PDA

Bekijk Volledige Versie : Klantenpaneel?



hostbuddy
10/03/10, 14:18
Goedenmiddag allemaal,

Na 2 jaar een hosting bedrijf te hebben gehad en daarna een jaar tussen pauze ben ik van plan om weer opnieuw te beginnen.

Uiteraard weet ik hoe alles gaat na die 2 jaar maar toch loop ik nog teken een aantal "kleinigheidjes" op.

1 van die dingen is welk klantenpaneel ik zou gebruiken.
Destijds heb ik gebruik gemaakt van Wefact maar dit is niet helemaal naar mijn wens.
Nu heb ik gekeken voor Klantenpaneel v3 van Ek-hosting alleen kan ik hier niet veel over vinden:thumbdown:

Waar ik naar opzoek ben:

Login
Facturen bekijken
Pakket bestellen met WHOIS check.
Na het bestellen keuze direct betalen via IDEAL Mollie en dat die dan gelijk bij TRANSIP de domeinnaam registreert en in DirectAdmin een account aanmaakt.
Wanneer betalen via overschrijving eerst wachten totdat er betaald is en dan via 1 druk op de knop via TRANSIP bestellen en in DA een acc aanmaken.
Pakket opzeggen.
Ticketsysteem(niet noodzakelijk)

En voor de rest wat een standaard systeem bevat:thumbup:

Wie weet of dit via Klantenpaneel v3 kan of misschien weten jullie een ander goed systeem als het maar geen Wefact is.:nono:

Groetjes,

Richard S.

Voxio
10/03/10, 14:24
De mogelijkheden die je omsomt zijn met WeFact Hosting gewoon mogelijk, er is een hoop extra functionaliteit bijgekomen de afgelopen 2 jaar.

Alleen IDEAL van Mollie weet ik niet, maar die is eventueel zelf makkelijk te maken.

hostbuddy
10/03/10, 14:37
Hmm oke dat wist ik niet maar ik zag dat het 25 euro per maand kost is er geen systeem van 10 euro per maand?

EDIT: Net met Wefact contact opgenomen over de prijs hopelijk krijg ik een positieve mail terug.

DutchTSE
10/03/10, 14:50
De mogelijkheden die je omsomt zijn met WeFact Hosting gewoon mogelijk, er is een hoop extra functionaliteit bijgekomen de afgelopen 2 jaar.

Alleen IDEAL van Mollie weet ik niet, maar die is eventueel zelf makkelijk te maken.

+1 Dat dus. WeFact is een stuk verbeterd in die 2 jaar.
Verder kun je natuurlijk het eenmalig pakket afnemen á 200 Euro en 50 Euro per jaar. Kleine kosten als je ziet wat je ermee kan.

hostbuddy
10/03/10, 14:55
Ja klopt inderdaad maar ik wil eerst even zien hoe alles loopt en daarna zal ik uiteraard het systeem volledig kopen.

Triloxigen
10/03/10, 14:56
Al eens naar WHMCS gekeken?

hostbuddy
10/03/10, 14:58
Jep heb daar een trail aangevraagd maar vind het systeem zeer onduidelijk.

hostbuddy
10/03/10, 18:00
Ik heb gekeken voor WHMCS alleen vind ik alles erg onduidelijk is er ook een nederlandse site beschikbaar?

Triloxigen
10/03/10, 20:30
Nieuwe versie van WHMCS heeft ook een backend in meerdere talen.
Maar ingewikkeld vindi ik zelf niet, het zijn de nodige dingen..

hostbuddy
10/03/10, 23:31
Na lang twijfelen ga ik toch maar werken met:

Bestelformulier via email.
Direct Admin omschrijving.
en digitalefactuur.nl

Als je dit een beetje met elkaar combineert kan je er al een redelijk goed Administratie systeem uit krijgen.

Enige nadeel is dat je niet realtime kan registreren van domeinnamen en aanmaken van Direct Admin accounts.
Maarja dit is niet nodig aangezien tijdens kantoor uren alles handmatig kan worden aangemaakt:thumbup:

Voxio
11/03/10, 00:40
Na lang twijfelen ga ik toch maar werken met:

Bestelformulier via email.
Direct Admin omschrijving.
en digitalefactuur.nl

Als je dit een beetje met elkaar combineert kan je er al een redelijk goed Administratie systeem uit krijgen.

Enige nadeel is dat je niet realtime kan registreren van domeinnamen en aanmaken van Direct Admin accounts.
Maarja dit is niet nodig aangezien tijdens kantoor uren alles handmatig kan worden aangemaakt:thumbup:

Ehm, je hebt nu geen enkel punt van je lijstje uit je OP :huh:

Maar als je tijd over hebt kan dat ook prima ;)

tvm
13/03/10, 10:47
mispak je niet,

op het begin gaat het natuurlijk makkelijk zo maar als je meer klanten krijgt wordt het moeilijker en moeilijker.
Het is een kleine investering om wefact of een ander paneel aan te schaffen: € 200 eenmalig en € 50 per jaar? De tijd die zulk paneel overneemt kan je gaan investeren in de verbetering van je bedrijf.

mauer
13/03/10, 13:59
Als je de mogelijkheden en de tijd hebt om zelf een systeem te ontwikkelen, doen! Zo niet, doe het absoluut niet! Je bent namelijk ontzettend veel uren kwijt aan het ontwikkelen daarvan. Wij hebben ervoor gekozen om een eigen systeem te ontwikkelen omdat wij de vrijheid willen hebben om dingen aan te passen aan onze wensen en niet afhankelijk willen zijn van derden.

Trafego
13/03/10, 14:30
Wij hebben tot heden met wefact gewerkt, en losse panelen voor o.a dns, direct admin,

vorig jaar zijn wij gaan bouwen aan compleet nieuwe website inclusief beheer van vrijwel alles wat je kan bedenken..

vn server monitoring tot dc toegang,
van automatisch dns toevoegen bij nieuwe bestellingen tot abonnement aanmaken en facturatie hiervan..

Ook website beheer en dynamisch inrichten van bestelmodules hebben we hierin geintegreerd

Al bij al zitten er heel wat uren in (compleet zitten we nu tegen de 500 uur) maar verkort handelingen aanzienelijk..
1 voordeel bij ons, we hoeven niets uit te besteden en hebben meerdere mensen hier intern voor.


Tegelijk hebben we veel zaken met de frontend gekoppeld voor normale klanten,

inzage van servers, stats, verbruik, maar ook rdns, dns, dc toegang aanvragen, koppeling stats server met de iphone app..


Het panel is wekelijks in ontwikkeling en doorgroei :)
zo zijn we nu aan het testen met ipoman en intergratie hiervan, power inzage + remote reboot voor elke server

Ik heb wat globale screenshots bijgevoegd.

Yourwebhoster
13/03/10, 15:19
Wij hebben tot heden met wefact gewerkt, en losse panelen voor o.a dns, direct admin,

vorig jaar zijn wij gaan bouwen aan compleet nieuwe website inclusief beheer van vrijwel alles wat je kan bedenken..

vn server monitoring tot dc toegang,
van automatisch dns toevoegen bij nieuwe bestellingen tot abonnement aanmaken en facturatie hiervan..

Ook website beheer en dynamisch inrichten van bestelmodules hebben we hierin geintegreerd

Al bij al zitten er heel wat uren in (compleet zitten we nu tegen de 500 uur) maar verkort handelingen aanzienelijk..
1 voordeel bij ons, we hoeven niets uit te besteden en hebben meerdere mensen hier intern voor.


Tegelijk hebben we veel zaken met de frontend gekoppeld voor normale klanten,

inzage van servers, stats, verbruik, maar ook rdns, dns, dc toegang aanvragen, koppeling stats server met de iphone app..


Het panel is wekelijks in ontwikkeling en doorgroei :)
zo zijn we nu aan het testen met ipoman en intergratie hiervan, power inzage + remote reboot voor elke server

Ik heb wat globale screenshots bijgevoegd.
Ziet er erg netjes uit, mijn complimenten. Zoals ik al eerder op dit forum gespammed heb, ben ik hier ook bezig met een dergelijk systeem (doel is uiteindelijk om nog verder dan stroom en netwerk te gaan).

Op dit moment gebruiken we WHMCS. Dit pakket werkt goed en is wel in het Engels, maar dat zal niet zo snel een probleem zijn lijkt me. Als server beheerder werk je ook met Engels, dus:)

Op dit moment is hier de twijfel om volledig van WHMCS af te stappen omdat, zoals Arne al zegt, het fijner is om zelf het systeem aan te kunnen passen.

Een e-mail formulier als bestel formulier is te doen als je wellicht een paar klanten hebt, maar anders is een automatisch systeem toch fijner. Ook zijn support tickets eenvoudiger terug te vinden.

Heeft trouwens iemand al een integratie met Outlook en een PHP systeem gemaakt? Zoja, kan je met dan meer informatie over hoe en wat verstrekken? Ik weet dat dit kan, CRM systemen bieden deze bijvoorbeeld aan zoals SugarCRM en Vtiger. Het is handig om contacten vanuit je klanten bestand op te halen en de e-mails kunnen in een systeem geïmporteerd worden.

mauer
13/03/10, 15:24
Heeft trouwens iemand al een integratie met Outlook en een PHP systeem gemaakt? Zoja, kan je met dan meer informatie over hoe en wat verstrekken? Ik weet dat dit kan, CRM systemen bieden deze bijvoorbeeld aan zoals SugarCRM en Vtiger. Het is handig om contacten vanuit je klanten bestand op te halen en de e-mails kunnen in een systeem geïmporteerd worden.

Ik heb hier al eens naar gekeken, dan kom je snel uit bij .net. Er zijn wel wat voorbeelden te vinden op internet.

Yourwebhoster
13/03/10, 15:28
Ik heb hier al eens naar gekeken, dan kom je snel uit bij .net. Er zijn wel wat voorbeelden te vinden op internet.
Bedankt voor de info, zat er zelf ook aan te denken.

In4mation
16/03/10, 11:18
Ik denk dat elk bedrijf natuurlijk het beste zal kan beslissen hoe hij dergelijke zaken aanpakt, maar begrijp ook dat je vaak niet voor het goedkoop er voor moet kiezen om een klantenpaneel niet zelf in elkaar te stoppen, maar te huren. Verschillende panelen kosten je al snel 25 euro of meer per maand terwijl je zelf maar weinig invloed hebt op de functionaliteit, etc. Als je dat even uit gaat rekenen heb je een kost van 300 euro per jaar die je over tien jaar bijvoorbeeld 3000 euro kost. Beter is het dan volgens mij om zelf even te investeren in een goed klantenpaneel dat je vervolgens steeds zelf verder uit kan breiden.

Kies er in het begin bijvoorbeeld voor om een paneel met basis functionaliteiten te ontwikkelen en deze stap per stap verder uit te breiden.

Yourwebhoster
16/03/10, 11:22
Een panel gaat echt niet 10 jaar mee. Daarnaast kan je WHMCS ook volledig kopen zonder dat je elke maand moet betalen.

In4mation
16/03/10, 11:43
Een panel gaat echt niet 10 jaar mee. Daarnaast kan je WHMCS ook volledig kopen zonder dat je elke maand moet betalen.

Excuseer? Een eigen klantenpaneel kan zo lang meegaan als je bedrijf bestaat, zonder enig probleem. Af en toe even wat zaken op orde zetten en bijmaken vormen verder geen probleem. Een paneeltje is een investering die je eigenlijk maar één keer echt maakt terwijl je het later gewoon verder kan uitbreiden waar nodig.

Yourwebhoster
16/03/10, 12:15
Excuseer? Een eigen klantenpaneel kan zo lang meegaan als je bedrijf bestaat, zonder enig probleem. Af en toe even wat zaken op orde zetten en bijmaken vormen verder geen probleem. Een paneeltje is een investering die je eigenlijk maar één keer echt maakt terwijl je het later gewoon verder kan uitbreiden waar nodig.
Het is maar hoe je het bekijkt. Denk je ook niet dat de techniek na zoveel jaar veranderd? Of dat een systeem compleet aangepast moet worden, omdat het niet meer voldoet (en dus in feite een nieuw panel is).

Een paneel is veel meer dan een keer een investering, voortdurend veranderen dingen waarmee je panel mee te maken heeft en op een gegeven moment is een panel niet geschikt meer voor datgene waarvoor het ooit gemaakt is.

Het kan lang mee gaan, als je weinig eisen er aan stelt.

In4mation
16/03/10, 12:24
Het is maar hoe je het bekijkt. Denk je ook niet dat de techniek na zoveel jaar veranderd? Of dat een systeem compleet aangepast moet worden, omdat het niet meer voldoet (en dus in feite een nieuw panel is).

Een paneel is veel meer dan een keer een investering, voortdurend veranderen dingen waarmee je panel mee te maken heeft en op een gegeven moment is een panel niet geschikt meer voor datgene waarvoor het ooit gemaakt is.

Het kan lang mee gaan, als je weinig eisen er aan stelt.

Sorry niet mee eens. Het kan inderdaad zijn dat de techniek doorheen de jaren wat veranderd, maar dat wil niet zeggen dat je daar bij een klanten- administratiepaneel meteen in mee moet gaan. Bij servers is dit bijvoorbeeld andere koek. Daar ben je het nagenoeg aan je klanten verplicht om steeds up 2 date te zijn, maar bij een administratiepaneel is het maar net wat je zelf wil. Ik ken zat bedrijven die sinds jaar en dag met eenzelfde systeem werken en daar nog steeds prima tevreden van zijn. Waarom zou je een paar honderd uur werk (want zoveel tijd neemt het in beslag) stoppen in een paneel die je na een paar jaar terug in de vuilbak gooit?

Geloof me, er zijn genoeg bedrijven die de moeite nemen om één keer een goed paneel in elkaar te boksen met oog voor de toekomst en eventuele uitbreidingen (bijvoorbeeld door middel van modules) en die zich aan dat paneel houden. Ik kan me bijvoorbeeld ook niet voorstellen dat Trafego (die hier nu toevallig in dit topic hun paneel showde) zegt van ach we maken nu een mooi paneeltje en binnen twee jaar gaat ie de vuilbak in en gaan we weer even aan de slag met een nieuwe, want tja er zal tegen die tijd maar eens wat nieuws op de markt zijn... (Trafego, spreek me gerust tegen als dit niet klopt natuurlijk!! :))

Natuurlijk groeien de mogelijkheden op vlak van dergelijke systemen, maar er zijn zat manieren om een paneel te maken die klaar is om eventuele veranderingen en vernieuwingen in de toekomst te kunnen ondersteunen.

Yourwebhoster
16/03/10, 12:28
Sorry niet mee eens. Het kan inderdaad zijn dat de techniek doorheen de jaren wat veranderd, maar dat wil niet zeggen dat je daar bij een klanten- administratiepaneel meteen in mee moet gaan. Bij servers is dit bijvoorbeeld andere koek. Daar ben je het nagenoeg aan je klanten verplicht om steeds up 2 date te zijn, maar bij een administratiepaneel is het maar net wat je zelf wil. Ik ken zat bedrijven die sinds jaar en dag met eenzelfde systeem werken en daar nog steeds prima tevreden van zijn. Waarom zou je een paar honderd uur werk (want zoveel tijd neemt het in beslag) stoppen in een paneel die je na een paar jaar terug in de vuilbak gooit?

Geloof me, er zijn genoeg bedrijven die de moeite nemen om één keer een goed paneel in elkaar te boksen met oog voor de toekomst en eventuele uitbreidingen (bijvoorbeeld door middel van modules) en die zich aan dat paneel houden. Ik kan me bijvoorbeeld ook niet voorstellen dat Trafego (die hier nu toevallig in dit topic hun paneel showde) zegt van ach we maken nu een mooi paneeltje en binnen twee jaar gaat ie de vuilbak in en gaan we weer even aan de slag met een nieuwe, want tja er zal tegen die tijd maar eens wat nieuws op de markt zijn... (Trafego, spreek me gerust tegen als dit niet klopt natuurlijk!! :))

Natuurlijk groeien de mogelijkheden op vlak van dergelijke systemen, maar er zijn zat manieren om een paneel te maken die klaar is om eventuele veranderingen en vernieuwingen in de toekomst te kunnen ondersteunen.
Waar ik meer op doel is de ontwikkel kosten. Op een gegeven moment moet een systeem zodanig aangepast worden omdat het gewoon niet voldoet of omdat een bepaalde connectie met een panel of apparaat meer vereist. Op deze manier heb je altijd nog ontwikkelkosten zal het veelal meer kosten dan een simpel paneltje als WHMCS. Het enige voordeel is dat het wel volledig op je eisen aansluit.

Trafego heeft dacht ik gelezen te hebben meer dan 500 uur hier in gestoken, enig idee hoeveel dat kost?:) Meer dan 10 jaar WHMCS draaien in ieder geval;)

WeServIT
16/03/10, 13:22
Ja, hier gebruiken we ook WHMCS met volle tevredeheid! En qua kosten valt het reuze mee! Je kan het namelijk eenmalig kopen, kosten zijn hiervan in euros ongeveer 240€.
Daarna als je updates wilt downloaden dien je elk jaar 44$ te betalen, dit zit ongeveer dus op 33 euro. Ik vind dit zeer weinig en als je ziet wat er elke keer aan nieuwe updates uitkomen.
Tevens kun je zelf zeer gemakklijk modules maken, zo hebben wij en onze leverancier de module erin zitten om ampers te laten zien, cacti grafieken erin te zetten, rdns in te bouwen en noem zo maar op.

In het begin zal het lastig zijn omdat er zoveel functies in zitten, maar eenmaal mee bezig krijg je het goed door hoe het precies werkt!

Tevens is het zeer gemakkelijk en mooi in te bouwen in je eigen website. (zie http://clients.weservit.nl als voorbeeld)

Hier zeer tevrede dus, hiervoor ook WeFact gehad. Maar WHmCS heeft toch vele opties meer naar mijn mening en werkt ook zeer gemakkelijk.

Triloxigen
16/03/10, 13:28
Excuseer? Een eigen klantenpaneel kan zo lang meegaan als je bedrijf bestaat, zonder enig probleem. Af en toe even wat zaken op orde zetten en bijmaken vormen verder geen probleem. Een paneeltje is een investering die je eigenlijk maar één keer echt maakt terwijl je het later gewoon verder kan uitbreiden waar nodig.

Wat dacht je van software updates?
Als je kijkt naar PHP 10 jaar geleden en nu, ga je echt nog op PHP1.0 draaien bij wijze van met alle security holes?
Daarnaast natuurlijk de koppelingen naar leveranciers, die veranderen ook gewoon.

3.000,- voor een zelfbouw administratieprogramma is wel heel erg optimistisch. Daarnaast reken je ook geen onderhoud en updates mee zo te merken.

In4mation
16/03/10, 14:25
Wat dacht je van software updates?
Als je kijkt naar PHP 10 jaar geleden en nu, ga je echt nog op PHP1.0 draaien bij wijze van met alle security holes?
Daarnaast natuurlijk de koppelingen naar leveranciers, die veranderen ook gewoon.

3.000,- voor een zelfbouw administratieprogramma is wel heel erg optimistisch. Daarnaast reken je ook geen onderhoud en updates mee zo te merken.

Ik had het over ontwikkelkosten, sinds wanneer vallen onderhoud en updates onder ontwikkelkosten? Je weet als je een paneel maakt dat je daar aan moet blijven sleutelen en blijven verbeteren, maar dan heb je wel een paneel dat inderdaad geheel aansluit op jou specifieke eisen.

Verder dacht ik toch echt duidelijk vermeld te hebben dat je inderdaad moet blijven rekening houden met de evolutie die bepaalde zaken kunnen maken, maar dat je evengoed moet kijken waar de prioriteiten liggen. Het klopt dat veel zaken onderhevig zijn aan veranderingen, maar dat zijn ze bij alle panelen, ook degene waar je gewoon licenties aan huurt.

Yourwebhoster
16/03/10, 14:27
Ik had het over ontwikkelkosten, sinds wanneer vallen onderhoud en updates onder ontwikkelkosten? Je weet als je een paneel maakt dat je daar aan moet blijven sleutelen en blijven verbeteren, maar dan heb je wel een paneel dat inderdaad geheel aansluit op jou specifieke eisen.


Je had het in de eerste instantie over de kosten verhouding van een zelfbouw systeem en WHMCS, dat WHMCS na 10 jaar zoveel zou kosten en een zelf bouw niet.:dots:

Triloxigen
16/03/10, 14:33
Ik had het over ontwikkelkosten, sinds wanneer vallen onderhoud en updates onder ontwikkelkosten? Je weet als je een paneel maakt dat je daar aan moet blijven sleutelen en blijven verbeteren, maar dan heb je wel een paneel dat inderdaad geheel aansluit op jou specifieke eisen.

Verder dacht ik toch echt duidelijk vermeld te hebben dat je inderdaad moet blijven rekening houden met de evolutie die bepaalde zaken kunnen maken, maar dat je evengoed moet kijken waar de prioriteiten liggen. Het klopt dat veel zaken onderhevig zijn aan veranderingen, maar dat zijn ze bij alle panelen, ook degene waar je gewoon licenties aan huurt.

Hoe denk je dat onderhoud en updates gemaakt worden? Met een toverstafje? :p
Dat moet dus ook gewoon ontwikkeld worden, het is een doorlopend iets zoals je aangeeft dus doorlopende ontwikkelkosten.

Maar het pount is, voor 3k heb je geen paneel wat in de buurt komt van wefact of whmcs.

Yourwebhoster
16/03/10, 14:35
Hoe denk je dat onderhoud en updates gemaakt worden? Met een toverstafje? :p

:sorcerer:
sorry, kon het niet laten. Maar, In4mation. Je begint zelf met het vergelijken van een zelfbouw systeem met een WHMCS systeem, dan moet je onderhoud en updates ook meetellen. Uiteindelijk brengt WHMCS deze ook uit.

Verder, je moet niet vergeten dat bij iedere update van WHMCS weer uren gemaakt moeten worden om eerst op een dev omgeving de boel te controleren, templates aan te passen, etc etc voordat het online kan. Dit brengt ook weer de nodige kosten met zich mee, maar het zal dan alsnog goedkoper (maar beperkter) in de meeste gevallen zijn dan een zelfbouw systeem.

In4mation
16/03/10, 15:31
Tja jonges iets in het belachelijke trekken kan iedereen hoor, dat is geen kunst. Ontwikkelingskost = het ontwikkelen van het systeem en klaar. Alles wat er daarna nog bij komt kijken zijn extra kosten die je moet incalculeren. Dat zijn inderdaad ook kosten die je moet dragen, maar die hoef je niet in te rekenen bij de investering op zich, dat zijn gewoon bijkomende kosten. Stop je toverstok dus maar snel weg...

Verder volstaan de bestaande systemen voor ons inderdaad niet, althans op het eerste zicht niet, want ik moet bekennen dat ik me er niet in verdiept heb. Tijd kost ook geld en in ons geval is het in deze interessanter om inderdaad een paneel te laten maken, klaar. Overigens heb je voor 3K weldegelijk al een mooie basis voor een paneel. Misschien niet in de hoedanigheid als een Wefact of dergelijke, maar je hebt een veilige, degelijke basis waar je verder aan kan bouwen.

Costeijn
16/03/10, 15:42
Ontwikkelkosten zijn volgens mij maar een klein deel van de som. Je beheerkosten zijn ongeveer 3x de ontwikkelkosten. Dus het lijkt mij toch handig om dit op te nemen.

In4mation
16/03/10, 16:28
Ontwikkelkosten zijn volgens mij maar een klein deel van de som. Je beheerkosten zijn ongeveer 3x de ontwikkelkosten. Dus het lijkt mij toch handig om dit op te nemen.

Dat zeg ik toch ook? Maar ontwikkelkosten zijn de kosten van de ontwikkeling en alles wat daarna komt zijn gewoon extra kosten, waar je inderdaad rekening mee moet houden, maar het zijn en blijven extra kosten...

Serve-xs
16/03/10, 19:12
Heeft er iemand toevallig ervaring met q-invoice.nl ?
Ik was er vandaag naar aan het kijken. Ziet er leuk en gemakkelijk uit.

dfoxx
02/04/10, 17:53
Ik heb in het verleden wel eens contact gehad met q-invoice.
Snelle en nette dienstverlening volgens mij.