PDA

Bekijk Volledige Versie : Hostingkeus voor het online zetten van DJ livesets



Invasion
02/04/10, 11:14
Het is niet nieuw, maar met mijn entertainment achtergrond wil ik een portal opzetten met dj livesets. Nu ontbreekt het mij aan de volledige kennis qua hosting wat verstandig is om te gebruiken... Ik zie vaak links naar sites als Megaupload en Rapidserver e.d.

De DJ-sets zijn meestal groot qua omvang (tussen de 60 en 150mb) en wil ze als .mp3 aanbieden. Wil in principe niet teveel aan de kwaliteit zitten, omdat ik mensen ook de gelegenheid wil geven om dit op een cd'tje te kunnen branden of op bijv. hun mp3-speler kan zetten.

Zou graag van de experts en ervaringsdeskundigen hier willen horen hoe ik zoiets kan oplossen/aanpakken qua hosting?

Ben nu een kostenanalyse aan het maken wat het opzetten zou kosten...

SF-Jeroen
02/04/10, 11:52
Let wel op dat een DJ juist wel kwaliteit wil (bij voorkeur meer dan 192 kbps) omdat je anders nogal eens kan horen dat de kwaliteit niet 100% is.

Jesperw
02/04/10, 12:15
Dit soort files kun je op ieder hosting pakket of server zetten. Systeemresources kost het niet en bandbreedte is overal voldoende. Ik zou dus gewoon een standaard pakketje kiezen met genoeg verkeer.

ju5t
02/04/10, 12:22
Afhankelijk van de DJ en bekendheid kan het aardig in de kosten gaan lopen. Alles valt of staat met bezoekersaantallen en conversie (dat is namelijk het doel: downloaden). Ik neem aan dat je een schatting hebt gemaakt van de bezoekers die je denkt te gaan verwerken per tijdsperiode?

Als je uit gaat van een gemiddelde omvang van 100MB, kun je daarna uitrekenen wat je kunt verwachten aan dataverkeer. Op basis van het dataverkeer (en de bezoekersaantallen!) kun je gericht offertes aanvragen bij verschillende bedrijven. Dit is dan puur voor het downloaden van content. Hier komt je portal nog bij.

Ook het portal zal dataverkeer (en nog belangrijker: rekenkracht) verbruiken. Waarschijnlijk maak je gebruik van een database waar content uit gehaald zal worden. Ook hier zijn bezoekersaantallen van belang, maar zonder test scenario uit te voeren kun je eigenlijk alleen maar schatten wat de kosten zullen zijn. Bij een beginnende website kan een shared hosting pakket voldoende zijn - waarbij je content op een losse server aan biedt.

Je kunt altijd vrijblijvende offertes aanvragen via het forum als je exacte prijzen wilt weten.

gjtje
02/04/10, 12:33
Je zal eerst duidelijk moeten specificeren wat je precies wil gaan aanbieden. Een fileshare website is wel iets anders dan bijvoorbeeld zoiets als soundcloud, beide kan je zien als een systeem om muziek uit te wisselen. De laatste zal echter een stuk meer eisen stellen aan de hosting omgeving.

Triloxigen
02/04/10, 13:48
Ligt eraan hoe groot je het wilt maken.
Ik zou de website op een goede webserver zetten, en de files op een fileserver eventueel op een goedekopere locatie met goedkopere bandbreedte.

rackhost.be
02/04/10, 13:53
zoiets? http://www.letsmix.com/mix/28570/club_grooves_32

The-BosS
02/04/10, 14:30
Zorg er ook voor dat alles op een legale manier gebeurt, hiermee wil ik zeggen hou rekening met copyright rechten. Dus zorg dat je sabam, buma, ... of whatever betaald, want de boetes achteraf zijn niet mals. Zelfs al is de content op je website gratis dan zullen er nog altijd autheursrechten betaald moeten worden.

Invasion
02/04/10, 17:30
Bedankt allen voor jullie feedback, ik zit zelf nog in conceptfase, hoe alles moet verlopen en wat de haalbaarheid is, maar hier kan ik zeker wat mee.
Het moet wel realiseerbaar zijn uiteraard.


zoiets? http://www.letsmix.com/mix/28570/club_grooves_32

ja zoiets ongeveer, maar ik wil geen losse tracks hebben, echt enkel en alleen puur mixen. Anders wordt het echt een soort Itunesstore of Dancetunes. Dat wil ik voorkomen...

Dat met Buma Stemra daar moet ik nog achteraan, want het lijkt mij namelijk erg lastig om van elke mix de tracks te achterhalen en daarvan de buma-rechten constant te betalen. De site wil ik niet alleen in NL draaien, maar ook over de landsgrenzen. Dit moet ik overigens nog uitzoeken...

Als ik online bekijk naar buitenlandse sites lijkt het wel alsof Nederland 1 van de moeilijkste landen is om online muziek te exploiteren (of de meeste andere sites doen het allemaal illegaal).

Ik wil het sowieso legaal doen, naast het feit dat muziek mijn hobby is, wil ik geen gezeur achteraf.

wim*
25/05/10, 20:28
Als ik jou was zou ik met het Buma/Stemra verhaal beginnen.. Een klant van mij heeft (vervelende) ervaringen mee met live sets aanbieden vanaf je eigen domein.

user2705
01/07/10, 23:03
missschien een op buitenlandse dedicated server, waar geen bepaalde internetwet krachtig is met betrekking op mp3 muziek (auteursrechten)?

denk ook niet dat je dat vindt trouwens...

Piwi-Web
01/07/10, 23:15
missschien een op buitenlandse dedicated server, waar geen bepaalde internetwet krachtig is met betrekking op mp3 muziek (auteursrechten)?

denk ook niet dat je dat vindt trouwens...

Die vlieger gaat niet op. Je handelt vanaf NL en je overtreed dus de Nederlandse wet.
Zelfde verhaal als met die torrent websites dus ;)