PDA

Bekijk Volledige Versie : Ontwerper website neemt wraak.



NibeP
01/05/10, 11:43
Hallo allemaal,

Een hele poos terug hadden 2 vrienden aangeboden om een compleet nieuwe website voor WebhostNow te maken.
Dat aanbod hem ik aangenomen en tada, een mooie nieuwe website.
Echter is één vriend een poos terug weer weg gegaan.

Alles ging goed tot dat ik niet meer wou dat die andere vriend bij WebhostNow betrokken was vanwege een paar redenen.

Nu gaat die vriend zeuren dat we de website offline moeten halen omdat we zijn design en scripts gebruiken.
Echter heeft hij zelf in de <head> tag met een meta tag vroeger Copyright WebhostNow enzo gezet.

Het werk was ook bedoelt voor WebhostNow.

Hij meent dat het auteursrecht bij hem ligt en niet bij WebhostNow.
Hoe zit dat?

En, nu keek ik vanochtend op de website en had hij met een SQL injection de site doorgestuurd naar nobrain.dk .
Die SQL injection ga ik zo fixen.

Ook heeft die vriend nog alle files op zijn computer staan.
Moet hij die verwijderen als ik dat wil of niet?

Ahmed
01/05/10, 11:48
a) Hoe oud ben je...
b) Als het zijn werk is, is het zijn auteursrecht.. Hij heeft dat nooit overgedragen, tenzij je dat schriftelijk ergens hebt..

NibeP
01/05/10, 11:52
a) Hoe oud ben je...
b) Als het zijn werk is, is het zijn auteursrecht.. Hij heeft dat nooit overgedragen, tenzij je dat schriftelijk ergens hebt..

A) Ga ik niet op in.
B) Hij heeft wel gezet dat de Copyright van WebhostNow is en heeft het voor WebhostNow gemaakt.

Spyder01
01/05/10, 12:06
a) Je bent 12 (en zoals ik al eerder in een ander topic heb gezegd, je zou je als 12 jarige moeten gedragen ipv ondernemer uit te hangen
b) Mondelinge afspraken zijn moeilijk te bewijzen, dit soort dingen moet je altijd schriftelijk hebben om problemen te voorkomen (dat had je geweten als je ouder was) Auteursrecht blijft in principe bij de ontwerper.

Ook lekker slecht gescript als er een SQL injection gedaan kon worden.

Een oplossing: praat het met elkaar uit en zorg dat je e.e.a. op papier hebt dan, wat je samen ondertekend.

Derek-Jan
01/05/10, 12:10
offtopic: in ieder geval heeft Peter de wijze raad van dit forum opgevolgd en heeft een kvk geregeld. Ik denk de jongste ondernemer hier....

Ontopic:

Google eens op auteursrecht. Je zal lezen dat de ontwerper altijd de auteursrechten ofwel copyrights behoud als dit niet expliciet schriftelijk anders overeengekomen is.
Kortgezegd : je hebt hoogstwaarschijnlijk pech.

tip: Ga met professionele mensen in zee en betaal iets meer dan zul je dit soort geintjes iets minder vaak mee maken. Uiteindelijk betaalt zich dat terug.

NibeP
01/05/10, 12:15
offtopic: in ieder geval heeft Peter de wijze raad van dit forum opgevolgd en heeft een kvk geregeld. Ik denk de jongste ondernemer hier....

Ontopic:

Google eens op auteursrecht. Je zal lezen dat de ontwerper altijd de auteursrechten ofwel copyrights behoud als dit niet expliciet schriftelijk anders overeengekomen is.
Kortgezegd : je hebt hoogstwaarschijnlijk pech.

tip: Ga met professionele mensen in zee en betaal iets meer dan zul je dit soort geintjes iets minder vaak mee maken. Uiteindelijk betaalt zich dat terug.

Zal ik doen.


a) Je bent 12 (en zoals ik al eerder in een ander topic heb gezegd, je zou je als 12 jarige moeten gedragen ipv ondernemer uit te hangen
b) Mondelinge afspraken zijn moeilijk te bewijzen, dit soort dingen moet je altijd schriftelijk hebben om problemen te voorkomen (dat had je geweten als je ouder was) Auteursrecht blijft in principe bij de ontwerper.

Ook lekker slecht gescript als er een SQL injection gedaan kon worden.

Een oplossing: praat het met elkaar uit en zorg dat je e.e.a. op papier hebt dan, wat je samen ondertekend.

A) Ik wil graag dit doen, dus ik doe dat.

Spyder01
01/05/10, 12:27
Dan moet je nou niet lopen klagen, welkom in het land der ondernemers waar je afspraken duidelijk op papier moet hebben. Het doet er namelijk niet toe of het wel of geen vrienden zijn / waren, dat heb je nu aan den lijve ondervonden.

Wel weer grappig dat je alleen de a aanhaalt en niet de b.

NibeP
01/05/10, 12:34
Dan moet je nou niet lopen klagen, welkom in het land der ondernemers waar je afspraken duidelijk op papier moet hebben. Het doet er namelijk niet toe of het wel of geen vrienden zijn / waren, dat heb je nu aan den lijve ondervonden.

Wel weer grappig dat je alleen de a aanhaalt en niet de b.

Als je graag B ook wilt:

Als jij aan iemand 100 euro geeft dat van jou is geweest en je wilt het later weer terug, dat kan niet.
Bij dit kan het wel, maar het is ook eigendom van mij.

Ook heeft hij een backup op zijn computer staan met alle files waar ook dingen van mij inzitten en niet van hem.
Dat moet hij er dan toch wel afhalen?

martinvandebelt
01/05/10, 12:36
je zou je als 12 jarige moeten gedragen ipv ondernemer uit te hangen

Juist niet. Jonge ondernemers moeten gestimuleerd worden en het is alleen maar goed als je op die leeftijd al een eigen onderneming hebt.



dat had je geweten als je ouder was
TS heeft hier waarschijnlijk van geleerd en zal voortaan beter opletten. Leren door ervaring lijkt me de beste manier van leren.
Maar goed, als jij iets niet weet, dan zullen we ook zeggen dat je dat had kunnen weten als je wat ouder had geweest?

Overigens ben ik van mening dat webhosting niet echt een branche is om je als jonge ondernemer midden in te storten, mits je je zaakjes goed op orde hebt.

Spyder01
01/05/10, 12:38
Als je graag B ook wilt:

Als jij aan iemand 100 euro geeft dat van jou is geweest en je wilt het later weer terug, dat kan niet.
Bij dit kan het wel, maar het is ook eigendom van mij.

Ook heeft hij een backup op zijn computer staan met alle files waar ook dingen van mij inzitten en niet van hem.
Dat moet hij er dan toch wel afhalen?

Dingen die van jou zijn (bijvoorbeeld teksten) zou je hem kunnen verplichten te verwijderen. Echter de layout die door hem gemaakt is niet, tenzij je het dus op papier hebt staan dat de "rechten" aan jou overgedragen zijn.

Als je er niet voor betaald hebt en jij hebt het niet op papier staan dat de rechten van het ontwerp naar jou overgaan, is er simpelweg niets eigendom van jou. Op moment dat je er voor betaald hebt, is dat te betwisten.

@Martin: Ik heb opzich niets tegen jonge ondernemers, het is allang mooi dat hij uiteindelijk toch een KvK geregeld heeft ipv het zonder KvK te doen. Echter is in mijn ogen 12 dus echt niet een leeftijd (basisschool / net overgang middelbare school) om je al als ondernemer in de markt te storten. Kijk, als hij nu 16 was geweest had ik het een heel ander verhaal gevonden. Dan kun je van iemand verwachten dat hij / zij toch wel al de nodige kennis heeft.

Maar goed, daar gaat dit topic verder niet over.

ICTRecht
01/05/10, 12:45
Auteursrecht gaat inderdaad pas over als je dat schriftelijk hebt afgesproken. In alle andere gevallen heb je alleen maar betaald voor een gebruiksrecht, je huurt als het ware het ontwerp.

De ontwerper lijkt nu te zeggen dat het gebruiksrecht is vervallen omdat hij niet meer mee mag doen. Afhankelijk van wat je hem destijds hebt toegezegd en de reden waarom hij nu weg moet, kan dat steek houden. Als je bv hebt gezegd "maak jij het ontwerp en dan krijg je 20% van de winst" dan is het logisch dat het ontwerp weg moet als hij niet meer deelt in de winst.

Als de deal is "site ontwerpen tegen 1 keer een vast bedrag" dan zie ik niet welk belang hij heeft bij het nu intrekken van de licentie. En zonder zo'n belang is het onredelijk om de licentie in te trekken, dus mag dat niet.

KevinDrayer
01/05/10, 14:13
.....

BsHosting
01/05/10, 14:31
Wat een puberaal gedrag weer hier.
Je maakt in goed overleg een design voor iemand, als je dan niet mee mag doen vind ik het ronduit schandalig om dan ineens je design terug te eisen.

Het mee mogen doen staat in mijn ogen compleet los van het design op zich.
Wat TS wel kan doen is je uiteindelijk aansprakelijk stellen voor de schade voor een nieuw design.

Domenico
01/05/10, 14:50
Peter is weer wat wijzer en dit topic kan dicht.