PDA

Bekijk Volledige Versie : BIND9 Slave DNS alle zones meenemen



mgielissen
07/04/10, 17:36
Ik heb een BIND9 DNS server die als slave dient. Voor iedere domein heb ik een aparte configuratie. voorbeeld:

zone "example.com" {
type slave;
file "sec.example.com";
masters { 1.2.3.4; };
};

Voor een paar domeinen is dit wel te doen, maar wat als je er een heleboel hebt? Is dit te regelen binnen BIND9 zodat alle zones meegenomen worden? Of via een script laten regelen (de master DNS is ook BIND9 icm ISPconfig2)?

rensariens
07/04/10, 17:50
Als ik goed begrijp wat je wilt doen, kijk dan eens naar master2slave :)

Tommi
07/04/10, 17:59
hehehe inderdaad, anders heb je een dagtaak bij xxxx domeinen om je DNS enkel te beheren:thumbup:

mgielissen
07/04/10, 18:03
Voor zover ik kan zien heeft BIND9 er geen optie voor alle zones op te halen maar moet dit per zone apart gedefinieerd worden.

Dus moet het via een script worden geregeld. Of zijn er andere dns servers (op linxu) die dat wel kunnen? MyDNS, power DNS?

Hoe regelen de hosters dat in de praktijk met eigen DNS servers?

The-BosS
07/04/10, 18:10
PowerDNS beschikt over de supermaster functie waarmee de AFXR zone transfers ingezet worden en automatisch aangemaakt worden in de mysql database.

In de praktijk gebruik ik Named/Bind als primaire servers en als recursive servers (binnen eigen netwerk) en PowerDNS als secundary servers juist omdat hier met supermaster gewerkt kan worden.

Bart L
07/04/10, 18:58
PowerDNS doet prima wat je wil inderdaad, zeer tevreden over.
Zowel Pri als Sec draaien bij ons op PowerDNS en worden automatisch gevoed vanaf de diverse Windows / DA dns servers op deze manier

mgielissen
07/04/10, 20:41
Ik heb het voorbeeld in http://www.tummy.com/journals/entries/jafo_20090321_135746 gevolgd. Echter powerdns werkt niks bij, via de webbased interface zie ik niks terug. Moet ik BIND9 hiervoor nog aanpassen?

Jimmy1987
07/04/10, 21:46
Heb je in Bind9 wel ingesteld dat je powerdns de records mag transferren?
En niet vergeten om je bind9 server in te stellen als supermaster :)

mgielissen
07/04/10, 21:49
Heb je in Bind9 wel ingesteld dat je powerdns de records mag transferren?
En niet vergeten om je bind9 server in te stellen als supermaster :)

Aan BIND9 heb ik niets aangepast.

Yourwebhoster
07/04/10, 21:57
Dit is ook bruikbaar voor niet DirectAdmin systemen:
http://www.webhostingtalk.nl/webhostingtalk-lounge/150939-howto-directadmin-powerdns-poweradmin.html

mgielissen
07/04/10, 23:04
In de /etc/bind/named.conf onder sectie options heb ik dit toegevoegd. Daarna werden de zones in powerdns verwerkt :)

allow-transfer { xxx.xxx.xxx.xxx; };

notify yes;

also-notify { xxx.xxx.xxx.xxx; };

Mikey
08/04/10, 00:02
Je kan in bind ook een verzamel zone maken, hiermee hoef je enkel een domeinlijst bij te houden en niet voor elk domein een nieuwe zone te maken. Dit is met een paar regels basj zo te realiseren.