PDA

Bekijk Volledige Versie : Advies voor nieuwe VPS



leon10
08/03/10, 13:21
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik een beetje aan het oriënteren voor een goede en betrouwbare partij die onze VPS moet gaan hosten.

Het is de bedoeling dat we osCommerce en Magento webwinkels gaan hosten en daarvoor hebben we een nieuwe server nodig. We hebben het volgende nodig:

- minimaal 100GB opslag
- minimaal 1TB dataverkeer
- OS Linux
- wat betreft het ram geheugen, ik weet niet hoe belangrijk dit is maar graag jullie advies.
- minimaal 100 websites (accounts) kunnen aanmaken
- we hebben ervaring met Plesk en cPanel dus willen we graag met 1 van deze panels werken.
- we zoeken een partij die heel betrouwbaar is en die goede support kan bieden, uiteindelijk zijn we hier allemaal naar opzoek maar graag jullie ervaringen of advies.

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien en misschien jullie ervaringen delen.

Alvast bedankt!!

Sander-
08/03/10, 13:23
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik een beetje aan het oriënteren voor een goede en betrouwbare partij die onze VPS moet gaan hosten.

Het is de bedoeling dat we osCommerce en Magento webwinkels gaan hosten en daarvoor hebben we een nieuwe server nodig. We hebben het volgende nodig:

- minimaal 100GB opslag
- minimaal 2TB dataverkeer
- wat betreft het ram geheugen, ik weet niet hoe belangrijk dit is maar graag jullie advies.
- minimaal 100 websites (accounts) kunnen aanmaken
- we hebben ervaring met Plesk en cPanel dus willen we graag met 1 van deze panels werken.
- we zoeken een partij die heel betrouwbaar is en die goede support kan bieden, uiteindelijk zijn we hier allemaal naar opzoek maar graag jullie ervaringen of advies.

Ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien en misschien jullie ervaringen.

Alvast bedankt!!

Ik weet niet wat de omvang van de shops is die je wil gaan draaien, maar 100 accounts van type Magento / OSCommerce is vrij veel. Tenzij het allemaal heel erg low-traffic shops zijn.

leon10
08/03/10, 13:25
Sander,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben vergeten te vermelden dat het ongeveer om 50 webwinkels gaat en de meeste zijn erg low-traffic.

De huidige situatie is als volgt:

96 accounts
36GB traffic

Magus
08/03/10, 13:36
Je verwacht veel groei gezien de flinke stijging in verkeer? Als je uitgaat dat je ruim 10 mbit gaat doen moet je wel wat eisen aan je RAM gaan stellen en je afvragen of een VPS wel de juiste keuze is, en niet beter voor een dedicated machine gekozen kan worden.

Blijf je echter rond de halve mbit hangen dan kun je toe met een VPS. De vraag is hoe intensief de database gebruikt gaat worden, maar gezien het feit dat het allemaal webshops zijn zou ik minstens 512Mb gaan gebruiken. zijn de databases erg groot, dan iets meer. Eventueel kun je pieken nog enigszinds opvangen met een flinke swap partitie (4x de hoeveelheid geheugen bv)

edit: ik zie net dat je ook een controlepaneel zoals plesk/cpanel gebruikt. In dat geval is zowiezo 512 aan te raden. Ervaringen kun je beter opzoeken bij ispgids.com en webhosters.nl . Aanbiedingen mogen hier niet gedaan worden, daar is een speciaal forum-onderdeel voor aangemaakt waar je een offerte/aanbieding kunt vragen. Hosters hier aanwezig zullen daar vervolgens een openbare offerte uitbrengen.

rackhost.be
08/03/10, 13:37
36GB traffic

mis ik iets? 36GB vs 2TB ?

minimal 1GB RAM, en voor echte virtualisatie (Xen/VMWARE/KVMLINUX) gaan en niet voor Virtuozzo/Openvz zodat alles netjes gescheiden is, betere performantie en betrouwbaarheid

denk voor een realistischere traffic/maand à pakweg 200GB/maand dat je hier wel snel een aantal interessante aanbiedingen kan verwachten

leon10
08/03/10, 13:40
mis ik iets? 36GB vs 2TB ?

Sorry moet zijn 1TB maar we verwachten een flinke stijging.

leon10
08/03/10, 13:45
Oke waarschijnlijk is 200GB voorlopig genoeg en anders kun je altijd nog upgraden.

Dus 200GB traffic en 1GB of 2GB RAM, is het dan verstandig om voor een VPS te gaan of een dedicated server? Eerlijk gezegd weet ik ook niet precies wat het verschil is tussen die 2...

Magus
08/03/10, 13:47
1 TB is toch altijd nog 5 tot 10 mbit 95%. Als je dat verkeer echt verwacht weg te gaan zetten zou ik toch eerder een dedicated overwegen tov een VPS. Anders loop je over een tijdje misschien tegen limieten van de VPS aan.

Edit: met 1 a 2GB RAM zal het prijstechnisch niet veel schelen of je voor dedicated of voor vps gaat. Bij een dedicated is je geheugen in ieder geval gegarandeerd. Bij de budget-vpsjes zal dit niet altijd het geval zijn. Duurdere vps-en waarbij dit wel het geval is, zijn wellicht niet veel goedkoper dan een dedicated.

rackhost.be
08/03/10, 13:48
als je over een volledige core van een hedendaagse quadcore of eventueel dualcore kan beschikken moet dit ruim voldoende zijn


Oke waarschijnlijk is 200GB voorlopig genoeg en anders kun je altijd nog upgraden.

Dus 200GB traffic en 1GB of 2GB RAM, is het dan verstandig om voor een VPS te gaan of een dedicated server?

rackhost.be
08/03/10, 13:50
Edit: met 1 a 2GB RAM zal het prijstechnisch niet veel schelen of je voor dedicated of voor vps gaat.

normaliter wel met de dure energiekosten in DC's

Magus
08/03/10, 13:59
normaliter wel met de dure energiekosten in DC's

Dat ligt aan de setup van je VPS natuurlijk. Als je daarop flink aan overselling kunt doen zullen de kosten qua energie netto een stuk lager uitvallen vergeleken met een dedicated. Als het VPS platform dan ook nog uit een enkele node bestaat valt dat wel goedkoper uit uiteraard. Echter kan hier een redelijk lichte dedicated volstaan, 8 cores en raid5 zijn hier niet nodig lijkt me.

rackhost.be
08/03/10, 14:04
Dat ligt aan de setup van je VPS natuurlijk. Als je daarop flink aan overselling kunt doen zullen de kosten qua energie netto een stuk lager uitvallen vergeleken met een dedicated. Als het VPS platform dan ook nog uit een enkele node bestaat valt dat wel goedkoper uit uiteraard. Echter kan hier een redelijk lichte dedicated volstaan, 8 cores en raid5 zijn hier niet nodig lijkt me.

neem nu een recente single quad, 8GB ram en 2 disks in RAID, verbruikt een 0,3-0,4 ampere
veel zuiniger gaat men dit niet krijgen

4 tot 6 VPS'en erop, cpu is de bottleneck niet, heb je toch max 0,1 amp per gebruiker terwijl anders toch wel min 0,4 amp voor één dedicated, en dan moet het nog om een recente energiezuinige machine gaan

of kortweg VPS heeft toch een aanzienlijke min. maar 1/4e van de kostprijs wat de energie betreft

Magus
08/03/10, 14:09
vergeleken met een single node met slechts 2 disks en beperkte ram inderdaad wel, dat onderschreef ik ook ;)

Piwi-Web
08/03/10, 14:09
Om de discussie over de stroomkosten even te breken.

VPS is veel schaalbaarder dan een dedicated server en bij de duurdere omgevingen ook veel minder storingsgevoelig.
Er zit echter veel verschil tussen een VPS en een VPS. Je moet daarom goed kijken bij welke hostingboer je een VPS neemt (kijk naar de hardware o.a.) zodat je niet op een oversell bakkie komt te staan.

Gezien de ruimte/verkeer dat je nodig hebt zal een VPS wel net zo duur zijn (zoniet duurder) dan een dedicated server.

Bakker ICT
08/03/10, 14:24
Voor webwinkels waarvan je afhankelijk bent voor je inkomsten zou ik gaan voor een goede VPS provider, die inderdaad die storingen goed kan ondervangen. Want niets is zo vervelend als je dedicated server offline ligt, komt niet echt betrouwbaar over naar potentiele webwinkel klanten.

leon10
08/03/10, 14:57
Voor webwinkels waarvan je afhankelijk bent voor je inkomsten zou ik gaan voor een goede VPS provider, die inderdaad die storingen goed kan ondervangen. Want niets is zo vervelend als je dedicated server offline ligt, komt niet echt betrouwbaar over naar potentiele webwinkel klanten.

Heb jij ervaringen met een betrouwbare provider, zo ja, welke?

Piwi-Web
08/03/10, 15:04
Heb jij ervaringen met een betrouwbare provider, zo ja, welke?

Merendeel van de gebruikers hier op het forum zijn zelf providers :) Erg objectief antwoord hoef je dan ook niet te verwachten op zo'n vraag.
Zoek je iets? Post dan een aanvraag in het juiste forum

Bakker ICT
08/03/10, 15:17
Beetje lastige vraag he, we vinden onze hosting zelf natuurlijk erg betrouwbaar ;) Je zal hier moeilijk een objectief antwoord vinden, want bijna iedereen hier praktisch hoster.

Wel kan ik aangeven dat het belangrijk is te vragen naar wat de hoster voor hardware gebruikt, en hoe deze is ingericht. Zelf gebruiken we een opstelling waarbij we ingeval van storingen snel kunnen schakelen naar een andere machine, in theorie kan deze binnen 1 minuut worden opgestart op een andere machine, vaak nog zonder downtime ook. Daarnaast staan onze servers in een betrouwbaar datacenter, gaan we voor kwalitatieve hardware etc etc etc. We hosten voor verschillende grote klanten, dus betrouwbaarheid is voor ons het belangrijkste.

Bakker ICT
08/03/10, 15:22
Let overigens op, 100 GB op zoon opstelling (in vaak van de gevallen is het een storage oplossing met snelle schijven en een wat mindere capaciteit (8x 15k 147GB per stuk in RAID10) dus de kosten per GB gaan dan wel flink omhoog.

Is 100GB echt een minimale behoefte? Zo niet zou ik echt voor minder een aanbieding aanvragen, want dan wordt een VPS een stuk schappelijker en een veel betere optie (prijs/kwaliteit/betrouwbaarheid) dan een dedicated server.

brammetjeh
18/05/10, 20:15
Helemaal mee eens je zit inderdaad niet te wachten op klapperende sites dus kijk goed wat een aan bieder nog meer aanbied dan alleen de vps. dus ook de omliggende voorwaarden (storing etc)

Groet Bram

Dente
02/06/10, 21:02
Een beetje laat,
Maar heeft u ondertussen al een VPS gevonden?