PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat te doen met wanbetalers?



Raimondo
23/04/10, 16:32
Hallo,

Ik heb 2 klanten die een webhosting account hebben aangemaakt,waarvan 1 met een .nl domeinnaam registratie.
Het gaat maar om een totaal bedrag van ongeveer €80,-.
Na meerdere malen een herinnering te hebben gestuurd en geprobeerd te bellen wordt er gewoon niet gereageerd.
Beide klanten hebben hun pakketten een maand geleden aangemaakt.
1 van deze klanten komt uit België en de andere gewoon uit Nederland.
Nu ben ik zelf niet zo bekend met incasso bureaus en zeker niet met zo'n laag bedrag.
Zelf zou ik gewoon de accounts willen verwijderen,maar meerdere mensen hebben al gezegd dat ik gebruik moet maken van een incasso bureau.
Ik heb natuurlijk ook geen zin om te moeten betalen aan een incasso bureau terwijl ik geen geld krijg.

Wat kunnen jullie mij aanraden,annuleren of toch incasso?

Alle advies is welkom.

Bedankt!

Richard

Ahmed
23/04/10, 16:36
account suspenden, dan bellen ze jou wel.

Zeg dan gewoon dat het automatisch gaat wanneer er na xx dagen nog niet betaald is.

Er zijn een aantal no-cure-no-pay incassobureau's. Even een google doen en je vindt ze.

Raimondo
23/04/10, 16:38
account suspenden, dan bellen ze jou wel.

Zeg dan gewoon dat het automatisch gaat wanneer er na xx dagen nog niet betaald is.

Ik vraag me af of ze gaan reageren want volgens mij doen ze al een tijd niets meer met hun account.
Maar ik zal ze in ieder geval suspenden.

Richard

Edit: Ik zie net dat 1 van deze klanten zijn website al ergens anders heeft onder gebracht,bij one.com,dus deze persoon zal zich niet druk maken dat zijn account geblokkeerd is.

Tim.Bracquez
23/04/10, 16:51
1) zorgen dat alles goed zit in je boekhouding en je correct herinneringen etc verstuurd (ook via de post/ aangetekend schrijven)
2) eens suspenden, ze komen er wel achter
3) naar advocaat gaan, hier voor elke bedrag boven 10 euro naar advocaat. Je laat het wat aanslepen (dat doet het toch vooraleer je alle stappen door bent), intrest kosten + advocaat kosten erbij en je zit zo boven de 250 euro. Dit zit zelfs nu automatisch in de boekhouding ingebouwd dat de advocaat alles netjes binnen krijgt om het hele proces te starten.

Optie 2 boek je het snelste resultaat mee, maar moet je ook even in overleg me een raadgever bekijken of dit helemaal mag.
Optie 3 is op de lange baan, maar veelal is dit uit principe. Tot nu toe gewoon er zelf altijd winst aan gemaakt omdat we door gaan tot klant alles moet betalen, hoe spijtig het ook is. Uiteraard niet in uren... dat komt nog omdat het nu gewoon geautomatiseerd is. Opletten met de ere lonen van de advocaat waarmee je werkt. Dit is vaak gewoon het verschil wat de klant meer moet betalen :-) (even onderhandelen)

Moet wel zeggen dat het hier voor kleine bedragen is die maandelijks terug komen(dus na 3+ maand heb je wat leuks) en enkele éénmalige/jaarlijkse grote sommen.

Hier is het gedaan met een credit op te sturen, het geeft je meer werk voor zo'n laag bedrag maar er bestaat nog iets zoals principe en sommige mensen moeten het eenmaal eens voelen voor ze het leren.

Phu
23/04/10, 17:10
Incasso schiet je niets mee op, die doen niets meer dan wat jij nu al doet
is mijn ervaring hier.

poe hey optie 3... je advocaat lacht je uit als je voor een bedrag van 80 euro
naar hem toekomt. hij kost al meer aan juridisch advies dan het incasso je op moet leveren.

Je hebt de volgende opties.
1 gerechtsdeurwaarder, deze scoort vaak direct.
2 zelf langsgaan :) , helaas is het bedrag te laag.

Mikey
23/04/10, 17:12
Ik vraag me af of ze gaan reageren want volgens mij doen ze al een tijd niets meer met hun account.


Beide klanten hebben hun pakketten een maand geleden aangemaakt.

Tim.Bracquez
23/04/10, 17:14
poe hey optie 3... je advocaat lacht je uit als je voor een bedrag van 80 euro
naar hem toekomt. hij kost al meer aan juridisch advies dan het incasso je op moet leveren.
Verre van hoor, moet je gewoon goed regelen! en meestal is 80 euro na een paar brieven van hem gelijk 250+ euro en dan naar een dagvaarding, gaat snel hoor.

t.bloo
23/04/10, 17:18
Misschien dat er een verschil zit hierin tussen België en Nederland.

Tim.Bracquez
23/04/10, 17:26
Misschien dat er een verschil zit hierin tussen België en Nederland.
Denk het wel, want een wanbetaler moest bij een (gekend) Belgisch bedrijf 400+ euro betalen voor een domeintje van een 20 tal euro die niet betaald is geweest(.com domein). Dit is voorgekomen en dit was volledig in het recht van het bedrijf. Deze persoon verstond geen Nederlands waardoor die niets snapte van heel die brieven (Engelstalig).

Na die persoon te helpen heeft ze ergens de domein voor 10 jaar geregistreerd in de hoop van zo minder problemen te hebben.

Echter wanbetalers moet je gewoon aanpakken, dit is mijn mening. Zelfs al zou je ervoor moeten betalen, dan nog. Ik weet enkelingen leren het nooit, maar sommige klanten leren het wel. Daarom blijven ze niet bij je, maar dan heeft een ander bedrijf er maar plezier aan ! Je loopt toch ook de bakker niet uit zonder te betalen voor iets van 2 euro?

EDIT: Even met iemand contact opgenomen die hier ook op het forum zit welke voor goedkope hosting pakketjes(Nederland) ook gewoon achter het geld op die manier gaat. Hopelijk kan die persoon hier wat inhoudelijks op reageren.

Dirk Jan
23/04/10, 17:41
Wij doen het volgende (bij alle bedragen, ook kleine!)

- Herinnering over de post (vriendelijk) 8 dagen termijn
- Tweede herinnering over de post (nog steeds vriendelijk, maar een zinnetje onderin: "Voorkom extra kosten en betaal op tijd". 8 dagen termijn
- Aanmaning, aangetekend verzonden via UPS (TNT vind ik en ware hel), met 15 euro aanmaningskosten. 5 dagen termijn.

Vervolgens bieden wij de vordering aan bij Actis Jura (www.actisjura.nl (https://www.actisjura.nl))
Mocht Actis Jura het bij de incassoprocedure niet kunnen vorderen sturen ze het zonder kosten (voor de opdrachtgever, jou dus) en zonder risico voor jou naar een deurwaarder die het vervolgens in behandeling neemt. (wij hebben reeds enkele zaken bij de deurwaarder liggen en wij hebben nooit een factuur ontvangen.)

Mocht de incasso niet slagen, om welke reden dan ook, wordt er ook geen enkel bedrag op jou als opdrachtgever verhaald. Het kost je dus in geen geval geld.

Ze nemen trouwens ook vorderingen aan naar België, neem echter even contact op met ze wanneer je dit wilt.


EDIT: nooit suspenden! Dat wordt gezien als een wanprestatie van het hostingbedrijf als het voor de rechter komt.

®on
23/04/10, 18:03
EDIT: nooit suspenden! Dat wordt gezien als een wanprestatie van het hostingbedrijf als het voor de rechter komt.
Bron? Klinkt namelijk als onzin. Nuon sluit je ook vanzelf af als je niet betaalt.

Dirk Jan
23/04/10, 18:14
Bij ons is het zo dat de klant voor een jaar betaald, en niet per maand zoals bij Nuon.
Ik heb geen bron, maar het lijkt mij zeer aannemelijk dat de rechter dit gaat zien als wanprestatie wanneer je tijdens het lopende jaar ineens gaat suspenden.

Ik zal de zin aanpassen (edit aanpassen niet meer mogelijk)

Tim.Bracquez
23/04/10, 18:16
Bron? Klinkt namelijk als onzin. Nuon sluit je ook vanzelf af als je niet betaalt.
Dat klopt, echter als ik een suspend uitvoer en ze moeten me 3 maanden betalen, de laatste maand doe ik een suspend krijg ik geen geld in een dagvaarding voor die laatste maand. De andere 2 krijg ik mooi uitbetaald.

Echter moet je dit even goed overleggen met een raadsman, deze kan ook een nodig contract opstellen waarin je dit wel mag. Zelf laat ik nu automatisch de raadsman het contract stoppen met aangetekend schrijven als dit problematisch begint te worden. Dit lost het vaak zelfs al op.

Ahmed
23/04/10, 18:18
Bij ons is het zo dat de klant voor een jaar betaald, en niet per maand zoals bij Nuon.
Ik heb geen bron, maar het lijkt mij zeer aannemelijk dat de rechter dit gaat zien als wanprestatie wanneer je tijdens het lopende jaar ineens gaat suspenden.

Ik zal de zin aanpassen (edit aanpassen niet meer mogelijk)

De klant betaald helemaal niet... daarom ga je ook suspenden.

Dirk Jan
23/04/10, 18:52
Ja, maar waarom zal de de klant het (volledige) bedrag moeten betalen wanneer deze geen gebruik kan maken van de diensten? Voor je eigen "veiligheid" zal ik gewoon niet suspenden.

®on
23/04/10, 18:56
Ja, maar waarom zal de de klant het (volledige) bedrag moeten betalen wanneer deze geen gebruik kan maken van de diensten? Voor je eigen "veiligheid" zal ik gewoon niet suspenden.
Als er betaald is voor een jaar, is er geen (administratieve) reden om te suspenden. Betaalt men na het jaar niet, ook niet na een aantal herinneringen en een belletje: suspenden.

Tim.Bracquez
23/04/10, 19:02
Als er betaald is voor een jaar, is er geen (administratieve) reden om te suspenden. Betaalt men na het jaar niet, ook niet na een aantal herinneringen en een belletje: suspenden.
He Ron, even een 'domme' vraag van mijn kant dan. Maar als je suspend en je dan geen recht hebt op het nieuwe jaar (geld) wat doe je met de domein kosten?

Raimondo
23/04/10, 19:14
Iedereen hartelijk dank voor de reacties.
Ik ga eens goed nadenken wat ik ermee ga doen,sowieso zal het niet meer gebeuren aangezien er alleen pakketten aangemaakt worden na betaling.
Het is in ieder geval een goede leer voor een volgende keer.
En het rare is dat de persoon uit België mij een screenshot had gestuurd van de betaling,dus ik dacht dat het wel goed zat,maar achteraf heeft hij ons aardig in de maling genomen en nu zijn website ergens anders onder gebracht.

Richard

Dirk Jan
23/04/10, 19:18
Iedereen hartelijk dank voor de reacties.
Ik ga eens goed nadenken wat ik ermee ga doen,sowieso zal het niet meer gebeuren aangezien er alleen pakketten aangemaakt worden na betaling.
Het is in ieder geval een goede leer voor een volgende keer.
En het rare is dat de persoon uit België mij een screenshot had gestuurd van de betaling,dus ik dacht dat het wel goed zat,maar achteraf heeft hij ons aardig in de maling genomen en nu zijn website ergens anders onder gebracht.

Richard

Succes ermee!

Raimondo
23/04/10, 19:23
Succes ermee!

Dank je,er is nog geen man over boord voor €80,- , dus het gaat goed komen hoor :thumbup:

Dirk Jan
23/04/10, 19:37
Dat geloof ik best, 80 euro is niet bijzonder veel. Ik heb echter altijd zoiets van: als ik 100 x 20 euro laat schieten is dit in totaal 2000 euro, wat ik dan toch wel zonde vind.

Vandaar geef ik de vordering bij kleine bedragen ook uit handen, geld verliezen kan ik toch niet.

Tim.Bracquez
23/04/10, 20:11
En het rare is dat de persoon uit België mij een screenshot had gestuurd van de betaling,dus ik dacht dat het wel goed zat,maar achteraf heeft hij ons aardig in de maling genomen en nu zijn website ergens anders onder gebracht
Je kan geld over maken (internationaal) en de dag nadien dit tegen houden in dde bank zonder vragen... (moet wel nog niet overgemaakt zijn)

Trafego
23/04/10, 21:02
suspenden mag wel en dan moet de debiteur zelfs tot einde contract gewoon betalen, het valt namelijk onder huurrecht.

Al paar keer meegemaakt, dedi verhuren geen betaling = na 45 dagen afgesloten en vervolgens incasso -> rechter.
IN alle gevallen is de debiteur veroordeeld tot betaling van complete overeenkomst periode.

is bv bij KPN ook.. betaal je gsm abo niet en je word afgesloten en je krijgt gewoon de rekening ineens tot einde contract + overeenkomst ontbinding.

Spyder01
23/04/10, 21:03
Hier gaat alles na 2x herinnering per mail en 1x aanmaning per mail en post gewoon naar het incassobureau. Tot nu toe een incasso-status van 100% wat aan vorderingen wordt uitgegeven. Ben er dus erg over te spreken.

We werken overigens gewoon met een no cure no pay incassobureau, dan werken ze ook meteen een stuk beter voor hun geld.

Laatst wel een aparte klant. Die belde mij op omdat hij een brief van het incassobureau had gehad. Ik de klant uitleggen dat het zijn eigen schuld is en dat hij dan maar had moet reageren. Zeggen dat hij per post geen herinnering en aanmaning had gehad kon niet, want die had ik zelf bij hem in de brievenbus gegooid.

Nu was het verhaal zo, hij had de mail met de factuur verwijderd omdat hij dat niet vertrouwde (alle gegevens staan er overigens op, waar het voor is en in de begeleidende mail wordt het ook nog eens uitgelegd). Deels gaf ik de klant wel gelijk, er worden regelmatig zoveel nepfacturen e.d. verstuurd dat je er wel mee uit moet kijken wat je betaald.

Maar hij vond het maar dom dat ik het incassobureau ingeschakeld had, zelfs nadat hij 2x een herinnering per mail en post heeft gehad en een aanmaning per mail en post. Dat ik aangaf dat hij bij een herinnering of aanmaning toch wel eens contact op had kunnen nemen, dat vond hij maar dom.

Klanten verzinnen van alles om er maar onderuit te komen. Kunnen ze doen, maar ik heb echt geen medelijden met dat soort mensen. Incasso erop en klaar.

rensariens
23/04/10, 21:20
Niet afsluiten helpt niet. Had er laatste een die mailde waarom ik alles had afgesloten, hij zou toch zeker eerst wel weer een aanmaning per post krijgen? Tja, heb hem maar gemeld dat het de volgende keer direct naar incasso gaat want dit soort klanten hoef ik niet :)

Triloxigen
23/04/10, 21:57
EDIT: nooit suspenden! Dat wordt gezien als een wanprestatie van het hostingbedrijf als het voor de rechter komt.

Onzin, als er niet betaald is hoef je ook niet te leveren heeft niks met wanprestatie te maken.

Tim.Bracquez
23/04/10, 22:04
Onzin, als er niet betaald is hoef je ook niet te leveren heeft niks met wanprestatie te maken.
Klopt echter heb ik achter het geld in de dagvaarding mogen 'fluiten' van de 3de maand omdat ik die afgesloten had de 4de dag van de maand. Nuja de vorige maanden brachten al genoeg op en de klant was weg. Wanbetaalers wil je niet als klant

dreamhost_nl
24/04/10, 11:56
Wellicht dat dit een verschil is in de jurisprudentie tussen België en Nederland.
In België wordt het "suspenden" niet toegestaan en gezien als wanprestratie terwijl dit in Nederland is toegestaan zonder verdere consequenties en kan worden aangewend als pressiemiddel om de facturen betaald te krijgen.

ddouma
24/04/10, 19:41
Zou nog erbij moeten komen dat je in dit kikkerlandje een dienstverlening 'moet' voortzetten als een klant dik achter ligt met betalen. Zo kan ik ook rijk worden en van dedi naar dedi gaan hoppen ;) haha.

Tim.Bracquez
25/04/10, 03:20
Zou nog erbij moeten komen dat je in dit kikkerlandje een dienstverlening 'moet' voortzetten als een klant dik achter ligt met betalen. Zo kan ik ook rijk worden en van dedi naar dedi gaan hoppen ;) haha.
Moet je goed bekijken, iemand die je huur van het huis niet betaald mag je ook niet op straat zetten. Nuja je hebt gewoon geen recht op de kosten die je gemaakt hebt voor de nieuwe periode, moet je gewoon snel afsluiten; Moet je even duidelijkheid vragen aan een raadgever hoe dat zit, want er is ergens wel zo iets in Nederland van die wanprestatie waar Dirk Jan het over heeft. Echter hoe het juist in elkaar zit weet ik het juist niet, is wel iets waar mijn raadgever ook rekening mee houdt.

®on
25/04/10, 10:51
Moet je goed bekijken, iemand die je huur van het huis niet betaald mag je ook niet op straat zetten.
Tim, in Nederland kan dat uiteindelijk wel gebeuren. Huurachterstand is op een zeker moment voldoende om uit je huis gezet te worden.

Tim.Bracquez
25/04/10, 11:05
Tim, in Nederland kan dat uiteindelijk wel gebeuren. Huurachterstand is op een zeker moment voldoende om uit je huis gezet te worden.
Niet de eerste maand.
Die wanprestatie is bepaalde gevallen wel van toepassing hoor, sommige incasso's willen dan zelfs niet aan jouw zaak beginnen voor die afgesloten periode (no cure no pay), heeft ook een bepaalde reden... (ja ik spreek over Nederland)

®on
25/04/10, 11:14
Niet de eerste maand nee, maar wel na een afzienlijke periode van niet betalen ondanks herinneren en contact zoeken. Wat dat betreft is de vergelijking met de energie leverancier iets passender.

Enduser
25/04/10, 11:34
Tim je moet het huren van een woning niet vergelijken met het huren van een dienst. Als je een woning huurt, dan huur je een primaire levensbehoefte, daarom kun je iemand niet zomaar uit je woning zetten. Een secundaire levensbehoefte zoals hosting is heel iets anders.

Ik heb ook wel eens te maken met een oninbare vordering of dat men niet tijdig betaald, granted.. ik werk niet in de hosting industrie en wij hebben meestal een borg/bankgarantie staan tegenover hetgeen wat ze kunnen kopen (kooplimiet). Voordat we dit hadden (+/- 2-3 jaar geleden), namen we eerst telefonisch contact op en werkte dat niet, dan aanschrijven en uiteindelijk naar de incassobureau. Uiteraard is een hostingpakket van €10 niet iets om veel energie in te steken, maar als je principieel blijft dan kun je inderdaad de stap zetten die je veel tijd (en dus geld) gaat kosten.

Tim.Bracquez
25/04/10, 11:37
[..]maar als je principieel blijft dan kun je inderdaad de stap zetten die je veel tijd (en dus geld) gaat kosten.
Kost jou niets, zelfs geen tijd. Dirk Jan heeft hier een reactie gegeven hierboven en Spyder01 tevens ook hoe dat zij dit oppikken. (no cure no pay). Nuja voor 10 euro is ook wat belachelijk, maar het zal vast net iets meer zijn...
Kan je volledig geautomatiseerd laten verlopen.

ddouma
25/04/10, 16:02
@enduser, dat wou ik ook gaan zeggen.

De huur van een huis is dus wel wat anders dan het huren van een webhosting pakketje.
Tevens denken velen voor 10 euro moet je geen moeite gaan doen, maar als je 50 klanten hebben die op een jaar niet betalen loop je bijvoorbeeld wel 500 euro mis. Dus het is maar hoever je zelf wilt gaan om je geld te krijgen.

Spyder01
25/04/10, 16:15
Hier wordt 10 euro ook gewoon naar het incasso gestuurd hoor. Principe kwestie. Als je wat afneemt moet je het betalen, of het nu een euro kost of honderd euro.

Tja, voor de klant is het jammer van die € 37,- die ze extra mogen betalen, maar dat is niet mijn probleem. Klanten krijgen hier ruimschoots de tijd om alsnog te betalen.

Mark17
25/04/10, 21:08
Hier gaat het gelijk naar ia.nl, die hebben ook een leuk internationaal netwerk.

ddouma
27/04/10, 01:03
@spyder, daarom zei ik al das ieders eigen keuze.
Ik persoonlijk doe gewoon alles boven de 10 euro.

Maar dat ligt eraan een webhosting pakketje van een 10tje wil ik wel eens gewoon 'deleten' maar als ik zelf al kosten van bijv. een domeinnaam heb dan gaat het ook gewoon naar een incasso bureau.

asteriskfreak
08/05/10, 20:45
Indien een debiteur een dienst of produkt afneemt en weigert te betalen
dan kun je je beroepen op het opschortingsrecht

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opschortingsrecht

Een rechtzaak voor een openstaande vordering hoef niet persee handen
vol geld te kosten en ook een advocaat heb je hier niet bij nodig.
Je kunt namelijk 2 dingen doen.

1) Een verzoekschriftprocedure indienen bij het kantongerecht waarbij je aan de
rechter vraagt om de debiteur tot betaling te dwingen of zelfs vragen om
beslag te mogen leggen op zijn / haar bezittingen en / of banktegoeden.
Een verzoekschrift kun je zelf maken of dit door een advocaat / deurwaarder
laten doen. Dit is niet verplicht maar misschien wel handig.
Nadat je een verzoekschriftprocedure hebt ingedient bi de rechtbank krijg
je van de grffier een acceptgiro thuis voor het betalen van de griffiekosten.
De griffiekosten is afhankelijk van de hoogte van het te vorderen bedrag
en moet onder de €5000,- blijven. Vorderingen boven de €5000,. worden niet
door het kantongerecht in behandeling genomen en worden doorverwezen
naar de civiele rechter. Indien je de griffiekosten niet (op tijd) betaald dan
loop je de kans dat de rechtbank je verzoekschriftprocedure niet in
behandeling neemt.

Tijdens een verzoekschriftprocedure zal de rechter pogen om beide partijen
onderling tot een oplossing te laten komen. Komen beide partijen onderling niet tot
een compromis dan zal de rechter een beschikking doen. Dit kan betekenen
dat de verweerder (schuldenaar) alsnog tot betaling kan worden gedwongen
al dan niet tot betaling van de proceskosten en buitengerechtelijke kosten.
Is de verweerder zelf niet op de zitting aanwezig dan kan dit voor de verweerder
misscnien een nadeel zijn maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn.


2) De schuldenaar dagvaarden. Dit komt sterk overeen met bovendstaande
maar met dien verstande dat alleen een deurwaarder deze dagvaarding kan
indienen bij het kantongerecht.. De kosten hiervan liggen aanzienlijk hoger omdat
hiervoor deurwaarderskosten in rekening worden gebracht. Voor een dagvaarding
via een deurwaarder moet men al gauw rekening houden met ongeveer €200,- aan extra kosten bovenop de griffiekosten van de rechtbank. Omdat een deurwaarder een dagvaarding ook moet betekenen naar beide partijen rekent deze hier ook kosten voor. Het is overigens geen garantie dat de rechter de gedaagde tot het betalen van deze kosten in het vonnis opneemt.

Wat ik heb begrepen is dat deze klant zich in Belgie bevind. Een dergelijke
procedure starten wordt al erg lastig omdat in Belgie andere wetten gelden dan in
Nederland. Je zou kunnen overwegen om een incassobueau in te schakelen die ook in Belgie werkzaam is of een Belgisch incassobureau aldaar te benaderen.

maxnet
09/05/10, 00:34
1) Een verzoekschriftprocedure indienen bij het kantongerecht waarbij je aan de
rechter vraagt om de debiteur tot betaling te dwingen of zelfs vragen om
beslag te mogen leggen op zijn / haar bezittingen en / of banktegoeden.


Dacht dat je met een verzoekschrift alleen tijdelijk conservatoir beslag kan leggen, en er daarna alsnog gedagvaard moet worden?

Of heb ik dat verkeerd begrepen?

asteriskfreak
09/05/10, 12:20
Beslaglegging gaat niet zomaar.

In eerste instantie krijgt de verweerder de kans om zijn standpunt uit te leggen
Dit kan hij schriftelijk nadat hij een oproep van de griffier heeft ontvangen om te
verschijnen bij de rechtbank. De verweerder hoeft zijn verweer dus niet persoonlijk
te komen toelichten maar kan dit dus ook schriftelijk.

Indien de rechter beschikking doet ten nadele van de verweerder dan wil dit
niet automatisch zeggen dat er gelijk beslag gelegd kan worden.
De verweerder heeft namelijk de mogelijkheid om tegen deze beschikking
in beroep te gaan. Bij hoger beroep dient er wel sprake te zijn van een verplichte
procesvertegenwoordiging. Dit wil zeggen dat men zich moet laten vertegenwoordigen
door een advocaat.

Er kleven nogal wat nadelen aan een verzoekschriftprocedure.
Omdat de brief van de rechtbank in dit geval niet door een deurwaarder
wordt betekend is de kans groot dat de tegenpartij niet (meer) op het adres
woonachtig is. Daarom verkiest men doorgaans liever voor een dagvaarding
omdat een deurwaarder voordat hij de brief gaat betekenen eerst nagaat
in het GBA of de gedaagde daadwerkelijk op het adres woonachtig is.

Heel veel incassobureau's nemen klakkeloos vorderingen aan, zonder na te gaan
of het betwiste of onbetwiste vorderingen zijn. Een betwiste vordering is namelijk
moeilijker te incasseren dan een onbetwiste vordering.

Voordat je de gang naar de rechter maakt is het erg belangrijk dat je voor
jezelf sterk in je schoenen staat. Zo moet je de debiteur altijd in gebreke stellen
nadat je hem 2 aanmaningen hebt gestuurd. Het verdient de voorkeur om de
debiteur aangetekent op de hoogte te stellen dat je hem in gebreke stelt.
Verder moet je kunnen aantonen dat je echt alles in het werk heb gesteld om
de debiteur tot betalen te bewegen. Communicatie met de debiteur is dus erg
belangrijk. Zorg er ook voor dat je factuur klopt en zet er geen exorbitante
bedragen bij. Je hebt het recht om wettelijke rente over je openstaande factuur
te berekenen. http://www.wettelijkerente.net/renteberekening.aspx

De No Cure No Pay incassobureau's zijn trouwens ook een wassen neus.
Mocht de vordering niet te innen zijn omdat bijv de debieur is verhuist dan
brengen ze alsnog kosten in rekening. Ze wijzen daarbij op hun algemene
voorwaarden en stellen hierin dat de aangeleverde informatie niet klopte.
Het is dus belangrijk om eerst de AV van het betreffende incassobureau goed
te lezen voordat je met ze in zee gaat.

Ik voeg trouwens nog even een bijlage bij welke kosten een deurwaarder
ambtsthalve in rekening brengt. Dit zijn wettelijk vastgestelde tarieven.

verdonn
09/05/10, 23:04
incasso..no cure no pay...en ervoor zorgen dat je je contratc echt laat checken door een raadsman zodoende je in de toekomst er beter tegen beschermd bent....alles gaat jammer genoeg soms makkelijker als het over grote dan kleine bedragen gaat

Mvg

Piwi-Web
21/06/10, 12:06
@barre, heb je wat meer informatie? Website o.i.d. en/of de naam?

marsipulami
21/06/10, 12:09
@barre, heb je wat meer informatie? Website o.i.d. en/of de naam?

dit is al een tweede bericht met dezelfde inhoud. ik denk neit dat het zuivere koffie is.

Piwi-Web
21/06/10, 12:13
dit is al een tweede bericht met dezelfde inhoud. ik denk neit dat het zuivere koffie is.

Dacht ik zelf ook dus daarom dat ik het vraag ;)

Dezo
21/06/10, 21:28
Bron? Klinkt namelijk als onzin. Nuon sluit je ook vanzelf af als je niet betaalt.

Onze advocaat zegt eigenlijk ongeveer hetzelfde ... nooit afsluiten.

ICTRecht
22/06/10, 09:40
"Nooit afsluiten" is wat overdreven. Ik zou er terughoudend mee zijn (niet 1 dag na betalingstermijn al meteen) maar het kan wel. Formeel mag het zodra hij in gebreke is zoals dat heet, en daarvoor moet je een ingebrekestelling sturen. Dat is een brief met daarin "ik stel u hierbij in gebreke en sommeer u uiterrlijk over zeven werkdagen alsnog aan uw verplichtingen te voldoen, zo niet dan schorten wij onze levering op."

BsHosting
22/06/10, 10:54
Sommige klanten luisteren alleen maar als je ze hard aanpakt, kreeg gisteren nog een telefoontje van een klant waar we met spoed een pc reparatie hadden gedaan paar weken terug.

Factuur is nog niet betaald, herinnering gezonden, krijg ik telefoon of we de 3 uur niet terug kunnen brengen na 2 uur want ze zit op haar centen, ja prijsopgave is vooraf gedaan take it or leave it.
Maar ze gaat eerst 5 weken op vakantie dan betaald ze wel als er geld is als ze terugkomt, dus meteen deurwaarder voor men op vakantie gaat.

Het wordt steeds gekker in dit land schijnbaar.

eMiz0r
22/06/10, 12:11
Incassobureau inschakelen, hoef je je daar niet druk om te maken. Een incassobureau zorgt er voor dat de procedure GOED wordt uitgevoerd om een vordering uit handen te geven aan een deurwaarder. Je kan afaik niet na 2 herinneringen snel naar de deurwaarder rennen die vervolgens direct op de stoep staat van #wanbetaler.

Je bent verplicht een klant er (goed) aan te herinneren dat hij een openstaande factuur heeft. Een incassobureau heeft ook verregaande netwerken om de juiste adresgegevens van een debiteur te achterhalen, want als diegene is verhuist sta je alsnog met lege handen. En een deurwaarder hanteert daar een duur uurtarief voor.

Wij sturen jaarlijks 1000+ vorderingen naar het incassobureau, werkt prima.

Ohja: 1 tip die ik nog even mee wilde geven. Een factuur heeft na 3 maanden erg weinig kans nog om betaald te worden zonder daar extreem veel tijd/moeite in te steken. Zorg er voor dat je debiteurenbeleid op orde is en laat het niet versloffen!

BsHosting
22/06/10, 13:02
Een incassobureau mag hetzelfde als jij en ik.

Een herinnering is verreist + een aanmaning daarna mag jij hem gewoon naar de deurwaarder doen.

Een deurwaarder kan ook op no cure no pay dus kost niks.

En je tip staat haaks op wat je van te voren vermeld zelf, debiteurenbeleid is op orde daarom riemen strak aantrekken.

Een incassobureau is alleen vertragend, bij sommige zal het wel werken maar ze mogen hetzelfde als wij allemaal.

asteriskfreak
22/06/10, 13:41
Wat zou een deurwaarder dan meer mogen doen?
Hij heeft alleen wat meer macht als hij zijn werkzaamheden ambtshalve verricht zoals een dagvaarding uitbrengen, vonnis betekenen, beslag leggen enz enz. Voor zijn incassowerkzaamheden mag hij deze bevoegdheden nimmer gebruiken. Hij kan daarvoor onmiddelijk uit zijn ambt gezet worden.


Een incassobureau mag hetzelfde als jij en ik.

Een herinnering is verreist + een aanmaning daarna mag jij hem gewoon naar de deurwaarder doen.

Een deurwaarder kan ook op no cure no pay dus kost niks.

En je tip staat haaks op wat je van te voren vermeld zelf, debiteurenbeleid is op orde daarom riemen strak aantrekken.

Een incassobureau is alleen vertragend, bij sommige zal het wel werken maar ze mogen hetzelfde als wij allemaal.

eMiz0r
22/06/10, 14:03
Daarnaast zit er ook nog een verschil tussen een deurwaarder en gerechtsdeurwaarder. Een incassobureau neemt je gewoon de egernis uit handen om je debiteuren achter de broek te zitten en het kost je ook nog eens helemaal noppes. Beter kan het niet toch?

asteriskfreak
22/06/10, 14:14
Er bestaat maar 1 type deurwaarder in Nederland en dat is de gerechtsdeurwaarder.
Je hebt ook nog kandidaat-gerechtsdeurwaarders, maar die mogen (nog) geen ambtshandelingen verrichten.

Apoc
22/06/10, 14:24
Er bestaat maar 1 type deurwaarder in Nederland en dat is de gerechtsdeurwaarder.

Nope. Je hebt ook belastingdeurwaarders, gemeentedeurwaarders en waterschapdeurwaarwaarders. Geen van deze zijn (noodzakelijk) gerechtsdeurwaarders.

asteriskfreak
22/06/10, 14:41
Klopt maar ook deze mogen pas beslag leggen nadat er een gerechtelijk bevel is uitgesproken.

Apoc
22/06/10, 14:45
Klopt maar ook deze mogen pas beslag leggen nadat er een rechterlijk bevel is uitgesproken.

Wederom incorrect. Ik zou je toch aanraden om je kennis eerst eens bij te spijkeren voordat je dergelijke uitspraken doet.

Alain
22/06/10, 14:45
Wij werken al jaren samen met GGN Gerechtsdeurwaarders. Na factuur, herinnering en aanmaning gaat het direct digitaal door naar hun en notoire laat betalers leren het dan snel af. Mensen die tegenwoordig nog te laat betalen bij ons zijn over het algemeen bedrijven die tegen faillisement aanzitten en ook dan is het handig dat je het direct uit handen geeft.

Af en toe loop je met een streng beleid tegen wat strubbelingen op bij je klanten, maar vaak voldoet de uitleg dat een klant van ons mag verwachten dat wij een storing dag en nacht oplossen en wij daarom mogen verwachten dat facturen op tijd worden betaald.

asteriskfreak
22/06/10, 16:02
@apoc je hebt gelijk mijn excuses.

Een belastingdeurwaarder kan in het kader van de invorderingswet 1990 zichzelf een executoriale titel toekennen zonder tussenkomst van de rechter.

systemdeveloper
22/06/10, 23:08
Ik gebruik al jaren met veel succes http://tinyurl.com/yhx6qku

brinkie
23/06/10, 00:21
Ik gebruik al jaren met veel succes http://tinyurl.com/yhx6qku

:thumbup:

Ik heb een paar jaartjes geleden in een garage gewerkt en daar hoorde ik het verhaal dat wanneer klanten van een zekere dure Alfa-garage in onze regio niet betaalden er "eventjes" twee monteurs langs gingen om het geld te halen (met de service-auto). Werd er aan de deur niet betaald, dan ... haalden ze even de voordeur er uit (bij wijze van onderpand) en namen die mee. Maffia-praktijken natuurlijk, maar meestal werd er dan erg rap cash geld gebracht door de debiteur..!

Maar even serieus: dit soort discussies komen vaak voorbij. Als je een klant hebt die onwillig is om te betalen, dan kun je gewoon een herinnering sturen met de aankondiging van extra kosten + stopzetting dienstverlening, de 2e herinnering daadwerkelijk met extra kosten verhogen (+/- € 35,- vind ik redelijk en dekt de incassokosten van gerechtsdeurwaarder) en vervolgens de verhoogde 2e herinnering, mits nog niet betaald, ter incasso aanbieden.

Meestal betaalt men gewoon na de 2e en suspenden van het account is dan vaak niet eens meer nodig. Natuurlijk betaalt 9 van de 10 de extra kosten niet, maar goed, je hebt je centen dan in elk geval binnen en de klant doet zoiets meestal niet weer!

InterHost
11/08/10, 13:18
we hebben ook een gelijkaardig probleem;

klant bestelt pakket maar betaald nooit.
Meerdere mails gestuurd, na 5de mail antwoordt hij en beschuldigd ons ervan internetoplichters te zijn. (verkoopt hij armbanden die hartkwalen op magische wijze genezen, wie is er nou de oplichter??!!). Hij ging ons aangeven bij ecops en andere instanties. Na veel over en weer gemail waarin we eventuele juridische stappen wouden ondernemen voor eerroof en laster kwam het erop neer dat hij ging betalen. Ondertussen zijn we weer enkele maanden en herinneringen verder en heeft hij uiteraard nog steeds niet betaald.

Het volgende hebben we bij onze algemene voorwaarden staan :

"Indien de factuur op de vervaldag niet is betaald, dan is van rechtswege en zonder enige ingebrekestelling een contractuele intrest verschuldigd van 1 % per maand, waarbij elke aangevangen maand voor een volledige telt. Elke laattijdige betaling door de klant geeft IHS tevens het recht om een administratiekost van 250 EURO aan te rekenen. Alle kosten als gevolg van het afdwingen van betaling via gerechtelijke weg, inclusief advocatenkosten (geschat op minstens 500 EURO per geval), zullen worden gedragen door de klant."

Nu ben ik wel van plan deze 250€ degelijk aan te rekenen, iemand ervaring hoeveel aangetekende brieven er verstuurd dienen te zijn alvorens we deze kosten wettelijk mogen aanrekenen?

BsHosting
11/08/10, 13:31
Administratiekosten van 250 euro dat ga jij nooit en te nimmer winnen.

Je bent wettelijk verplicht om 1x maal een herinnering te sturen na de vervaldag kostenloos en daar voldoe je al niet aan.

Daarna een aanmaning en naar de deurwaarder.

Iets eisen is 1 maar wat toegewezen krijgen is 2.

Phu
11/08/10, 13:34
@BsHosting in NL niet maar misschien dat het in Belgie wel mogelijk is :)

BsHosting
11/08/10, 13:55
@Phu

Een Belgische ondernemer die ik ken zei me laatst dat de regels niet zover van elkaar afwijken tussen NL en Belgie wat dat betreft.

Kan veranderd zijn maar dan nog blijft het een feit je kan wel eisen maar krijgen is iets anders.

InterHost
11/08/10, 14:54
@BsHosting

We hebben reeds meerdere malen herinneringen gestuurd. Enkel nog niet aangetekend, dat zouden we wel doen alvorens deze kosten te factureren. Ik zou de 250 factureren om de kosten van onze werknemers te recuperen, we zijn hier reeds meerdere uren mee bezig geweest (denk dat er al een 10 tal herinneringen zijn gestuurd + zijn gezever). Daarna zou ik een incasso bureau inschakelen.

BsHosting
11/08/10, 14:56
Je kan zoveel factureren maar krijgen en recht erop hebben is wat anders.

maxnet
11/08/10, 15:17
We hebben reeds meerdere malen herinneringen gestuurd. Enkel nog niet aangetekend, dat zouden we wel doen alvorens deze kosten te factureren. Ik zou de 250 factureren om de kosten van onze werknemers te recuperen, we zijn hier reeds meerdere uren mee bezig geweest (denk dat er al een 10 tal herinneringen zijn gestuurd + zijn gezever). Daarna zou ik een incasso bureau inschakelen.

Weet niet hoe het in Belgie zit, maar in Nederland is er een standaard tabelletje met richtprijzen welke buitengerechtelijke kosten redelijk zijn.

http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/Landelijke+regelingen/Sector+kanton/Liquidatietarieven+rechtbank+sector+kanton.htm

Voor kleine vorderingen tot 250 EUR is dat dus slechts 37 EUR.
Dat is een totaal bedrag, inclusief de kosten van een eventueel ingeschakeld incassobureau.

gekko
11/09/10, 03:30
Wij doen het volgende (bij alle bedragen, ook kleine!)
EDIT: nooit suspenden! Dat wordt gezien als een wanprestatie van het hostingbedrijf als het voor de rechter komt.

Huh? De mensen maken al een maand gebruik van de dienst terwijl ze helemaal nooit betaald hebben.

Ik heb hier ook wat klanten gehad die niet reageerden op herinneringen en aanmaningen. Als ik die dan op suspend zette, hingen ze binnen een uur aan de lijn en dan kwam opeens het geld dezelfde dag nog binnen. Ideaal middel als hoster of reseller zijnde. ;) Enne, de KPN sluit je ook af na een maand als je niet betaalt...

gekko
11/09/10, 03:42
@ Interhost: Al maanden bezig voor iemand die nog helemaal nooit z'n pakket heeft betaald? Ook in dit geval zou ik zelf meteen suspend gebruiken.

dreamhost_nl
11/09/10, 10:06
@Gekko: Dirk Jan is Belg. In België gelden hiervoor andere regels dan in Nederland. Je hebt waarschijnlijk de reacties eronder niet (goed) gelezen.

Tim.Bracquez
11/09/10, 10:37
@Gekko: Dirk Jan is Belg. In België gelden hiervoor andere regels dan in Nederland. Je hebt waarschijnlijk de reacties eronder niet (goed) gelezen.
Dirk Jan is Nederlander voor zover ik weet en zie in zijn profiel

BAM-Hosting
13/09/10, 17:05
Ik start de services pas op als de klant betaald heeft.
En in het geval van een verlenging stuur ik ruim van tevoren informatie over wat te doen in geval van verlenging of opzegging.

Als de klant dan geen actie onderneemt met de betaling zal de dienst vanzelf aflopen / niet worden opgestart.

Dit scheelt een hoop gedoe en ergenis.