PDA

Bekijk Volledige Versie : XS4ALL breidt IPv6 tests uit



Randy
29/03/10, 21:28
Vanmorgen stond er een artikel op de Automatiseringsgids over uitbreiding van IPv6 tests bij XS4ALL. Waarschijnlijk zat hier een embargo op of was het nieuws nog niet voor alle ogen bestemd, want nu enkele uren later lijkt hij foetsie (http://www.automatiseringgids.nl/technologie/telecom/2010/13/xs4all-start-grootschalige-test-ipv6.aspx).

Gelukkig weet Google alles en na wat toveren met URL's heb ik hem via de cache alsnog naar boven (http://74.125.77.132/search?q=cache:www.automatiseringgids.nl/technologie/telecom/2010/13/xs4all-start-grootschalige-test-ipv6.aspx&cd=2&hl=nl&ct=clnk&gl=nl) kunnen halen. Zijn er hier mensen die zich gaan aanmelden?

Edit: Screenie toegevoegd voor als Google er geen zin meer in heeft...

ju5t
29/03/10, 21:44
Poging tot wil ik wel wagen, kan kantoor ook over IPv6 draaien.

gjtje
29/03/10, 23:28
'k Heb hier al een tijdje de standaard ipv6 tunnel optie actief van xs4all, die werkt prima. Deze test weet ik niet, ga binnenkort toch verhuizen en de overige bewoners hebben geen technische kennis. ;)

Japje
29/03/10, 23:53
@randy ik denk wel dat ik onze xs4all verbinding door hun laat omzetten zodat ie ook native v6 doet. Iig informeren. Heb nu via introweb en dat bevalt ook goed :) maar dan heb ik ook voor v6 een fallback lijntje.

Mathew
30/03/10, 00:17
Gezien ik uit BE kom, en als ISP belgacom heb, heb ik die mogelijkheid spijtig genoeg niet.

Ik moet wel zeggen dat ik een tunnel heb lopen via SixXS , en dat ik daar zeer tevreden over ben. Ik ben vrij pro IPv6 :-)

Verder vind ik het een beetje raar dat niet meerdere ISP's al beginnen met IPv6 native aan te bieden. Of dan toch een tunnel via de eigen ISP.

Mikey
30/03/10, 00:34
Nee man, dit wordt de nieuwe 1 april grap van xs4all. Elk jaar een ijzersterke :dots:

Mathew
30/03/10, 01:11
Nee man, dit wordt de nieuwe 1 april grap van xs4all. Elk jaar een ijzersterke :dots:

Vrijdag zijn we 2 april! :lovewht:

Randy
30/03/10, 02:17
Nee man, dit wordt de nieuwe 1 april grap van xs4all. Elk jaar een ijzersterke :dots:
Nu je het zegt... Dat zal kunnen verklaren dat het artikel nu weg is. Al is het natuurlijk vrij serieuze shizzle. De topper blijft natuurlijk nog de Senseo met USB en netwerkaansluiting waarbij je je koffie kon downloaden (niet met ADSL Light, dat was te langzaam...)

Apoc
30/03/10, 04:18
Nu je het zegt... Dat zal kunnen verklaren dat het artikel nu weg is. Al is het natuurlijk vrij serieuze shizzle.

Lijkt me sterk dat ze zoiets voor een 1 april grap gebruiken.

Randy
30/03/10, 05:46
Ik zal Niels Huijbregts morgen eens bellen als ik wakker ben. Na 13.37 uur dus... Net een update.nacht gehad.

xserve
30/03/10, 10:01
Als het serieus is: eindelijk!
Als het 1-april is: ga eens serieus aan het werk jullie ASP's!

burema
30/03/10, 12:20
Laten we inderdaad hopen, dat dit geen 1 April grap is.

Pur
30/03/10, 12:43
AMSTERDAM – XS4all gaat vanaf 7 april een groot experiment starten met IPv6 (Internet Protocol version 6).

Dat meldt de provider donderdag.

Vanaf vrijdag kunnen klanten zich inschrijven voor deelname aan de grootschalige pilot. Uiteindelijk zullen duizend klanten met het nieuwe protocol mogen testen.

IPv6 is ontwikkeld om Ipv4 te vervangen. Met versie 5 is wel geëxperimenteerd, maar daar is uiteindelijk nooit iets mee gedaan. IPv6 moet vooral de tekortkomingen en beperkingen van IPv4 gaan oplossen.

IP-adressen

Zo zijn er in IPv4 ‘maar’ ongeveer 4 miljard IP-adressen beschikbaar omdat er gebruik gemaakt wordt van 32-bit adressen. Deze zullen over ongeveer anderhalf jaar uitgeput zijn. Dit betekent dat er geen nieuwe apparaten met een internetverbinding bij kunnen komen.

Het IPv6-protocol maakt gebruik van 128-bit webadressen. Het protocol heeft hierdoor een veel groter, bijna oneindig, adresbereik en kent bovendien een aantal technische verbeteringen.

“Met de invoering van IPv6 zetten we weer een belangrijke volgende stap op weg naar een volledig IPv6-ready netwerk”, vertelt Niels Huijbregts, woordvoerder van XS4all.

Haastklus

“Om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk om nu alvast met het nieuwe protocol te leren omgaan. Zo kun je in alle rust testen en voorkom je dat IPv6 straks een haastklus wordt.”

Om te voorkomen dat er straks een los IPv4-internet en IPv6-internet ontstaan, adviseert XS4all bedrijven en organisaties nu al te beginnen met aanpassingen van servers, routers en andere apparatuur.

Deze week stemt de Tweede Kamer over IPv6. Kamerleden Gerkens, Algra en Van Dam willen dat IPv6 verplicht onderdeel wordt van ICT-aanbestedingen van de overheid.

© NU.nl/Colin van Hoek

Japje
31/03/10, 09:22
Grootschalig met 1000 user :') Nouja 1000 is 100x zo veel als ze nu hebben, dus kwa groei is het redelijk.

Het is alleen jammer dat je je eigen modem/router moet regelen, en dat ze elk willekeurig moment het 'uit' kunnen en mogen zetten (Waren nog een paar regeltjes maar die staan op de xs4all site en kan ik me zo 123 niet herinneren)

Ben erg benieuwd hoe de test verloopt. Xs4all hing vooral op de verplichte aftap die mogelijk moet zijn. Ben benieuwd hoe ze dat hebben opgelost.

Pur
31/03/10, 09:58
Grootschalig met 1000 user :') Nouja 1000 is 100x zo veel als ze nu hebben, dus kwa groei is het redelijk.


Eerst nog maar eens zien of ze dat aantal daadwerkelijk wel halen... Niet iedereen die graag IPv6 wil zit ook bij xs4all natuurlijk :-)

Japje
31/03/10, 11:59
Eerst nog maar eens zien of ze dat aantal daadwerkelijk wel halen... Niet iedereen die graag IPv6 wil zit ook bij xs4all natuurlijk :-)

en niet iedereen die er wel zitten EN willen meedoen hebben er geld voor over om het te testen.. Je moet tenslotte zelf een modem/router fixen erg jammer dat ze daar niet 1k modem/routers voor hebben gefixt om je te bedanken dat je wil helpen testen ... voor niets!