PDA

Bekijk Volledige Versie : nagios expert gevraagd



Anoniem
04/03/10, 16:19
Zoek iemand die bij ons nagios wil aanpassen zodat deze ook de mysql service op de shared servers kan monitoren.
Ik zie door alle plugins ff niet meer wat en hoe ik dat moet doen.

Daarnaast zitten we ook met een probleem dat mysql soms gewoon draaid maar vast staat, dit moet natuurlijk ook opgemerkt worden door nagios.

Gelieve geen adviezen over hoe ik dit moet doen, heb er geen zin meer in dus wil dit ff laten doen zodat ik de volgende keer dit zelf kan doen.

-FoX-
04/03/10, 16:27
Misschien dat de personen van nagios-monitoring.nl u kunnen verderhelpen?

Verder geen ervaring mee trouwens...

ichosting
04/03/10, 16:33
Inderdaad, neem even contact op met Jeroen (DutchTSE) die kan je vast verder helpen.

Dennis
04/03/10, 16:38
Je kunt gewoon check_mysql gebruiken hiervoor. Je dient hiervoor het nagios-plugin-pack te installeren, maar dit zou zelfs via Yum mogelijk zijn. En handmatig is het ook slechts 5 minuten werk.

Vervolgens creeer je op de servers die je wilt controleren een MySQL account, waarmee je kunt controleren of MySQL draait. Je kunt vervolgens met check_mysql!username!password kijken of een server up is:

define service{
use local-service ; Name of service template to use
host_name server01,server02,server03
service_description MySQL
check_command check_mysql!username!password
}Indien je het nog steeds liever niet zelf wilt doen, dan wil ik het voor €50,- wel voor je instellen.

DutchTSE
13/03/10, 12:24
Je kunt gewoon check_mysql gebruiken hiervoor. Je dient hiervoor het nagios-plugin-pack te installeren, maar dit zou zelfs via Yum mogelijk zijn. En handmatig is het ook slechts 5 minuten werk.

Vervolgens creeer je op de servers die je wilt controleren een MySQL account, waarmee je kunt controleren of MySQL draait. Je kunt vervolgens met check_mysql!username!password kijken of een server up is:

define service{
use local-service ; Name of service template to use
host_name server01,server02,server03
service_description MySQL
check_command check_mysql!username!password
}Indien je het nog steeds liever niet zelf wilt doen, dan wil ik het voor €50,- wel voor je instellen.

Had dit topic gemist, maar wij doen het net even wat veiliger:

Nagios server:


define service{
use local-service ; Name of service template to use
host_name server01
service_description MySQL
check_command check_nrpe!check_mysql
}

En op de client:

command[check_mysql]=/usr/local/lib/nagios/check_mysql -u *username* -p *password*

Op die manier hoeft:
1. De usernames/wachtwoorden niet over het net
2. Je niet overal dezelfde gebruiker en wachtwoord in te stellen
3. Op DA machines staan de gebruikersnaam en wachtwoord van de da_admin user plaintext in mysql.conf, dus wij gebruiken dat account voor de check.

Mocht je het zelf niet aandurven dan wil ik de 1e server wel gratis voor je doen, dan kun je de overige servers zelf doen.