PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies aanschaffen Gameserver



Chaotica
14/04/10, 20:56
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik meer interesse gekregen in gameservers en het verhuren ervan etc. Alleen ben ik qua specificaties van servers totaal niet up-to-date. Iedereen kan natuurlijk zeggen dat hoe hoger de specs deste beter, maar niet meer betaalmaar meestal. (zeker niet als starter)..

Dus misschien een vaker gestelde vraag maar wat kunnen jullie mij o.a. aanbevelen om mee te beginnen? ik verwacht niet meteen 100 klanten te hebben of dergelijke. Wat ik in principe zoek is een server dat meerdere dedicated gameservers kan hosten zonder of met minimale lag voor een betaalbare prijs.
Een betaalbare prijs kan ik zelf niet goed defineren aangezien een server prijs totaal verschillend is van een Game-PC. Maar ik schat tussen de 500 en 1500 euro.

Uiteraard ben ikzelf ook onderzoek online aan het verrichten, maar het kan geen kwaad wat advies te vragen voordat ik een miskoop van het jaar zou doen..

Mvg,
Chaotica / Tom.

WebMeso
14/04/10, 21:07
Het verschilt per game(server) welke specificaties je nodig zal hebben. De ene game gebruikt veel RAM dan de ander. Sommige games trekken weer veel van de CPU.

Jouw ideale server om mee te beginnen is helemaal afhankelijk van het type game dat je gaat hosten. Ik denk dat een server van tussen de 300 en 500 euro al genoeg is om mee te beginnen.

Als je nog wat specifiekere vragen hebt dan horen wij het wel.

Chaotica
14/04/10, 21:10
bedankt voor je reply, en idd een typfoutje.(verbeterd)

Qua games wat ik onder andere wil gaan draaien zijn de Call of Duty series en Battlefield series (als je daar meer aan hebt qua defineren voor gameserver).

alvast bedankt voor je advies!

WebMeso
14/04/10, 21:14
Call of Duty series
Gebruiken vooral veel RAM.


Battlefield series
Gebruiken vooral veel CPU.

Chaotica
14/04/10, 21:16
Dus dan zit ik al gauw aan een server met 4GB geheugen en een 2,66Ghz quad / i7 of xeon cpu denk ik zo? enige aanbevelingen?

WebMeso
14/04/10, 21:18
Als je meerdere CPU vreters op een dedi wil zetten dan heb je sowieso een Quad core nodig.
Daarnaast is 4 tot 6 gb RAM genoeg voor RAM vretende games.

Ook is het beter om CPU vreters en RAM vreters niet samen op 1 dedicated server te zetten, maar hiervoor zou je in het begin wel kunnen kiezen. In ieder geval totdat je meer dan 1 dedicated server hebt.

Chaotica
14/04/10, 21:26
dus in principe zou het beter zijn om eerst voor 1 van de games te gaan, zoals de Call of Duty series, welke veel RAM gebruiken. En mits ik daarmee meer winst maak, of geld over heb, een 2e server te halen voor de CPU games?

Wat voor een server zou jij aanbevelen als het op neer komt dat ik eerst de Call of Duty series zou hosten? (en dus meerdere dedicated gameservers hosten)

Ik gok zelf op een Duo core 2,66Ghz met 6GB DDR2 geheugen. Zit ik in de goede richting?

WebMeso
14/04/10, 21:33
Dat zou kunnen. Het ligt eraan wat jij het makkelijkste & beste vindt om mee te beginnen.

Een dual core met 4 GB ram is genoeg om mee te beginnen voor de cod series.
Je kan altijd nog meer RAM bijprikken als je meerdere gameservers hebt runnen en in een tekort van RAM krijgt.

Ook zal bij een dual core het verbruik qua stroom minder zijn. Stroom, welke per maand betaald wordt, is meestal de grootste kostenpost bij colocatie. Daarom kan je ook beter een nieuwe dedicated server kopen i.p.v. een oudere. Op de langere termijn bespaar je zo geld. Oudere servers gebruiken vaak veel meer stroom.

Chaotica
14/04/10, 21:43
ik begin qua projecten e.d. graag goed en gefundeerd. 9 van de 10 keer wil ik zeker zijn dat ik met iets wat ik koop, minstens een jaar mee verder kan zodat het tenminste een goede investering is.

ram bijprikken kan inderdaad altijd nog, dus 4GB zou voor het begin wel genoeg zijn denk ik nu ook idd. (was even vergeten dat je ook nog wat meer kan inbouwen haha).

over het oude en nieuwere server volg ik je niet helemaal, naast het feit dat oudere componenten en apparaten duidelijk meer stroom verbruiken dan nieuwere..

Zo zat ik net te kijken op de alternate website waar ik een barebone server zag staan voor 400 euro, de "Tyan Transport GT24 (B2891)" zou deze eventueel een goede optie zijn?

En wat ik me onder andere afvraag van alternate wat dat betreft, of de prijzen incl. de componenten zijn of niet want ze hebben het daar alleen maar over wat erin gebouwd kan worden enz.

als je eventueel een goed advies weet over welke server ik het beste zou kunnen kopen, dan hoor ik dat graag via hier of PM e.d.!

nogmaals alvast bedankt voor je hulp!

DC^
14/04/10, 21:48
Kijk is naar een Dell R210.

WebMeso
14/04/10, 21:59
Qua oudere en nieuwere servers bedoel ik dat servers steeds zuiniger worden. Sommige oude dual servers die 2e hands vrij goedkoop aan te schaffen zijn, gebruiken dan bijv. 1,5 ampere stroom. Als het dan 25 euro per Ampere kost dan tikt dat lekker aan.

Een nieuwere server is stukken zuiniger qua stroom verbruik bijv. 0.7 ampere. Daardoor bespaar je een x bedrag aan stroom per maand. Dus na een jaar of langer ben je uiteindelijk goedkoper uit. Zelf ben ik niet bekend met de Tyan series, maar de nieuwe dell r210 schijnt vrij goed te zijn en beschikbaar te zijn voor een mooie prijs.

Chaotica
14/04/10, 22:34
mooie server idd, die Dell R210.

nou snap ik je weer Webmeso :)

wat een broer van mij vroeg en wat duidelijk een opmerkelijke vraag is: "hoeveel dedicated servers kun je per server hosten dan?" waarop ik zelf het antwoordt niet wist. Kan iemand daar een inschatting van maken? want qua serverkosten p/m voor de datacenter en stroomverbruik moet ik proberen geen verlies te draaien natuurlijk!

Alvast bedankt,
Chaotica / Tom.

WebMeso
14/04/10, 22:37
wat een broer van mij vroeg en wat duidelijk een opmerkelijke vraag is: "hoeveel dedicated servers kun je per server hosten dan?"

Wat bedoel je precies?
Hoeveel gameservers je per dedicated server kan hosten?
Of bedoel je hoeveel virtual servers je per dedicated server kan hosten?

Chaotica
14/04/10, 22:40
gameservers inderdaad.. perongeluk door elkaar gehaald..

mikevdbroek
14/04/10, 22:56
Dat is totaal afhankelijk van het aantal slots per gameserver.

Als je 4x 20 slots private servers host is een stuk stabieler dan 4x 20 slots public servers die bijvoorbeeld elke avond vol zitten met players. Je zou dus moeten inschatten hoeveel mensen op de gameservers komen.

Correct me if i'm wrong


Edit: En uiteraard je server specificaties.

Chaotica
14/04/10, 23:45
ik geloof dat je daar zeker gelijk in hebt, meer gebruikers verbruiken meer bandwidth en RAM / CPU lijkt mij.

maar stel dat ik alleen maar private servers van 10 slots zou hosten. hoeveel zou ik er ongeveer kunnen hosten als alle servers tegelijk vol zitten? (van het grootste scenario uitgaand dus).

met de Dell R210 kom ik op 516 euro btw. Zonder operating system aangezien ik aanneem dat ik deze later nog kan installeren, en het 500 tot 800 euro erbovenop gooit.

Voor die 516 euro heb ik:



Catalogusnummer / Beschrijving Productcode Qty SKU ID



Basis:
PowerEdge R210 Chassis with up to 2 Cabled HDs and Quad-Pack LED Diagnostics 305557 1 [210-29958] 1


Processor:
Intel® Xeon® X3430, 2.4Ghz, 8MB Cache, Turbo 305570 1 [213-10972] 146


Geheugen:
4GB Memory, DDR3, 1333MHz (2x2GB Dual Ranked UDIMMs) 295284 1 [370-15923] 3


Support Services:
No Warranty Upgrade 313783 1 [710-18015] 30


In de fabriek voorgeïnstalleerd besturingssysteem:
Not Included 8007 1 [611-10036] 285


Verzenddocumenten:
R210 EMEA1 Ship Docs No Power Cord (English/French/German/Spanish/Russian/Hebrew) 305558 1 [340-19868] 21


RAID-connectiviteit:
C1 MST No Raid with On-board SATA Controller, Min. 1 Max. 2 SATA Only Drives 305612 1 [780-11761] 1009


Eerste harde schijf [MQ]:
250GB, SATA, 3.5-inch, 7.2K RPM Hard Drive (Cabled) 256897 1 [400-17638] 1209


Stroomkabel:
Rack Power Cord 2M (C13/C14 12A) 204752 1 [450-12466] 207


Serverbeheerkaarten:
iDRAC6 Embedded BMC 256923 1 [565-10165] 1314


Kabels:
3 Metre CAT 6 Network Cable 147736 1 [691-10248][693-13139] 20


Omlijsting vooraan:
No Bezel Option 4065 1 [350-10048] 669


Rails voor rackmontage:
No Rack Rails Included 11433 1 [770-10303] 88


Optische apparatuur:
16X DVD-ROM Drive SATA with SATA Cable 305607 1 [429-14472] 16


Monitor:
Display Not Included 5931 1 [480-10611] 5


Systeembeheer:
PE R210 Electronic System Documentation and OpenManage DVD 305610 1 [631-10491] 49


Basisgarantie:
1Yr Basic Warranty - Next Business Day - Minimum Warranty 313707 1 [709-10510][709-10511] 29


Bestelgegevens:
PowerEdge Order - Netherlands 32391 1 [800-10507] 111


Business Installation:
You have chosen not to take the Dell PowerEdge installation service 76588 1 [683-11870] 32



Is dit een enigzins goedgebouwde server?

KerberosX
15/04/10, 00:50
Ik vind het een beetje vreemd dat iemand die gameservers wil gaan verhuren geen flauw idee heeft welke hardware hij gaat nodig hebben voor specifieke games.

Heb je bv ook geen ervaring met het configureren / finetunen van de software kant? Hoe zit het met je kennis van besturingssystemen, hardening, firewalling, netwerk? En dan hebben we het nog niet over alle andere aspecten die komen kijken bij het runnen van een eigen bedrijf (boekhouding, facturatie, marketing,...)

Ga je voor al die andere zaken hier ook langskomen zodat we het je voorkauwen?

Niet slecht bedoeld hoor, maar een (hosting) bedrijf starten is meer dan ff een servertje in het DC hangen en gaan met die banaan.

Stel je eens even in de plaats van je potentiële klanten. Zou jij het normaal vinden als je bij een autogarage langsgaat en de monteur je doodleuk vertelt dat hij eerst even op een forum gaat vragen hoe hij de olie moet vervangen omdat hij niet precies weet hoe dat moet?

Als je zelf gaat ondernemen is het mijns inziens toch wel broodnodig dat je bepaalde basiskennis hebt, of desnoods voor bepaalde zaken mensen inhuurt.

Zowiezo is de gamehosting specifiek (zeker voor starters) niet echt een makkelijke business. Bedenk je eens even wat voor een publiek je doorgaans zal aantrekken. Vaak zijn dit jongeren die wanneer je concurrent een halve euro met zijn prijs zakt, met zijn allen hun biezen pakken.

Moc
15/04/10, 00:55
Dat is totaal afhankelijk van het aantal slots per gameserver.

Als je 4x 20 slots private servers host is een stuk stabieler dan 4x 20 slots public servers die bijvoorbeeld elke avond vol zitten met players. Je zou dus moeten inschatten hoeveel mensen op de gameservers komen.

Correct me if i'm wrong


Edit: En uiteraard je server specificaties.

Klopt, en natuurlijk ook afhankelijk van het type game.
De "Medal of Honor" series vragen duidelijk minder dan de "Call of Duty 4" series waardoor je dus meer Medal of Honor servers kan hosten.



maar stel dat ik alleen maar private servers van 10 slots zou hosten. hoeveel zou ik er ongeveer kunnen hosten als alle servers tegelijk vol zitten? (van het grootste scenario uitgaand dus).
Dat is compleet afhankelijk van je server specificaties en de betreffende game.

vipeax
15/04/10, 01:02
Ik wil je niet de grond in stampen, maar weet je inderdaad wel waar je aan begint? Buiten de punten die KerberosX al opnoemt ga je je vestigen in een markt die nou niet bepaald stabiel is.

Je zult je ergens in moeten onderscheiden van andere bedrijven. Dit zou je in de prijs kunnen proberen, maar dan zal je echt al op zwaar oversellen moeten overstappen. Verder gebruiken veel populaire games "ranked" servers waar je als starter niet snel een contract voor zult krijgen. En je zult inderdaad veel met jongeren te maken krijgen waar nogal veel mis gaat. Geld van de ouders waar ze eigenlijk geen toestemming voor hebben, minderjarig met contracten die ze misschien niet legaal mogen afsluiten, veel betaal achterstanden.

En het belangrijkste is misschien nog wel je foundation. Het zal een behoorlijke tijd kunnen duren voordat je überhaupt geen verlies meer draait.

Weet dus waar je aan begint, nogmaals ik wil je niet de grond instampen, maar het is niet zo makkelijk als het voor de meeste lijkt.

Chaotica
15/04/10, 01:21
tegenover de opmerkingen:

Ik weet zeker waar ik aan begin, boekhouding e.d. doe ik al meer dan 1,5 jaar voor verschillende andere projecten die niet veel maar redlijk winst draaien (echter risicovrije projecten).

Zelf volg ik een ICT studie die ik binnenkort afrond, daaronder heb ik met vanalles temaken gehad zowel software matig als hardware matig. Normaal gesproken stel ik alleen normale PCs samen, dat vrij makkelijk is vergeleken met een server samenstellen, aangezien daar meerdere aspecten zoals het RAM en CPU verbruik moeten worden bekeken. _Daar_ ben ik dus alleen onzeker van.

Zelf heb ik voorberekend dat ook al zou ik 20 klanten hebben voor een heel jaar lang met de goedkoopste gameservers, dan zou ik nog minimale winst tot geen winst draaien. (excl. eventuele extra kosten). Marketing vooral aanprijzen waarom men mij zou moeten kiezen en niet een of ander groter stabieler bedrijf. etc. etc. Zakken met prijzen voor gameservers is (bijna) geen optie omdat het in het begin al verlies zou draaien. Overigens ben ik wel bekend met het feit dat je een minimaal kapitaal moet hebben staan voor het eerste jaar.

Er komt wat te bekijken bij een klein bedrijfje / firma , maar een hosting bedrijf is een grote(re) stap met meer risico's, vandaar, dat ik veel vragen heb. Ik wil zeker zijn van m'n zaak.

firewallen is overigens niet moeilijk, hooguit netwerk (poorten verdelen etc.) en het Windows Server OS zijn dingen waar ik nog moet inkijken. (waar ik overigens boeken zat van heb).

ik begrijp best dat jullie me ook (eventueel) proberen te helpen door de feiten te laten zien etc. en daar ben ik me dus ook van bewust.

Aangezien dit forum ter beschikking staat voor vragen enz. En andere gamehosters duidelijk meer ervaring hebben dan mij, vraag ik dus ook om hun mening, aanbevelingen etc. juist omdat ik bijna geen tot geen ervaring heb met het verhuren van gameservers.

The-BosS
15/04/10, 02:46
tegenover de opmerkingen:

Ik weet zeker waar ik aan begin, boekhouding e.d. doe ik al meer dan 1,5 jaar voor verschillende andere projecten die niet veel maar redlijk winst draaien (echter risicovrije projecten).
Boekhouding voor een bedrijf is wel iets anders dan voor projectjes.


Zelf volg ik een ICT studie die ik binnenkort afrond, daaronder heb ik met vanalles temaken gehad zowel software matig als hardware matig. Normaal gesproken stel ik alleen normale PCs samen, dat vrij makkelijk is vergeleken met een server samenstellen, aangezien daar meerdere aspecten zoals het RAM en CPU verbruik moeten worden bekeken. _Daar_ ben ik dus alleen onzeker van.
No offence, maar de meeste studeren eerst voor ze eigen zaak starten en niet omgekeerd (tenzei bijscholing)


Zelf heb ik voorberekend dat ook al zou ik 20 klanten hebben voor een heel jaar lang met de goedkoopste gameservers, dan zou ik nog minimale winst tot geen winst draaien. (excl. eventuele extra kosten). Marketing vooral aanprijzen waarom men mij zou moeten kiezen en niet een of ander groter stabieler bedrijf. etc. etc. Zakken met prijzen voor gameservers is (bijna) geen optie omdat het in het begin al verlies zou draaien. Overigens ben ik wel bekend met het feit dat je een minimaal kapitaal moet hebben staan voor het eerste jaar.
Denk niet dat je 20 klanten op je ene server krijgt, althans toch niet als het wat grotere slots per gameserver zijn.


Er komt wat te bekijken bij een klein bedrijfje / firma , maar een hosting bedrijf is een grote(re) stap met meer risico's, vandaar, dat ik veel vragen heb. Ik wil zeker zijn van m'n zaak.

Dat is alvast een positief punt dat je het besteft dat het meer is dan op install knopje drukken.


firewallen is overigens niet moeilijk, hooguit netwerk (poorten verdelen etc.) en het Windows Server OS zijn dingen waar ik nog moet inkijken. (waar ik overigens boeken zat van heb).

Het is niet omdat je boeken hebt staan dat je het daarom kunt, er komt veel meer bij kijken dan je denkt. Hoe ga je traffic metingen doen, hoe laat je zelf je klanten toe om servers te starten, stoppen, instellingen te veranderen etc.


ik begrijp best dat jullie me ook (eventueel) proberen te helpen door de feiten te laten zien etc. en daar ben ik me dus ook van bewust.

Aangezien dit forum ter beschikking staat voor vragen enz. En andere gamehosters duidelijk meer ervaring hebben dan mij, vraag ik dus ook om hun mening, aanbevelingen etc. juist omdat ik bijna geen tot geen ervaring heb met het verhuren van gameservers.

Dan zou ik je aanraden om eerst een dedicated server ergens te huren en daar wat mee te spelen (leren) en bvb een public gameserver te runnen of een clan te sponsoren om zo te leren wat het precies inhoudt. Voor je aan betalende klanten begint, want die willen uiteraard waar voor hun geld.

Ik wil je ook niet ontmoedingen maar gewoon goede raad meegeven, vroeger werkte ik ook voor bedrijf die gamehosting deed. Ik heb dan het geluk gehad dat dit bedrijf het wilde stopzetten en ik het overgenomen heb. Na een jaar heb ik uiteindelijk beslist om gamehosting af te bouwen en volledig stop te zetten. Omdat je veel te maken krijgt met kiddie's die niet betalen of geld van ouders gebruiken en dan krijg je die ouders aan je telefoon etc. Of zit je maar met een clan die een andere clan zit te pesten door bvb server DDOS te geven. Het zal dan maar jouw server wezen, vooral als je dan niet weet wat te doen. Wil je je echt onderscheiden van de grote jongens dan zal je games moeten zoeken die ze niet hosten of waar er slechts een paar dit doen. Zelf hoe oud of banaal die games dan ook mogen zijn.

mikevdbroek
15/04/10, 12:00
Om de kosten zo minimaal te houden raad ik je aan eerst een zogeheten 'dedicated gameserver' te huren. Dit kun je al doen vanaf ongeveer €119,- per maand zonder enige kennis van hardware etc.

MOD EDIT:

Inderdaad, dat mag niet.

Chaotica
15/04/10, 13:06
Wat betreft dedicated servers hebben jullie inderdaad wel gelijk, ik geloof dat dat aardig in de buurt komt van een eigen gameserver en ik gok er zo op dat het goed qua ervaring is toch?

Zou ik op een dedicated server gameservers mogen doorverhuren?

Ik zie het niet als hostiliteit maar als feiten die jullie voorleggen en zelf ervaren hebben, waar ik dus ook dankbaar voor ben!

Cooky
15/04/10, 15:29
Ik denk dat je beter eerst kunt "spelen" met een dedicated server en desnoods een hele goede VPS.

Als je er geen verstand van hebt (lees: gameserver hosting), dan raad ik je niet aan om meteen voor betalende klanten te gaan.

Host iets voor jezelf, of host desnoods iets voor vrienden en vraag daar een leuk prijsje voor.

Ik heb ook 4 jaar "gespeelt" met dedi's etc. voordat ik begonnen ben aan mijn eigen projecten en een megaproject in de gamescene in europa;)

Niet om je de grond in te stampen, maar denk goed na voordat je iets besluit!:)

Succes!

mikevdbroek
15/04/10, 15:37
Gameserver hosting is vaak wel een dure investering in vergelijking tot andere ICT gerelateerde diensten. Zoals Cooky zegt is het dus handig om eerst wat expertise op te doen.

In ieder geval succes!

prekz
16/04/10, 12:43
Zoals mike hierboven zegt: het is een dure investering voor wat je terug krijgt.

Mijn tip ( zo ben ik ook ooits begonnen ) begin met een reseller webhosting zorg dat je deze vol krijgt en een beetje winst maakt, ga dan naast je reseller pakketje een VPS server huren waar je enkele gameservers op kunt zetten, hier kan je dan mee oefenen om toch linux helemaal onder de knie te krijgen.

Chaotica
16/04/10, 13:54
bedankt voor alle tips etc.! :)
ik denk inderdaad dat ik eerst een dedicated ga huren, en even kijken hoe alles werkt in de praktijk.. eventueel wanneer het duidelijk is hoe alles in z'n werking gaat, kijk ik nog wel even of ik dat _dan_ nog zie zitten, en of het het waard zal zijn. ik wil namelijk niet overhaast hard- of software gaan kopen denk ik zo.. dan zit ik zometeen met iets waar ik eerst nog onderzoek naar moet doen..

iniedergeval bedankt voor alle info en tips, ga ik nog even verder zoeken en bekijken hoe ik het zou gaan doen etc. , verdere tips en info is natuurlijk altijd welkom :)

Mvg,
Tom

Chaotica
16/04/10, 18:49
vraagje: als reseller van webhosting, moet je je dan melden bij de KvK? ook al is het _erg_ kleinschalig? ik denk zelf van wel maar kan het niet vinden op het inet.. :s

of bijv. als ik het niet zou doorverkopen maar 'gratis' services zou geven?

prekz
16/04/10, 20:14
Als het alleen voor vrienden/familie kring is zou ik zeggen dat dit niet noodzakelijk is.

Maar kvk kan ik veel gevallen toch handig zijn, zo trek je iets makkelijker zakelijke klanten aan.

ilnee
16/04/10, 20:57
ik denk zelf van wel maar kan het niet vinden op het inet.. :s
Echt niet? (http://www.google.com/search?q=wanneer+inschrijven+kvk)

Bmad
17/04/10, 00:00
http://www.kvk.nl/nieuwe_inschrijvers/wie_moet_zich_inschrijven/complete_lijst_inschrijfplichtigen/

Chaotica
17/04/10, 01:23
oeps :o paar typfouten gemaakt zie ik.. had perongeluk geschreven "wanner inschrijvn kfk".. laatste dagen erg slecht geslapen ivm studie.. Maar moet nieuw toetsenbord kopen merk ik al. Typt soms een letter niet of juist 1 teveel. toch bedankt voor de links :)

dreamhost_nl
17/04/10, 14:54
Misschien is het slim om eerst alles na te lezen voordat je op "verzenden" drukt... ;)

Jimmy1987
18/04/10, 21:53
Ik geloof dat de discussie wel/geen kvk hier al vaker gevoerd is.
Zodra jij facturen gaat uitschrijven moet je een kvk nummer hebben. ;)

Roshi
18/04/10, 22:22
Zodra jij facturen gaat uitschrijven moet je een kvk nummer hebben. ;)

En zodra je een kvk nummer hebt moet je belasting betalen !

WebMeso
18/04/10, 22:32
En zodra je een kvk nummer hebt moet je belasting betalen !

Oke, volgens mij is het zo dat als ik een kvk aanvraag en niks factureer dan hoef ik helemaal geen belasting te betalen.
Daarnaast heb je nog de kleine ondernemingsregeling, waardoor het bedrag wat je zou moeten betalen als je winst maakt "vervalt" tot een bepaald bedrag.

Ook kan je onder een bepaald bedrag van inkomsten een regeling treffen met de belastingdienst om geen BTW af te dragen.
Dan mag je natuurlijk ook geen BTW op de factuur zetten.

Trafego
19/04/10, 08:41
KVK en belasting werken dan wel samen maar staan toch weer los van elkaar.

als je deelneemt aan economische commerciele activiteiten (denk aan promoten van een product/dienst om er geld aan te verdienen) dan heb je een kvk nodig.

echter de belastingdienst bepaalt of je een ondernemer bent en in welke schaal je komt. En inderdaad zijn er bepaalde regelingen welke belasting verminderd.

Zoals de K.O.R

Chaotica
21/04/10, 20:48
ok, bedankt voor jullie hulp daarbij :) (alweer)

Colution
05/05/10, 21:33
Zelf ben ik ooit begonnen met het volgende (uiteraard om te proberen, verder is het een desktop server geworden in een 1unit case;

Intel E6300 (dual core)
4GB DDR2
320GB 72000 r/pm

Ik draaide hier 2 teamspeak servers op die dagelijks met z'n 50 man per voice server zat.
En 5 Call of Duty 4 servers, waarvan alle 5 de servers z'n 30 slots vol zaten.

Kwam wel snel aan mijn dataverkeer, qua server load kon ik makkelijk nog wat servers erbij draaien.

om nog terug te komen op het verhaal van Trafedo



echter de belastingdienst bepaalt of je een ondernemer bent en in welke schaal je komt.R

Zit dan zelf in de schaal van Kleine ondernemings regeling, houd dus in dat je geen belasting hoef af te dragen onder de €1200 per kwartaal ( 3 maanden ).

Verder veel succes!

Dit is een kleine inzicht van wat z'n beetje mogelijk is, mocht je meer vragen hebben over hoe ik het heb aangepakt. Stuur gerust een e-mail'tje of pm.