PDA

Bekijk Volledige Versie : Windows hosting control panel?



The-BosS
08/04/10, 12:08
Mede wht-ers,

Voor een vps klant moet ik een windows server inrichten, op zich is dat geen probleem. Maar nu wil deze klant dat ik ook een hosting panel installeer en voor de licentie zorg, omdat ikzelf enkel linux hosting doe en directadmin gebruik ben ik op zoek naar wat jullie zoals gebruiken of aanraden. Ik heb zitten kijken naar plesk, helm en dotnetpanel, tip over andere panels zijn ook altijd welkom. Verder voorziet de klant een 50 tal domeinen te draaien en eventueel 15 onder te brengen als reseller account.

Info: VPS heeft 2GB ram en 30GB hd space

kixtart
08/04/10, 12:48
Daar zijn een aantal pakketten voor, op dit moment zou ik je Dotnetpanel willen aanraden. Daar kun je gratis mee beginnen en is een 'echt' windows paneel met ondersteuning voor de meest gangbare software.

Zie: http://www.dotnetpanel.com

Helm was tot en met versie 3 een goed product, maar is daarna overgenomen door Parallels en groeit langzaam maar zeker steeds meer naar Plesk toe. Voordeel van deze producten is wel dat er een hoop extra zaken voor bestaan om te integreren met billing etc.

Mocht je overwegen om DNP aan te schaffen dan raad ik je aan dit via:

https://www.servertastic.com/dotnetpanel/

te doen, dat scheelt geld en je krijgt er dan ook de Smartertools suite (mail/stats/track) bij!

Groet,

Henri

zebrafilm
09/04/10, 00:33
Bij Plesk kun je ook vaak Smartertools erbij krijgen en het is een stuk minder werk om op te zetten. Plesk installeerd alle benodigde zaken zelf MSSQL/MYSQL/PHP etc.
DNP zul je het eerst allemaal handmatig moeten installeren en daarna configureren.
Iets om rekening mee te houden.

Serveo
09/04/10, 09:39
Voor klanten met een Windows Server omgeving adviseren wij Plesk. Hou er alleen rekening mee dat Plesk in samenwerking met Windows nog wel eens problemen kan veroorzaken wat betreft bestandsrechten.

webstekker
09/04/10, 11:55
Het ligt er een beetje aan wat uiteindelijk de wensen zijn van je klant. Als het alleen gaat om een aantal eigen sites aanmaken binnen de vps en niets zo veel meer, dan is DNP de beste oplossing. DNP is voor zo’n opstelling dan nog gratis ook. Hecht je klant veel waarde aan een mooi gebruikers interface, veel billing functies en andere tools zoals SWSoft ze aanbied, dan is Plesk de beste oplossing. Bij Plesk heb je wel licentie kosten voor een enkele server opstelling (al zijn die niet al te hoog), bij DNP heb je die alleen bij grotere multi-server opstellingen. Neem geen Helm meer, dat werkt idd goed tot en met versie 3, maar daarna is het een groot drama.

Als je niet te veel kennis van Windows Server besturing systeem beheer hebt, dan is Plesk handiger. Bij DNP dien je veel meer handmatig in te stellen (wat dan wel weer veel meer mogelijkheden biedt). Dit heeft als voordeel dat als MS weer nieuwe technieken uitbrengt, je ze meestal eerder dan Plesk integreren. Beide hebben hun onprettige verrassingen dus qua onderhoud ben je ongeveer dezelfde kwijt. Eigenwijze systeembeheerders vinden DNP daarom veel aantrekkelijker :D

In het verleden boden we Plesk en DNP beide aan. Doordat eigenlijk al onze klanten met hun afweging bij DNP uitkwamen zijn we helemaal gestopt om Plesk aan te bieden aan nieuwe klanten.

Qua support zijn Plesk en DNP redelijk verschillend. Beide zijn betaald en beide werken meestal wel goed. Onze ervaring is dat je bij SWsoft veel sneller geholpen wordt, maar dat je het maar net moet treffen om een technisch vaardig persoon te spreken. Men is altijd welwillend, maar niet altijd even kundig. Bij DNP heb je meestal sneller een techneut aan de lijn, al schuift die het vaak af naar een volgende release dan direct met een oplossing te komen. Het forum van DNP werkt prettig want de oplossing voor de meeste problemen is daar te vinden, al worden lastige pijnlijke vragen vaak doodleuk verwijderd.

abcweb
09/04/10, 12:02
Wij gebruiken zelf ook al een tijdje DNP wat zeer goed bevalt. Het klopt wel dat je zelf wat meer moet instellen en meer kennis nodig hebt om het goed te laten werken.
Maar de vrijheid qua opzet/instellingen en regelmatige updates zijn in mijn ogen toch een belangrijk pluspunt.

Serveo
09/04/10, 12:11
SWsoft

Dit is al een tijdje Parallels :).

The-BosS
09/04/10, 13:21
Dan gaan we maar eens naar DNP kijken, aangezien windows beheer op zich geen probleem is voor me. Enkel de hostingpanels had ik op windows nog nooit mee gewerkt, als het me bevalt begin ik misschien ook eens te testen met windows webhosting servertje met DNP.

Verder maakt voor mezelf of mijn klant de layout en look van het panel op zich niets uit, zolang het maar doet wat het moet doen en werkt.

@webstekker, het zal de betalende versie moeten worden, aangezien in de gratis versie geen reseller mogelijk is.

kixtart
20/04/10, 00:29
Hi,

Het is allemaal heel 'voordelig' geworden, want DNP is opensource geworden en heet voortaan WebsitePanel. Zie hieronder voor het perbericht:

We are excited to announce that SMB SAAS Systems Inc. has revised theDotNetPanel codebase and posted that new code under the new name "WebsitePanel" to SourceForge.NET as an open source project:

http://sourceforge.net/projects/websitepanel

WebsitePanel is a line-of-business application and we recognize the benefits of using an open source development model as a more agile and flexible way to meet the growing needs of the web hosting community.

This will enable the hosting and development community to directly contribute to the future of the project, ensuring WebsitePanel’s continued development as an affordable and scalable control panel for Microsoft Windows hosting.

With this change, software developers and hosting providers can now easily integrate WebsitePanel directly into their own offerings and extend the functionality and features to meet their customers’ Windows hosting needs.

For current DotNetPanel customers SMB SAAS Systems Inc. will be providing free community support for a limited time. Future new versions and product updates (including enterprise modules) and bug fixes will be available at no cost to all customers via the WebsitePanel open source project.

We encourage all our customers to move to the WebsitePanel, which will continue to be supported, and participate in WebsitePanel project at SourceForge.NET.

We enjoy working with you and look forward to seeing WebsitePanel continue to grow!

Sincerely yours,
Feodor Fitsner,
CEO and President

The-BosS
20/04/10, 00:41
Thnks kixtart dat is inderdaad goed nieuws, of misschien ook niet nu zullen exploits ook vlugger gevonden en misbruikt worden. Ziet er wel goed uit voor de toekomst, dat er nog veel supported software mag bijkomen.

host3000
20/04/10, 08:37
......nu zullen exploits ook vlugger.... misbruikt worden.

Weet niet of wij daar op zitten te wachten :rolleyes:

webstekker
23/04/10, 00:10
We hebben vandaag de eerste 2 servers met WebsitePanel voor klanten geïnstalleerd. Het ging zoals voor heen bij DNP. Er is eigenlijk geen verschil met DNP. Nu maar hopen dat men actief blijft door ontwikkelen aan de software… :)

zebrafilm
23/04/10, 01:25
Ben ook al twee dagen aan het experimenteren, (draai nu Plesk/Smartertools).
Ben benieuwd welke combinaties van email/webmail etc je gebruikt.
Vind het een stuk meer werk dan een Plesk install maar het is zeker interessant dus ik blijf nog even een test server draaien...

Randy
23/04/10, 09:39
We hebben vandaag de eerste 2 servers met WebsitePanel voor klanten geïnstalleerd. Het ging zoals voor heen bij DNP. Er is eigenlijk geen verschil met DNP. Nu maar hopen dat men actief blijft door ontwikkelen aan de software… :)

Of dat je zelf gaat/laat ontwikkelen. Was dat niet de bedoeling van Open Source?
Genoeg dingen die volgens mij op de wensenlijst staat bij gebruikers. Ik noem ondersteuning voor Postgres dat al door iemand opgepikt is. Anders willen graag ook Linux support zien voor remote servers, etc.

The-BosS
29/04/10, 11:04
Zo heb ook websitepanel maar eens geinstalleerd op een verse windows server, nu zit ik alleen nog met de vraag wat gebruiken jullie als email server. En nu niet direct exchangen roepen want dit heb ik niet nodig, het zou alleen voor pop3/imap/smtp zijn. Heeft er toevallig ook iemand links met thema's en taal packs.

Serveo
29/04/10, 11:35
Zo heb ook websitepanel maar eens geinstalleerd op een verse windows server, nu zit ik alleen nog met de vraag wat gebruiken jullie als email server. En nu niet direct exchangen roepen want dit heb ik niet nodig, het zou alleen voor pop3/imap/smtp zijn. Heeft er toevallig ook iemand links met thema's en taal packs.

Is hMailServer een optie voor websitepanel? http://www.hmailserver.com/index.php?page=welcome

Het is zover ik weet de enige open source mail server welke Plesk ook ondersteund bij Windows omgevingen.

The-BosS
29/04/10, 11:40
Die is ook gesupport door WebsitePanel, zal hem straks een uitproberen.

Cybafish
29/04/10, 13:06
cPanel heeft tegenwoordig ook een panel voor Windows. Enkompass noemen zij het. Enige nadeel is dat het nog niet compatible is met 2008 R2 (wel met 2008 R1).

Zie ook: http://www.cpanel.net/windows/enkompass-requirements.html

Spyder01
29/04/10, 13:19
cPanel heeft tegenwoordig ook een panel voor Windows. Enkompass noemen zij het. Enige nadeel is dat het nog niet compatible is met 2008 R2 (wel met 2008 R1).

Zie ook: http://www.cpanel.net/windows/enkompass-requirements.html

Tja, dat heeft ondertussen heel wat jaren geduurd. Ze zaten heel lang met de woorden dat een Windows versie voor cPanel binnenkort zou verschijnen. Nu is het al een aardig tijdje weer op de markt, benieuwd wat de ervaringen zijn. De eerste indruk is, net zoals bij cPanel destijds dat het goed in elkaar zit.

EncryptedBrain
29/04/10, 13:33
cPanel heeft tegenwoordig ook een panel voor Windows. Enkompass noemen zij het. Enige nadeel is dat het nog niet compatible is met 2008 R2 (wel met 2008 R1).
[/url]

Inmiddels is het wel compatible met 2008 R2 (na laatste update). Ik heb het zelf draaien op 2008 R2 en gaat allemaal lekker.

http://forums.cpanel.net/651753-post8.html