PDA

Bekijk Volledige Versie : Vertaaltabel Registrar code <--> Deelnemernaam



DutchTSE
29/03/10, 17:35
In DRS5 wordt er gewerkt met afkortingen van deelnemer namen. Mocht je het mooier vinden de volledige naam te tonen dan kun je op de volgende pagina de vertaaltabel vinden:

https://www.sidn.nl/registrars/nl-registratie/informatie-drs5/beschrijving-processen-drs5/verhuizen-domeinnaam/vertaaltabel-registrarcode/

Ik heb de lijst even omgezet naar een Excel document en naar een SQL database export, mocht iemand er nog wat handigs mee willen doen.

maxnet
29/03/10, 21:14
Sta anoniem op de lijst :cool:

Probleempje met de (*/d) in de naam?

dreamhost_nl
29/03/10, 23:40
En zo wel meer...

DutchTSE
30/03/10, 09:07
Sta anoniem op de lijst :cool:

Probleempje met de (*/d) in de naam?

De lijst op de SIDN website was sowieso al van beroerde kwaliteit, er stonden zelfs DRS Acceptatie users als registrar in de lijst. Ik heb die acceptatie users eruit gegooid, en verder alle registrars die begonnen met X00*cijfers* welke testaccounts zijn als ik het goed heb.

Verder heb ik een aantal registrar namen met reclame in de naam aangepast zodat de reclame weg is, de functie van */d is mij onbekend dus */d heb ik er ook uit gehaald (alleen die 3 karakters, meer niet).

Staat jou naam wel op de SIDN website vermeld? Of ben je daar ook anoniem?
Verder bevat de lijst nu nog een dikke 3500+ registrars terwijl er maar +/- 2200 cat 1 deelnemers zijn als ik het goed heb (cat 2 boeit niet aangezien die geen domeinen registreren).

groenleer
30/03/10, 10:22
Het zou netter zijn als het SIDN dit in een XML formaat aanlevert.
Dan zouden updates ook automatisch ingevoerd kunnen worden.
Als daar ook nog de contact gegevens bij staan die ook in de Whois staan kan je klanten echt goed voorlichten.

Bijvoorbeeld in de trant van:
Wij hebben voor uw domeinnaam de verhuizing in gang gezet. Om de verhuizing te versnellen kunt u contact op nemen met uw oude provider {naam} op telefoonnummer {telefoon} of per email {email}.
Vraag hen om via EPP de transfer van uw domeinnaam te bevestigen.
Zonder tegenbericht zal uw domeinnaam over 5 kalenderdagen onder ons beheer staan.



Natuurlijk kan je via de XML whois deze gegevens ook opvragen maar het is niet logisch om deze voor elk domein op te vragen gezien de registrar contact details niet zo heel vaak zullen wijzigen.

maxnet
30/03/10, 14:37
Staat jou naam wel op de SIDN website vermeld? Of ben je daar ook anoniem?


De link naar de vertaaltabel in je startpost is dood. Weet dus niet of we daar goed in stonden.
Maar op de normale deelnemerslijst staan we gewoon onder "Maxnet (*/d)":

https://www.sidn.nl/nc/over-nl/registrar-zoeken/registrars-alfabetisch/?letter=M


Sterretje betekend dat je ook een los domein kan bestellen, en de hosting elders af kan nemen.
/d dat ook "buitenlanders" welkom zijn.

===



Wij hebben voor uw domeinnaam de verhuizing in gang gezet. Om de verhuizing te versnellen kunt u contact op nemen met uw oude provider {naam} op telefoonnummer {telefoon} of per email {email}.


Je keurt verhuizingen goed aan de hand van een telefoontje?
Ben van mening dat dit soort zaken achter een wachtwoord hoort.

DutchTSE
30/03/10, 14:43
De link naar de vertaaltabel in je startpost is dood. Weet dus niet of we daar goed in stonden.
Maar op de normale deelnemerslijst staan we gewoon onder "Maxnet (*/d)":

https://www.sidn.nl/nc/over-nl/registrar-zoeken/registrars-alfabetisch/?letter=M


Sterretje betekend dat je ook een los domein kan bestellen, en de hosting elders af kan nemen.
/d dat ook "buitenlanders" welkom zijn.

Je moet ingelogd zijn om de tabel te kunnen zien. Eerst even inloggen en dan de link openen dus.

Jullie naam staat er in de lijst op de site wel bij. Weet dus even niet waar het mis is gegaan, maar heb het excel bestand alvast geupdate, deze is bijgevoegd.

maxnet
30/03/10, 15:17
Je moet ingelogd zijn om de tabel te kunnen zien. Eerst even inloggen en dan de link openen dus.


Nope, link is echt dood.
Nieuwe link: https://www.sidn.nl/registrars/nl-registratie/gebruikersinformatie-drs5/beschrijving-processen-drs5/verhuizen-domeinnaam/vertaaltabel-registrarcode/

Paul Jansen
30/03/10, 15:54
Wij hebben voor uw domeinnaam de verhuizing in gang gezet. Om de verhuizing te versnellen kunt u contact op nemen met uw oude provider {naam} op telefoonnummer {telefoon} of per email {email}.
Vraag hen om via EPP de transfer van uw domeinnaam te bevestigen.
Zonder tegenbericht zal uw domeinnaam over 5 kalenderdagen onder ons beheer staan.


Je keurt verhuizingen goed aan de hand van een telefoontje?
Ben van mening dat dit soort zaken achter een wachtwoord hoort.

Bij het nieuwe verhuismodel lijkt me dit geen probleem; de verhuizing is immers opgestart, de latende registrar heeft dus het token al afgegeven. Je verwijst de klant dan gewoon door naar de latende registrar met verzoek de opgestarte verhuizing te accorderen.

Als alle registrars wegverhuizingen zouden accorderen zou de wereld er een stuk mooier uitzien maar da's alweer offtopic.

Een lijst met contactgegevens beschikbaar stellen zou geen slechte service zijn van SIDN en het ontlast de Rwhois weer dus alleen maar voordelen..

daveww
30/03/10, 16:05
Je moet vooraf de EPP-code al geven, dus de tekst in de quote van groenleer is zinloos.
Nadat de verhuizing d.m.v. EPP is ingediend kan de eigenaar of goedkeuring geven per email of de verhuizing wordt voltooid na 5 werkdagen.

Wij zien regelmatig een melding van "nieuwe SIDN deelnemer (Onbekend)".

maxnet
30/03/10, 16:16
Bij het nieuwe verhuismodel lijkt me dit geen probleem; de verhuizing is immers opgestart, de latende registrar heeft dus het token al afgegeven. Je verwijst de klant dan gewoon door naar de latende registrar met verzoek de opgestarte verhuizing te accorderen.


Maar als er verwacht wordt, dat er ZONDER CONTROLLE verhuizingen geaccordeert worden, wat is dan het nut van de hele procedure?




Als alle registrars wegverhuizingen zouden accorderen zou de wereld er een stuk mooier uitzien maar da's alweer offtopic.


Gaat me meer om de manier waarop.
Per telefoon accepteren we ook geen mutaties, en resetten we ook geen wachtwoorden.

Daarentegen kan men wel via de webinterface authorisatie codes opvragen (bij de meeste internationale extensies is dat verplicht), en verhuizingen goedkeuren.

Paul Jansen
30/03/10, 16:36
Misschien praten we langs elkaar heen,

maar als jij als latende registrar de token al hebt afgegeven waarom zou je als je notificatie ontvangt dat de overnemende registrar de verhuizing heeft opgestart dan geen akkoord geven zodat de domeinnaam in feite realtime wordt verhuisd? De controle is al gebeurd (neem ik aan) toen jij de token hebt afgegeven.

De 5 dagen wachttijd bij SIDN is gewoon een fout in het proces.
Waar wacht je nog op als de token al is afgegeven?

Maar over het verhuisproces kunnen we beter een ander topic openen als je er verder over wil doorbomen..

groenleer
31/03/10, 22:09
Nog even reagerend op mijn quote die aangehaald word.
Het betreft daar een stuk uit een email die de nieuwe klant ontvangt van ons. Wij adviseren hem daarin dus om (als hij de zaak wil versnellen) contact op te nemen met zijn oude provider.
De oude provider kan dan ZELF aangegeven hoe ze het bericht willen ontvangen. Het is niet aan ons om aan te geven hoe de oude provider de bevestiging wil ontvangen.
Noch kunnen wij weten hoe het bij de duizenden registrars over de verschillende TLD's is geregeld.

WH-Tim
01/04/10, 00:33
@maxnet: Een dubbele controle is zinloos. Zoals je zegt komt het in JOUW systeem niet goed uit. Dat laat me denken aan iemand die SIDN de schuld gaf bij een onterechte technische opheffing omdat het knopje in zijn systeem naast die van de gewone opheffing zat.. Wellicht komt er later nog een emailcontrole, maar dat zal nog wel flink wat duren.

Maargoed, SIDN zou gewoon moeten toestaan om de token te kunnen wijzigen zodat registrars zelf de risico's kunnen beperken. Maar dat durft SIDN niet, en er is nog nooit een hard argument gegeven waarom dat risico's met zich mee zou nemen. De enige reden die ik ken is dat ze de registrars verdenken van "mogelijk 'misbruik' ".

maxnet
01/04/10, 02:56
Het betreft daar een stuk uit een email die de nieuwe klant ontvangt van ons. Wij adviseren hem daarin dus om (als hij de zaak wil versnellen) contact op te nemen met zijn oude provider.
De oude provider kan dan ZELF aangegeven hoe ze het bericht willen ontvangen


Maar dat levert de oude provider dus standaard een extra support call op, terwijl dat niet altijd nodig is.

We sturen bij een uitgaande verhuizing zelf al een standaard e-mail.
Maar jouw bericht dat hij contact op moet gaan nemen zal de klant waarschijnlijk als eerste bereiken.



Een dubbele controle is zinloos.


Blijf in dat opzicht bij mijn standpunt:

- Of de controle is zinloos. In dat geval zou de 5 dagen wachttijd door SIDN uit het systeem moeten worden gehaald.

- Of de controle heeft wel nut.



Zoals je zegt komt het in JOUW systeem niet goed uit.

Dat klopt.
Maar je laat het nu klinken alsof we de enige provider zijn met een dergelijk systeem, en vraag me af of dat wel zo is.

groenleer
01/04/10, 09:11
Wij hebben voor uw domeinnaam de verhuizing in gang gezet. Om de verhuizing te versnellen kunt u contact op nemen met uw oude provider {naam} op telefoonnummer {telefoon} of per email {email}.
Vraag hen om via EPP de transfer van uw domeinnaam te bevestigen.
Zonder tegenbericht zal uw domeinnaam over 5 kalenderdagen onder ons beheer staan.



Maar dat levert de oude provider dus standaard een extra support call op, terwijl dat niet altijd nodig is.

We sturen bij een uitgaande verhuizing zelf al een standaard e-mail.
Maar jouw bericht dat hij contact op moet gaan nemen zal de klant waarschijnlijk als eerste bereiken.

In onze emails staat nergens dat men contact op moet nemen, maar dat men contact kan opnemen om de verhuizing te bespoedigen.
Veelal zien we vaak dat men op papier aangaf de oude provider wel ingelicht te hebben maar dit niet gedaan is. Door men hier op te wijzen bestaat de kans dat de latende provider nog een laatste directe contact heeft.
In dit contact kan men de mogelijkheid aangrijpen om de opzegprocedure nog eens duidelijk te benoemen.

Immers het weg verhuizen van een domeinnaam ontslaat de klant niet van een betalingsverplichting voor een abonnement dat hier aan gekoppeld is.

Mikey
01/04/10, 10:41
Je zou het ook anders kunnen zien, de enige manier waarop je die 5 dagen omlaag krijgt is met z`n allen niet bevestigen, en de eindgebruikers laten klagen bij sidn. Je gaat dit soort onzin regeltjes toch niet supporten ?

groenleer
01/04/10, 11:00
Het is niet zo zeer dat we het ondersteunen of waarderen.
Wat iedereen wil is een realtime verhuizing. 3 werkdagen voor een verhuizing was al absurd maar te begrijpen met het oude systeem door gebrek aan tokens.

Nu met de tokens is in veel gevallen de tijd van 5 kalenderdagen lastiger. Een verhuizing ingeschoten op maandag is tegenwoordig pas op zaterdag verwerkt, terwijl dit voorheen op donderdag al rond was. Er vanuit gaande dat er geen bezwaar of bevestiging word verzonden.

Het admincontact kan niet zelfstandig de domeinverhuizing bevestigen waardoor men wel contact moet nemen met de oude provider om dit te laten versnellen.

Contact met het SIDN is leuk voor een klacht hier over, maar we weten allemaal dat de registrars niet compleet serieus genomen worden en vaak nog gewantrouwd worden. Wat moet het SIDN dan met een individuele klant/domeinnaamhouder die aan de telefoon hangt.

Voor de latende provider is het vermoedelijk eenvoudiger om de domeinnaamhouder te identificeren dan voor het SIDN. Vooralsnog zijn zij de meest aangewezen persoon om de verhuizing te bevestigen en daarmee te bespoedigen.

Wel kunnen we de houders oproepen om ook bij het SIDN een melding te maken dat deze wachttijd funest is voor hun business. Denk bijvoorbeeld aan een dispuut bij een provider of het lanceren van een website die toch niet goed blijkt te draaien bij de oorspronkelijke provider.

huizinga
03/04/10, 12:30
Je zou het ook anders kunnen zien, de enige manier waarop je die 5 dagen omlaag krijgt is met z`n allen niet bevestigen, en de eindgebruikers laten klagen bij sidn. Je gaat dit soort onzin regeltjes toch niet supporten ?

Je kunt als latende deelnemer ook automatisch een uitgaande verhuizing kunnen accepteren. (token heb je dan immers al afgegeven aan de domeinnaamhouder, hier zit al de controle)

Ik neem aan dat je als deelnemer goed controleert of je met de domeinnaamhouder te maken hebt. Als je hem bij de afgifte van het token duidelijk stelt dat hiermee een verhuizing gestart wordt kun je deze als latende deelnemer auto-accepten..

Tegen de SIDN gaan zeuren levert niets op.. (ja, dat ze meer personeel nodig hebben voor de klachten en de deelnemers-bijdrage weer omhoog gaat)