PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoeveel RAM heeft mijn VPS nodig?



Monique
14/05/10, 21:39
Weet iemand hoe ik kan berekenen hoeveel RAM ik nodig heb op een nieuw af te nemen VPS server?

Het gaat om één website die we op een VPS willen laten draaien. Aangezien het om een nieuwe website gaat die nog nooit online gestaan, heeft beschik ik niet over bezoekersaantallen en statistieken.

pierce
14/05/10, 21:44
Wat verwacht je aan bezoekersaantallen, of is het een hobby/prive site?
Als je verder niet veel verwacht kan je altijd laag beginnen, zeg 128 tot 256 mb. Bij vrijwel elke provider kan je later nog uitbreiden, mocht dat nodig zijn.

cyberbootje
14/05/10, 22:00
Als je verder niet veel verwacht kan je altijd laag beginnen, zeg 128 tot 256 mb. Bij vrijwel elke provider kan je later nog uitbreiden, mocht dat nodig zijn.

Ga ik helemaal in mee, uitbreiden moet wel kunnen lijkt me en voor de zekerheid kan je dat even vooraf vragen.

Daarnaast, is er ook een database op dezelfde vps? etc..
Misschien is het handig even te vermelden wat de website daadwerkelijk voor dient.

Spyder01
14/05/10, 22:01
Als je naast een website een controlepaneel wilt gebruiken (like cPanel, Directadmin, Plesk) dan zou ik sowieso voor 256MB aan RAM geheugen gaan.

Daarnaast moet je zien in te schatten hoeveel verkeer / bezoekers je denkt te genereren, hoe je website opgebouwd is enz.

Monique
14/05/10, 22:04
Het gaat om een zakelijke website die zich richt op het bedrijfsleven.

De website is geschreven in PHP en maakt gebruikt van 1 mySQL database (Volgens MVC model waarbij alle data uit de database gehaald wordt). Daarnaast beschikt de website over een formulier waar bezoekers bestanden tot 5 MB kunnen uploaden. Maar ik verwacht niet meer dan 20 uploads per dag gemiddeld in de eerste 3 maanden.

Ik verwacht in de eerste 3 maanden gemiddeld 2000 bezoekers per dag, maar aangezien mijn bedrijf ook op beurzen staat, en wij regelmatig mailingen gaan versturen moeten pieken van 5000 bezoekers geen probleem zijn.

Edit (toevoeging):
Aangezien ik niet veel verstand heb van serverbeheer maar wel met cPanel, Directadmin en Plesk kan omgaan zal ik waarschijnlijk kiezen voor een controlepaneel (waarschijnlijk cPanel of DirectAdmin)

pierce
14/05/10, 22:09
Kun je dan niet beter voor (zakelijke) shared hosting gaan? Qua performance moet dat over het algemeen geen probleem zijn. Je geeft zelf immers aan weinig verstand van serverbeheer te hebben, en aangezien het serverbeheer wel iets meer omvat dan een controlpaneel lijkt me een vps geen goede keuze.

Mocht je later willen uitbreiden dan kun je altijd nog overstappen op een (managed) vps.

Monique
14/05/10, 22:18
Kun je dan niet beter voor (zakelijke) shared hosting gaan? Qua performance moet dat over het algemeen geen probleem zijn. Je geeft zelf immers aan weinig verstand van serverbeheer te hebben, en aangezien het serverbeheer wel iets meer omvat dan een controlpaneel lijkt me een vps geen goede keuze.

Mocht je later willen uitbreiden dan kun je altijd nog overstappen op een (managed) vps.

Het probleem met zakelijke hosting is het volgende:

1 juni moet de website online gaan. Om de website te promoten ga ik adverteren in de Spits! en Metro, stuur ik een mailing naar 10.000 bedrijven, start ik een Google Adwords Campagne en zal er 3 weken lang een spotje te horen zijn op BNR Nieuws Radio.

Nu is het de bedoeling dat bezoekers zich aanmelden op mijn website. Om je te kunnen aanmelden moet de bezoeker een formulier invullen en dan stuurt de website een bevestigingsmail naar de bezoeker om de aanmelding te bevestigen..

Nu komt het.. Met een grote advertentiecampagne zoals deze is de kans groot dat ik veel aanmeldingen krijg. Dat betekend een heleboel bevestigingsmailtjes.

Wat is het probleem?
Shared hosting pakketten hebben een limiet mbt het aantal emails dat vanaf de website verzonden kan worden. Dus wanneer ik deze limiet bereikt heb zit ik met een probleem. Veel geld geïnvesteerd en honderden of misschien wel duizenden bezoekers kunnen zich niet aanmelden.

Spyder01
14/05/10, 22:21
Wat is het probleem?
Shared hosting pakketten hebben een limiet mbt het aantal emails dat vanaf de website verzonden kan worden. Dus wanneer ik deze limiet bereikt zit ik met een probleem. Veel geld geïnvesteerd en honderden of misschien wel duizenden bezoekers kunnen zich niet aanmelden.

Dat is niet waar, dat verschilt per hoster.

Zelf ben ik van mening dat als jij van tevoren met de hostingpartij afspraken maakt over de drukte, de te verwachten media aandacht e.d. dat er heel goed dingen geregeld kunnen worden. De hoster kan dan maatregelen nemen en jij kunt een succesvolle campagne doen. Als jij / je website vervolgens aan een gestage groei begint, kun je ook samen met de hoster de vervolgstappen plannen (vps, dedicated) en scheelt het een hoop gedoe met verhuizingen e.d.

Mikey
14/05/10, 22:23
Nu komt het.. Met een grote advertentiecampagne zoals deze is de kans groot dat ik veel aanmeldingen krijg. Dat betekend een heleboel bevestigingsmailtjes.

Wat is het probleem?
Shared hosting pakketten hebben een limiet mbt het aantal emails dat vanaf de website verzonden kan worden. Dus wanneer ik deze limiet bereikt zit ik met een probleem. Veel geld geïnvesteerd en honderden of misschien wel duizenden bezoekers kunnen zich niet aanmelden.

Een woord: onzin.

Als je zoveel geld uit wilt geven aan advertenties ga dan alstublieft niet zitten stuntelen met een vps die qua performance begint bij de bottom. Zoek een partner die het juist voor je om wilt draaien: veel geheugen in het begin en na je campagne terug laten schroeven. Bezoekers die je in het begin kwijt raakt komen niet zomaar terug. En als je al aangeeft dat je qua beheer niet ver komt enkel met een control panel, dan is dat gedoemd om te mislukken als er een storing optreed. Of denk je die zelf op te kunnen lossen.....

Zoek daarom gewoon een betrouwbare partner en betaal voor kwaliteit. Zeker als je verwacht een hoop in een paar weken te scoren!

cyberbootje
14/05/10, 23:58
Nu ik lees wat de echte bedoeling is dan ben ik inderdaad ook van mening dat je beter met een sloot geheugen en goede specs kan beginnen.
Je wilt niet meemaken dat de site dan plat of traag is.

Zoek een provider, maak duidelijke afspraken.
En omdat je toch al flink geld zal uitgeven aan media aandacht... vooral niet gaan bezuinigen op het doel zelf, de website.

Denk dat een managed vps wellicht zelfs het beste is(voor de zekerheid).

1Ago
15/05/10, 00:49
Inderdaad. Best een deftige VPS aanvragen en direct ook managed, lost veel problemen op. Als het kan zelfs met SLA en deftige afspraken.

WeServIT
15/05/10, 00:59
Wanneer je een VPS met flink wat geheugen afneemt loop je al snel tegen een hoge prijs aan indien je voor een goede provider kiest en geen goedkope rommel.
Voor die prijs kan je ook een leuke dedicated server nemen met RAID bijvoorbeeld. Een Quadcore processor met bijvoorbeeld 4GB geheugen en een RAID set voldoet al prima en hierbij zul je niet snel last hebben van problemen met de snelheden.
Het is belangrijk om RAID te nemen aangezien een kapotte schijf natuurlijk niet moet zorgen voor dataverlies of uitval. Je gaf aan niet al teveel verstand te hebben van hardware, dus even in het kort iets over RAID; Wanneer je voor 2 schijven in RAID1 zou gaan zorgt RAID ervoor dat alle data continu gesynchroniseerd wordt over beide schijven en mocht een schijf kapot gaan draait het gewoon verder onder een schijf en heb je ook geen dataverlies. Wanneer er dan een nieuwe disk in de server wordt gestopt zal alle data op de nieuwe disk worden gezet.

Ik zou zeggen kijk even in de Aanbieding fora en misschien dat er wel een provider bij zit waarmee je kunt onderhandelen.

Veel succes ermee!

Yourwebhoster
15/05/10, 01:12
Het probleem met zakelijke hosting is het volgende:

1 juni moet de website online gaan. Om de website te promoten ga ik adverteren in de Spits! en Metro, stuur ik een mailing naar 10.000 bedrijven, start ik een Google Adwords Campagne en zal er 3 weken lang een spotje te horen zijn op BNR Nieuws Radio.

Nu is het de bedoeling dat bezoekers zich aanmelden op mijn website. Om je te kunnen aanmelden moet de bezoeker een formulier invullen en dan stuurt de website een bevestigingsmail naar de bezoeker om de aanmelding te bevestigen..

Nu komt het.. Met een grote advertentiecampagne zoals deze is de kans groot dat ik veel aanmeldingen krijg. Dat betekend een heleboel bevestigingsmailtjes.

Wat is het probleem?
Shared hosting pakketten hebben een limiet mbt het aantal emails dat vanaf de website verzonden kan worden. Dus wanneer ik deze limiet bereikt heb zit ik met een probleem. Veel geld geïnvesteerd en honderden of misschien wel duizenden bezoekers kunnen zich niet aanmelden.
Als je met je provider goede afspraken maakt hierover (liefst zwart op wit) dan hoef je je hier geen zorgen over te maken. Het is een probleem wat wel eens wilt voorkomen, maar ik denk dat ik hierbij de conclusie uit mag trekken dat je slechts ervaringen van anderen hebt gevonden, vaak is de limiet hoger bij zakelijke hosting en zeker bij een redelijk bedrag kan je hier goede afspraken over maken.

Wat verder een voordeel van zakelijke hosting is, is dat je voldoende geheugen beschikbaar heeft. Een VPS kan dit ook hebben, echter heb je zo veel extra kosten waardoor het meestal niet goedkoper is dan een shared zakelijk accountje.

Wat ook kan zijn, afhankelijk van wie je kiest, is dat je op een cluster terecht komt. Hierdoor is je website ook online als een server bijvoorbeeld uitvalt, omdat een andere server dit kan overnemen. Daarnaast is er vaak sprake van load balancing, waardoor grote bezoekersgetallen geen probleem hoeven te zijn.

Ik denk dat je je opties nog een keer moet overwegen, en ik raad je aan om een zakelijk shared hosting account te nemen. Maak goede afspraken met je leverancier en je komt een heel eind.

Waar ik het overigens oneens mee ben is dat je gelijk een eigen dedicated server moet nemen. Als het een startend bedrijf is met zulke bezoekersaantallen kan downtime kritisch zijn en zou ik gaan voor een shared hosting cluster (of een eigen cluster als dat binnen het budget ligt) waardoor de kans op downtime minder is.

Tip: Down time is in het begin kritisch zoals andere wht leden hier melden, regel een goede SLA.

JorgB
07/06/10, 17:20
Ben eigenlijk wel benieuwd om welke site dit gaat? En of het goed is gekomen, omdat 1 Juni al geweest is!

Randy
07/06/10, 19:59
1 juni moet de website online gaan. Om de website te promoten ga ik adverteren in de Spits! en Metro, stuur ik een mailing naar 10.000 bedrijven, start ik een Google Adwords Campagne en zal er 3 weken lang een spotje te horen zijn op BNR Nieuws Radio.

Ik zou zoeken naar een provider die een speciaal platform heeft voor evenementenhosting. Het laatste wat je wil, is tienduizenden euro's uitgeven voor een campagne en er na 2 uur achter komen dat je onvoldoende resources hebt. Er zijn providers die zich hierop richten en gewoon snel bij kunnen schalen wanneer er toch onvoldoende capaciteit is, waarmee je je risico kunt beperken. Het kost wel een aardige duit maar weggegooit reclamegeld is aanzienlijk duurder, los daarvan dat de potentiele bezoeker een tweede keer mogelijk niet meer terug komt.

Ik ben dan ook benieuwd of alles goed gegaan is. Feedback?

R.H.
08/06/10, 10:15
Ik zou toch echt minimaal 256mb / 512mb ram nemen. Er zijn ook providers die dit speciaal voor je kunnen inrichten.

Qweb
28/07/10, 22:47
Als je inderdaad niet zeker weet wat je aan resources gaat verbruiken kan je er voor kiezen om laag in te zetten maar met de duidelijk afspraak en mogelijkheid dat er actief gemonitored wordt op het verbruik van je VPS. Als er dan bijgeschakeld moet worden is dit met 1/2 clicken mogelijk. Daarnaast zijn er steeds meer hosters die flink oversellen omdat er 9/10 keer maar 30% verbruikt wordt van de toegekende resources per VPS. Distributed Resource Scheduling (ookwel DRS genoemd) biedt hierbij uitkomst waarbij het voor ons mogelijk is om je VPS automatisch naar een host server te schakelen die het rustiger heeft met als doel je 100% die toegekende resources te laten benutten.

SF-Jeroen
28/07/10, 23:03
Ik zou zoals Randy zegt zeker de eerste week na de Spits / mailing zorgen voor extra veel capaciteit. Een goede hoster kan je hier vast bij helpen.

Freakingme
29/07/10, 00:36
Die zou 1 juni online gaan. Er van uitgaande dat dat 2010 was en niet later dan dat, neem ik aan dat TS inmiddels voorzien is van hosting ;)