PDA

Bekijk Volledige Versie : ClearOS en beheer door gebruikers



guidovanh
08/05/10, 21:08
Momenteel draait hier ClearOS. Nog niet volledig operationeel, maar dat komt vast wel.
Daarom nu alvast een vraag: hoe geef ik de users zelf controle over hun emailaccount en/of websites op deze server (zelf hun wachtwoord kunnen wijzigen e.d.)?

Bart L
08/05/10, 22:16
Door een controlpanel te installeren, zoals bijv. DirectAdmin

xentos
11/09/10, 14:51
Door een controlpanel te installeren, zoals bijv. DirectAdmin

Inderdaad, dat is het makkelijkste manier. maar kost echter wel extra $$ kijk of uw provider u een internal licentie kan verkopen voor een kleine prijs mocht u een directadmin als uw cp willen gebruiken.

opinion
11/09/10, 15:10
Beetje te snel getypt? Ik kan er nauwelijks wat van maken, laat staan iemand die er nieuw in is.
Xentos probeerd te zeggen:

Direct Admin is een web hosting control panel. Hiermee kun je je klanten voorzien van een web based control panel waarmee zij hun website, ftp gebruikers, e-mail accounts en overige domeinnaamgerelateerde zaken mee kunnen beheren.

Wanneer je deze zelf zonder bijkomst van een distributeur direct van DirectAdmin zou afnemen kost het je 29$/maand.

Echter kunnen web bedrijven soort van Partner worden Direct Admin en hierdoor licenties goedkoper inkopen en daardor weer goedkoper verkopen (dan die 29$) grote partner regel is wel dat de licenties niet verkocht mogen worden voor machines buiten de webhosting bedrijf zijn netwerk. De server van het hosting bedrijf waar je hem afneemt valt onder hun netwerk.
Mochten zij lid zijn, kunnen zij goedkoop een licentie aan je vertrekken.

Maar bovenstaand verhaal is geheel gebaseerd op het licentie model van Direct Admin.
Je hebt nog +- 50 goede kwalitatieve Control Panels naast Direct Admin die net zo goed zijn (prijs varieert van gratis tot een paar 100$ per maand qua licentie kosten.)

Welke je wil moet je helemaal zelf beslissen. Ga eens googlen en proberen als je daar tijd voor hebt. Als dit op korte termijn doet, zou ik een bedrijf inschakelen om dit voor je te installeren (hun keuze ControlPanel, ieder bedrijf is ergens goed mee.) en zij dit laten beheren. Je kan namelijk geen gegarandeerde kwalitatieve omgeving aanbieden op basis van een control panel in een week tijd qua kennis/ervaring.

Jimmy1987
12/09/10, 15:20
Volgens mij heeft geen van jullie 3 nou opgezocht wat ClearOS precies is he? ->| Met clearos zit alles intern, dus ook je mailserver ed.

Hier gebruiken we ClearOS als router, die functie zit er ook in samen met mailserver, webserver etc etc. Alles gebaseerd op LDAP. Dus anderen hun mail etc laten aanpassen gaat vrij moeilijk worden.

ClearOS is dan ook bedoelt als router/webserver voor thuis. En niet om in een DC voor klanten te gebruiken.

Yourwebhoster
12/09/10, 15:32
Daar komt nog eens bij dat DirectAdmin geen officiƫle ondersteuning heeft voor clearos.

Jimmy1987
12/09/10, 16:53
ClearOS is gebouwd op Centos 5.5 dus dat mag in principe geen probleem zijn :) Waren het niet de conclusies in mijn andere post en dat je voor directadmin een kaal systeem moet hebben.

opinion
12/09/10, 17:16
Volgens mij heeft geen van jullie 3 nou opgezocht wat ClearOS precies is he? Met clearos zit alles intern, dus ook je mailserver ed.

Ik reageerde niet op dit topic, slechts op de betreffende post waar DA licensering een beetje verkeerd stond uitgelegd.

Hou mij er buiten :-)

Overigens: bedankt voor de uitleg. Dit wist ik niet.

The-BosS
13/09/10, 17:32
Volgens mij heeft geen van jullie 3 nou opgezocht wat ClearOS precies is he?

Klopt dit is volgens mij de uitloper/fork/... van het oude clarckconnect, en is inderdaad niet geschikt om als hosting platform te dienen maar voor intern kantoor gebruik. Heb dit zelf geinstalleerd bij een klant die geen windows sbs server wilde en dit was de prefect vervanging. Vertegenwoordigers kunnen eigen vpn connecties maken, eigen website en emails staan inhouse.

Jimmy1987
15/09/10, 01:53
Klopt helemaal, ClearOS is de oude clarkconnect :)
Draai het hier thuis ook als Router, werkt perfect. :)