PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS technieken



Jimmy1987
30/03/10, 01:48
Inmiddels zijn er zoveel technieken en ben ik de verschillen aan het opzoeken.
De volgende technieken ken ik:


Xen
KVM
Vmware
Openvz/Virtuozzo


Het verschil tussen Openvz/virtuozzo,Xen en KVM heb ik al gevonden op de volgende site:
http://perfohost.com/kvm.vps.html

Zijn er nog meer verschillen tussen die die daar niet staan?

Van Vmware weet ik dat het helemaal los staat en je erop kunt installeren wat je zelf wil.

gjtje
30/03/10, 08:08
Xen met hvm is niet anders dan kvm ('t gebruikt allemaal qemu), ´k vind die vergelijking in het lijstje nog al gezocht.

Freezer
30/03/10, 09:31
Microsoft HyperV ?

Yourwebhoster
30/03/10, 10:38
Dat lijstje klopt niet echt; XEN die ze daar weergeven is XEN para virtualisatie en niet volledige virtualisatie: XEN HVM. Eerlijk gezegd kan je dat lijstje beter vermijden aangezien de vergelijking met XEN para is en niet XEN HVM.

KVM presteert over het algemeen beter dan XEN HVM. Wil je enkel Linux draaien met enige kwaliteit, dan gebruik je XEN para. Dit is wat mogelijkheden beter dan OpenVZ, omdat je wat meer vrijheid hebt. XEN isoleert de guest ook echt, terwijl bij OpenVZ een simpele virtualisatie overheen gaat wat geen echte isolatie is.

Maar er zijn genoeg topics hierover; just use google.

Mark17
30/03/10, 11:00
Wij draaien Xen (para) en KVM. Persoonlijk vind ik het verschil ingebruik beperkt, echter kan een klant met een unmanaged VPS met KVM zelf een nieuwe kernel gaan gebruiken. Met Xen in onze setup is dat niet mogelijk.

Daarnaast hebben wij met Xen tot nu toe veel meer problemen en vage errors meegemaakt dan met KVM (Xen hebben we langer ingebruik en zijn we aan het uitfaseren, KVM gebruiken we al enige tijd veel intensiever).

Verder durf ik over openvz/virtuozzo/vmware niks inhoudelijks te zeggen aangezien we daar niet meegedraaid hebben in productie (enkel elders ooit een virtuozzo VPS gehad en dat beviel niet echt, maar dat kan ook aan de instellingen bij die partij liggen).

In je overzicht mis ik nog een linux-vserver (opgefokte chroot).

Yourwebhoster
30/03/10, 11:02
OpenVZ leent zich trouwens erg voor overselling, XEN en KVM laten dit niet toe.

Mark17
30/03/10, 11:04
OpenVZ leent zich trouwens erg voor overselling, XEN en KVM laten dit niet toe.

Dat vind ik een groot voordeel van XEN en KVM zowel voor de klant als de hoster. Je kunt fatsoenlijk berekenen wat het kost aan hardware capaciteit (geen overselling) en klanten kunnen elkaar slechts zeer beperkt hinderen. Waarschijnlijk deed de host waar wij destijds een virtuozzo VPS afnamen aan overselling.

Yourwebhoster
30/03/10, 11:06
Dat vind ik een groot voordeel van XEN en KVM zowel voor de klant als de hoster. Je kunt fatsoenlijk berekenen wat het kost aan hardware capaciteit (geen overselling) en klanten kunnen elkaar slechts zeer beperkt hinderen. Waarschijnlijk deed de host waar wij destijds een virtuozzo VPS afnamen aan overselling.
Weet ik, over het algemeen zijn de goedkope OpenVZ aanbiedingen ook oversold. Ik ben ook begonnen met het resellen en uiteindelijk bleek dat die persoon minimaal twee keer zoveel van het beschikbare RAM verkocht had. Dat is de reden waarom ik het eigenlijk meld.

Wido
30/03/10, 11:48
KVM heeft tegenwoordig KSM, daarmee kan je op geheugen ook oversellen ;)

Maar Xen heeft toch echt wel zijn langste tijd gehad in Linux wereld, want je hebt daar de meest maffe crashes mee die je met een regular kernel niet hebt.

Daarom vindt ik Xen HVM dus echt niet het zelfde als KVM, de techniek lijkt het zelfde, maar KVM draait toch vele malen stabieler. (En het is een stuk makkelijker!)

Yourwebhoster
30/03/10, 11:50
Daarom vindt ik Xen HVM dus echt niet het zelfde als KVM, de techniek lijkt het zelfde, maar KVM draait toch vele malen stabieler. (En het is een stuk makkelijker!)
HVM is wel in grote lijn een overeenkomst met KVM, aangezien het afstamt van qemu.

Iemand ervaring met KVM op 1Gbit? XEN HVM geeft alleen 100Mbit.

Wido
30/03/10, 11:52
HVM is wel in grote lijn een overeenkomst met KVM, aangezien het afstamt van qemu.

Iemand ervaring met KVM op 1Gbit? XEN HVM geeft alleen 100Mbit.Met Virtio is KVM en Gbit geen probleem, trek gewoon 90MB/sec er doorheen.

Yourwebhoster
30/03/10, 11:54
Met Virtio is KVM en Gbit geen probleem, trek gewoon 90MB/sec er doorheen.
jammer dat XEN dat niet heeft, of kijk ik ergens over heen?

Mark17
30/03/10, 11:54
HVM is wel in grote lijn een overeenkomst met KVM, aangezien het afstamt van qemu.

Iemand ervaring met KVM op 1Gbit? XEN HVM geeft alleen 100Mbit.

Later vandaag kan ik het ook even testen indien gewenst met de e1000 als virtuele netwerk kaart. Deze gebruiken wij voor Windows guests.

rackhost.be
30/03/10, 12:47
Vorige maand KVM getest op I/O, virtuo drivers waren onstabiel & traag dewelke normaliter sneller moeten zijn dan IDE

Was beetje ontgoocheling, hier nog even afwachten voor overschakeling van xen naar kvm
http://www.webhostingtalk.nl/virtualisatie-vps/153894-ervaringen-kvm-linux.html

Randy
30/03/10, 16:26
Inmiddels zijn er zoveel technieken en ben ik de verschillen aan het opzoeken.
De volgende technieken ken ik:


Xen
KVM
Vmware
Openvz/Virtuozzo

Als je het over technieken wilt hebben, dan maak je onderscheid op de gebruikte techniek, niet op het gebruikte product.
Gebruikte technieken zijn o.a. software-virtualisatie (Virtuozzo), Hypervising (o.a. XEN) en Volledige virtualisatie (o.a. KVM, VMware ESX, Hyper-V en XEN+HVM)
Ga niet alleen VMware roepen, omdat je binnen het merk VMware verschillende virtualisatieproducten hebt (VMware Server, ESX/ESXi, Fusion)

The-BosS
30/03/10, 16:33
Hou er wel even rekening mee dat je Xen Enterprise en Xen Source hebt, hier zit kwa backend niet veel verschil in enkel kwa xapi en control client. Hetgeen sommige beweren dat je onder xen para geen gebruik kunt maken van eigen kernels in de domU is niet waar. Gebruik hier tal van xen para domU's met pygrub en dat werkt zeer goed. Ik dacht zelf dat er een project loopt van xen om paravirtueel xen's te kunnen gebruiken in een xen hvm omgeving. Dus de domU hvm kan dan gebruikt worden als dom0 paravirtueel. Echter zie ik hier het nut niet van in tenzei je dit zou gebruiken op blade systemen waar je een volledige blade toekent aan de gebruiker.

Bakker ICT
30/03/10, 16:54
Die website waar je die vergelijkingen op ziet staan klopt echt van geen kant inderdaad, overigens kan je de negatieve punten die hierboven genoemd staan ook als positief zien. Omdat je niet kan afkaderen kan er dus gepiekt worden buiten je VPS. Uiteraard aan de hoster de taak te zorgen dat dit gebeurd ten koste van de rest van de klanten op de server.

Al onze nodes zitten zeer ruim in het geheugen, draaien op een snelle diskset (8x 15k in RAID10), en CPU power is het probleem ook niet. We hosten een aantal websites die vaak zomaar ineens een mega piek in bezoekersaantallen ondervinden, en dus ook pieken in resources, en blij zijn dat hun sites niet plat gaan door een tekort aan memory.

Virtuozzo bij de juiste hoster is gewoon een zeer performante manier van virtualiseren, je draait tenslotte direct op de HW node.

Tilaa
02/04/10, 00:35
We draaien nu al enige tijd op Xen en zijn druk bezig over te stappen naar KVM. Main reasons: De KVM community is een stuk actiever en Xen is niet zo stabiel als we gehoopt hadden. Lees onze blog voor een iets genuanceerdere versie van het verhaal:

http://blog.tilaa.nl/2010/02/xen-vs-kvm-virtualization.html

mgielissen
02/04/10, 08:46
Ik heb op mij eigen Intel Atom 330 server, 2GB ram en Proxmox (OpenVZ) draaien. Ik heb er ca 25 vps opdraaien (oa een Asterisk PBX, werkt als een tierelier ook als de andere vps-sen de cpu zwaar belasten). Verder draait er een webserver, zabbix, zarafa, zimbra (erg zwaar), Centos FreeNX desktop, OpenERP en een aantal web omgevingen ter test.

OpenVZ is zeer stabiel en nooit geen problemen.

Jesperw
02/04/10, 09:26
Ik heb op mij eigen Intel Atom 330 server, 2GB ram en Proxmox (OpenVZ) draaien. Ik heb er ca 25 vps opdraaien (oa een Asterisk PBX, werkt als een tierelier ook als de andere vps-sen de cpu zwaar belasten). Verder draait er een webserver, zabbix, zarafa, zimbra (erg zwaar), Centos FreeNX desktop, OpenERP en een aantal web omgevingen ter test.

OpenVZ is zeer stabiel en nooit geen problemen.
*Geeft Mgielissen een sigaar* :lovewht:

mgielissen
02/04/10, 10:32
*Geeft Mgielissen een sigaar* :lovewht:

Toch een mooie test van overselling :drool:

Randy
02/04/10, 14:41
Toch een mooie test van overselling :drool:

Atom en Server in een zin. Toch geweldig. Ik heb alleen medelijden met de disk-set die erin zit. Heb je hier geen vertragingen?

mgielissen
02/04/10, 14:49
Atom en Server in een zin. Toch geweldig. Ik heb alleen medelijden met de disk-set die erin zit. Heb je hier geen vertragingen?

Er zit een Sata schijf in en heb geen last van vertragingen. Proxmox:

load average: 0.53, 0.55, 0.45
IO Delays waardes tussen de 0.00 en 0.20%

De Atom is een Foxconn R10-S3 Barebone en gebruikt maar ca 30W. Een DL380 die ik eerst had stookte 10x zoveel

Bakker ICT
02/04/10, 14:51
Dan doen zarafa en zimbra al bij voorbaat niet veel ;) Hier wat gebruikers met redelijk grote mailboxen en dat doet toch wel flink wat IO.

Sander-
02/04/10, 14:57
Er zit een Sata schijf in en heb geen last van vertragingen. Proxmox:

load average: 0.53, 0.55, 0.45
IO Delays waardes tussen de 0.00 en 0.20%

De Atom is een Foxconn R10-S3 Barebone en gebruikt maar ca 30W. Een DL380 die ik eerst had stookte 10x zoveel

Ben je niet vergeten ze te starten?

mgielissen
02/04/10, 14:59
Ben je niet vergeten ze te starten?

Ze zijn allemaal gestart. De vps die constant actief is, is een Zabbix server. Ik zal eens Proxmox zelf monitoren

The-BosS
02/04/10, 15:49
Ik heb op mij eigen Intel Atom 330 server, 2GB ram en Proxmox (OpenVZ) draaien. Ik heb er ca 25 vps opdraaien (oa een Asterisk PBX, werkt als een tierelier ook als de andere vps-sen de cpu zwaar belasten). Verder draait er een webserver, zabbix, zarafa, zimbra (erg zwaar), Centos FreeNX desktop, OpenERP en een aantal web omgevingen ter test.

OpenVZ is zeer stabiel en nooit geen problemen.

Zeer tof maar wat ben je met vps'en van maar 81,92 MB ram (2048 / 25 = 81,92). En ja overselling is zeer tof totdat 5 zimbra users tegelijk even inloggen op webinterface. Ik mag hopen dat dit allemaal voor prive gebruik is en hier daadwerkelijk geen klanten op staan.

Yourwebhoster
02/04/10, 15:51
Ik heb op mij eigen Intel Atom 330 server, 2GB ram en Proxmox (OpenVZ) draaien. Ik heb er ca 25 vps opdraaien (oa een Asterisk PBX, werkt als een tierelier ook als de andere vps-sen de cpu zwaar belasten). Verder draait er een webserver, zabbix, zarafa, zimbra (erg zwaar), Centos FreeNX desktop, OpenERP en een aantal web omgevingen ter test.

OpenVZ is zeer stabiel en nooit geen problemen.
Ik dacht serieus dat dit een grap was, maar blijkbaar is dit dus serieus. Ik vind mijn netbookje al retetraag, laat staan een server:o
Testomgeving mag ik hopen?

mgielissen
02/04/10, 15:53
Zeer tof maar wat ben je met vps'en van maar 81,92 MB ram (2048 / 25 = 81,92). En ja overselling is zeer tof totdat 5 zimbra users tegelijk even inloggen op webinterface. Ik mag hopen dat dit allemaal voor prive gebruik is en hier daadwerkelijk geen klanten op staan.

Het is de priveserver. Met 5 personen in Zimbra werkt ook nog best goed.. En ik kan via Asterisk gesprekken voeren zonder enige haperingen. Om ESXi is de performance toch een stuk minder op dezelfde machine en Asterisk in niet meer bruikbaar.

De meeste vpssen zijn ter test. Zarafa, openerp, webserver, zabbix, asterisk draaien altijd.

Yourwebhoster
02/04/10, 15:55
Het is de priveserver. Met 5 personen in Zimbra werkt ook nog best goed.. En ik kan via Asterisk gesprekken voeren zonder enige haperingen. Om ESXi is de performance toch een stuk minder op dezelfde machine en Asterisk in niet meer bruikbaar.

De vpssen tes test
Niet zo gek: OpenVZ is geen volledige virtualisatie in tegenstelling to ESXi.

Serveo
02/04/10, 16:04
Maar Xen heeft toch echt wel zijn langste tijd gehad in Linux wereld, want je hebt daar de meest maffe crashes mee die je met een regular kernel niet hebt.

Zijn de "maffe" crashes met Ubuntu dan al opgelost bij KVM?

mgielissen
02/04/10, 16:15
Niet zo gek: OpenVZ is geen volledige virtualisatie in tegenstelling to ESXi.

Klopt, dit is een soort van jailroot. Echter de ontwikkeling van OpenVZ met de nieuwere kernels loopt een beetje vast.

LXC wordt als een opvolger van OpenVZ gezien (zelfde VZ techniek). Libvirt ondersteund ook LXC.

Artikeltje: http://www.stgraber.org/2009/11/06/lxc-containers-or-extremely-fast-virtualization

Stina
02/04/10, 16:29
Zijn de "maffe" crashes met Ubuntu dan al opgelost bij KVM?

maffe crashes met Ubuntu bij KVM? Nog geen enkele meegemaakt..

dicktump
02/04/10, 16:29
Zijn de "maffe" crashes met Ubuntu dan al opgelost bij KVM?
Wij hebben KVM nu een aantal maanden live draaien (en daarvoor test) op Ubuntu nodes, maar geen rare crashes.

Alleen bij live migration hadden we eerst rare crashes, maar een andere clocksource op de guests heeft dat probleem opgelost.

Serveo
02/04/10, 18:16
Wij hebben KVM nu een aantal maanden live draaien (en daarvoor test) op Ubuntu nodes, maar geen rare crashes.

Alleen bij live migration hadden we eerst rare crashes, maar een andere clocksource op de guests heeft dat probleem opgelost.

Debian Lenny heeft ook "maffe" crashes...


Jup, wij zien met Debian Lenny ook véél crashes.

Het is dat bij ons bijna alles Ubuntu draait en incidenteel wat Debian, maar daar is het ook goed raak.

Of je nu virtio of scsi gebruikt, de crashes komen op de meest vervelende tijden. Ik heb alleen nog niet kunnen vinden waar het fout gaat....

Wido
02/04/10, 18:34
Zijn de "maffe" crashes met Ubuntu dan al opgelost bij KVM?Waar ik bij Xen op doelde zijn de host die onderuit gaat. Je RAID controller werkt bijv onder Xen ineens heel slecht, terwijl ie onder KVM prima werkt.

Heel veel HW aansturing gaat onder Xen mis.

Maar bij KVM heb ik nog geen crashende host gehad, alleen een aantal VM's waar onder Debian Lenny.

Stina
02/04/10, 18:53
Ook met Debian Lenny guest geen problemen, sterker nog 80% van onze high traffic VM's draait Lenny op KVM.

Lijkt me dus niet direct op KVM af te schrijven.