PDA

Bekijk Volledige Versie : Schijfruimte



Roshi
05/04/10, 13:45
Geachte,

Ik kom hier om een vraag te stellen over een eigen dedicated server die niet gehost staat bij een gameserver bedrijf maar waar ik wel een vraag over heb. Ik weet tevens niet of dat hier de gebruikelijke manier is. Is dat niet zo dan vraag ik u vriendelijk om deze post te verwijderen.

Ik heb een eigen dedicated server gehost in een datacenter in alphen a/d rijn. Daar heb ik 100 GB SCSI schijfruimte inzitten. Deze server draait momenteel onder het O/S CentOS 5.4.

Nu host ik momenteel 3 COD4 Gameservers die elk 6,5 GB in beslag nemen. Dan kom ik uit op 19,5 GB dat in gebruik is voor de cod4 servers. Hierbij reken ik ook nog CentOS waar ik ruim 10 GB voor schat. Dan zit ik op 29,5 GB dan zou ik in principe nog 70 GB overhebben.

Helaas gaat dat sprookje niet op, want in 1 avond verlies ik minstens 9 GB schijfruimte.

Wat me wel is opgevallen is dat de /dev directory 46 GB aan schijfruimte bevat. Ik weet helaas niet wat ik wel/niet kan verwijderen uit die directory van angst dat ik iets verwijder dat er eigenlijk niet uit mag. Er staan voornamelijk "block device" bestanden in de dev directory.

Ook is het voor mij onmogelijk om nog andere dingen te hosten vanwege mijn schijfruimte vol zit.

Ik weet ook dat log's veel data in beslag kan nemen. Alleen dit is niet het geval. De log's puilen gelukkig niet uit met error's.

Maar wat ik dan vreemd vind is dat ik in 8 dagen tijd 100 GB aan schijfruimte kwijt ben. Zonder ook maar andere functies te installeren.

Ik hoopte dat iemand hier mij de nodige informatie kan verschaffen om de data die word opgeslagen te vinden en tevens te verwijderen.

Bij voorbaat dank,

Remy Jongen

ichosting
05/04/10, 13:52
In de /dev (devices) folder staan alle bestanden die nodig zijn voor je devices (hd's etc).
Dat zou ik dus niet verwijderen.

Hoe lang draait de server al? Je zou eens kunnen zoeken naar bestanden groter dan 1 GB. Mogelijk dat je daarmee wat verder kunt komen?

WebMeso
05/04/10, 14:00
Misschien dat de overige ruimte wordt opgeslokt door log files. Ook zou je zou de logsettings uit kunnen zetten van de gameservers, zodat de logfiles minder snel groter worden.

Roshi
05/04/10, 15:54
In de /dev (devices) folder staan alle bestanden die nodig zijn voor je devices (hd's etc).
Dat zou ik dus niet verwijderen.

Hoe lang draait de server al? Je zou eens kunnen zoeken naar bestanden groter dan 1 GB. Mogelijk dat je daarmee wat verder kunt komen?

Bedankt voor de snelle reactie,

De server draait momenteel 12 dagen met de services die ik in de eerste post vermeld heb.

Na aanleiding van jou post heb ik gezocht wat nou zoveel GB in beslag neemt.
Daar ben ik achter gekomen.

Er zijn 2 bestandjes die elk 20,6 GB in beslag nemen.

- stderr ( 20,6 GB )
- stdout ( 20,6 GB )

Deze kan ik helaas niet openen via de vi editor omdat hij aangeeft dat dit geen file is.

Een vriend van mij heeft ook een soortgelijke server draaien en die bestandjes nemen bij hem maar 15 kb in beslag.

Hopende heeft u enig idee wat ik hiermee aan moet.

Bij voorbaat dank ;

Remy Jongen

The-BosS
05/04/10, 17:08
Dat is inderdaad niet normaal, heb je al eens ge-reboot om te kijken of de bestanden even groot blijven of terug normaal worden.

Hendrik83
05/04/10, 19:54
Even los van je probleem.




Nu host ik momenteel 3 COD4 Gameservers die elk 6,5 GB in beslag nemen. Dan kom ik uit op 19,5 GB dat in gebruik is voor de cod4 servers.

Hiermee kun je al zeker wat ruimte besparen.
Je hebt alleen de installatie nodig en voor de rest kun je af met losse mappen met de configs, pb en mods map.

Klein voorbeeldje van mijn opstart regel om meerdere cod4 servers te draaien met één installatie van 6.34 GB.


+set net_port 28960 +set net_ip 1.2.3.4 +set dedicated 2 +sets gamestartup \"`date +"%D %T"`\" +set sv_punkbuster 1 +set ui_maxclients 38 +exec server.cfg +set fs_game "" +set fs_homepath /path/to/cod4_server1 +set fs_basepath /path/to/cod4_files +map_rotate"

De basepath is dus de cod4 installatie en de homepath is een losse map die ik cod4_server1 heb genoemd.
In die map komt een map main met daarin de config bestanden, een map mods voor eventuele mods, een map pb die je kopieerd vanuit de cod4 installatie.

Zo gebruik je het minste schijfruimte voor je cod4 servers en maak je makkelijker nieuwe servers aan.
Elke nieuwe server die je dan nog toevoegd neemt maar ~85 mb in beslag exclusief de log bestanden.

Roshi
05/04/10, 20:36
Gelukkig kan ik mededelen dat mijn probleem verleden tijd is.

Na enig onderzoek ben ik erachter gekomen dat niet de 2 bestandjes 20,6 GB in beslag nemen.

- stderr
- stdout

Deze 2 bestandjes bedragen maar liefst 15 KB.

Dit was een fout in mijn GUI, omdat ik vooralsnog soms werk met een GUI heb ik dit waarschijnlijk verkeerd gelezen of het systeem heeft het verkeerd aangegeven. Excuses daarvoor.

Ik ben erachter gekomen dat de VNC log's door blijven loggen en zo heel veel schijfruimte in beslag nemen.

Voor geïnteresseerden die dit probleem misschien in de toekomst gaan tegenkomen. De vnc log's staan in /.vnc

Mijn probleem is hiermee gelukkig opgelost.

Hendrik83 misschien is het inderdaad slimmer om hem vanuit 1 installatie vaker te gaan draaien. Dit zal ik in mijn achterhoofd houden voor in de toekomst. Alvast bedankt voor je toelichting!

Ik wil in ieder geval iedereen bedanken voor zijn bijdrage aan mijn probleem, alleen heb ik het echter zelf kunnen oplossen.

Met vriendelijke groet ;

Remy Jongen