PDA

Bekijk Volledige Versie : Boekhouding voor whmcs gebruikers



Raimondo
04/03/10, 01:32
Als startende ondernemer werk ik met whmcs,maar hier kun je natuurlijk niet je complete boekhouding mee doen.
Crediteuren kun je niet aanmaken binnen whmcs,dus zal er sowieso een boekhoud pakket naast moeten draaien.
Nu vraag ik me dus af hoe de whmcs gebruikers hier op het forum hun boekhouding doen met whmcs.
Gebruiken jullie exact online,snelstart of andere pakketten naast whmcs.
Maken jullie in het boekhoudpakket de debiteuren die in whmcs staan weer handmatig aan of doen jullie dit op een andere manier ?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Piwi-Web
04/03/10, 02:27
Hier handmatig opnieuw aanmaken in het boekhoudpakket...
We gebruiken geen whmcs maar een eigen systeem.
Moet wel zeggen dat ik het wel een beetje zat begin te worden (steeds meer facturen e.d. die je dubbel moet intikken) en ben er hard aan het denken om het systeem verder uit te breiden naar een simpel boekhoudkundig systeem... Heb er alleen geen tijd voor :)

ju5t
04/03/10, 02:45
Wij gebruiken Mamut. Officieel zijn we nog niet over op WHMCS, maar de koppeling tussen de twee ligt er wel al. We importeren niet alles. Alleen de proforma facturen worden uit WHMCS in Mamut geïmporteerd, waarna er een terugkoppeling plaats vindt naar WHMCS met het definitieve factuurnummer. Klanten moeten met de hand worden aangemaakt maar voor nieuwe en/of niet bestaande klanten in Mamut sturen wij automatisch een notificatie.

Verder heb je dan de betalingen zoals deze door Mamut worden verwerkt, met name de bankbetalingen natuurlijk. Zodra deze in Mamut zijn verwerkt en in het grootboek staan, worden ze binnen WHMCS via de API ingevoerd. Uiteraard met een check of deze niet voor komt, om dubbele betalingen tegen te gaan.

Nadeel is dus dat je de klanten eenmalig moet aanmaken binnen Mamut en dat er door het verwerken van de betalingen niet een systeem leidend is. Daarbij worden de koppelingen periodiek uitgevoerd. De koppeling is helaas niet realtime. Maar verder werkt het prima voor ons. Mamut is trouwens niet het goedkoopste pakket op de markt, maar dat is een keuze die elk bedrijf zelf moet maken.

Eventueel wil ik wel kijken of we deze module commercieel aan kunnen bieden, deze is er in ieder geval geschikt voor (instelbaar via de admin van WHMCS en een .ini file voor de koppelingen).

WeServIT
04/03/10, 10:16
Hoorde van mijn boekhouder dat het mogelijk is om zelf snelstart te draaien langs WHMCS. Maar zoals eerder gezegd is dien je het dan wel dubbel in te voeren.

Dit werk laat ik aan mijn boekhouder over, ik stuur alle facturen door of geef ze d.m.v. mappen af. Ik hoorde namelijk dat het verplicht is dat je alle facturen dient op te bergen zodat ze ten aller tijde beschikbaar zijn. Daarom heb ik per kwartaal/half jaar een map met verkoop facturen. En 1 losse map met inkoop en andere dergelijke zaken zoals belastingdienst correspondentie en bankzaken.

Deze mappen lever ik elke keer in zodra de kwartaal aangiftes gedaan dienen te worden en hij zorgt ervoor dat alles netjes ingeboekt en ingediend wordt. Maar als je een losse boek houder hier v oor in moet huren ben je waarschijnlijk wel wat meer geld kwijt, alleen je weet dan bijna 99% zeker dat het goed gebeurt.

(+ ik heb het voordeel dat het mijn eigen zwager is met zijn eigen administratie bedrijf :) )

XPertu
15/05/10, 13:39
ten aller tijdete allen tijde. Ezelsbruggetje was voor mij altijd dat de laatste letters ervan het woord "ene" vormen, wat ook een tijdsaanduiding is, dus: tE alleN tijdE.
Maar het is wel TEN TIJDE VAN en TEN TWEEDEN MALE.

Even on-topic, is er ook een open source alternatief voor WHMCS en mogelijk bijbehorende boekhouding trouwens?

Mikey
15/05/10, 14:40
je kunt in snelstart je klanten en facturen importeren, scheelt een gigantische berg werk.

raydirksen
30/05/10, 13:50
Inderdaad, ik prefereer snelstart ook, maar dat is misschien meer uit financiële overwegingen.