PDA

Bekijk Volledige Versie : Apache2 processen hangen in staat 'Gracefully finishing'



XBL
21/03/10, 00:43
Hallo,

Sinds enkele dagen heb ik op een server een zeer vaag probleem. De server is een VPS die niet veel anders doet dan wat losse bestanden hosten en 1 (niet druk bezocht) wordpress weblogje. De config is vrij standaard Ubuntu 8.10 up-to-date configuratie.

Binnen enkele uren na een restart loopt het aantal processen van Apache in de staat 'G' ofwel 'Gracefully finishing' op naar een dusdanig aantal dat de machine begint te swappen. Nu hoeft dit niet veel raars te betekenen, behalve dat ik Apache niet 'gracefull' laat stoppen (en volgens mij geen enkel stukje software doet op die machine). Tot voor kort draaide Apache zonder dit euvel (zelfs bij eventuele restarts). Om uiteindelijk van die processen af te komen moet ik ze keihard afschieten.

Mijn idee was dat wellicht de KeepAlive in de weg zat en heb deze volledig uitgezet. Dit hielp niets, de processen blijven bestaan. Zelfs als ik Apache enkele uren laat draaien met die processen, verminderen ze niet.

Het zijn ook geen opvallende clients. Vooral crawlers en dat soort meuk, of er ook 'normale' clients tussen zitten heb ik niet kunnen checken. In de logs natuurlijk ook niets boeiends te vinden.

Wel genoeg te vinden op Google, maar die gaan vooral in op het KeepAlive gebeuren of simpelweg zwaar belastte servers. Hier is verder geen sprake van.

Persoonlijk denk ik nu in de richting van Wordpress, dat daar iets mis gaat. De processen zijn namelijk allemaal request op die virtualhost. Al is het ook wel weer zo dat de andere virtualhosts geen actief bezochte sites bevat (genoeg ervan zijn ook niet te vinden in Google).

Hebben jullie enig idee of soortgelijke ervaringen en daar een oplossing voor gevonden?