PDA

Bekijk Volledige Versie : IPv4 addressen op in 1,5 jaar



Jimmy1987
30/03/10, 16:07
Alle computers en andere apparaten op internet hebben een IP-adres. De 3,7 miljard IP-adressen die in het huidige systeem (IPv4) beschikbaar zijn, zijn naar schatting over anderhalf jaar op. Er kunnen dan geen nieuwe computers meer bij. Het antwoord op dit probleem is een nieuw adressensysteem dat bekend is als IPv6. XS4ALL begint komende vrijdag een proef met het nieuwe systeem.

Vanaf aanstaande vrijdag kunnen ADSL-klanten zich inschrijven voor deelname aan de proef, waardoor ze het nieuwe internetprotocol kunnen zodat ze op tijd klaar zijn om over te stappen als binnenkort het huidige internet vol is. Na afronding van de pilot zal XS4ALL IPv6 beschikbaar maken voor al haar klanten.

XS4ALL is de eerste die op deze schaal IPv6 gaat aanbieden. De provider introduceerde al in 2002 IPv6 in Nederland, toen via tunnels over IPv4. In mei vorig jaar werd de eerste echte IPv6 lijn opgeleverd en nu is de tijd gekomen om het protocol op grote schaal toegankelijk te maken.

Want wanneer de voorraad IPv4-adressen straks uitgeput is, kunnen nieuwe verbindingen en diensten alleen via IPv6 op internet worden aangesloten. Om te voorkomen dat er straks een oud IPv4-internet, en helemaal los daarvan een nieuw IPv6-internet komt, zullen huidige servers, routers en andere apparatuur moeten worden aangepast.

Voor de pilot geldt: wie het eerst komt, die het eerst maalt. De eerste 1000 inschrijvingen kunnen deelnemen. Het inschrijfformulier zal op vrijdag 2 april vanaf 12 uur 's middags beschikbaar zijn.

( Bron: Computeridee (http://www.computeridee.nl/nieuws.jsp?id=2551563&WT.mc_id=rss&utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+computeridee_nieuws+%28Comput er+Idee+Nieuws%29&utm_content=Google+International) )

Geert-Jan
30/03/10, 16:36
Bedankt, wis nog niet dat de IPv4 binnenkort op waren...

marsipulami
30/03/10, 16:43
he doe niet zo flauw :p
het gaat hem meer om het feit dat xs4all start met ipv6 denk ik , maar ook dat was min of meer al bekend gemaakt door randy ;)

Piwi-Web
30/03/10, 16:52
Ach... het is 'nog' 1,5 jaar en dan zullen de meeste pas denken aan overstappen omdat ze niet verder kunnen met de huidige toegewezen subnets :(
Wordt tijd dat sommige ISP's eens een veer in die kont wordt gestopt ;)

Geert-Jan
30/03/10, 17:05
Ok, serieus dan, sat ik me dus wel afvraag, zie

http://www.webhostingtalk.nl/ipv6/159410-xs4all-breidt-ipv6-tests-uit.html#post1134473

The-BosS
30/03/10, 17:54
Laat het ons even anders stellen dat binnen 1,5 jaar (aan huidig tempo) het toewijzen van ipv4 op is. Maar daarom nog niet alle ipv4 adressen aan klanten, devices, server, ... toegewezen zijn. Stel ik wordt LIR maar heb maar een /23 nodig voor mijn huidige infrastructuur dan krijg ik toch een /21 van RIPE of ik ze nu gebruik of niet. Zo zijn er voorbeelden genoeg te noemen van kabel/adsl leveranciers die 3 miljoen ip adressen op hun naam hebben maar bvb maar 500.000 klanten hebben. Dan moet je mij niet vertellen dat ze voor 2,5 miljoen aan ip's gebruiken voor servers. Probleem is gewoon 10 jaar geleden de laksheid geweest van RIPE om ip blokken te kunnen behouden omdat de ene provider de andere overkoopt.

We weten dat dit probleem al meer dan 10 jaar bestaat en toch zitten we nog altijd met het kip en ei verhaal. Hardware leveranciers willen niet investeren in ontwikkeling van ipv6 routers, switches, ... adsl/kabel leveranciers willen geen dure upgrades aan hardware doorvoeren en geen ipv6 deployen. En op zijn buurt willen de hosting bedrijven geen ipv6 doorvoeren en deployen omdat er toch geen mens gebruik kan van maken omdat de adsl/kabel leverancier het niet willen leveren. Dus hopelijk wordt door het initatief van XS4ALL wat druk op iedereen uitgeoefend om de vicieuze cirkel te doorbreken.

marsipulami
30/03/10, 18:03
Probleem is gewoon 10 jaar geleden de laksheid geweest van RIPE om ip blokken te kunnen behouden omdat de ene provider de andere overkoopt.

RIPE? ICANN zeker, uiteindelijk zijn zij eindverantwoordelijk. Verder heeft het denk ik ook te maken met het feit dat in het begin het indelen van subnetten niet zo flexibel ging als tegenwoordig. (lees vanaf '93).

The-BosS
30/03/10, 18:13
RIPE? ICANN zeker, uiteindelijk zijn zij eindverantwoordelijk. Verder heeft het denk ik ook te maken met het feit dat in het begin het indelen van subnetten niet zo flexibel ging als tegenwoordig. (lees vanaf '93).

ICANN is inderdaad eindverantwoordelijk, maar heeft niet de kennis die RIPE heeft over zijn leden en hoeveel providers elkaar overgenomen hebben incusief ip blokken. Waar ik op doelde is bvb een kleine LIR member heeft /21 die hij maar voor de 3/5 gebruikt. Die wordt overgenomen door ook een kleine LIR member met /21 die hij maar voor helft gebruikt. Dan zou in princiepe die toe moeten komen met zijn eigen /21 maar toch krijgt hij 2x /21 toegewezen omdat hij 1x /21 overneemt (en dus feitelijk een /21 niet gebruikt). Als je dat op adsl/kabel en grote hosting partijen toepast kom je vaak tegen dat ze grotere blokken bezitten die niet gebruikt worden en dat je dan kleinere partijen hebt die het kunnen verantwoorden maar geen toekenning krijgen.