PDA

Bekijk Volledige Versie : Sidn: Succes!



M.C.
16/03/10, 18:28
Gezien de toch vaak negatieve comments hier over de SIDN leek het mij een goede om eens een positief geluid te laten horen.

Ik wens alle medewerkers van de SIDN morgen (en vannacht?) veel succes en hoop op een geslaagde implementatie van DRS5!

Geert-Jan
16/03/10, 18:44
Ik wens alle medewerkers van de SIDN morgen (en vannacht?) veel succes en hoop op een geslaagde implementatie van DRS5!

Hoezo morgen, we kunnen sinds 12.00 niet meer reggen, ik hoop dus dat het eens mee zit, en ze eerdere klaar zijn!

dreamhost_nl
17/03/10, 10:16
Nee Geert-Jan, je zult nu nog twee uur langer moeten wachten vanwege de uitloop van de timeframe... :S

WH-Tim
17/03/10, 12:28
Ik vind het wel een grappige situatie dat ze gisteren gewoon om 17 uur naar huis gaan (of dat gevoel heb ik erbij) en dan vandaag het onderhoudsvenster verlengen.

martysmarty
17/03/10, 12:31
Ik mag toch hopen van niet...

DutchTSE
17/03/10, 12:47
Ik vroeg me ook al af of ze 's nachts doorgewerkt zouden hebben.

Misschien de kopieer actie om 5 voor 5 gestart, dan vlug naar huis en er de volgende ochtend achterkomen:

Converting DRS4 to DRS5:
ETA 17-03-2010 at 18:00 and still counting

En dan denken, KUT! :p

ichosting
17/03/10, 15:38
Ik vroeg me ook al af of ze 's nachts doorgewerkt zouden hebben.

Misschien de kopieer actie om 5 voor 5 gestart, dan vlug naar huis en er de volgende ochtend achterkomen:

Converting DRS4 to DRS5:
ETA 17-03-2010 at 18:00 and still counting

En dan denken, KUT! :p

Of dat er staat:

Converting DRS4 to DRS5. Are you sure? [N] |

Lol. MAar het is ze gelukt iig.

WH-Tim
17/03/10, 17:33
Ik vroeg me ook al af of ze 's nachts doorgewerkt zouden hebben.

Daar heb ik antwoord op: Ja vrijwel iedereen heeft de nacht bij SIDN op kantoor doorgebracht. Ze zijn nu namelijk allemaal onbereikbaar omdat ze thuis liggen te slapen ;)

M.C.
17/03/10, 17:51
Het lijkt mij redelijk duidelijk dat er in zo'n geval 's nachts wordt doorgewerkt. Goed dat de SIDN daar ook niet voor schroomt! :)

In mijn ogen is de implementatie in ieder geval succesvol verlopen, die twee uur uitstel was enigszins jammer maar relatief gezien erg klein en onbetekenend.

Dus hierbij mijn welgemeende felicitaties voor alle medewerkers met de succesvolle introductie van DRS5!

manbearpig
17/03/10, 20:29
Het lijkt mij redelijk duidelijk dat er in zo'n geval 's nachts wordt doorgewerkt. Goed dat de SIDN daar ook niet voor schroomt! :)

In mijn ogen is de implementatie in ieder geval succesvol verlopen, die twee uur uitstel was enigszins jammer maar relatief gezien erg klein en onbetekenend.

Dus hierbij mijn welgemeende felicitaties voor alle medewerkers met de succesvolle introductie van DRS5!

en waar lees jij het bewijs dat men niet om 17:00u naar huis is gegaan? Daarnaast zijn er nog genoeg problemen of andere zaken die niet goed functioneren en is het uitstellen vanwege packetloss een excuus wat ik iig totaal niet serieus neem :X

Ik zie dan ook (nog) geen reden voor felicitaties, maar goed.

Pur
17/03/10, 20:46
en is het uitstellen vanwege packetloss een excuus wat ik iig totaal niet serieus neem :X

Ik zie dan ook (nog) geen reden voor felicitaties, maar goed.

Lekker boeien of het 24 of 26 uur heeft geduurd.

brinkie
17/03/10, 21:36
Lekker boeien of het 24 of 26 uur heeft geduurd.

Misschien. Maar wat ik onbegrijpelijk vind is dat je dat gewoon midden in een werkweek doet!! Dat soort dingen doe je in een weekend, als de behoefte van de meeste mensen/bedrijven om een domein vast te leggen er niet is.

Daarnaast heeft DRS5 in elk geval één kleine bug, zo merkte ik net. Althans, de werking is niet conform de handleiding/beschrijving (en dus een "bug" in mijn optiek). Kleine, maar irritante, waar ik zojuist tegen aan liep in de webforms:


Als het formulier geopend is, kunt u de velden invullen. Met de TAB-toets kunt u van veld naar veld springen. Tijdens het invullen kunt u ook de online-help oproepen door op de titels in het webformulier te klikken. De gegevens die u invult worden direct na het versturen van de aanvraag gecontroleerd.

Dus niet, bij een wijziging van een DNS-server kun je in het veld van de DNS niets invoeren, dat moet met een "vergrootglasje" <zucht>, waarna je een zoekveld krijgt om de DNS-servers te zoeken. :thumbdown:

En persoonlijk vind ik 'schuivende' dingetjes in beeld ook een pest.

Maar goed, dat zijn mijn kleine frustraties wellicht, de echte zware bugs en grote ergernissen zullen t.z.t. nog wel langs komen.

manbearpig
17/03/10, 21:54
Lekker boeien of het 24 of 26 uur heeft geduurd.

dat is ook net niet het punt, het gaat juist om de reden. Daarnaast is het zeker niet iets wat je doordeweeks doet, dat is ook helemaal waar maar nog tot daar aan toe.

Is het al iemand opgevallen dat vanochtend nog wat nieuwe documentatie geplaatst is? Zonder uitleg of motivatie :thumbdown: ik bedoel maar...

Pur
17/03/10, 23:59
Misschien. Maar wat ik onbegrijpelijk vind is dat je dat gewoon midden in een werkweek doet!! Dat soort dingen doe je in een weekend, als de behoefte van de meeste mensen/bedrijven om een domein vast te leggen er niet is.

True. Al zullen er ook mensen zijn die een domein in het weekend vast willen leggen. Zulk langdurig onderhoud komt nooit gelegen natuurlijk. Al lijkt mij weekend wel een beter tijdstip. Maar op de totale duur is 2 uur verlenging natuurlijk peanuts. Al had ik zelf gegokt dat ze eerder klaar zouden zijn (en ik ben niet eens een optimist van nature ;-))



Tijdens de fase datamigratie van DRS4 naar DRS5 hebben wij geconstateerd dat deze fors meer tijd vergde dan gepland op basis van de vele testen die vooraf zijn uitgevoerd. Na onderzoek bleek dat er een bovengemiddeld percentage packet-loss optrad op een van de NIC’s. Om het datamigratietraject, wat op dat moment reeds ver gevorderd was, niet te verstoren en te herstarten, is besloten deze vertraging te accepteren.


Ik wil best geloven dat er packetloss is opgetreden, vraag is alleen waarom dat blijkbaar zo laat is opgemerkt (job aangezet en naar huis gegaan?) dat het datamigratie traject al te ver gevorderd was.

Ik mag hopen dat ze toch een proef migratie hebben gedaan en dus weten hoe lang het ongeveer zou duren.

santema
18/03/10, 01:46
Misschien. Maar wat ik onbegrijpelijk vind is dat je dat gewoon midden in een werkweek doet!! Dat soort dingen doe je in een weekend, als de behoefte van de meeste mensen/bedrijven om een domein vast te leggen er niet is.


Omdat het weer mooi weer wordt, die mensen willen ook in het weekend thuis zijn!

Eigenlijk zie ik het probleem niet zo, je hebt in zo'n geval namelijk geen enkel voordeel of nadeel tenopzichte van je concurrentie.

Pur
18/03/10, 09:30
Eigenlijk zie ik het probleem niet zo, je hebt in zo'n geval namelijk geen enkel voordeel of nadeel tenopzichte van je concurrentie.

Dat was mijn overweging eigenlijk ook wel, maar dat had ik gisteren niet opgeschreven. Iedereen heeft er last van, en iedereen "moet" communiceren naar zijn klanten dat er tijdelijk geen domeinen geregistreerd kunnen worden. Of het nou weekend is of doordeweeks die communicatie moet toch worden gedaan.

Maar het weekend is wel stuk beter want ik krijg het gevoel dat sommige deelnemers erg gefrustreerd/gestressd raken van het feit dat ze geen .nl domeinen kunnen registreren ;-)

santema
18/03/10, 12:14
Dat kan, maar die klanten lopen niet weg, die gaan niet naar een ander en ze hebben vast begrip voor de situatie (als je het goed uitlegt). Of ze nu op maandag niet kunnen registreren of op zaterdag niet, dat maakt voor de omzet en het aantal domeinnamen weinig uit denk ik. Alleen de bedrijven die handmatig hun registraties doen hebben een kleine vertraging.

M.C.
18/03/10, 17:32
Ik vind het een beetje muggenzifterij om te 'zeuren' over die twee uur en om het doordeweeks te doen.

Dat het de implementatie an sich zonder grote problemen is geslaagd is voor de SIDN in ieder geval een hele prestatie, dat is namelijk voor het eerst. Gezien o.a. het aantal geregistreerde domeinnamen lijkt het mij sowieso wel een prestatie van formaat.

Natuurlijk, alles kan altijd beter en DRS5 is zeker niet perfect.

Maar het is wel weer tekenend voor de Nederlander dat er weer zo geklaagd wordt; het is ook nooit goed (zeg ik als volbloed kaashoofd).

brinkie
18/03/10, 21:25
Omdat het weer mooi weer wordt, die mensen willen ook in het weekend thuis zijn!

Eigenlijk zie ik het probleem niet zo, je hebt in zo'n geval namelijk geen enkel voordeel of nadeel tenopzichte van je concurrentie.

Als je lokale Albert Heijn of de midden in de week dicht gaat terwijl jij op dát moment je boodschapjes wil halen, of de slijter voor je neus de deur dicht gooit terwijl je net voor 20 man bier wilt halen vind je dat ook niet prettig, lijkt mij.. Je kan nog zo veel willen uitleggen, de klant wil "nu!" een domein registreren. De SIDN hebben ze nog nooit gehoord en het interesseert ze niet, of ben ik de enige die zulke klanten heeft??

Kijk, laten we wel zijn, dit soort dingen is in ICT-land simpelweg weekendwerk. En de dienstverlening moet gewoon doorgaan, regel het maar dat er wel beschikbaarheid is. Punt.

Verder: zijn er meer mensen die het Web-systeem gebruiken? Ik erger me dood aan de methode van het aanvragen van een nieuw domein, wijzigen DNS enz. Echt zó niet handig hoe dat nu ingericht is! De volgende keer zal ik me denk ik maar als vrijwilliger opgeven voor het testen want dit is echt helemaal niet handig zoals het nu ingericht is (zeer tijdrovend). Ik begrijp, als iemand die jaren als tester en testcoördinator gewerkt heeft in diverse grote, landelijk, projecten, niet hoe dit door een test heen is gekomen.. vooral het feit dat als je bijv. een 2, 3e enz. domein aanvraagt voor iemand die al een domein heeft. Dan kun je nu niet even snel als referentie de reeds eerder geregistreerde domein opgeven <zucht>.. en moet je weer in lijstjes gaan zoeken waarbij de wildcards niet naar behoren werken en bij nieuwe registraties mensen éérst apart gaan zitten opvoeren in contactpersonenlijstjes :censored:!

Ik had de SIDN een mail gestuurd, het antwoord er op heb ik maar weggegooid. Daar ga ik niet eens meer mee in discussie. Van een enorm Ziggo-helpdeks-nivo, om het zo maar eens te formuleren..

santema
18/03/10, 21:34
Alsof klanten in het weekend hun domeinnaam niet direct willen hebben.

Weccop
18/03/10, 22:29
Vond het wel prima door de weeks, anders had ik in het weekend moeten werken.

daveww
19/03/10, 09:52
Daar heb ik antwoord op: Ja vrijwel iedereen heeft de nacht bij SIDN op kantoor doorgebracht. Ze zijn nu namelijk allemaal onbereikbaar omdat ze thuis liggen te slapen ;)


en waar lees jij het bewijs dat men niet om 17:00u naar huis is gegaan?...

Daar heeft M.C. het gelezen ;)

kozmoz
21/03/10, 17:08
Ik erger me dood aan de methode van het aanvragen van een nieuw domein, wijzigen DNS enz. Echt zó niet handig hoe dat nu ingericht is! De volgende keer zal ik me denk ik maar als vrijwilliger opgeven voor het testen want dit is echt helemaal niet handig zoals het nu ingericht is (zeer tijdrovend).

SIDN heeft niet gekeken naar de usability van het web gedeelte. De web frontend is een één-op-één vertaling van de epp interface. Ontworpen volgens specs.

De webinterface is niet bedoeld om veel domeinnamen mee te registreren. Registreer je veel domeinnamen, gebruik dan de EPP interface, deze is daar voor bedoeld. Het registratieproces kan je dan inrichten zoals je wilt, geautomatiseerd.

brinkie
21/03/10, 21:49
SIDN heeft niet gekeken naar de usability van het web gedeelte.

Dat is te merken.



De web frontend is een één-op-één vertaling van de epp interface. Ontworpen volgens specs.


Vraag ik mij af, want waarom zijn er dan anders van die 'gadgets' ingebouwd in plaats van een één-op-één webform? Kom zeg, iedereen die een beetje ontwikkeling op dat gebied doet kan beter. Ik wil gewoon de gegevens er in ploppen van een domein, dns + registrant en klaar. En als er een bestaande domein is, kan de data van dat domein als referentie worden opgehaald voor de klantgegevens. Dat is met 2 vingers in de neus te bouwen door een beetje programmeur. Als ik kijk naar bijv. OpenProvider of buitenlandse registrars, al jarenlang leveren die prettiger systemen.



De webinterface is niet bedoeld om veel domeinnamen mee te registreren. Registreer je veel domeinnamen, gebruik dan de EPP interface, deze is daar voor bedoeld. Het registratieproces kan je dan inrichten zoals je wilt, geautomatiseerd.

Wat is veel? Ik registreer misschien 5 à 6 NL-domeinen in de week. Maar soms ook wel eens 20 achter elkaar... en dan wreekt dit "systeem" zich wel! De mailforms werkten daar prima voor. Maar die zijn er uit.

Daarnaast registreer ik wat EU- en andere.. ik ga geen speciale EPP interface inrichten (ontwikkelen of kopen) voor die paar domeinen per week. 't Zal uiteindelijk wel weer wennen, maar irritant vind ik het wel dat er over zoiets simpels niet iets beter nagedacht kan worden.

Ik heb geen zin om bovenop de exhorbitante deelnemersbijdrage ook nog eens kosten te gaan maken daarvoor.. De SIDN wil mij domeinen verkopen, nou zorg dan dat dat op een prettige en snelle manier afgehandeld worden. Zij zijn de aanbieder/dienstverlener. Ik wil gewoon snel kunnen afnemen.

kozmoz
22/03/10, 00:02
De SIDN wil mij domeinen verkopen, nou zorg dan dat dat op een prettige en snelle manier afgehandeld worden. Zij zijn de aanbieder/dienstverlener. Ik wil gewoon snel kunnen afnemen.

Nee, SIDN wil je geen domeinen verkopen.

De registrars moeten de domeinnamen verkopen. SIDN wil het liefst alleen een aantal grote klanten die koppelen via de EPP interface. Kleine registrars zijn alleen maar lastig.

Een gebruikersvriendelijke systeem ontwikkelen, dat is aan de (grote) registrars. Daar zijn ze ook veel beter in dan SIDN.