PDA

Bekijk Volledige Versie : Gerommel met EPP-Poll en e-mail notificaties?



RvdH
23/03/10, 09:35
Hallo,

Toen DRS5 net live ging vroeg ik me af waar de mailtjes bleven van "verhuizing verwerkt" etc. Toen ik de documentatie erop nasloeg bleek dat zij ook berichten in een queue zetten die je met het EPP poll commando kan uitlezen. Dus toen heb ik snel een procesje gemaakt die die queue uitleest en inderdaad stonden daar 9 berichten te wachten. Ik keek toen nog in de web DRS interface om te kijken naar de notificatie instellingen, en viaEmail stond op JA en viaPoll op NEE. Maar naar die instelling werd dus blijkbaar niet gekeken.

Sinds een paar dagen gaan de berichten opeens namelijk *wel* weer via e-mail! En komt er helemaal niks meer in de poll queue terecht.

Hebben andere registrars dit ook meegemaakt?

ichosting
23/03/10, 09:59
Dat is mij inderdaad ook opgevallen. In het begin kwam er niets per mail binnen en zo opeens weer wel. De queue blijft ook leeg hier nu.

groenleer
23/03/10, 11:57
Dat de setting genegeerd werd heb ik geen ervaringen mee, maar moet ook eerlijkheidshalve zeggen dat ik nog niet veel domeinen heb verhuisd etc.

Wel weet ik dat je maar 1 berichtkanaal kan gebruiken (heb ik ergens gelezen in de handleiding). Het is OF email OF epp queue. Standaard staat deze op via Email.

WH-Tim
23/03/10, 12:01
@rick & ichosting

Hebben jullie aantoonbare voorbeelden voor mij van domeinnamen met erbij welke berichten je wel of niet hebt gekregen (en welke je zou moeten krijgen volgens je instelling(en)) met de datum erbij? Als je die kunt aanleveren kan ik dit meenemen in de DRS5 evaluatie eind deze week.

RvdH
23/03/10, 14:34
@rick & ichosting

Hebben jullie aantoonbare voorbeelden voor mij van domeinnamen met erbij welke berichten je wel of niet hebt gekregen (en welke je zou moeten krijgen volgens je instelling(en)) met de datum erbij? Als je die kunt aanleveren kan ik dit meenemen in de DRS5 evaluatie eind deze week.

Ik weet alleen nog dat ik dit toen uitgetest heb met mn eigen domeinnaam, shellz.nl.

maxnet
23/03/10, 15:14
Wel weet ik dat je maar 1 berichtkanaal kan gebruiken

Ontvang notificaties netjes zowel per e-mail als per EPP.

groenleer
23/03/10, 15:45
Ontvang notificaties netjes zowel per e-mail als per EPP.

Ok. Mogelijk is mijn kennis outdated. Heb dit alleen van het begin van de testrondes uit de handleiding gehaald. Ik zie dat de passage die ik hier op papier heb gemarkeerd nu uit de handleiding is.

maxnet
23/03/10, 15:52
Ok. Mogelijk is mijn kennis outdated. Heb dit alleen van het begin van de testrondes uit de handleiding gehaald. Ik zie dat de passage die ik hier op papier heb gemarkeerd nu uit de handleiding is.

Tja, da's een beetje het probleem van de handleiding.
Met bijlagen is dat ding over de 200 pagina's, er zijn meerdere versies, en er is nergens een changelog waar de wijzigingen in staan. ->|

Mikey
23/03/10, 16:19
Tja, da's een beetje het probleem van de handleiding.
Met bijlagen is dat ding over de 200 pagina's, er zijn meerdere versies, en er is nergens een changelog waar de wijzigingen in staan. ->|

Als dat alles is, mogen we niet klagen toch :)

RvdH
23/03/10, 16:29
Oh nu wordt hij helemaal mooi. Toen ik die berichten ineens in de poll queue zag staan, waren ze in het engels en daar is het proces ook op gebouwd. Nou heb ik de poll weer aangezet, en nu zijn ze ineens weer in het nederlands!

edit: Toch niet, de 1013 en 1015 berichten zijn in het Engels. De 1014 en 1016 zijn echter wel ineens Nederlands geworden..

Mikey
23/03/10, 16:54
Persoonlijk zou ik niet bouwen op status meldingen maar op de codes en de response van de server zoals serverApproved & pending aan de hand van je eigen administratie kun je ook bepalen wat de gewenste actie is.

maxnet
23/03/10, 17:02
Persoonlijk zou ik niet bouwen op status meldingen maar op de codes en de response van de server zoals serverApproved & pending aan de hand van je eigen administratie kun je ook bepalen wat de gewenste actie is.

Het probleem is dat trnData maar half geimplementeerd is, zie de findings.

serverApproved hebben ze bijvoorbeeld wel, maar clientCancelled niet.
Dan moet je alsnog met de statusnummertjes/meldingen werken, als je ook het intrekken van verhuizingen wilt kunnen verwerken.

Mikey
23/03/10, 19:15
Het probleem is dat trnData maar half geimplementeerd is, zie de findings.

serverApproved hebben ze bijvoorbeeld wel, maar clientCancelled niet.
Dan moet je alsnog met de statusnummertjes/meldingen werken, als je ook het intrekken van verhuizingen wilt kunnen verwerken.

die twee die ik gegeven heb zijn voorbeelden... Maar neem aan dat je snapt wat ik bedoelde ;)

maxnet
23/03/10, 20:08
die twee die ik gegeven heb zijn voorbeelden... Maar neem aan dat je snapt wat ik bedoelde ;)

Maar neem aan dat je mijn punt ook snapte.
De twee die je gegeven hebt zijn samen met de escalatie notificaties de enigen waarbij je de meldingtekst zelf niet hoeft te analyseren, omdat er een trnData element met de benodigde gegevens in zit.

Bij alle andere poll berichten moet je wel naar de melding zelf kijken, omdat alleen daar de naam van het domein/object waar het over gaat vermeld wordt, en deze niet in een apart element staat.
Natuurlijk kan dat ook op een manier die niet afhankelijk van de taal is (de code eruit plukken, en domweg op <iets>.nl zoeken), maar is wel iets waar je rekening mee moet houden.