PDA

Bekijk Volledige Versie : Helemaal aan het begin.



con-net
09/02/03, 01:33
Ok, iemand die ik ken wil een hosting site beginnen.
Welke benodigdheden hiervoor nodig?
En wat moet er minstens op de hosting zitten, hij wil natuurlijk ook domein verkopen etc.
Een server heeft hij al, en is aardig snel zelfs :)

En nog een vraag, heb je altijd een nameserver nodig om een domein heen te linken? Ik heb geloof ik zojuist gelezen dat een ip ook mogelijk is.

Ik zou hier graag meer info over te weten komen.

Gegroet, Kenshin

Deimos
09/02/03, 01:39
Tja aangezien je zegt dat je een server al hebt ga ik nu even zitten brainstormen van zaken welke handig zijn als je een hosting bedrijf(je) start:


Server
Connectie
Power
ip's
Of te wel de standaard colocate zooi, die je krijgt bij het afnemen van een account ergens.
Telefoon nr (vast)
Fax nummer
Bereikbaarheid
Reseller account bij een domein registar voor .com .net .org
Lidmaatschap SIDN, of iemand die ze voor jou kan en wilt registreren
Briefpapaier
Logo
Kantoorruimte
Scanner
PC
Reserve materiaal
Software, ala Apache, BIND, Exim, etc. etc.
Nameservers (er zijn er 2 vereist, dienen op een apart ip te draaien. Bij voorkeur elke server op een apart netwerk. Kan eventueel ook beide op 1 server). Zonder nameserver kan je geen domeinen registreren, nameserver kan gewoon op een normale server er bij draaien.
Geduld,
Advertentie materiaal
Linux kennis
Kamer van Koophandel inschrijving
BTW nummer
Sluitende administratie (financieel)
Beheer systeem om alles van klanten in op te slaan
Klanten
Website,
Geld, je moet in principe 1 jaar lang het bedrijf kunnen runnen door er enkel geld in te pompen en niets uit te nemen. Kan je dat dan heb je een financiele solide basis. Vergeet echter ook niet onverwachte kosten e.d. Dus tel er maar een dikke 10.000 euro bovenop. Als het even kan.
Internet aansluiting (voor op kantoor)
Backup internet aansluiting (desnoods via de tel lijn, wel andere lijnen dan die van je telefoon nr en fax.
En nog veel meer, waar ik nu zo 123 niet op kom.

con-net
09/02/03, 01:43
O dankje daar heb ik wel wat aan.
Ik zou het die kerel vertellen en misschien hem wel helpen met die hosting site op te starten, en als het helemaal mis kon gaan zou hij (lijkt mij) niet veel in de schulden komen te zitten.:)
En moet hij ook ingeschreven staan bij de kamer van koophandel?
Jazeker voor particuliere nl domeinen, of niet? Ik dacht dat ik het zo goed had begrepen.

superior-is
09/02/03, 01:58
Origineel geplaatst door Kenshin
O dankje daar heb ik wel wat aan.
Ik zou het die kerel vertellen en misschien hem wel helpen met die hosting site op te starten, en als het helemaal mis kon gaan zou hij (lijkt mij) niet veel in de schulden komen te zitten.:)

Lig aan z'n av en hoeveel dat ii uitgeeft. :)




En moet hij ook ingeschreven staan bij de kamer van koophandel?


Dat raad ik wel aan.




Jazeker voor particuliere nl domeinen, of niet? Ik dacht dat ik het zo goed had begrepen.

Nee daar geldt dat niet voor -- tenzij je bedoeld als hij deelnemer wordt van de SIDN, want dan heb je wel een KvK nodig.

con-net
09/02/03, 02:01
Wat is SIDN dan?

Deimos
09/02/03, 02:05
SIDN = Stichting Internet Domeinregistratie Nederland. Deze stichting beheerd de uitgifte van .nl domeinnamen e.d.

Hieronder een kort prijslijstje voor wanneer je deelnemer van ze bent (en dus diretc bij ze .nl domeinnen kunt registreren)



Bron: www.webgoeroe.net.

Tarieven in verband met Bedrijfsdomeinnamen:
- eenmalig tarief voor aanvragen EUR 2,- (2002: EUR 5)
- eenmalig tarief voor mutaties EUR 2,- (2002: EUR 5)
- periodiek tarief 1e namen per kwartaal EUR 1,65 (2002: EUR1,75)
- periodiek tarief 2e e.v. namen per kwartaal EUR 1,65 (2002: EUR1,75)

Tarieven in verband met Persoonsdomeinnamen
- eenmalig tarief voor aanvragen EUR 2,- (2002: EUR 5)
- eenmalig tarief voor mutaties EUR 2,- (2002: EUR 5)
- periodiek tarief domeinnaam per kwartaal EUR 0,60 (2002: EUR 1,25)

Bijzondere tarieven:
- eenmalig tarief overname EUR 225,- (2002: EUR 225,-)
- eenmalig tarief nameserver wijziging EUR 0,00 (2002: EUR 0,50 )
- globale nameserver wijziging EUR 0,00 (2002: EUR 225,-)
- tarief foutieve mutatie EUR 30,- (2002: EUR 30,-)

Tarieven Deelnemers
- periodiek tarief Deelnemers categorie I (per kwartaal) EUR 150,- (2002:EUR 150,-)
- periodiek tarief Deelnemer categorie II (per jaar) EUR 96,- (2002: EUR 100,-)
- eenmalig deblokkeringtarief Deelnemer EUR 225,-

con-net
09/02/03, 02:08
Dat ziet er niet al te duur uit, ik zou het er eens met die jongen over hebben. Bedankt voor moeite :)

Maar ja dan is hij er nog lang niet... :S

RobbertC
09/02/03, 13:32
Ik vraag me af of het wel een goed idee is om zomaar eens een 'hostingsite' te beginnen. Het is niet zomaar eventjes iets om op te starten.

Als je al niet weet wat de SIDN is, of dat je nameservers nodig hebt. Maar, naast de technische kant is er natuurlijk ook de bedrijfskundige kant. Ooit van een businessplan gehoord? Zo ja, dan ook van activa, passiva, begrotingen, jaarrekeningen, enz.?

con-net
09/02/03, 14:13
Origineel geplaatst door RobbertC
Ik vraag me af of het wel een goed idee is om zomaar eens een 'hostingsite' te beginnen. Het is niet zomaar eventjes iets om op te starten.

Als je al niet weet wat de SIDN is, of dat je nameservers nodig hebt. Maar, naast de technische kant is er natuurlijk ook de bedrijfskundige kant. Ooit van een businessplan gehoord? Zo ja, dan ook van activa, passiva, begrotingen, jaarrekeningen, enz.?

Nee het is niet voor mezelf, voor iemand die ik ken en die weet er wel meer van af als ik...
Maar die weet er ook nog niet alles van af dus vraag ik sommige dingen, de meeste dingen zijn ook voor mezelf die ik vraag.

beetle
09/02/03, 16:05
Ik snap alleen niet dat diegene hier zelf niet op het board aanwezig is, tenminste dat zou ik zelf wel doen, en niet aan iemand anders vragen wat ik nu eigelijk wel nodig zou hebben

Dus hij koopt eigelijk gewoon lukraak maar even een server, en weet voor de rest helemaal niets, en wil dan hosting provider worden??????
ik zou niet graag bij hem een hosting pakket nemen, en medelijden met zijn toekomstige 1e klanten

beetle
09/02/03, 16:14
Btw waarom start hij niet gewoon met een reseller pakket ofzo, heeft hij vrijwel geen omkijken naar de server, en op een cobalt-server of met plesk ect kun je zonder al te veel kennis al veel doen, dan kan hij voorlopig zijn tijd beter besteden aan het opzetten van zijn bedrijf en klanten, en op doen van ervaringen, en misschien thuis lokaal een servertje zetten en hierop oefenen vanuit je eigen netwerk, als je dan simulair bent met linux en andere zooi, ga je over op je eigen server,

tenminste dit is wat ik doe,

con-net
09/02/03, 20:20
Hij heeft al een server... En hij vroeg niet specifiek aan mij of ik dat op dit forum kon vragen, ik heb aan hem gevraagd waarom hij geen hosting site ging starten, waarop hij antwoorden dat hij niet wist wat hij daar allemaal voor nodig had.
Ik noemde een aantal dingen op maar wist zelf ook lang niet alles vandaar dat ik hier een topic over aangemaakt heb.

superior-is
09/02/03, 21:20
Stuur 'm eens naar webhostingtalk.nl toe. :)

cridea
10/02/03, 11:47
Op zich heb je geen 10000 euro nodig om te starten.

Begin met een resellerpakket, niet met een complete server. Lees wel goed de voorwaarden daarvan voor je begint.

Zoek een goedkope domeinregistrar om te beginnen, om lid te worden van dns.be moet je bijvoorbeeld al 2500 euro meenemen geloof ik. Zeker in het begin moet je dat gewoon uitbesteden.

Erg belangrijk: schrijf je netjes in bij KvK en belastingdienst en zorg dat je administratie op orde is!

WebBizz
10/02/03, 11:50
Via welke registrar registreren jullie .BE's als je zelf geen lid bent?

cridea
10/02/03, 12:34
Iig niet bij Kixtart

;)

superior-is
10/02/03, 12:42
Je kan het beste zitten bij een DNS.be registrar welke de domain-ethix volgt, zoals een van deze lui:
http://www.domain-ethix.be/nl/ListOfCocAgents/list.html

[Elwin]
10/02/03, 14:26
Origineel geplaatst door WebBizz
Via welke registrar registreren jullie .BE's als je zelf geen lid bent?

neem computools ofzo. www.computools.be. Zijn redelijk goedkoop en werken met een webbased interface. Betaling via paypal of via bankrekening.

WebBizz
10/02/03, 18:12
Origineel geplaatst door byh
Iig niet bij Kixtart ;)

:D

WebBizz
10/02/03, 18:13
Origineel geplaatst door superior-is
Je kan het beste zitten bij een DNS.be registrar welke de domain-ethix volgt

Zoals bijvoorbeeld Superior-IS? ;)

cridea
10/02/03, 19:07
Origineel geplaatst door WebBizz


:D

Maar wel bij Computools. Prima service idd.

WebBizz
10/02/03, 19:13
Zijn zij frans- of nederlandstalig?

superior-is
10/02/03, 23:08
Origineel geplaatst door WebBizz

Zoals bijvoorbeeld Superior-IS? ;)

Wij staan daar inderdaad ook tussen als echte fatsoenrakkers. :) Maar je weet iig zeker dat je niet door zo'n deelnemer bedonderd kan worden, want dan krijgt deze een forse boete en kan daarmee zijn lidmaatschap kwijtraken.

[Elwin]
10/02/03, 23:15
Origineel geplaatst door WebBizz
Zijn zij frans- of nederlandstalig?

nederlands

WebBizz
10/02/03, 23:23
Bedankt voor je antwoord!

joeri
11/02/03, 14:40
Computools is dik in orde. Goeie service en de laagste prijzen. Zeker een aanrader.

[Elwin]
14/02/03, 10:58
Origineel geplaatst door joeri
Computools is dik in orde. Goeie service en de laagste prijzen. Zeker een aanrader.

Alleen is Luc de laatste tijd traag met het reageren op fout gelopen dns registratie's :p Mja die zal het ook wel druk hebben.

WebBizz
14/02/03, 11:27
Wat ik een groot nadeel vind is dat bij een transfer altijd de naam staat van de agent waar de domeinnaam naar toe gaat. Toch raar als je klant een be domein naar je toe verhuisd en dan een emailtje krijgt met de naam van een ander bedrijf er in...

[Elwin]
14/02/03, 11:30
Jep dat is een nadeel ja