PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS en Zend Framework



chielsen
14/04/10, 15:39
Ik heb een vps draaien die nu vrij weinig doet. Wat simple pagina's en mail. Load is < 0.1
Hij heeft 256 MB ram.

Nu heb ik een simpele Zend Framework site geupload, maar deze is echt heel traag (met alleen mij als bezoeker).
Met xcache doet de eerste aanvraag soms wel 30s en daarna nog steeds tot rond de 1s.

Waar moet ik op letten om de snelheid wat omhoog te krikken? Apache configuratie heb ik wat mee gespeeld maar ik mer er weinig van.

Jesperw
14/04/10, 15:54
256MB lijkt me veel te weinig om dat lekker te kunnen draaien. Zend Framework komt ook met MySQL en dat samen met je webserver zit je al aan dat geheugen. Vervolgens ga je swappen en is het traag.

chielsen
14/04/10, 16:20
Is dus puur een ram kwestie? Ook met alleen mij als bezoeker?

Mikey
14/04/10, 18:00
Is dus puur een ram kwestie? Ook met alleen mij als bezoeker?

Ja, alle software zal gestart moeten worden. Wat je kan doen is mysql optimaliseren voor minder geheugen. Maar krap blijft het zowieso.

gjtje
14/04/10, 18:12
Lijkt dat het best moet kunnen, met een beetje tweaken, zeker voor één bezoeker, de database zal ook niet enorm groot zijn.

"free -m" geeft een indruk van het geheugen gebruik, je zou ook met top kunnen kijken wat er die 30 seconden actief is.

xserve
14/04/10, 20:32
Hangt er vanaf hoe je Zend Framework inzet. Sommige functies in ZF zijn behoorlijk buggy en kunnen een behoorlijke load vragen. Het hoeft dus niet per se aan de hoeveelheid RAM te liggen, alhoewel ik toch wel 512 op z'n minst zou aanraden.

WebXtra
14/04/10, 23:45
Kijk eens naar je top op het moment dat je de pagina gaat bezoeken.
Kijk dan eens of de server aan het swappen is.

chielsen
14/04/10, 23:54
Ja zal toch de ram zijn. Wel vreemd, er zijn nauwelijks bezoeker en toch zoveel ram in gebruik?

* 0.06Load average
* 111Process count
* 250MBPhysical memory used
* 43MBPhysical memory cached
* 5MBPhysical memory free
* 210MBSwap used
* 301MBSwap free
* 34%Disk usage

Het zijn vooral de apache processen. Ik heb nu startservers op 3 gezet, als ik dan herstart dan heb ik nog 80 mb vrij.
Ga ik dan een beetje surfen dan lopen die processen al snel vol, eentje al op 50 mb. Ook al surf ik niet meer.
Enig idee hoe dit te optimaliseren?
Hij voelt al wel een stuk sneller aan en de load gaat om minder snel omhoog.

Mikey
15/04/10, 00:08
een van de kenmerken bij een unix/linux systeem is dat ram altijd vol gezet wordt en ook deels vol blijft. Zie het als een tijdelijke snelle buffer voor memory handles die vaker voor komen.

Dufu
15/04/10, 08:15
Wat je kunt doen om het memory gebruik te verlagen is bijvoorbeeld overstappen naar een lichtere webserver zoals lighttpd of nginx. Dit kan behoorlijk wat geheugen schelen.

Daarnaast zou je het aantal php processen kunnen verlagen, als je niet zoveel bezoekers hebt kun je prima uit de voeten met 1 of 2 processen. En natuurlijk zorgen dat er geen overbodige processen draaien.

256MB en mysql is krap, maar wel te doen. Kwestie van de boel een beetje finetunen.