloaden kan niet, alleen streamen." Ze melden wel dat de premium versie geen reclame bevat.

Domenico
18/05/10, 14:33
De NOS snapt het niet zo wat technology betreft.

https://www.spotify.com/nl/about/features/offline-mode/
With Spotify Premium, you get the super-handy Offline mode. You decide which playlists you’d like to make sacred, and Spotify will sync the tracks to your computer or phone.

Domenico
18/05/10, 14:40
Kijk, ik snap sommigen wel die denken we kunnen alle muziek die we willen toch gewoon download en zelf bepalen wat we meenemen of misschien wel heel je collectie meenemen op je (i)phone maar ik zie dit toch wel als de toekomst.

Waarom een eigen collectie verzamelen als ALLE muziek die er bestaat gewoon online/offline beschikbaar is wanneer je het wilt? Het is nog niet zover dat ALLE muziek beschikbaar is maar dat dit gaat en/of kan gebeuren lijkt me iets van tijd.

Voor 9,95 per maand overal en altijd beschikken over alle muziek die er ooit is gemaakt is toch wel een goede prijs toch? Er kan nog wel gesleuteld worden aan zaken als playlists, stats, kwaliteit, offline/online, clients, social en ja ga zo maar door maar het begin is gemaakt...

Jesperw
18/05/10, 14:47
Jep zeker! Maar hoe werkt dit wanneer je 3G gebruikt? Ik neem aan dat de bitrate dan veel lager moet zijn.
Ik heb gewoon 3.6mbit op mijn iphone. Ik geloof dat alleen KPN heel weinig heeft, maar verder kan iedereen dat aan op 3G.

martysmarty
18/05/10, 15:43
Ik heb gewoon 3.6mbit op mijn iphone. Ik geloof dat alleen KPN heel weinig heeft, maar verder kan iedereen dat aan op 3G.

Sterker nog, ik stream gewoon videos over 3G naar m'n iphone, via Air Video, met Live Conversion. Niks geen problemen/lag/stotteren

dicktump
18/05/10, 15:50
Ik ga het ook eens proberen. Ben benieuwd of ze de muziek hebben die ik luister, want ik luister soms vrij aparte muziek. Maar ze geven zelf aan praktisch alles te hebben :)

Ook wel leuke feature is dat je het aan je last.fm account kunt knopen (volgens de site...).

rensariens
18/05/10, 16:21
Moet wel zeggen dat lang niet alles beschikbaar is. Eerste 5 artiesten die ik probeer; 0 hits.

edit: je moet dus zoeken zonder halve woorden, halve artiestnaam mag wel :) Bijna alles gevonden nu, werkt erg goed dus ga hier ook voor een premium account denk ik!

RayManZ
18/05/10, 16:53
Kijk dit is eindelijk een beetje iets waarvoor ik wel zou willen betalen. Dit is wat mij betreft in iedergeval de toekomst! Legaal onbeperkt muziek luisteren naar eigen keuze voor nog geen tientje per maand. Dat is toch een prima deal.

dennis0162
18/05/10, 17:41
Ik heb het programma net even gedownload, het werkt zeer goed!
Ook begint hij meteen met afspelen van het nummer.

Bedankt voor de tip:)

DC^
18/05/10, 17:55
Ook maar gedownload na jullie enthousiasme :p
Ze hebben een heel goed concept neergezet.

pid
18/05/10, 18:09
Ik ben als freelancer al een poosje bezig bij een muziekmaatschappij, en kan je vertellen dat de andere landen waar Spotify actief is behoorlijk booming is.

Hoewel het wel gaat om grote volumes waar de platenlabels nu mee te maken krijgen (zelfde verhaal met YouTube & Last.FM) zijn ze hier toch erg blij mee, dat is dan weer interessant voor mij als ontwikkelaar waar ik dan ook nu voor op die plaats zit...
De physieke aankopen voor de muziekbranch nemen elk jaar af, partijen als Apple iTunes haken daar weer op in.

Maar ik denk wel dat soort concepten (Spotify & Last.FM) hier een belangrijke bijdrage gaan leveren in de toekomst...

Triloxigen
18/05/10, 18:45
Kijk dit is eindelijk een beetje iets waarvoor ik wel zou willen betalen. Dit is wat mij betreft in iedergeval de toekomst! Legaal onbeperkt muziek luisteren naar eigen keuze voor nog geen tientje per maand. Dat is toch een prima deal.

Dat is eigenlijk wat ik al doe met youtube, ik heb daar ook playlists staan en die speelt random af.

MikeN
18/05/10, 18:47
Bij Youtube heb je alleen mono geluid in een bagger kwaliteit ;)

Triloxigen
18/05/10, 18:49
Bij Youtube heb je alleen mono geluid in een bagger kwaliteit ;)

Mono? Volgens mij gewoon in stereo hoor.

En geluidskwaliteit ligt aan het filmpje natuurlijk.

Domenico
18/05/10, 19:45
Je kan YouTube echt niet vergelijken met Spotify hoor. Ja je kan met beiden luisteren naar muziek maar daar is dan ook alles mee gezegd. Verder maakt het niet uit natuurlijk, waar jij en iedereen blij van word.

Wij weten al jaren dat de muziekindustrie (en de filmindustrie in mindere mate) een verloren strijd voeren en dit toch echt de toekomst is. Sterker, ik denk dat dit soort abonnementen wel eens de enige inkomsten zouden kunnen zijn als het om muziek gaat. Naast de live concerten natuurlijk...

Het is dit of gratis en het abonnement moet ook zeker niet hoger zijn. 9.95 is een bedrag dat zelfs 'arme' studenten kunnen veroorloven. Reken maar uit wat de inkomsten zijn als elk huishouden 10 euro per maand zou betalen.

Dreas
18/05/10, 19:53
Heb ook maar een premium accountje aangemaakt. Draait in Wine op Ubuntu en native op mijn Android dus ben benieuwd!

WebSpeciaal
18/05/10, 20:32
Het bevalt hier ook erg goed. Ze hebben tot nu toe alle nummers waar ik naar gezocht heb.

Triloxigen
18/05/10, 21:06
Je kan YouTube echt niet vergelijken met Spotify hoor. Ja je kan met beiden luisteren naar muziek maar daar is dan ook alles mee gezegd. Verder maakt het niet uit natuurlijk, waar jij en iedereen blij van word.

Ik probeer beetje te ontdekken waar het verschil in zit, ik zie het nog niet echt (heb ook geen account daar mssn dat het daar aan ligt).

dicktump
19/05/10, 09:46
Ik heb inmiddels de gratis variant van Spotify in gebruik en ben er echt superenthousiast over. De grote voordelen voor mij:

- Bijna alle muziek is te vinden (relatief onbekende dingen als Kaizers Orchestra, Gravity Kills, etc.).
- Het werkt perfect onder Wine, dus goed bruikbaar onder Linux.
- Geluidskwaliteit is best goed, zelfs van de gratis versie. Ik heb een redelijk goede audio set staan, dus dat hoor je vrij snel :)
- Leuk om nieuwe muziek te ontdekken.

Ik blijf er nog even mee spelen, maar ik denk wel dat ik voor de betaalde variant ga uiteindelijk.

Sander-
19/05/10, 11:50
Mooie ontwikkeling, gebruik op mijn iPad ook Netflix, wat eigenlijk een soortgelijke dienst is maar dan voor series en films. Dit is in mijn ogen wel de toekomst, helaas is integratie met bestaande devices wat lastiger. Afspelen vanaf PC of laptop is handig, maar niet ideaal, wil het graag gewoon direct op m'n hifi set hebben via popcornhour oid...

Erik H.
19/05/10, 12:11
In 1 woord : geweldig! Had dit nou niet 5 jaar eerder gekund? Je zal zien dat mensen hier gewoon voor willen betalen... ik ben overtuigd in 5 minuten!

MikeN
19/05/10, 12:21
Mono? Volgens mij gewoon in stereo hoor.

In ieder geval was Youtube altijd 64 kbit/s mono mp3 geluid. Mogelijk dat het met de HD filmpjes beter is, nooit gechecked.

Ik gebruik Spotify met name om nieuwe muziek te checken voor ik het koop/download, helaas hebben ze niet alles.

dicktump
19/05/10, 12:48
Dit is in mijn ogen wel de toekomst, helaas is integratie met bestaande devices wat lastiger. Afspelen vanaf PC of laptop is handig, maar niet ideaal, wil het graag gewoon direct op m'n hifi set hebben via popcornhour oid...
Precies. Ik heb op mijn hifi set een HTPC aangesloten met Linux erop, dus via X forwarding start ik dan Spotify. Dat is niet echt een simpele methode :)

Ik ben ook nog aan het nadenken hoe ik het op mijn autoradio kan gebruiken. Een mobieltje welke wordt ondersteund door Spotify met een audio uitgang, zou op zich op de aux van de autoradio kunnen. Maar dan moet er eigenlijk ook weer een UMTS kaart in en dat maakt het net iets te duur. Met offline muziek kan het op zich wel, maar het leuke is juist dat je onbeperkt muziek hebt online :)

Een laptop aansluiten op de autoradio is ook weer net teveel werk.

Domenico
19/05/10, 13:51
Ik hoop op support voor mijn squeezebox voor de 'beste' kwaliteit maar kan al de audio van de PC via squeezebox laten lopen dus de kwaliteit is al goed maar native support is wat handiger. Nu nog iPeng op de iPad. :D

@Erik, potify bestaat al sinds 2006! :)

Jammer dat nog niet iedere platenmaatschappij is aangesloten maar ik denk dat dit een kwestie van tijd is. Er moeten altijd weer een paar man dwarsliggen natuurlijk.

Sander-
19/05/10, 15:06
Ik hoop op support voor mijn squeezebox voor de 'beste' kwaliteit maar kan al de audio van de PC via squeezebox laten lopen dus de kwaliteit is al goed maar native support is wat handiger. Nu nog iPeng op de iPad. :D

@Erik, potify bestaat al sinds 2006! :)

Jammer dat nog niet iedere platenmaatschappij is aangesloten maar ik denk dat dit een kwestie van tijd is. Er moeten altijd weer een paar man dwarsliggen natuurlijk.

Ik heb al wel een ipad app om de popcorn remote mee aan te sturen, ideaal voor mp3 muziek. Zou mooi zijn als ik daar ook gewoon Spotify mee kan bedienen :)

Erik H.
19/05/10, 15:09
Ik hoop op support voor mijn squeezebox voor de 'beste' kwaliteit maar kan al de audio van de PC via squeezebox laten lopen dus de kwaliteit is al goed maar native support is wat handiger. Nu nog iPeng op de iPad. :D

@Erik, potify bestaat al sinds 2006! :)

Jammer dat nog niet iedere platenmaatschappij is aangesloten maar ik denk dat dit een kwestie van tijd is. Er moeten altijd weer een paar man dwarsliggen natuurlijk.

Het bestaan was mij uiteraard al bekend alleen was het voorheen toch niet mogelijk (zonder omweg) een Nederlands betaald account te nemen?

Tommi
19/05/10, 15:33
Een ideaal programma, ik gebruik het nu een tijdje.
Zelfs al zou ik er voor moeten betalen, dan heb ik dit er zeker voor over, ideaal!:)

Triloxigen
19/05/10, 17:39
Ik he beht gedownload. Maar wat is er mis met een standaard Windows interface :(
Alleen vraag ik me nu af of ik niet gewoon rand om wat af kan spelen, zoals bij een radio station of moet ik zelf een playlist samenstellen?

WH-Tim
19/05/10, 23:57
Ik heb ook maar een licentie aangeschaft. Maar zoals met alle buitenlandse websites mag je ook hier alleen maar betalen als particulier. Waar kan ik instellen dat ik als bedrijf koop en dus geen btw berekend wil krijgen? Krijg ik behalve een receipt ook nog iets dat op een factuur lijkt? Of ben ik dan te veeleisend? :)

WH-Tim
20/05/10, 00:05
_____

WH-Tim
20/05/10, 01:20
Waarom staat er overigens een BUY link achter muziek als je het gratis kunt luisteren/downloaden?

Planera
20/05/10, 03:54
Ook ik gebruik het sinds gisteren, ronduit geweldig! Heb nu nog het middelste (€ 4,99) account, maar het werkt zo goed dat ik mezelf haast niet kan tegenhouden om te upgraden naar het account van € 9,99... Al is het alleen al om het ook op m'n telefoon te gebruiken!

Je kunt er geen cd's of mp3'tjes voor kopen en ik hebt meer muziek binnen klikbereik dan ik ooit zelf zou kopen / downloaden op de ouderwetse manieren!


@WH-Tim: Je betaalt het abonnement (of niet, met de gratis variant) om de muziek te streamen, je downloadt niets. Ook in offline modes krijg je geen muziekbestanden te pakken. Mocht je dat wel willen, dan kun je de nummers echt kopen én downloaden. Zo zit het volgens mij, maar ik ben ook pas twee dagen gebruiker ;-)

WH-Tim
20/05/10, 09:42
Je komt daardoor ook veel bestaande muzikanten op het spoor waarvan je opeens wel wilt kopen die je nooit kende omdat je altijd direct moest betalen!

Serveo
20/05/10, 10:30
Het ziet er inderdaad goed uit. Ik ga het vandaag eens proberen. Thanks! :)

Apoc
20/05/10, 13:26
Je komt daardoor ook veel bestaande muzikanten op het spoor waarvan je opeens wel wilt kopen die je nooit kende omdat je altijd direct moest betalen!

Inderdaad, en er zijn ook diverse websites waar je mooie playlists en dergelijke kunt downloaden.

Naar mijn mening zijn dit soort initiatieven simpelweg voor de eindgebruiker geweldig (makkelijk, snel, altijd goede kwaliteit, geen "crimineel circuit") en eveneens voor de artiesten en platenmaatschappijen. Persoonlijk betaal ik er dan ook graag voor, zelfs al zou je tegen betaling niets extra krijgen. Initiatieven als deze steun ik graag, en ik denk dat dat voor velen anderen ook geldt.

Yourwebhoster
20/05/10, 17:05
Voor de Windows mobile gebruikers onder ons (die-hards ^^):
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=580208

Ik ben gelijk maar voor premium gegaan en ik denk dat ik verlopig stop met het aanvullen van mijn eigen bibliotheek:) Alleen jammer dat het economisch niet slim is dit in het buitenland te gebruiken:(

Domenico
20/05/10, 17:08
En hier een Spotify afstandsbediening voor iTouch/iPhone/iPad
Remoteless -> http://bit.ly/a2uMAe

YouTube- Spotify Remoteless, the iPhone Spotify Remote (www.remoteless.no)

Nu nog native ondersteuning voor squeezebox...

Piwi-Web
20/05/10, 17:13
Gebruik het hier nu ook + premium pakketje (voor de iphone ;))
Dat 10tje per maand gun ik ze van harte !

EDIT: is op dit moment alleen beetje langzaam?

Yourwebhoster
20/05/10, 17:17
EDIT: is op dit moment alleen beetje langzaam?

Normale snelheid hier hoor:)

Alleen jammer dat er geen directe ondersteuning voor Windows mobile is ondanks dat het microsoft spul is.

Piwi-Web
20/05/10, 17:19
Normale snelheid hier hoor:)

Alleen jammer dat er geen directe ondersteuning voor Windows mobile is ondanks dat het microsoft spul is.

Zal wel zijn omdat ik wat offline playlists heb geselecteerd dan ;)

Apoc
21/05/10, 14:36
Alleen jammer dat er geen directe ondersteuning voor Windows mobile is ondanks dat het microsoft spul is.

Microsoft spul?

Yourwebhoster
21/05/10, 14:39
Microsoft spul?

Windows Mobile (sarcastisch :lovewht:), niet spotify;)

Apoc
21/05/10, 15:22
Windows Mobile (sarcastisch :lovewht:), niet spotify;)

Ah, ik wilde al zeggen. Als Microsoft achter Spotify zou zitten, dan hadden ze natuurlijk nooit een overeenkomst met BUMA/STEMRA bereikt. Microsoft snapt hun eigen licentiesysteem niet eens, laat staan wanneer ze iets met licenties van anderen zouden moeten doen.

RayManZ
21/05/10, 18:34
Als de platenmaatschappijen dit nu ook eens gaan promoten bij het grote publiek dan zijn we direct van al het gezeur af!

Ik heb inmiddels ook een accountje van 10 euro en het werkt heerlijk. Ik kan het iedereen aanraden en ik ga dat ook zeker doen!

chielsen
21/05/10, 20:55
Oh spotify loopt al op de zaken vooruit zie ik, 1 dollar is 1 euro?

Erik H.
21/05/10, 20:57
Oh spotify loopt al op de zaken vooruit zie ik, 1 dollar is 1 euro?

Offtopic: tja nou dat scheelt nog een paar dagen.....

Ontopic: Ik kan me voorstellen dat per land andere regelingen zijn getroffen die niet 1 op 1 te vertalen zijn en BUMA kennende zal het naar verhouding wel duurder zijn dan in de US of A.

Wido
11/06/10, 22:33
Heb sinds vandaag ook een Premium account!

Werkt via QSpot op mijn N900 en onder Wine op mijn Ubuntu laptop en desktop.

Nu nog bezig de XBMC plugin werkend te krijgen zodat het in de huiskamer ook lekker werkt.

Gave is, ze streamen in Ogg, eens wat anders dan dat gare, non-free MP3 :)

Top dienst dit, dat tientje maakt ook bar weinig uit.

Yourwebhoster
11/06/10, 23:44
Wat overigens ook wel leuk is, is grooveshark (http://listen.grooveshark.com/). Toegegeven, Spotify kan tenminste wel naar de mobiel streamen maar zolang er geen fatsoenlijke Windows mobile applicatie is... De huidige Windows app streamt het trouwens ook via ogg:)

Piwi-Web
12/06/10, 13:44
Grooveshark kon ik al maar de kwaliteit is (meestal) vele malen slechter dan op spotify.
Het is wel gratis natuurlijk:)

Yourwebhoster
12/06/10, 14:01
Grooveshark kon ik al maar de kwaliteit is (meestal) vele malen slechter dan op spotify.
Het is wel gratis natuurlijk:)

Vind ik wel meevallen, maar voor nu blijf ik nog even bij MP3tjes. Volgend telefoontje moet natuurlijk wel compatible met spotify zijn:)

Wido
12/06/10, 20:03
Vind ik wel meevallen, maar voor nu blijf ik nog even bij MP3tjes. Volgend telefoontje moet natuurlijk wel compatible met spotify zijn:)MP3 is outdated en non-free. Ogg is dé toekomst ;)

Yourwebhoster
12/06/10, 20:13
MP3 is outdated en non-free. Ogg is dé toekomst ;)

Zit hier niet MP3 te verdedigen, punt is bestanden zonder spotify meenemen;)

Domenico
14/06/10, 12:06
Kijk ook even op de 3VOOR12 Spotify Gids!

http://bit.ly/bn-WHT