PDA

Bekijk Volledige Versie : Stroomverbruik Server



rdevos
15/05/10, 00:58
Hallo mensen, ik wil graag weten hoe ik precies kan uitrekenen hoeveel het kost om een server 24/7.365 dagen aan te laten staan,

ik heb de image bij gevoegdt, kan ik hier wat duidelijkheid over krijgen of willen jullie ook weten hoe of wat de cpu verbruikt op max vermogen?

deze verbruikt 108 watt op vol vermogen..

kan ieman dmij helpen?

dankje wel!:)

Spyder01
15/05/10, 01:19
108 Watt / 230 Volt = 0,47A
108 / 1000 (1000 Watt is 1 kW) = 0,108 x 24 uur = 2,592 kWh per dag
2,592 kWh x 31 dagen = 80,352 kWh per maand (van 31 dagen)

Bij een vrij lage stroomprijs (particulier) van 0,0738 per kWh betaal je dus € 5,93 ongeveer per maand van 31 dagen)

rdevos
15/05/10, 01:24
dus dat is ongeveer, 60 euro per jaar? als ik het zo bekijk?
ik weet wij hebben groene stroom van eneco.. mja wat het kost no idea,,
me server draait bijna nooit op volle vormogen.. zie, http://92.254.84.209/phpsysinfo
ligt aan een glasvezel lijntje thuis.. 100mbit..
kwee nie of iets vb downloaden of uploaden heeft te maken met een volle vermogen van de server..?

Spyder01
15/05/10, 01:30
Tja, moet je in je contract kijken.

Anyway, hoe meer de pc belast wordt (met uploaden / downloaden) hoe meer vermogen hij uiteraard gebruikt.

108 Watt lijkt me wel erg weinig, voedingen zijn toch altijd 250 Watt of meer, je moet dan rekening houden met efficientie enz. Je moet eigenlijk uitzoeken wat de onderdelen seperaat aan stroom ongeveer nodig hebben en dat bij elkaar optellen.

rdevos
15/05/10, 01:34
Tja, moet je in je contract kijken.

Anyway, hoe meer de pc belast wordt (met uploaden / downloaden) hoe meer vermogen hij uiteraard gebruikt.

108 Watt lijkt me wel erg weinig, voedingen zijn toch altijd 250 Watt of meer, je moet dan rekening houden met efficientie enz. Je moet eigenlijk uitzoeken wat de onderdelen seperaat aan stroom ongeveer nodig hebben en dat bij elkaar optellen.

kijk zelf maar... dat zegt everest.. :O

Triloxigen
15/05/10, 01:37
En het verbruik van de fans, hdd's, gpu, mobo, mem etcetc?

rdevos
15/05/10, 01:39
ahh oke, op die manier. nja ik kom er wel uit denk ik want ik heb de berekening van spyder :)

dankje wel verder mensen!:)

Mikey
15/05/10, 02:22
voor de oude p4 dien je toch echt wat meer te tellen dan 108w, doe dat op zijn minst dubbel. Beetje afhankelijk van je chipset kan dat zelfs ruim 1A zijn

Wynand
15/05/10, 03:54
Chipset kan op zichzelf al zoveel als de CPU trekken, als je hier een realistische waarde in kWh/j wil krijgen, kijk je best hoeveel hij verbruikt met een watt metertje van €25 bij de doe-het-zelf zaak. De voeding heeft ook nog een rendement en andere onderdelen verbruiken ook nog stroom, wat ook niet altijd om naar huis over te schrijven is.

Yourwebhoster
15/05/10, 10:16
kijk zelf maar... dat zegt everest.. :O
Dat zijn fabriekswaarden en alleen van de CPU, wat je moet doen is een stroom meter derbij pakken en dan meten.

Zo heb ik hier bijvb een AMD BE2300 die idle 57 Watt doet, beetje load 65 Watt. Als het je echt te doen is om het verbruik dan zou je een energiezuinige configuratie op de kop moeten tikken.

Edit: Ik zie dat je ook een 8600GTS er in hebt hangen, deze zorgt ook voor de nodige extra Watts. Heb je niet een simpeler kaartje? Met een 8600GT zit ie hier op 70 Watt dacht ik (een tijd geleden dat ik dit uitgetest had, heb inmiddels alles hier wel op de stroommeter gehad voor de grap), dus ga met een P$ zeker maar van 140+ Watt uit.

Ook wel leuk om te zien: http://www.tomshardware.com/reviews/intel-cpu-power-consumption,1750-10.html

Triloxigen
15/05/10, 12:05
Waraom laat je het ding niet draaien en koop je een meter ervoor, volgens mij zijn die niet zo duur.

mikevdbroek
15/05/10, 23:18
Heb zelf ook een meter tussen mijn 4 draaiende servertjes + switch thuis zitten :) Handig om direct te zien hoeveel W je verbruikt en wat de kosten hiervan zijn. zo'n dingetje heb je al voor minder dan 20 euro.

Smart-Guyz
16/05/10, 03:25
Heb zelf ook een meter tussen mijn 4 draaiende servertjes + switch thuis zitten :) Handig om direct te zien hoeveel W je verbruikt en wat de kosten hiervan zijn. zo'n dingetje heb je al voor minder dan 20 euro.

Hehe, ik heb hier ook een iPoMan 1201 liggen om te testen voor ie het rack in gaat.
Heb mijn TV er achter gedaan en laptop etc. en dan ff per poort meten wat het stroom verbruik is op stand-by. :unsure:
Toch ff leuk om te weten wat je bespaard als ik WEL alles uit doe voor ik ga slapen

Croab
17/05/10, 14:59
Heb zelf ook een meter tussen mijn 4 draaiende servertjes + switch thuis zitten :) Handig om direct te zien hoeveel W je verbruikt en wat de kosten hiervan zijn. zo'n dingetje heb je al voor minder dan 20 euro.

je hebt ze zelfs met een sd kaartje erin zodat je over een (langere) tijd kunt terug zien wat het verbruik is geweest.
Geen ervaring mee overigens. Zit er wel aan te denken om zoeentje een keer aan te schaffen.

Iemand ervaring?

cj0
18/05/10, 00:25
Voor wat betreft de chipset, een Intel US15W SCH kan tesamen met een Atom Z5xx processor beneden 5 Watt electriciteitsverbruik blijven.

Maar om een server processer zoals een Xeon te laten draaien, komen daar nog minimaal bij kijken:
1. een memory controller, bijvoorbeeld 3100 = 20 Watt (northbridge)
2. een I/O controller, bijvoorbeeld ICH9R = 4,3 Watt (southbridge)
3. een 64-bit PCI Hub, 6700PXH = 9 Watt