PDA

Bekijk Volledige Versie : Gratis XML Whois script



WH-Tim
04/05/10, 23:20
Na enig aandringen van SIDN bij alle deelnemers om de XML Whois te gaan gebruiken is het een goed idee om een duidelijke koppeling in PHP te schrijven voor deze mooie nieuwe WHOIS mogelijkheid. De door mij ontwikkelde PHP koppeling telt circa 830 regels code die het XML antwoord omzet naar nette PHP5 OOP code. De gebruikelijke objecten zitten erin verwerkt: domain, contact, host.

Voor de SIDN deelnemers die geen ervaring met objecten hebben of er liever niet mee werken kunnen ook kiezen voor een gestructureerde array output. Voor niet-technische mensen is er dan ook nog een plaintext print optie aanwezig. Ook zit er een koppeling in om je IP-whitelisting te testen bij SIDN.

Voldoende mogelijkheden om direct aan de slag te gaan. Momenteel worden domeinnamen met streepjes erin nog als foutief bestempeld door SIDN, maar daar komt zeer binnenkort verandering in. Dit script is tot die tijd minder handig, maar iedere programmeur die zijn systeem wil automatiseren weet dat deze PHP koppeling voor de XML WHOIS interface vele malen handiger is voor alle doeleinden en in de toekomst de voorkeur zal gaan krijgen.

Meer info, voorbeelden & downloads kun je terecht op: http://www.directwebsolutions.nl/sidn-php-xml-whois.html

De reminder posting van SIDN is te vinden op: http://weblog.sidn.nl/2010/04/26/reminder-xml-interface-voor-registrar-whois/

daanl
05/05/10, 08:03
Ziet er goed uit, mis alleen de phpdoc comments voor autocompletion boven aan de functies.

Is dit echt alleen beschikbaar voor de SIDN deelnemers?

DutchTSE
05/05/10, 08:11
Is dit echt alleen beschikbaar voor de SIDN deelnemers?
Jep, want niet-deelnemers hebben geen toegang tot de whois :)


@ Tim:
Is er al een oplossing voor de tweestrijd waarin je de whois wel op je website wilt aanbieden maar dit niet via de registrar whois mag doen, maar vervolgens wel weer tegen die max 15 aanvragen per dag aanloopt? En een optie om alleen de gegevens te tonen die de website van de SIDN ook toont (de anonieme whois zeg maar).

WH-Tim
05/05/10, 10:26
Ziet er goed uit, mis alleen de phpdoc comments voor autocompletion boven aan de functies.

Is dit echt alleen beschikbaar voor de SIDN deelnemers?

Dat klopt, die kan ik er nog bijmaken, al is het niet zo spannend aangezien er maar een paar functies gebruikt kunnen worden en die worden allemaal genoemd in de voorbeeld whois.php en custom_whois.php.


@ Tim:
Is er al een oplossing voor de tweestrijd waarin je de whois wel op je website wilt aanbieden maar dit niet via de registrar whois mag doen, maar vervolgens wel weer tegen die max 15 aanvragen per dag aanloopt? En een optie om alleen de gegevens te tonen die de website van de SIDN ook toont (de anonieme whois zeg maar).

Dat blijft zo. Je mag de WHOIS alleen nog gebruiken voor eigen gebruik. Op de SIDN website vind je namelijk ook geen complete WHOIS meer, dus als ze dat wel zouden toelaten op iedere registrar zijn website dan zou die hele regel natuurlijk waardeloos zijn. Een optie om de anonieme whois te tonen is dan wel een goede optie, ik zal die voorleggen aan SIDN!

DutchTSE
05/05/10, 10:32
Dat blijft zo. Je mag de WHOIS alleen nog gebruiken voor eigen gebruik. Op de SIDN website vind je namelijk ook geen complete WHOIS meer, dus als ze dat wel zouden toelaten op iedere registrar zijn website dan zou die hele regel natuurlijk waardeloos zijn. Een optie om de anonieme whois te tonen is dan wel een goede optie, ik zal die voorleggen aan SIDN!

Als de SIDN gewoon een "switch" maakt met short = true or false dan kun je als registrar toch een whois service aanbieden die dezelfde gegevens toont als die op de SIDN website... beetje vreemd dat ik dat moet bedenken en dat ze dat zelf nog niet bedacht hadden :ohmy:

WH-Tim
05/05/10, 11:15
Als de SIDN gewoon een "switch" maakt met short = true or false dan kun je als registrar toch een whois service aanbieden die dezelfde gegevens toont als die op de SIDN website... beetje vreemd dat ik dat moet bedenken en dat ze dat zelf nog niet bedacht hadden :ohmy:

Nja, ik was maandag bij SIDN op kantoor en heb daar mooie nog te maken wijzigingen aan het DRS5 besproken. Toen heb ik gehoord hoeveel wijzigingen er nog tegelijk in behandeling zijn en hoeveel er in de komende release gewijzigd gaat worden. Dan kan het wel eens zo zijn dat een dergelijke feature helemaal geen prioriteit heeft voor hun ;)

Triloxigen
05/05/10, 11:37
Goed dat je het vrijgeeft :thumbup:

Mai-Web
06/08/10, 16:13
Dankjewel,

Dit komt vast nog wel eens van pas!

@WH-Tim

Wat zijn de aankomen wijzigingen dan ?

dreamhost_nl
06/08/10, 17:06
Deelnemer SIDN: Nee

@Mai-Web: De scripts zijn alleen van toepassing op SIDN-deelnemers.

Spyder01
06/08/10, 19:27
Straks eens even naar kijken. Altijd leuk als mensen dit soort dingen delen.

Mai-Web
07/08/10, 08:06
@Mai-Web: De scripts zijn alleen van toepassing op SIDN-deelnemers.

Weet ik, maar ik gebruik ook DRS 5 dus vandaar de vraag ;)

Geert-Jan
07/08/10, 17:04
Weet ik, maar ik gebruik ook DRS 5 dus vandaar de vraag ;)

Wat doe je daar dan mee?

Mai-Web
09/08/10, 09:31
@Geert-jan
Dat is een vraag waar je het antwoord al op weet natuurlijk :p
Wat iedereen doet met DRS, domeinen beheren.

WebSpeciaal
09/08/10, 10:22
@Geert-jan
Dat is een vraag waar je het antwoord al op weet natuurlijk :p
Wat iedereen doet met DRS, domeinen beheren.

Maar je bent geen SIDN deelnemer?

dreamhost_nl
09/08/10, 13:11
Er is in ieder geval geen registrar (Deelnemer is 'n verouderde benaming) onder de naam Mai-Web.

Spyder01
09/08/10, 13:18
Even wat zitten testen en lijkt wel goed te werken. Nog niet alles kunnen testen.