PDA

Bekijk Volledige Versie : Remote update uitdaging



johan.smits
06/04/10, 22:15
Ik heb een groot aantal werk stations draaien op allemaal dezelfde hardware en nu nog hetzelfde Linux OS.
Nu wil ik een update tool maken waarmee ik een Harddisk image op de PC zet /home partitie, dit is geen probleem. Maar dan de actieve root partitie unmount en een DD van de image over de root partitie zet.
Reboot en nieuw OS.
Weet iemand hoe ik een draaiende root partitie kan unmounten om dit te doen?
Of is er een manier om grub aan te passen dat hij tijdelijk een ander programma boot welke de DD actie kan uitvoeren?
Zo kan ik namelijk automatisch remote een nieuw OS doorvoeren zonder dat ik langs elke machine hoef.

Graag jullie ideeën en of ervaringen.

Piwi-Web
06/04/10, 22:16
Misschien iets doen met PXE?

ichosting
06/04/10, 22:17
Waarom gebruik je hier bijvoorbeeld geen Nocmonkey voor?
PXE boot?

Edit: weer te traag :)

johan.smits
06/04/10, 22:38
pxe is geen optie omdat het ook over verschillende locaties gaat welke enkel http toegang hebben met de buiten wereld.
De pc's zwerven rond en de locale omgeving heb ik niet in de hand.

Nocmonkey van naam veranderd?? ik kom op http://www.psoft.net/index.html waar ik de naam niet meer tegenkom.

Yourwebhoster
06/04/10, 22:42
Een PXE configuratie kan je ook voor grub gebruiken (en dan bedoel ik de kernel, initrd en de kickstart als je bijvb CentOS gebruikt). Om welk OS gaat het?

johan.smits
06/04/10, 23:05
het draaiende OS is nu ubuntu 7.10 welke met een image naar 10.04 willen brengen.
Is het mogelijk om een initrd image te maken welke een partitie mount en een DD uitvoert met virtualbox?

systemdeveloper
07/04/10, 00:35
Waarom wil je het zo lastig doen?

Om het os te upgraden kun je ook de kernel en modules erbij knallen, de grub aanpassen en de nieuwe kernel booten, toch?
Eventueel nog de /boot /usr /etc e.d. downloaden en untarren en dan de boel rebooten?

Wat je voor nieuwe werkstations kunt doen is en een recover partitie maken waarvan je kunt booten voor onderhoud. Dan dd je gewoon je image over een andere disk/partitie(s) en reboot je er weer van.

johan.smits
07/04/10, 11:01
bij het maken van een 2e partitie en hiervan opstarten, en deze gebruiken om deze de dd te doen.
Weet iemand een linux versie / kernel welke hiervoor gebruikt kan worden?