PDA

Bekijk Volledige Versie : Verzekering startend hosting bedrijf



Cons0
16/05/10, 15:29
Hallo,

Met het plaatsen van een server in een datacenter wil ik starten met mijn hosting bedrijf. Het is nu allemaal kleinschalig en zal niet snel groeien.

Voor colocatie van één server wordt van mij gevraagt een verzekering af te sluiten. Ik kan mij hier wel iets bij voorstellen maar of het ook echt noodzakelijk is weet ik niet.

Maar welke verzekering ben ik hiervoor nodig?
Wat is een indicatie van de maandelijkse kosten?
Welke verzekeraar is hiervoor te adviseren?

Ik hoop dat iemand op basis van zijn/haar bedrijf mijn vragen wil beantwoorden.

Groeten,
Ronnie

gjtje
16/05/10, 15:54
'k Heb zelf voor de hostingspullen brand en aansprakelijkheisverzekering afgesloten, bij Centraalbeheer. Je zit vaak aan een minimum premie vast, eerder genoemde zal denk ik zo rond de €300 per jaar komen.

Marin
16/05/10, 15:55
Bedrijfsaansprakelijkheid? ca. 100,- per jaar.

Vraag je verzekeringsadviseur of je bank.

Geert-Jan
16/05/10, 16:12
Voor colocatie van één server wordt van mij gevraagt een verzekering af te sluiten.


Je wil 1 server verzekeren? Mag dan toch een leuke server zijn..... (kosten / baten verhaaltje)
Bedrijfsaansprakelijkheid lijkt me dan i.d.d. logischer.

Sorcer
16/05/10, 16:26
Gewoon een inboedelverzekering afsluiten op het adres waar de server gehuisvest is. (Vraag dit na bij je adviseur van de bank) Je kunt dan zelf aangeven tot welk bedrag het verzekerd moet zijn. Hier zullen dan ook de maandelijkse/jaarlijkse kosten naar zijn, wat in jou geval dus positief is, omdat het enkel om één server gaat.

Phu
16/05/10, 17:05
Het is geen inboedel.

Maar bedrijfs electronica dus moet je een apparte verzekering hiervoor afsluiten
en de locatie opgeven waar de electronica zich bevind.

Tevens is een WA wel zo handig mocht je een server hebben die perongelukt affikt
en de servers onder en boven je in het rack ook stuk gaan.

Wij waren voor 1 server bij de ABN AMRO destijds 7 euro kwijt per maand (1800 euro waarde)
nu voor meerdere racks betalen we iets meer :)

The-BosS
16/05/10, 23:22
Maak eerst even de vraag zoals de andere zeggen welke verzekering wil je:
* Schade aan mijn server door andere
* Schade aan 3den veroorzaakt door uw server of uw fout binnen het datacenter
* Schade veroorzaakt door klant die op server staat (warez, spam, ddos, ...)
* Schade veroorzaakt door 3den/hardware aan klanten (hacking, virus, dataverlies, ...)

Kortom ga eens langs bij verschillende verzekaars en praat er over wat ze kunnen en willen aanbieden.

Marin
16/05/10, 23:26
Maar wie vraagt het van je? Dat is ook wel handig om te weten. Je geeft aan dat je een hosting bedrijf begint en dat het van je wordt gevraagd?? Met welk doel? Is er een specifieke eis?

Cons0
17/05/10, 20:06
Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele reacties.

In het voorstel voor colocation staat een artikel dat ik over een verzekering dien te beschikken bij een gerenomeerde verzekeraar. Een verzekering zal dus met name dienen om schade aan andere klanten van de aanbieder en het datacenter af te dekken.

Ik beschik over een HP server (2 jaar oud) en deze hoeft van mij niet verzekerd te worden. Het risico dat er iets mee gebeurt neem ik voor lief. De data van mijn klanten is geen zaak van het datacenter dus daarvoor zullen ze deze eis niet stellen.

Omdat ik een paraaf moet zetten onder dit document wil ik weten of anderen ook een verzekering afsluiten. Ik had verwacht dat juist de aanbieder van colocatie dient te beschikken over een verzekering ter bescherming van andere klanten en de apparatuur in het datacenter. Mede omdat zij ook colocatie aan particulieren aanbieden en die zullen niet direct dit soort zaken verzekeren.

Ik wil gewoon eenvoudig starten met één server zonder dat ik specifieke voorwaarden stel. Wil alleen maar wat rackruimte en een aantal IP-adressen. Als starter wil ik geen hoge investeringen, maar ook geen low budget (juiste prijs/prestatie). Dus wil ik ook alleen verzekeren als dit noodzakelijk is. (Uiteraard wil ik anderen geen schade toebrengen maar dat spreek voor zich)


Groeten,
Ronnie

DutchTSE
17/05/10, 21:13
Ik heb het inderdaad 1 keer meegemaakt dat de aanbieder van ons verlangde dat wij een verzekering hadden. Ik heb het vaker meegemaakt dat de DC aanbieder een verzekering had voor het hele pand en inhoud.

Misschien met oog op die verzekering toch een andere colocatie aanbieder kiezen? (ik weet niet bij wie je zit en waarom, moet jou idee zijn ;))

t.bloo
17/05/10, 21:28
Komt vaker voor, of dit moet om hetzelde datacenter gaan...


De Klant is ook gehouden de apparatuur te verzekeren voor aansprakelijkheid, materiële schade en onderbreking van de bedrijfsvoering vanaf de ingangsdatum tot de benodigde einddatum en om ervoor te zorgen dat de verzekering wordt verstrekt voor het geheel van de verplichtingen uit hoofde van deze overeenkomst die gewoonlijk worden gedekt, ongeacht wanneer een vordering met betrekking tot een dergelijke verplichting wordt gedaan. Die verzekering moet worden gehouden bij een gerenommeerde verzekeraar en zal een verklaring van afstand van subrogatie ten gunste van xxx moeten bevatten en de Klant stelt op verzoek van xxx afdoende bewijs van een dergelijke verzekering ter beschikking.

Sorcer
17/05/10, 23:44
Ik wil gewoon eenvoudig starten met één server zonder dat ik specifieke voorwaarden stel. Wil alleen maar wat rackruimte en een aantal IP-adressen. Als starter wil ik geen hoge investeringen, maar ook geen low budget (juiste prijs/prestatie). Dus wil ik ook alleen verzekeren als dit noodzakelijk is. (Uiteraard wil ik anderen geen schade toebrengen maar dat spreek voor zich)

Met name het "eenvoudig" starten wil ik even op in gaan: Zoek dan een andere partij die dit niet eist. Normaliter is het datacenter / bedrijf al verzekerd hiertegen.

PimEffting
18/05/10, 10:17
Let erop dat een bedrijfsaansprakelijkheid alleen dekt tegen materiële schade die je aan derden toebrengt.
Zogenaamde vermogensschade (zoals inkomstenverlies, herstelschade, et cetera) wordt NIET gedekt.
Daar heb je namelijk een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor nodig. Een schaarse verzekering in de ICT en bovendien niet goedkoop. We hebben deze zelf lopen via ICT Office op http://www.ictverzekeringen.nl/beroepsaansprakelijkheidsverzekering/

maxnet
18/05/10, 20:03
Daar heb je namelijk een beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor nodig. Een schaarse verzekering in de ICT en bovendien niet goedkoop. We hebben deze zelf lopen via ICT Office op http://www.ictverzekeringen.nl/beroepsaansprakelijkheidsverzekering/

En ook dan moet je je afvragen wat ze op het gebied van hosting daadwerkelijk vergoeden.


Veelgestelde vragen van die verzekering:



Tevens biedt de polis geen dekking voor aanspraken die het gevolg zijn van de niet-nakoming of onderbreking van de verleende diensten door een aanbieder van internetdiensten (service provider), aanbieder van telecommunicatiediensten of door een ander nutsbedrijf.


Polisvoorwaarden:



Hardware
Niet gedekt zijn aanspraken tot vergoeding van schade indien de aanspraken voortvloeien uit of verband houden met gebrekkige hardware of het niet voldoen van de hardware aan de door de fabrikant of leverancier van verzekerde opgegeven en /of gegarandeerde specificaties.

machit
18/05/10, 22:54
Wij hebben een tijd terug, voor de bouw van ons eigen datacenter, ook uitgezocht of er een verzekeringsmaatschapij is die schade door onderbrekingen vergoed. Maar tot op heden nog geen kunnen vinden.

Het enige dat je kunt verzekeren is diefstal, verlies en schade door schuld (kortsluiting in je apparatuur dat bijvoorbeeld brand, uitval veroorzaakt). Als je echt een goed advies wilt hoe je alles kunt verzekering moet je eens contact opnemen met Durante Vitea te Tiel.

PimEffting
19/05/10, 09:46
En ook dan moet je je afvragen wat ze op het gebied van hosting daadwerkelijk vergoeden.


Veelgestelde vragen van die verzekering:



Polisvoorwaarden:
Het klopt dat schade door uitval van voorzieningen niet wordt gedekt.
De bedoeling is schade ontstaan door menselijk handelen te dekken in de polis.

Voorbeeld:
Een medewerker maakt een fout en heft een verkeerde domeinnaam op (nog in gebruik van klant). Dit kan schade veroorzaken (klant offline, terugkopen domeinnaam van kaper, et cetera). Dit valt onder de polis.

Shagzmodo
21/05/10, 11:22
Kan je mij even mailen op paul@ikbeneenspammer.nl? Wij kunnen jouw hosting pakket uitbreiden met leuke functionaliteit zoals cloud based spam filtering, e-mail archivering. Dit is vaak een leuke binnenkomer bij een klant.