PDA

Bekijk Volledige Versie : Direct Admin Monitoring



hostbuddy
13/03/10, 01:11
Beste Leden,

Aangezien er bij mij een aantal klanten zijn die "zeer goede scripts" gebruiken waardoor ze de helft van mijn memory van me server gebruiken ben ik opzoek naar software waarmee ik kan bekijken welke direct admin gebruiker bijvoorbeeld de hoeveelheid cpu en Memory gebruiken.

Weet iemand hier een script of software voor?
Of is hier een ander alternatief voor?


Mvg,

Richard Sikkel

DutchTSE
13/03/10, 08:37
Je zou zelf een script kunnen maken (of wie weet bestaat het al) en deze in combinatie met een monitoring tool als Nagios kunnen inzetten. Heb je ook gelijk monitoring voor de rest van de software.

Gebeurd het overigens dagelijks of zou een check op de hoeveelheid memory die in gebruik is je probleem ook oplossen? (dan kun je vervolgens via apache status en mysql processes kijken welk script dit is).

Verder bestaat er een tooltje dat Apache top heet (htop?) en daarmee zie je mogelijk ook wat. Gebruik het tooltje zelf niet.

Yourwebhoster
13/03/10, 09:24
Als je de Apache proces onder de gebruiker zelf laat draaien, kan je dmv lfd mailtjes krijgen wanneer een proces te veel gebruikt (limieten kan je zelf instellen). Hierdoor kan je de grootverbruiker opsporen en iets uitwerken.

Spyder01
13/03/10, 11:43
Verder bestaat er een tooltje dat Apache top heet (htop?) en daarmee zie je mogelijk ook wat. Gebruik het tooltje zelf niet.

Apache Top is atop :) maar htop werkt mooier vind ik.

hostbuddy
13/03/10, 11:51
Oke ja ik geb gister nacht de server gewoon even snel een reboot gegeven en sinds dien is gewoon weer 1,5gb vrij van de 2 gb:thumbup:

Als het probleem toch weer op treed zal ik het verder ondezoeken.:sweatdrop:

t.bloo
13/03/10, 12:33
Het kan zijn dat dit geheugen niet "vast" in gebruik is, maar dat het caches en file buffers zijn. Linux zal altijd het aanwezige geheugen zo goed mogelijk proberen in te zetten.

Tim.Bracquez
13/03/10, 12:49
Oke ja ik geb gister nacht de server gewoon even snel een reboot gegeven en sinds dien is gewoon weer 1,5gb vrij van de 2 gb:thumbup:

Als het probleem toch weer op treed zal ik het verder ondezoeken.:sweatdrop:
Bijna elke linux hier zijn geheugen zit hier 100% vol, ook al doet die zelfs niets! Dus mogelijk heeft die actie niets uitgehaald (buiten je cache clearen wat ook met sync; echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches kan - uit het hoofd)

Het command free -m helpt je al een beetje opweg waarom dit is, vmstat etc kan je ook ervoor gebruiken.

hostbuddy
15/03/10, 08:17
total used free shared buffers cached
Mem: 2016 624 1391 0 169 278
-/+ buffers/cache: 176 1840
Swap: 4094 0 4094

Is toch nog aardig wat used?

Yourwebhoster
15/03/10, 09:07
Zegt niet veel, MySQL kan bijvoorbeeld nogal wat nodig hebben. Je kan beter zoeken naar de processen die zoveel opsnoepen voordat je het een reboot geeft.

hostbuddy
15/03/10, 12:31
Ik had inderdaad via top gekeken in Putty alleen hij gad overal 0.0 aan dus best vreemd?:oops:

Piwi-Web
15/03/10, 12:35
Is vrij normaal dat linux je volledige RAM opslokt :) Hoef je dan echt geen zorgen om te maken verder.
Kijk eens naar de tip van Daniel (yourwebhoster) over 'laat onder user zelf draaien' + LFD (CSF) :)

hostbuddy
15/03/10, 15:07
Oke ja ik geloof het nu allemaal wel:p
Denk idd dat er niks aan de hand is de server is ook gewoon super snel, wanneer ik problemen merk zal ik het wel verder nakijken, tot nu toe gaat alles gewoon goed:thumbup:

Zoiah
15/03/10, 20:06
total used free shared buffers cached
Mem: 2016 624 1391 0 169 278
-/+ buffers/cache: 176 1840
Swap: 4094 0 4094

Is toch nog aardig wat used?

Ik lees daar 176MB used en 1840MB free, of zie ik dat nou verkeerd?
Je moet eigenlijk naar de tweede regel kijken, daar trekt hij netjes de buffers en cache van de used af.

Yourwebhoster
15/03/10, 20:08
Ik lees daar 176MB used en 1840MB free, of zie ik dat nou verkeerd?
Je moet eigenlijk naar de tweede regel kijken, daar trekt hij netjes de buffers en cache van de used af.
Hmm, zat al te kijken maar blijkbaar over heen gekeken. Je hebt inderdaad gelijk, het is allemaal cached.

hostbuddy
15/03/10, 23:56
Dus er is gewoon genoeg vrij en niks aan het handje haha:thumbup:

Thewizzard
16/03/10, 01:31
Jij Paniek zaaier ;) kan iedereen overkomen ahummmmm ik zeg niks had laatst zelf ook zo iets met een wintendo bak, waarvan ik dacht de schijven vol waren!
Ja je raad het al niet dus ziet er allemaal weer anders uit met win 2008 web zo vaak installeer je dat ook niet met plezier.