PDA

Bekijk Volledige Versie : Xen Xenserver Citrix vastlopers



rackhost.be
23/04/10, 22:51
Sporadisch ervaar ik al een paar jaren dat om de x aantal maanden (heel sporadisch) dat VM's eruit knallen. Een force reboot van elke gecrashte VM lost dit direct wel op.

Maar zelfs over verschillende fysieke servers, verschillende hardware (supermicro's & dells), en verschillende guest os's (debian 4 & 5), komt dit quasi gelijktijdig voor. VM's van fysieke knallen er per enkele minuten één voor één uit eruit, en kwartier erna idem bij een andere fysieke server. Nergens iets in de logs te vinden, niet in de host alsook niet in de guest.

Gelukkig valt dit helemaal niet vaak voor, maar toch uiterst vervelend.

Zijn er nog met dergelijke ervaringen met Xen?
Draaien hier Xen via de Citrix Xenservers.

Misschien tijd om eens over te stappen?

johan.smits
24/04/10, 09:35
Ik heb dit exact hetzelfde probleem ook gehad, drukke server's gingen eerder er onderuit dan niet drukke server's.
Ik draaide op XEN 5.0 destijds.
Heb geupgrade naar 5.5 update 1 en sinds dien heb ik geen enkele vastloper gehad.

Op welke versie draai je?

aristo
24/04/10, 09:45
XenServer 5.5 hier.
Ik herken het probleem zoals jij beschrijft niet.
Er is wel eens wat aan de hand met een VM server, maar eigenlijk niet/nooit met de XenNode servers.
Kun je wat meer vertellen: "Wat is "eruit knallen". Schakelt Xenserver ze uit?

Vrgr Eef

johan.smits
24/04/10, 09:47
De guest staat gewoon stil. De tijd loopt niet en verwerkt niets meer.
De host bleef gewoon draaien. Een forced reboot van de guest en het was weer ok.
De host heb ik nooit hoeven herstarten.

aristo
24/04/10, 09:50
Het is een beetje gissen, maar als zo nu en dan "quasi" dit gelijk voor komt, zou het goed zijn het netwerk te controleren. Traag netwerk geeft op meerdere servers gelijk extra load etc en dan willen er in korte tijd wel eens een paar linuxmachines vrijwel gelijk problemen krijgen. Heeft echter niets met de XenServer omgeving te maken (zover ik dat kan overzien).

Eef

rackhost.be
24/04/10, 10:28
Ik heb dit exact hetzelfde probleem ook gehad, drukke server's gingen eerder er onderuit dan niet drukke server's.
Ik draaide op XEN 5.0 destijds.
Heb geupgrade naar 5.5 update 1 en sinds dien heb ik geen enkele vastloper gehad.

Op welke versie draai je?

het zijn dan ook nog eens bij 2 verschillende versies: 5.0 en de laatste 5.5.x

er is volgens mij echt geen logica in te vinden

rackhost.be
24/04/10, 10:30
De guest staat gewoon stil. De tijd loopt niet en verwerkt niets meer.
De host bleef gewoon draaien. Een forced reboot van de guest en het was weer ok.
De host heb ik nooit hoeven herstarten.

yeps idem

rackhost.be
24/04/10, 10:31
Het is een beetje gissen, maar als zo nu en dan "quasi" dit gelijk voor komt, zou het goed zijn het netwerk te controleren. Traag netwerk geeft op meerdere servers gelijk extra load etc en dan willen er in korte tijd wel eens een paar linuxmachines vrijwel gelijk problemen krijgen. Heeft echter niets met de XenServer omgeving te maken (zover ik dat kan overzien).

Eef

denk het ook niet, had het zelfs eens voorgehad bij nieuwe server met 1VM dewelke ik net geinstalleerd had als test voor de template

dag erna blijft de vm plots hangen, force reboot van de vm en half jaar niet meer voor gehad

netwerk is proserve en uiterst tevreden van

aristo
24/04/10, 12:35
Upgraden naar 5.5 dan maar. Is wel even wat gedoe. Maar heb je ook wat :-)

Vrgr Eef

rackhost.be
24/04/10, 12:38
Upgraden naar 5.5 dan maar. Is wel even wat gedoe. Maar heb je ook wat :-)

Vrgr Eef

hier is het al op één server na 5.5, maar het komt daar ook nog steeds voor

WeServIT
24/04/10, 12:50
Hier hetzelfde probleem. Consoles die spontaan vastlopen, maar ook VM's die vastlopen en met een force reboot opnieuw opgestart moeten worden. Nog geen oorzaak van dit probleem gevonden.

rackhost.be
24/04/10, 12:59
goed te horen dat ik toch niet de enige ben

heb bij enkele 5.0 servers gewacht tot upgraden naar 5.5 door de LVM2, ik dacht echt wel dat het om een bug ging die er bij 5.5 wel al zou uit zijn

nu een aantal 5.5 draaien en 1 nog op 5.0 en het komt bij allen nog voor

Tim.Bracquez
24/04/10, 13:03
Dit probleem heb je in een pool maar op een single machine(s) nog niet voorgekomen. Klopt dit? / Nog iemand waar dit zo is?

rackhost.be
24/04/10, 13:08
Dit probleem heb je in een pool maar op een single machine(s) nog niet voorgekomen. Klopt dit? / Nog iemand waar dit zo is?

hier staan deze gewoon single per machine, of wat bedoel je precies met een pool? Nodes & HA ?

dennis0162
24/04/10, 13:15
Wij hebben onze fallback server (dns etc.) op Xen draaien. De rest gelukkig niet.
Zowel de node als de vps blijft gewoon hangen. Na een reboot is het probleem opgelost.

Tim.Bracquez
24/04/10, 13:46
hier staan deze gewoon single per machine, of wat bedoel je precies met een pool? Nodes & HA ?
Ik ervaar dat een POOL bij mij deze problemen heeft (vasthangen van machines) en een single node niet. Dit kan toevallig zijn, maar wou even staven met jullie ervaring.

Zelf ben ik van de 5.0.0 versie (beta) nog het meeste tevreden. Deze draait stabiel verder zonder enige fout(en ook geen optie om te herstarten wegen dingen die er opstaan ...) - mooi dichtgetimmerd hoor.

Mick-X
24/04/10, 20:47
Wij hebben dit ook een keer gehad, dit met een machine die in een pool zat.
Probleem trad echter op 4 dagen nadat we een machine via livemotion hadden overgezet, voordat we dat deden nog nooit problemen gehad.
Vreemd, niet echt betrouwbaar terwijl Citrix toch wel producten leverd die enigzins te vertrouwen zijn.

Jesperw
24/04/10, 21:36
Vastlopende consoles heb ik wel eens, maar dan moet je VNC even een duwtje geven. Verder zie ik die spontane vastlopers niet echt terug (20 nodes, Xenserver Enterprise)

WeServIT
25/04/10, 00:20
We draaien nu op 1 node Xen Source i.c.m. SolusVM. Dit draait echt super en vastlopers komen niet meer voor :)

Tim.Bracquez
25/04/10, 03:22
We draaien nu op 1 node Xen Source i.c.m. SolusVM. Dit draait echt super en vastlopers komen niet meer voor :)
Dit gaat over XenServer (Citrix!)
Klopt, ook Xen, maar even een 'ander' product

WeServIT
25/04/10, 14:19
Dit gaat over XenServer (Citrix!)
Klopt, ook Xen, maar even een 'ander' product

Ja, weet ik. We hadden 3 nodes met Citrix Xen server 5.5, maar hebben nu 2 nodes met Citrix en eentje met Xen Source. Ik moet zeggen dat de VPS'en op Xen Source veel beter draaien.

The-BosS
25/04/10, 17:10
Ja, weet ik. We hadden 3 nodes met Citrix Xen server 5.5, maar hebben nu 2 nodes met Citrix en eentje met Xen Source. Ik moet zeggen dat de VPS'en op Xen Source veel beter draaien.

Omdat de xen engine recenter is bij de source, Xen Enterprise loopt nogal wat achter met hun xen engine en kernels. Want xen source en enterprise in eigenlijk hetzelfde buiten de xapi module en paravirtueel drivers voor windows. Die trouwens op xen4.0 (source) nu ook gewoon zouden moeten werken.

Ik heb zelf het probleem van vastlopers ook gehad, maar dit werd bij mij veroorzaakt door een een bug in de kernel die mem leaks veroozaakte binnen de VM's. Na een kernel update van de node's en de VM's was dit probleem opgelost.