PDA

Bekijk Volledige Versie : Verhuising domein, zelf DNS toevoegen?



Ber|Art
22/03/10, 12:36
Ik verhuisde net een domein voor het eerst met een “token” maar kwam erachter dat je bij elke verhuizing zelf de je name servers moet aanpassen. In DRS4 gebeurde dit automatisch. Als je nu 20 domeinnamen verhuist moet je per domein elke keer dezelfde acties uit voeren. Is dit niet wat omslachtig?

In de 1015 melding staat toch echt:

Deze transactie is bekend onder DRS-ticketnummer: xxxxx.
Voor een snelle afhandeling van uw transactie verzoeken wij u dit ticketnummer bij alle correspondentie te vermelden.

De transactie 'Verhuizen domeinnaam' voor de domeinnaam uwdomein.nl is verwerkt.De verwerking wordt bij de eerstvolgende update van de .nl-zonefile geactiveerd.

Helaas is dit dus niet zo L

Wat vinden jullie hiervan?

groenleer
22/03/10, 12:42
hey BerArt,

heb je deze via EPP of de webinterface ingeschoten?
In de webinterface kan je niet eens nieuwe nameservers opgeven.

Verder vind ik die wachttijd van 5 dagen wel lomp als je de token al hebt gehad van de klant (en dus de oude provider).

Ber|Art
22/03/10, 12:42
Webinterface, en je kunt wel de DNS aanpassen maar dit kost wel erg veel extra werk :( en als je dan support belt zeggen ze gewoon tja moet je maar EPP gebruiken :( :( hoeveel van de 2200 SIDN deelnemers gebruikt op dit moment EPP? 100?

cards
23/03/10, 08:24
Hier zelfde irritatie na een verhuizing via DRS, nameserver wijzigen. Na de wijziging blijkt het domein echter in het geheel niet meer te benaderen, niet te pingen of te tracen... DNS stond bij wijziging zeker goed (dit wordt ook bevestigd door de SIDN nameservercheck).

Hoe accordeer ik overigens een wegverhuizing (naar een andere registrar), ik kom hier in DRS geen enkele mogelijkheid in tegen ?

Ber|Art
23/03/10, 08:31
Hoe accordeer ik overigens een wegverhuizing (naar een andere registrar), ik kom hier in DRS geen enkele mogelijkheid in tegen ? Bij Domeinnaam > Raadpleeg gegevens domeinnaam > staat de "Token"

cards
23/03/10, 08:36
De token is bekend, maar daar doel ik niet op.

Indien ik een verhuizing indien (of een andere provider) duurt het maximaal 5 dagen voordat het domein is verhuisd. In de 1013 mail staat echter:

De transactie 'Verhuizen domeinnaam' voor de domeinnaam domein.nl is in behandeling genomen. De aanvraag kan de komende 5 dagen nog door u worden geannuleerd, tenzij de latende registrar (oude provider) binnen deze termijn de aanvraag accordeert.

Mijn vraag; Hoe kan de oude provider de verhuizing eerder dan 5 dagen accorderen (zoals dit eerder kon met een mailformulier) ?

groenleer
23/03/10, 08:37
Ok. nu geef je de token weg. (Of leuker, je ontvangt een token).
Vervolgens zit je nog steeds aan een 5 dagen termijn vast waarin bezwaar gemaakt kan worden.
Deze logica ontgaat mij volledig. Waarom zou je in ***'s naam een token afgeven aan een provider als je niet van plan bent om het domein te verhuizen naar deze provider.

Ber|Art
23/03/10, 08:57
Dat snap ik ook niet :( mss kan de SIDN hier eens antwoord op geven?

Ber|Art
23/03/10, 08:59
Mijn vraag; Hoe kan de oude provider de verhuizing eerder dan 5 dagen accorderen (zoals dit eerder kon met een mailformulier) ?Geen idee maar dit werkt wel goed want daarom wist ik ook dat de "oude" DNS er nog stond, want het domein wat ik verhuist had was direct geaccodeerd door de oude eigenaar, it was ook te zien in de weninterfact. Ik denk dat ze een mail krijgen ofzo?

cards
23/03/10, 09:02
Helaas, de provider krijgt wel een bevestigingsmail. Hier is echter geen mogelijkheid de verhuizing te accorderen:

Nieuwe provider heeft op 23-03-2010 voor de domeinnaam domein.nl een verhuizing aangevraagd. Dat wil zeggen dat de domeinnaam over vijf dagen wordt verhuisd, tenzij u de verhuizing eerder accordeert.

Ber|Art
23/03/10, 09:08
Zeer vreemd, ik heb vrijdag een domein verhuist en kreeg binnen een aantal min de 1015 melding, gister is het domein actief geworden, dat is binnen 5 dagen... ik snap er niets meer van :( wat ik wel snap is dat ze duidelijk de webinterface hebben laten liggen kennelijk veel minder belangrijk dan de EPP interface.

Pur
23/03/10, 09:10
Ok. nu geef je de token weg. (Of leuker, je ontvangt een token).
Vervolgens zit je nog steeds aan een 5 dagen termijn vast waarin bezwaar gemaakt kan worden.
Deze logica ontgaat mij volledig. Waarom zou je in ***'s naam een token afgeven aan een provider als je niet van plan bent om het domein te verhuizen naar deze provider.

Het lijkt me dat dat zo is omdat je verplicht bent om deze op te leveren binnen x dagen maar dat betekent niet automatisch dat je het er mee eens bent natuurlijk.

Maar met token is het gewoon een bizar termijn en keer je terug naar het tijdperk dat alles per postduif werd verzonden en dus niet zo snel ging. Je webhosting zal maar down zijn en de provider zal maar niet op het 'ok' knopje drukken lig je gewoon 5 dagen plat.

En ik weet zeker dat er een groot aantal providers in de top 100 niet accorderen ook al hebben ze verder ook geen bezwaar...

RvdH
23/03/10, 09:28
Helaas, de provider krijgt wel een bevestigingsmail. Hier is echter geen mogelijkheid de verhuizing te accorderen:

Nieuwe provider heeft op 23-03-2010 voor de domeinnaam domein.nl een verhuizing aangevraagd. Dat wil zeggen dat de domeinnaam over vijf dagen wordt verhuisd, tenzij u de verhuizing eerder accordeert.

Die is er wel, daar moet je namelijk nog een e-mail over sturen: https://www.sidn.nl/fileadmin/docs/Formulieren_NL/epp_verhuizing_akkoord.txt

Zie ook de FAQ van de SIDN:
https://www.sidn.nl/registrars/faq/domeinregistratiesysteem/ zoek op "Waarom is er geen webformulier voor de latende registrar om akkoord op verhuizing te geven?"

Ber|Art
23/03/10, 09:41
pfff, leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet :( waarom allemaal zo omslachtig?

Erik H.
23/03/10, 11:42
Ja ik vind dit ook HEEL apart. Heel veel omslachtig werk om die verhuizing goed te keuren die je uiteraard WILT goedkeuren...

Mikey
23/03/10, 13:06
Ik denk dat het volgende optreed, wanneer je een domeinnaam verhuisd waarbij de nameservers onbekend zijn binnen je account komen deze te vervallen. Mocht je een domeinnaam verhuizen die nameservers heeft die binnen je account al bestaan, dan worden deze namelijk wel meegenomen. Deze ervaring hebben wij namelijk.

M.C.
26/03/10, 17:27
Dit is inderdaad een goed punt. Het zou bij een webinterface verhuizing gewoon mogelijk moeten zijn om nieuwe nameservers op te geven.

Wij gebruiken EPP maar ivm wat probleempjes had ik een verhuizing via de webinterface aangevraagd. Aangezien het om een geparkeerd domein ging, was het verder niemand opgevallen dat de nameservers nog niet waren gewijzigd. Deze nameservers waren overigens niet bekend in 'ons account', maar bleven wel staan.

Mikey
26/03/10, 23:15
Deze nameservers waren overigens niet bekend in 'ons account', maar bleven wel staan.

Nameservers die een glue hebben vanuit een andere tld zijn ook niet toe te voegen... En komen ook niet terug in je nameserver overzicht.

WH-Tim
29/03/10, 09:03
Nameservers die een glue hebben vanuit een andere tld zijn ook niet toe te voegen... En komen ook niet terug in je nameserver overzicht.

Bij mij en al mijn klanten wel. Weet je zeker dat je het goed doet? (al weet ik niet zeker of je antwoordde op zijn vraag met een negatief of positief antwoord, kijk maar effe of het een nuttige reactie is ;))

Mikey
29/03/10, 09:37
Bij mij en al mijn klanten wel. Weet je zeker dat je het goed doet? (al weet ik niet zeker of je antwoordde op zijn vraag met een negatief of positief antwoord, kijk maar effe of het een nuttige reactie is ;))

De volgende fouten zijn opgetreden:

DRS_3051 - De opgegeven name server bestaat reeds.
C0078a - Bericht: De ingevoerde name server bestaat reeds.

Mikey
29/03/10, 10:02
Bij mij en al mijn klanten wel. Weet je zeker dat je het goed doet? (al weet ik niet zeker of je antwoordde op zijn vraag met een negatief of positief antwoord, kijk maar effe of het een nuttige reactie is ;))

Dan denk ik toch echt dat je een en ander moet controleren. Ik heb zojuist nogmaals getest met 3 nameserver sets die allen buiten de .nl zone valt. Op moment er een glue op zit kan ik die _niet_ aanmaken. Zowel met de webinterface als epp niet. Misschien dat jij het niet goed doet ?

maxnet
29/03/10, 12:57
Dan denk ik toch echt dat je een en ander moet controleren. Ik heb zojuist nogmaals getest met 3 nameserver sets die allen buiten de .nl zone valt. Dan denk ik toch echt dat je een en ander moet controleren. Ik heb zojuist nogmaals getest met 3 nameserver sets die allen buiten de .nl zone valt. Op moment er een glue op zit kan ik die _niet_ aanmaken.

En die 3 nameservers zijn van jezelf, zodat je zeker weet dat deze niet door een andere provider reeds aangemeld zijn, en ze bestonden nog niet in DRS4?
Nameservers met een andere extensie aanmelden gaat prima hier:



To server:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<epp xmlns="urn:ietf:params:xml:ns:epp-1.0" xmlns:eppcom="urn:ietf:params:xml:ns:eppcom-1.0" xmlns:contact="urn:ietf:params:xml:ns:contact-1.0" xmlns:domain="urn:ietf:params:xml:ns:domain-1.0" xmlns:sidn-ext-epp="http://rxsd.domain-registry.nl/sidn-ext-epp-1.0" xmlns:host="urn:ietf:params:xml:ns:host-1.0">
<command>
<create>
<host:create>
<host:name>sdfsdfdssfd.blaat.com</host:name>
</host:create>
</create>
</command>
</epp>


From server:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<epp xmlns="urn:ietf:params:xml:ns:epp-1.0" xmlns:host="urn:ietf:params:xml:ns:host-1.0">
<response>
<result code="1000">
<msg>The name server has been registered.</msg>
</result>
<resData>
<host:creData>
<host:name>sdfsdfdssfd.blaat.com</host:name>
<host:crDate>2010-03-29T10:50:45.000Z</host:crDate>
</host:creData>
</resData>
<trID>
<svTRID>28554275</svTRID>
</trID>
</response>
</epp>