PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN rapportage: Domains with errors



aristo
04/04/10, 10:04
Vandaag ontving ik van SIDN maandelijks rapport over de kwaliteit van onze domeinnamen. Score is 76%, maar heb geen idee of dat goed of slecht is?

In het rapport gaat het vooral om lame delegations uit te sluiten. Verder hebben ze het over minor errors and warnings. Maar er is geen overzicht bijgevoegd. In de begeleidende tekst staat dat dit opgevraagd kan worden.

Heeft één van jullie dat al eens gedaan en wat waren de ervaringen?
Kun je daar wat mee? Kost het? etc.

Vriendelijke groet, Eef

dreamhost_nl
04/04/10, 12:48
"Lame delegations" zul je altijd blijven houden als je je cliënten toestaat dat ze ook externe DNS servers mogen invullen. M.i. dus een niet echt interessant overzicht.

aristo
04/04/10, 13:50
Die lame delegations staan er gelukkig gewoon bij in een excel sheet. En ja dat klopt, sommigen kun je niets mee.
Gaat met meer om die andere "minors" en waarschuwingen. Die noemen ze welk, maar ze zeggen niet welke.

vr.gr. Eef

Erik H.
04/04/10, 14:28
Die lame delegations staan er gelukkig gewoon bij in een excel sheet. En ja dat klopt, sommigen kun je niets mee.
Gaat met meer om die andere "minors" en waarschuwingen. Die noemen ze welk, maar ze zeggen niet welke.

vr.gr. Eef

Ja die snap ik ook niet. Ze noemen er in het mailtje een paar (5 ofzo?) en de rest specificeren ze niet. Ben daar wel in geinteresseerd... dinsdag maar eens even bellen met ze.

Paul Jansen
04/04/10, 14:29
Zo'n uitgebreid overzicht kan je bij de supportdesk opvragen, kost niks.

Het overzicht dat je dan krijgt is een opsomming van alle errors & warnings volgens de RFC's die ten grondslag liggen aan de DNS check. Denk dan aan bijv; TC/IP staat niet open, geen cname records, etc etc.

Het oplossen van deze errors & warnings zorgt er overigens niet voor dat de domeinen beter resolven, en 76 % is best goed. Je hebt je zaakjes beter op orde dan ruim 1500 andere registrars.
Let wel; als ik maar 1 domeinnaam host en alles is according to the RFC's dan scoor ik hoger dan jij, ergo; bij de bepaling van je ranking wordt niet het totaal aantal domeinnamen meegenomen.

Pur
04/04/10, 15:03
Iemand wellicht al de dnscheck van SIDN nagebouwd met behulp van http://dnscheck.iis.se/ / http://opensource.iis.se/trac/dnscheck?

Dat is volgens mij de perl module die SIDN ook gewoon gebruik. Je zou lijkt me best iets kunnen bouwen wat het al je domeinnamen voedt en op regelmatige basis terug report over errors / warnings.

aristo
04/04/10, 18:30
Zo'n uitgebreid overzicht kan je bij de supportdesk opvragen, kost niks.
Als het niks kost, loont het ook niet om zelf wat te bouwen.
Ik ga het eens opvragen.

Bedankt voor de tip. Vr.gr. Eef

dreamhost_nl
05/04/10, 16:50
Ik denk dan Pur hiermee doelt op andere doeleinden dan zelf al je domeinnamen door de check heen te halen. Wellicht voor geautomatiseerde registraties.

Pur
05/04/10, 19:26
Ik denk dan Pur hiermee doelt op andere doeleinden dan zelf al je domeinnamen door de check heen te halen. Wellicht voor geautomatiseerde registraties.

Op zich kan het denk ik geen kwaad om op regelmatige basis een kwaliteitscontrole te doen van de zones die je zelf hebt draaien.

Het zou leuk zijn als SIDN dat gewoon zelf de warnings en errors zou meesturen maar bij gebrek daaraan.... Lang niet iedereen hier is bovendien SIDN deelnemer, en ik hoop dat menigeen hier meer TLD's registreert dan alleen .nl :-) En voor .com, eu., .be etc gaat SIDN je natuurlijk geen informatie geven.

Hence zelf een klein iets ontwikkelen dus. Ik heb er zelf nog geen blik geworpen op de perl module overigens alleen gezien dat hij er is.

mdavids
08/04/10, 19:54
Ja die snap ik ook niet. Ze noemen er in het mailtje een paar (5 ofzo?) en de rest specificeren ze niet. Ben daar wel in geinteresseerd... dinsdag maar eens even bellen met ze.

De maandelijkse DNS-rapportages van SIDN zijn bedoeld voor het signaleren van 'significante configuratiefouten'. Dat wil zeggen: een fout die voor veel, misschien zelf wel voor alle domeinnamen geldt. Het fiksen van zo'n significante fout is natuurlijk interessant, omdat het meteen betrekking heeft op veel (soms alle) foute domeinnamen. Maar het zou overkill zijn om al die foute domeinnamen in de rapportage te noemen, het gaat immers steeds om dezelfde gemaakte fout. Daarom beperkt de rapportage zich tot het noemen van enkele voorbeelden. Die kun je desgewenst weer door de SIDN DNScheck halen (zie link hieronder). Dat is inderdaad dezelfde software als die van .SE (iis.se links genoemd in andere reactie), omdat SIDN met .SE heeft samengewerkt aan deze DNScheck, die vrijelijk als open source wordt aangboden. Dit ter vervanging van de oude proprietary check die nog onder DRS4 hing.

https://www.sidn.nl/over-nl/aanvraag-abonnement/dns-check/

Bij de maandelijkse rapportage zit ook een FAQ met meer informatie.

Wie alles helemaal goed wil doen en zelfs de laatste foutjes wil oplossen, kan zoals Paul al aangaf, contact opnemen met de SIDN supportdesk voor een totaaloverzicht. Een score van 76% procent betekent inderdaad dat je het beter doet dan 76% van de alle registrars. Niet slecht dus.