PDA

Bekijk Volledige Versie : 100% beschikbare mailserver?



fndanielnl
03/03/10, 18:09
Ik denk dat ik een gevalletje heb die even wat ingewikkelder ligt dan gewoon een fall-back relay servertje.

Het geval voordoet zich dat op een Plesk installatie er nog weleens wat problemen zijn. Nu is dat niet de grootste zorg. Maar wel dat de mail er nog weleens onder lijdt. Nu moet deze eigenlijk altijd, dus gewoon 100% beschikbaar zijn. Wat betekend dat de mail zodra er problemen zijn op de main server via een ander gewoon door moet gaan.

Nu is hier vast wel een of andere oplossing voor maar de vraag is even welke?

Marco Mahieu
03/03/10, 19:13
Een losse server (VPS?) als primaire mail server gebruiken. Daar dan weer een losse fallback server op zetten. Zo koppel je de mail in ieder geval al vast los van de rest van de server.

Mikey
03/03/10, 19:17
Een losse server (VPS?) als primaire mail server gebruiken. Daar dan weer een losse fallback server op zetten. Zo koppel je de mail in ieder geval al vast los van de rest van de server.

en dan nog heb je een SPOF, lees nog eens wat de TS te vertellen heeft....

1Ago
03/03/10, 19:17
Los, as in: elke VPS in een fysiek ander datacenter. Geeft de beste zekerheid.

Marco Mahieu
03/03/10, 19:20
en dan nog heb je een SPOF, lees nog eens wat de TS te vertellen heeft....

Snap ik, maar hij geeft ook aan dat de problemen meestal elders uit zijn Plesk server komen. Dus dan kan je allerlij moeilijke oplossingen gaan aandragen, maar misschien is hij hier al mee geholpen. ;)

fndanielnl
03/03/10, 19:31
Dat er ergens anders een VPS komt dat snap ik uiteraard, maar het gaat mij meer om het systeem. De problemen ontstaan vaak door het gebruik, en bugs van Parallels (back-end is ook Parallels) waar in de huidige versie ze al enkele maanden bezig zijn de problemen op te lossen. Maar je snapt al dat ik daar niet op kan wachten.

Het doel is gewoon dat de e-mail beschikbaar blijft. Het moet dus niet zo zijn dat de mail op een relay vastgehouden wordt en dan alsnog naar de master gestuurd wordt. Het gaat echt gewoon om een 100% beschikbaarheid van de e-mail.

Het idee is als de master eruit ligt de slave als het ware het gewoon overneemt. Dus de eind gebruiker haalt nog steeds gewoon zijn e-mail binnen zoals normaal.

Marco Mahieu
03/03/10, 19:37
Er zal vast een oplossing voor zijn, maar je komt wel een hoop problemen tegen denk ik. Misschien kan 1 van de andere (Randy? Martijn?) je hiermee opweg helpen.

Kort gezegt zal het er in ieder geval op neer komen dat beide servers constant alles wat er gedaan wordt heen een weer moeten sync-en.

fndanielnl
03/03/10, 19:46
Ja dat klopt maar daar zit ook een gevaar, het is alleens gebeurt dat na een update er een loop gekomen is in de mail en dat de server opeens vol zat met dik miljoen e-mailtjes. Als hij dat dan naar de back-up mail server gaat proberen te syncen ligt die er natuurlijk ook gelijk uit en is het hele idee weer weg. Hij moet eigenlijk pas op het moment van problemen zeggen van he ik neem het over.

Marco Mahieu
03/03/10, 19:52
Ja dat klopt maar daar zit ook een gevaar, het is alleens gebeurt dat na een update er een loop gekomen is in de mail en dat de server opeens vol zat met dik miljoen e-mailtjes. Als hij dat dan naar de back-up mail server gaat proberen te syncen ligt die er natuurlijk ook gelijk uit en is het hele idee weer weg. Hij moet eigenlijk pas op het moment van problemen zeggen van he ik neem het over.

Maar hij zal ooit eens terug moeten schakelen.

Wat je natuurlijk zou kunnen doen, is 2 volledig operationele mail-servers opzetten, waarvan de accounts gesynct worden (zonder e-mails). En dan beide mailservers bij de klant instellen. Maar dat is natuurlijk niet echt een nette oplossing.

fndanielnl
03/03/10, 19:56
Het kan wel alleen zou hij dan zelf moeten kijken van goh bericht 1 heb ik al dus bericht 1 van server2 verwijder ik v.v. ik weet alleen niet of de mail clienten zover gaan.

Marco Mahieu
03/03/10, 19:58
Het kan wel alleen zou hij dan zelf moeten kijken van goh bericht 1 heb ik al dus bericht 1 van server2 verwijder ik v.v. ik weet alleen niet of de mail clienten zover gaan.

Nee, dat is niet het geval. Je hebt je primaire mailserver (MX10), en als die de mail kan aannemen, dan komt hij natuurlijk niet op de secundaire mailserver (MX20).

Ligt de primaire server eruit, dan ben je de mail die op dat moment op die server stond even kwijt (tot de server het weer doet), maar alle mail die ondertussen binnenkomt die kan niet door MX10 worden aangenomen, dus gaat deze naar MX20, en krijg je het via die weg binnen.

fndanielnl
03/03/10, 20:04
Dus eigenlijk zou je vanaf mx10 en mx20 weer op een of andere manier terug naar 1 linkje moeten krijgen zodat het alsnog lijkt alsof de eindgebruiker maar 1 mailserver gebruikt.

Marco Mahieu
03/03/10, 20:09
Dus eigenlijk zou je vanaf mx10 en mx20 weer op een of andere manier terug naar 1 linkje moeten krijgen zodat het alsnog lijkt alsof de eindgebruiker maar 1 mailserver gebruikt.

Vandaar dat ik al zij, het wordt redelijk complex als je het goed wilt doen. Als je het zo doet dan zit de mail namelijk over 2 servers verspreid, wat doe je dan met webmail/imap, enz. enz.

fndanielnl
03/03/10, 20:15
Dan zou je dus weer moeten zeggen dat zolang mx10 niet beschikbaar is alles gedownload wordt vanaf mx20 en als mx10 weer beschikbaar wordt mx20 alles alsnog weer naar mx10 stuurt als het niet al opgehaald is via pop.

Cybafish
03/03/10, 21:44
Plesk is eigenlijk niet gericht op clustering. Je zou namelijk alle configuratiebestanden van de ene naar de andere server moeten rsyncen. Een oplossing die 'pas overneemt als er fouten zijn op de andere server' bestaat simpelweg niet. Heartbeat achtige constructies voor mail ben ik nog nooit tegengekomen, zeker niet een die een loop detecteert. Het is óf sync, óf geen sync.

Wat je nodig hebt is een betrouwbare hoster.

Marco Mahieu
03/03/10, 21:51
Wat je nodig hebt is een betrouwbare hoster.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Als ik je posts nog eens terug lees dan lijkt het net alsof Plesk een slecht systeem is, terwijl dit juist 1 van de betere systemen is. Wij draaien zelf Plesk op meerdere servers en vps-en, en wij hebben zelden tot nooit problemen. En als er dan eens een probleem is waardoor 2 minuten de server niet goed functioneerd, dan vangt de fallback server het op, en dan kunnen mensen best 2 minuten op hun mail wachten.

Maarja, als jij een host hebt waarbij elke week de server een hele dag eruit ligt, om maar eens een gek voorbeeld te noemen, ja dan snap ik dat je een andere constuctie zoekt. Maar dan kan je inderdaad beter op zoek gaan naar een andere provider ;)

Bakker ICT
03/03/10, 21:56
Even afzien van een oplossing voor je vraag, wat ik me meer afvraag ... ik beheer meerdere Plesk installaties ed en eigenlijk nooit last van downtime omtrent de mail. Wellicht is het een makkelijkere oplossing om daar iets aan te doen? Tuurlijk, je kan "nooit" 100% uptime van je mail server halen over meerdere jaren heen, maar een 99,9+ moet toch wel te halen zijn ...

fndanielnl
04/03/10, 00:59
Het gaat hier niet alleen om Plesk, deze installatie draait op een Virtuozzo systeem van Parallels. De huidige versie waarmee gewerkt wordt zitten gewoon grote fouten in. Ik ben hier uitgebreid achteraan geweest en het is aardig duidelijk dat de hoster het probleem niet is. De oplossingen en de snelheid waarmee Parallels ze bedenkt is dat echter wel.

Overigens liep de hele mailserver vast omdat hij opeens dik 1 miljoen mails in zijn mailqueue had staan. (Betekend 3 miljoen bestanden) Gezien de server niet meer dan 3 miljoen bestanden mag plaatsen wat normaliter ruim voldoende is zat hij tegen ze limiet dus andere diensten werden hierdoor ook aangetast. Nu is dat een ander probleem. Wat wel duidelijk was dat deze mails lokaal afkomstig waren na een update. Hoe dan ook is er afgelopen 2 dagen veel ellende geweest omtrent de mailserver, en dat ligt niet aan de kwaliteit van de hoster dat is verder prima. De grote vertraging kwam er ook bij door het slecht functioneren van Virtuozzo wat extra problemen met zich mee bracht.

Waar het mij gewoon om gaat de e-mail is bedrijfskritisch en mag door dit soort voorvallen niet op zijn gat komen te liggen. Vandaar dat ik daar een oplossing voor zoek extern.

Bakker ICT
04/03/10, 13:42
Uhm, we gebruiken zelf ook Virtuozzo op al onze hardware nodes. Draait rete stabiel, je moet inderdaad wel even updaten af en toe. Ook oudere versies werkten prima. Dit kan ook zonder downtime te krijgen overigens.

Het betreft gewoon het slecht managen van hun hosting opstelling. Er zijn zat partijen die zonder gedoe en problemen met Virtuozzo hun VPS hosting aanbieden.

Marco Mahieu
04/03/10, 17:15
Ik ben hier uitgebreid achteraan geweest en het is aardig duidelijk dat de hoster het probleem niet is.

Dan ben ik toch wel benieuwd waar je dat uit opmaakt, hier draaien de VPS-en ook op Virtuozzo (op meerdere hardware node's), werkt perfect!

fndanielnl
04/03/10, 19:16
Ik denk niet dat een Platinum Partner van Parallels niet weet waar hij mee bezig is. Met dat antwoord laat ik het bij mijn hoster, mijn vraag was zover ik op de hoogte ben niet of mijn hoster goed of slecht is.

Dus als iemand een goed idee heeft over mijn mail systeem please tell :D

Marco Mahieu
04/03/10, 21:27
Ik denk niet dat een Platinum Partner van Parallels niet weet waar hij mee bezig is. Met dat antwoord laat ik het bij mijn hoster, mijn vraag was zover ik op de hoogte ben niet of mijn hoster goed of slecht is.

Dus als iemand een goed idee heeft over mijn mail systeem please tell :D

Ik heb je de opties al verteld, denk dat je hier zelf wel even mee verder kan toch?

En nogmaals, zoals ik in mijn eerste post eigenlijk al aangaf, aangezien het probleem echt bij jou IN de server zit, zou ik gewoon voor een externe mail-server gaan, met een "normale" fallback server eraan.

Suc6

Bakker ICT
04/03/10, 22:10
Als ik dit soort dingen zie , "http://www.webhostingtalk.nl/beveiliging/154578-plesk-aan-het-spamen.html" etc, vraag ik me af of je dan niet beter je belangrijke accounts kan plaatsen op een andere VPS (ervanuit gaande dat dit de zelfde VPS betreft), vind het niet zo vreemd dat je mail server nog wel eens problemen geeft ;)

Een normale VPS kan prima uptime halen. Zou je overigens eea aan informatie over het probleem wat je nu met Virtuozzo / Plesk hebt kunnen delen. Ik zie daar nog steeds de oplossing, wat voor jezelf een stuk makkelijker en veiliger is. Een redunante mail server etc ... denk dat je meer problemen op je nek haalt.

fndanielnl
04/03/10, 22:32
De topic die je er nu bij haalt was afkomstig door een script van een client op de server. Heeft hier niks mee te maken. De flood kwam van failure notices welke niet eens de server uit geweest zijn.

Dat kan ik bevestigen Virtuozzo is een prachtig systeem, en kan hoge uptimes hebben, ik heb ook vpsen welke al reeds lange tijd online zijn zonder problemen. Hoe dan ook in dit geval wanneer de back-up herstel functie/ reinstall functies normaal gewerkt hadden in de versie welke gebruikt wordt had dit alles minder dan 10 uur hoeven te duren. Het heeft uiteindelijk 28 uur geduurd doordat belangrijke functies niet werkte binnen virtuozzo.

Wanneer je zegt dat je denkt dat de oplossing bij Virtuozzo ligt ben ik het volledig met je eens. Alleen ben ik niet degene die dat moet oplossen, en in dat geval kan de hoster er ook niet meer van maken. Hun omgang ermee is verder prima kan niet daarover klagen. Waar het naar mijn mening gewoon mis gaat is hoe snel Parallels werkt. Hun zijn degene die volgens mijn hoster met een oplossing moeten komen en als partner van parallels vertrouw ik erop dat ze daarin inzicht hebben.

Maar je snapt natuurlijk wel dat wanneer dit als intussen al 3 maanden zo is, ik geef toe nu pas loop ik er echt tegen aan. De vps die er tegen aan liep is ook wel een beetje het probleem kindje van de collectie, desalniettemin duurt de oplossing te lang en moet ik naar alternatieve oplossingen kijken om de mail zeker te stellen. Maar dat snap je vast wel ;)

Bakker ICT
05/03/10, 16:14
Wat is het probleem dan precies? Als je aangeeft dat het betrekking heeft tot de backup, wij zelf maken gebruik van snapshotting buiten VZ om, werkt prima en is razendsnel terug online te zetten.