PDA

Bekijk Volledige Versie : Maatregelen bij niet correct gebruik EPP-interface



SIDN
23/04/10, 16:00
Sinds de livegang van DRS5 signaleert SIDN dat een aantal registrars de EPP-interface niet correct gebruikt. Zij veroorzaken grote aantallen foutieve aanvragen en belasten DRS5 hiermee onnodig.

Geen toegang meer tot EPP-interface
Een goede performance van DRS5 is voor u en ons van groot belang. Correct gebruik van de (EPP-) interface(s) is hiervoor essentieel. Om deze onnodige belasting tegen te gaan probeert SIDN in dit soort gevallen contact met de betreffende registrars op te nemen. Omdat de bij SIDN opgegeven contactgegevens soms niet up-to-date zijn is dit helaas niet altijd mogelijk. Zo is het voor ons niet mogelijk de registrars te wijzen op de problemen die zij veroorzaken. Wij kunnen hen niet helpen om hun aanvragen in het vervolg op de juiste wijze in te dienen en de onnodige belasting duurt voort.

Dit laatste is niet acceptabel. Vanaf heden zal SIDN registrars die het systeem structureel verkeerd gebruiken en zowel telefonisch als per e-mail niet bereikbaar zijn voor ons de toegang tot de EPP-interface worden ontzegd. De IP-adressen van deze registrars worden in dat geval verwijderd uit de whitelist. SIDN zal hier in principe toe overgaan na tien werkdagen volgend op de eerste contactpoging. Afhankelijk van de overlast die door de betreffende registrar wordt veroorzaakt kan dit echter ook eerder zijn.

Wij zijn ons ervan bewust dat dit een zware maatregel is, echter menen wij dat de inzet hiervan gerechtvaardigd is. Een goede performance van DRS5 is zoals gezegd voor u en ons van groot belang.

Contactgegevens up-to-date houden
Het is uiteraard ook onder andere omstandigheden van belang dat SIDN u goed kan bereiken. Wij verzoeken u daarom dringend uw contactgegevens in DRS5 up-to-date te houden, zodat contact tussen u en SIDN altijd mogelijk is.

dreamhost_nl
23/04/10, 20:29
Wij voelen ons niet aangesproken, maar wellicht dat het interessant is voor de andere registrars om te vernemen waarin de meeste fouten worden gemaakt of met welke software. Het is mogelijk dat door deze registrars bijv. dezelfde software of scripts worden gebruikt waarin één of meerdere bugs zitten.

Michiel Henneke
26/04/10, 10:48
Ja dat is een goede suggestie. Ik zal eens navragen.

Michiel

Mikey
26/04/10, 10:56
Typisch sidn, jullie hadden ook van te voren daarover na kunnen denken, en niet zoals de rate limiter met terugwerkende kracht. Of iemand nu 1 of 100 verkeerde aanvragen doet, er zijn pak en beet 2000 registrars. We mogen met z`n allen toch wel aannemen dat er genoeg power aanwezig is om de incidentele gevallen zonder problemen op te vangen, mocht dat niet het geval zijn of mocht daar niet over nagedacht zijn dan sla je toch de plank weer compleet mis.

Overigens Michiel, het zou je sieren als je je PB beantwoord.

®on
26/04/10, 11:04
Omdat de bij SIDN opgegeven contactgegevens soms niet up-to-date zijn is dit helaas niet altijd mogelijk.
Factuuradres gebruiken? Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

WH-Tim
26/04/10, 11:10
EPP blijft een geautomatiseerde interface, en in ieder geautomatiseerd systeem gebeuren zaken dynamisch. Dat betekent dat je nooit exact controle erover hebt wat er gebeurt bij een systeem-vreemde input. Graag zou ik horen waarom SIDN van mening is dat deze inzet gerechtvaardigd is. Waar is dat op gebaseerd? Zijn er performance problemen?

wdv
26/04/10, 11:27
M.i. kan SIDN wel iets meer moeite doen om samen met de betreffende registrars tot een oplossing te komen. Het lijkt me niet dat registrars met opzet fouten maken, en het lijkt me dat SIDN toch wel in het achterhoofd mag houden wat voor schade ze veroorzaken met een blokkade.

Als jullie graag zo abrupt willen afsluiten, zou het misschien ook wel zo eerlijk zijn om inzichtelijk te maken hoe vaak er 'foute' acties uitgevoerd worden. Het blijft een dooddoener, maar kijk eens naar DNS.BE. Daar kan je precies zien welke foute transacties uitgevoerd zijn, en krijg je er netjes 'hitpoints' voor.

asusk7m550
26/04/10, 12:33
Ik ben het helemaal met het SIDN eens.

Het gaat me dan niet om het afsluiten als er te veel fouten gemaakt worden, maar wel om het niet up to date zijn van de contact gegevens. Als registrar ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen gegevens. Als het SIDN je niet kan bereiken doe je iets niet goed.

Wij lopen zelf vaak tegen het probleem aan dat een klant niet te bereiken is, dit geeft erg veel irritatie en afsluiten is vaak de enige manier op de klant ons te laten bellen.

xaban
26/04/10, 12:39
Waar kunnen we de reactie(s) van SIDN hier op lezen?

maxnet
26/04/10, 15:22
Zijn hier ook minder ingrijpende maatregelen voor overwogen?

Wat wordt er onder foutief gebruik verstaan?
Een groot aantal EPP requests achter elkaar die foutmeldingen opleveren?
Dan kan SIDN toch ook gewoon een vertraging van bijv. 2 seconden inbouwen, voordat het antwoord op het request wordt verstuurd, op het moment dat deze een foutcode oplevert.
Op het moment dat er minder snel antwoord wordt gegeven, kan het volgende (foutieve) request ook minder snel binnenkomen.

Paul Jansen
26/04/10, 16:25
Ik denk het niet, dit is de manier waarop de kernwaarde "klantgericht" wordt uitgevoerd.

In principe moet je (met wat moeite) iedereen kunnen contacteren mochten de contactgegevens niet up to date zijn. Van (bijna) alle registrars is bij SIDN bekend welke website ze hebben en aldaar kun je de gewenste contactgegevens vinden.

Mocht iemand niet reageren op telefoon of mail, dan zou je kunnen overgaan tot blokkeren, maar het blijft een vrij rigoureuze maatregel.

Wat mij opviel; 23-04 een bericht over de maatregelen en vanochtend een bericht over de XML Whois interface die nauwelijks wordt gebruikt. Dan ga je denken dat ze op dit moment met de normale productieload héél dicht tegen de maximaal haalbare performance aanzitten...

Pur
26/04/10, 16:35
Ik denk het niet, dit is de manier waarop de kernwaarde "klantgericht" wordt uitgevoerd.

In principe moet je (met wat moeite) iedereen kunnen contacteren mochten de contactgegevens niet up to date zijn. Van (bijna) alle registrars is bij SIDN bekend welke website ze hebben en aldaar kun je de gewenste contactgegevens vinden.

En anders is van iedereen het KvK nummer bekend dus kunnen ze ook nog in het handels register kijken. Dus het is net alsof men even een mailtje stuurt of 1 keer een belletje pleegt en dan registrars kwalificeren als onbereikbaar..

Wat sowieso gewoon ongewenst en raar gedrag is, je betaald een behoorlijke bijdrage dus iets meer moeite mogen ze daar wel voor doen.

Daarnaast meen ik dat nog maar een klein deel van de registrars daadwerkelijk de EPP interface gebruiken dus over hoeveel partijen kun je in godsnaam hebben.

Cakkie
26/04/10, 16:57
Hetgeen ik begin te vermoeden, is dat ze in DRS5 een hele hoop triggers hebben ingebouwd die allerlei alarmbelletjes laten afgaan vanaf het moment dat er iets "mis" gaat, en dat men zelf niet echt een idee heeft hoe men die precies moet interpreteren.

The-BosS
26/04/10, 18:21
Of dat ze gewoon wat extra nodes in hun cluster moeten bijzetten als ze al over een cluster systeem beschikken. Zijn er trouwens geen performance benchmarks uitgevoerd voor ze DRS5 etc officieel online gezet hebben. Want dan kon men dit "performence" probleem toch wel verwachten en opgelost hebben. Ander punt is natuurlijk het systeem zodanig maken dat er geen verkeerde input gegeven kan worden die invloed heeft op performance.

dreamhost_nl
26/04/10, 18:39
:nono: Wederom is het angstvallig stil van de kant van de SIDN...

ichosting
26/04/10, 19:10
Het gaat me dan niet om het afsluiten als er te veel fouten gemaakt worden, maar wel om het niet up to date zijn van de contact gegevens. Als registrar ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen gegevens. Als het SIDN je niet kan bereiken doe je iets niet goed.

Dat klopt, alleen zijn er meerdere mogelijkheden om contact te zoeken. Als SIDN zich enkel bij 1 telefoontje houd en je na een paar dagen dan al dreigend een mailtje stuurt met de melding dat ze je gaan afsluiten als je een probleem (in dit geval een loopje in een queue die niet afgeleverd kon worden) niet oplost, dan gaat er mijns inziens bij SIDN ook iets niet goed.

Die fout is niet eens meegedeeld en dan heb je geen flauw benul WAT je dan uberhaupt moet oplossen.



Waar kunnen we de reactie(s) van SIDN hier op lezen?

Die zullen er helaas wel niet komen ben ik bang ;)

:lovewht:

DDX
27/04/10, 11:26
Ik zie het probleem eigenlijk niet ?


Vanaf heden zal SIDN registrars die het systeem structureel verkeerd gebruiken en zowel telefonisch als per e-mail niet bereikbaar zijn voor ons de toegang tot de EPP-interface worden ontzegd.

Lijkt me toch niet teveel moeite om telefonisch of per email bereikbaar te zijn ?

Michiel Henneke
27/04/10, 11:30
Even voor alle duidelijkheid. Wij hebben het hier over enkele registrars die:

- Onbereikbaar zijn op alle bij SIDN opgegeven mailadressen en telefoonnummers.
- Die geen werkend telefoonnummer op hun website publiceren en niet reageren op mail via hun website.
- Die ook via andere bronnen (KVK, telefoongids) niet te vinden zijn.

Michiel

ichosting
27/04/10, 11:32
Ik zie het probleem eigenlijk niet ?



Lijkt me toch niet teveel moeite om telefonisch of per email bereikbaar te zijn ?

Dat klopt, alleen als ze dan maar van 1 methode gebruik maken om je te contacten, dan gaat er iets niet goed lijkt me en moet je het niet afrekenen op de hoster.

Tuurlijk kun je gewoon bereikbaar zijn, maar dan moeten ze wel gebruik maken van alle resources... ;)