PDA

Bekijk Volledige Versie : Overschrijding dataverbruik bij FXW



Zowiezo
10/03/10, 12:42
Ik ben al geruime tijd klant bij FXW, tot oktober 2009 naar tevredenheid.

Nadat ik gevraagd had om een migratie naar een nieuwe server (wat niet bepaald vlekkeloos ging en veel te lang duurde), ontving ik plotseling een rekening voor het overschrijden van dataverbruik.

Nu was dat erg vreemd omdat ik nog nooit de limtiet had overschreden en er altijd ver onder zat. Ik heb meer dan duizend domeinnamen aan de betreffende server hangen en wilde graag weten door welke domeinnaam het exra verbruik veroorzaakt is. Nadat ik vroeg om een specificatie, werd mij medegedeeld dat dit technisch niet mogelijk was.

Nu wil ik graag weten of dit technisch gezien inderdaad onmogelijk is en wie nog meer dergelijke ervaringen met FXW heeft?

24x7group
10/03/10, 12:50
Volgens mij monitoren zij gewoon de uplink poort en wordt je daar ook op gefactureerd.
Wat voor dienst heb jij verder bij hen afgenomen waar die 1000 domeinen zijn ondergebracht? Is dat een hosting pakket of een dedicated server / colo?

ichosting
10/03/10, 13:02
Vaak kun je zelf via het controlepaneel (directadmin, plesk etc) zien welk domein opeens meer verbruikt.

En wat is overschrijden? Met 100'en gb's of een paar GB overschreden?
Backups mogelijk buiten het netwerk?

rensariens
10/03/10, 13:15
Zo te lezen neem je een dedicated server af. Je bent dan zelf verantwoordelijk voor het monitoren van het verbruik per domain/user. De hoster monitored alleen de uplink van de switch waar je machine aan hangt. Wel behoor je toegang te krjigen tot die grafieken naar mijn mening.

24x7group
10/03/10, 13:17
Meestal zijn er wel logs terug te vinden op de server (als je een welgekend control panel gebruikt) waar je de traffic per domein kunt terugvinden. Het is aan jou om dit te rangschikken op grootte en dan heb je de schuldige ;)

Mikey
10/03/10, 13:26
Meestal zijn er wel logs terug te vinden op de server (als je een welgekend control panel gebruikt) waar je de traffic per domein kunt terugvinden. Het is aan jou om dit te rangschikken op grootte en dan heb je de schuldige ;)

Datavekeer hoeft lineair gepaard te gaan met een domeinnaam. Het kan ook arp, icmp etc etc verkeer zijn. Verschillende control panels parsen de logfiles en verwijderen deze vervolgens. Dus na al die tijd zoeken kan nog best wel eens tegenvallen.

Hebben ze niet perongelijk de data die verzet is tijdens de migratie in rekening gebracht ?

24x7group
10/03/10, 13:29
Datavekeer hoeft lineair gepaard te gaan met een domeinnaam. Het kan ook arp, icmp etc etc verkeer zijn. Verschillende control panels parsen de logfiles en verwijderen deze vervolgens. Dus na al die tijd zoeken kan nog best wel eens tegenvallen.

Hebben ze niet perongelijk de data die verzet is tijdens de migratie in rekening gebracht ?

Het hangt er maar vanaf hoe je het organiseerd. Het jammere van de traffic die via control panels wordt gemeten is dat een groot deel niet wordt gemeten en je soms voor verrassingen kunt komen te staan, zoals nu blijkbaar het geval is.

Zowiezo
10/03/10, 14:17
Uiteraard heb ik via het controlpanel (DirectAdmin) geprobeerd om de boosdoener te achterhalen, maar daar ziet alles er normaal uit. Geen opvallende toenames in traffic ten opzichte van de maanden ervoor.

Het gaat om overschrijdingen van 100'en Gb en het betreft inderdaad een dedicated server.

ichosting
10/03/10, 14:38
Dan denk ik dat ze het verkeer van de migratie hebben meegeteld.
Wat zegt je hoster ervan? Heb je daar al contact mee gehad?

Piwi-Web
10/03/10, 14:41
Heb je toegang tot de graphs?

Zowiezo
10/03/10, 14:53
Dan denk ik dat ze het verkeer van de migratie hebben meegeteld.
Wat zegt je hoster ervan? Heb je daar al contact mee gehad?
Hoster zegt: Switch maakt geen fouten. Statistieken kloppen.

Nu heb ik met de hoster onder voorwaarden al een regeling getroffen, moet alleen steeds dagen wachten op een reactie.

Ik vroeg me alleen af hoe het technische verhaal nou in elkaar zit.





Heb je toegang tot de graphs?

Nee

Zowiezo
10/03/10, 14:54
Is het trouwens gebruikelijk dat bij een interne migratie de traffic in rekening wordt gebracht?

Piwi-Web
10/03/10, 14:56
Is het trouwens gebruikelijk dat bij een interne migratie de traffic in rekening wordt gebracht?

Ik zou eens de graphs opvragen als ik jouw was.
En nee niet echt gebruikelijk ... Tenminste hier doen we dat niet omdat het toch intern verkeer is

ichosting
10/03/10, 15:00
Als het intern verkeer is inderdaad niet. Maar als het naar een ander netwerk moet, dan gaat het via de gateway en kan ik me voorstellen dat het wat centjes kost. Maar dat is een ander verhaal.

Gewoon de grafieken van je poort even opvragen (vreemd dat je daar geen inzicht in hebt overigens. Zo kun je nooit vroegtijdig aangeven dat je bijvoorbeeld wilt upgraden of dat je zelf kunt zien dat er iets aan de hand is. Zou ook vragen om inzicht te krijgen)

Tim.Bracquez
10/03/10, 15:07
Ik zou eens de graphs opvragen als ik jouw was.
En nee niet echt gebruikelijk ... Tenminste hier doen we dat niet omdat het toch intern verkeer is
Intern verkeer aanrekenen is opzich ook maar normaal hoor (je kan het van 2 kanten bekijken). Het kost je ook hopen geld! Stel dat een klant als een gek met enkele dedi's leuke HA's bouwt, dan moet jouw interne omgeving mee schalen voor het gratise verkeer, ga je dan nog zeggen 'doe maar'? Uiteraard is dit even overdreven, maar dan nog.

Het interne verkeer binnen een VLAN met meerdere eigen servers tellen dat is wat raar.

Het beste is met de hosting partij even goed praten, het kan zijn dat het verkeerd van de migratie geteld is geweest, wie weet heeft de klant niets moeten betalen voor de migratie? Dan is dit nog een beetje te begrijpen.

De enige personen dat het verhaal van kop tot teen kennen is de TS zelf en de hosting partij. Voor zover ik weet is FXW niet eens zo'n moeilijke partij, even vriendelijk een telefoontje om samen een oplossing te zoeken en je komt er wel uit !

DutchTSE
10/03/10, 15:48
Daarom is het handig om ook zelf grafieken bij te houden, dit kan bijvoorbeeld via MRTG of Cacti. Dit kun je zelf opzetten (MRTG of Cacti) of ergens de monitoring afnemen. Dan zie je in ieder geval de hele maand door hoeveel data je verbruikt.

Maar normaal gezien hoort het tonen van de grafieken in een klantenpaneel toch wel tot de gebruikelijke dienstverlening..