PDA

Bekijk Volledige Versie : Graydon



Derek-Jan
26/02/10, 15:13
Graydon, mag aannemen dat deze naam geen toelichting nodig heeft.

Vandaag een formulier ontvangen 'controle bedrijfsgegevens'.

Doen jullie hier nog iets serieus mee, of gaat dat gelijk richting het gemeentelijk archief ofwel de papierversnipperaar?

Iemand van jullie die gebruik maakt van hun diensten?

Heb zelf in een ver verleden (13/14 jaar terug) wel een abo gehad bij hun, maar dat was meer omdat de juffrouw die ons dat aansmeerde zulke mooie benen en ogen had.

Je kreeg dan een x-aantal credits en kon dan online gegevens opvragen. Een uittreksel was dan zoveel credits. Toendertijd een uitkomst omdat online kvk toen nog niet bestond.

De financiele gegevens vond ik echter altijd een eitje, als je zelf die gegevens moet aanleveren dan kan je daar inzetten wat je wilt.

24x7group
26/02/10, 15:19
Ik gooi die dingen weg, heb wel andere dingen te doen die WEL nuttig zijn.

Randy
26/02/10, 16:03
Wanneer je bij enterprises inkoopt, kunnen juiste Graydon gegevens wel makkelijk zijn. Noem inkoop bij een ICT distributeur als ETC+. Bijvoorbeeld voor aankopen op krediet.
In mijn geval ging hij naar de /dev/null. Als ik niets te doen heb, kom ik jullie hier wel vervelen in plaats van formuliertjes invullen. En als ik hardware wil bestellen, betaal ik gewoon. Zelfs vooruit als het bij een betrouwbare leverancier is.
Verdere redenen voor Graydon kan ik me eigenlijk niet bedenken. Enkel wanneer je dus inkopt bij enterprises binnen de IT kan het handig zijn.

:lovewht:

rensariens
26/02/10, 16:22
Alle bedrijven die van dit soort onzin sturen gaan rechtstreeks in de prullenbak en spamfilter. Erg irritant (net zoiets als die brieven van BUMA of ik muziek op kantoor speel!?!).

1Ago
26/02/10, 16:29
Direct de papiermand in met hun brieven.

oscar
26/02/10, 16:32
Was er even mee bezig maar tarieven vind ik vrij hoog en de toegevoegde waarde minimaal, hun verzoeken en conclusies vrij door de korte bocht dus het gaat nu ook naar de papierbak.

wonko
26/02/10, 17:09
af en toe gebruiken we dat om een nieuwe klant, die we niet echt zelf goed kunnen peilen, en die een grote bestelling plaats, even na te trekken...

Triloxigen
26/02/10, 17:13
Ik stuur mijn gegevens niet in, want inderdaad hoe betrouwbaar zijn hun gegevens als je dingen zelf opstuurt ;-)
Als mensen vragen hebben mogen ze die aan mij stellen.

MediaServe
26/02/10, 17:17
if ($afzender == 'Graydon' || $afzender == 'Stichting Reprorecht'){ $message = null; }

Ik snap sowieso niet in hoe Graydon aan de hand van die gegevens (omzet, aantal medewerkers) kan checken of wij wel of niet onze rekeningen betalen. Dit zijn ook nog eens ongecontroleerde (oncontroleerbare) gegevens. Maar los van dat ga ik natuurlijk niet meewerken aan het vullen van de database van dit incassobureau. Waarom zou ik informatie willen verstrekken die uitsluitend tegen ons gebruikt kan worden.

Trafego
26/02/10, 17:26
Mediaserv

dat gaat een stukje verder

Graydon geeft credits aan jou om kredietinformatie op te vragen, echter vragen ze daar jou administratie voor terug..

als in:

debiteur vs betaalgedrag

als ze deze informatie langs alle kanten krijgen, kunnen ze aan de hand daarvan een rapport maken.

Wij werken zelf ook sinds kort met Graydon al dan niet voor de incasso's en ons werd dit ook aangeboden. Tot heden weigeren wij deze medewerking gezien klanten vertrouwen dat hun informatie die wij hebben niet op straat komen.

Derek-Jan
26/02/10, 17:47
Ik snap sowieso niet in hoe Graydon aan de hand van die gegevens (omzet, aantal medewerkers) kan checken of wij wel of niet onze rekeningen betalen. Dit zijn ook nog eens ongecontroleerde (oncontroleerbare) gegevens.

Hun bepalen jouw kredietwaardigheid aan de hand van de gegevens die ze van hun klanten krijgen. Als hun klanten toevallig leveren aan jouw dan kan het dus zijn dat die leverancier jouw betalingsgedrag aan Graydon doorgeeft.

Dit koppelen ze aan de gegevens die jij zelf al dan niet opgeeft en op basis van dat alles krijg jij een rating.

Hoe betrouwbaar of onbetrouwbaar die is kun je zelf wel inschatten, maar er zijn hele volksstammen die op basis van de rating bij Graydon besluiten om al dan niet met jouw in zee te gaan.

Ik heb ze vroeger alleen maar gebruikt om de basis gegevens (kvk etc) te verifieren, ik zou over een klant van een ton geen besluit nemen alleen op basis van graydon's gegevens.

Apoc
26/02/10, 18:17
Verdere redenen voor Graydon kan ik me eigenlijk niet bedenken. Enkel wanneer je dus inkopt bij enterprises binnen de IT kan het handig zijn.

Waar je verder nog wel aan zou kunnen denken, is verkoop aan grotere bedrijven. Ik denk dat grotere bedrijven ook wel de kredietwaardigheid van hun leveranciers op die manier checken.


Hun bepalen

Hullie :dots:

jos
27/02/10, 00:03
Graydon verzameld inderdaad een hoop gegevens en dat doen ze al meer dan 100 jaar. Al deze gegevens worden opgeslagen en ze blijven deze informatie database maar vullen. Uiteindelijk kan je gebruik maken van hun diensten door bijvoorbeeld mensen / bedrijven te checken. Binnenkort komt er een nieuw product waarmee je visueel heel goed kan zien wat er zoal gebeurd bij bedrijven en wat ze in het verleden gedaan hebben. Stel je wil een bedrijf overnemen en je kan via Graydon alles natrekken dan kan je zien of er vreemde dingen in het verleden geweest zijn.

Heb voor de nieuwe tool een film gemaakt dus ik heb alles gehoord hoe het een en ander werkt :-)

Spyder01
27/02/10, 00:26
Graydon doe ik niets mee en wil ik niets mee. Het gaat ze niets aan wat er per jaar omgezet wordt. Betrouwbare leveranciers betaalde ik altijd vooruit, door goed betaalgedrag kan ik bij de meeste maatschappijen ook gewoon netjes met automatisch incasso of met een "binnen 14 dagen te betalen" factuur terecht.

Ben ik Graydon niet bij nodig :)

DutchTSE
27/02/10, 09:32
Wij hebben laatst ook een aanvaring met Graydon: uit de brief met overzicht van gegevens bleek dat de gegevens die wel bij ze bekend waren ook nog eens hartstikke fout waren (BTW nummer was niet van ons bijvoorbeeld). Ik heb ze opgebeld om ze daar op te attenderen en om die reden mijn "profiel" te laten verwijderen, want ik was niet van plan mijn correcte gegevens op te geven, maar ik wil ook niet dat mensen die daar wel gebruik van maken allemaal bullshit te horen krijgen.

Heb uiteindelijke een schriftelijke reactie dat hun gerechtigd zijn deze info op te slaan en deze niet op verzoek hoeven te verwijderen. Wat ik persoonlijk uiterst raar vind. Overigens hebben ze wel aangegeven mij geen brieven meer te sturen.

Trafego
27/02/10, 09:44
Het gaat ze niets aan wat er per jaar omgezet wordt.

Zodra je een B.V. vorm aanneemt deponeer je die toch verplicht :) dus daar hoef je het niet voor te laten.


Heb uiteindelijke een schriftelijke reactie dat hun gerechtigd zijn deze info op te slaan en deze niet op verzoek hoeven te verwijderen. Wat ik persoonlijk uiterst raar vind.

Een onderneming zijn geen prive gegevens, als consument kan je dit eisen idd niet als bedrijf en dan nog zal de nodige informatie blijven hangen. Je hebt hier zelf voor gekozen om bekend te worden op moment dat je die 50 euro bij KVK betaalde.

DutchTSE
27/02/10, 10:10
Een onderneming zijn geen prive gegevens, als consument kan je dit eisen idd niet als bedrijf en dan nog zal de nodige informatie blijven hangen. Je hebt hier zelf voor gekozen om bekend te worden op moment dat je die 50 euro bij KVK betaalde.
Dan is het enige dat ik kan hopen dat zij nog eens in de problemen komen omdat er een verkeerd BTW nummer (en dus verkeerd persoon) aan ons bedrijf is gekoppeld :balloon:

t.bloo
28/02/10, 21:03
Er zijn (grote) leveranciers die je kredietwaardigheid "checken" bij Graydon en dan na jaren goede relatie besluiten dat je opeens niet meer op rekening kunt kopen. En daar kom je dan niet meer vanaf binnen een paar jaar, ookal gaan de zaken (weer) goed. Dat heb ik wel eens meegemaakt met een BV die het wat moeilijker had in 2002. Ze halen dat inderdaad uit opgaves van hun klanten en de openbare jaarrekeningen.

Apoc
28/02/10, 21:08
Wij hebben laatst ook een aanvaring met Graydon: uit de brief met overzicht van gegevens bleek dat de gegevens die wel bij ze bekend waren ook nog eens hartstikke fout waren (BTW nummer was niet van ons bijvoorbeeld). Ik heb ze opgebeld om ze daar op te attenderen en om die reden mijn "profiel" te laten verwijderen, want ik was niet van plan mijn correcte gegevens op te geven, maar ik wil ook niet dat mensen die daar wel gebruik van maken allemaal bullshit te horen krijgen.

Heb uiteindelijke een schriftelijke reactie dat hun gerechtigd zijn deze info op te slaan en deze niet op verzoek hoeven te verwijderen. Wat ik persoonlijk uiterst raar vind. Overigens hebben ze wel aangegeven mij geen brieven meer te sturen.

Ik vraag me toch af hoe dat juridisch in elkaar steekt - vooral wanneer er (mogelijk) foutieve informatie verstrekt wordt. Je hebt dan weliswaar de mogelijkheid om de gegevens zelf in te zien en te corrigeren, maar dat lijkt me toch verkeerdom geredeneerd.

Phu
01/03/10, 06:07
Ik vraag me toch af hoe dat juridisch in elkaar steekt - vooral wanneer er (mogelijk) foutieve informatie verstrekt wordt. Je hebt dan weliswaar de mogelijkheid om de gegevens zelf in te zien en te corrigeren, maar dat lijkt me toch verkeerdom geredeneerd.

Graydon is gewoon een groot arrogant bagger bedrijf.
2 jaar terug hebben ze eens informatie opgevraagd bij een accountant van ons
verkeerde gegevens zijn er destijds verstrekt

Volgens de wet mag je niet zomaar dingen neer pleuren
volgens graydon mag dit wel.

ik zal eens de wet erbij pakken
http://wbp.dotindividual.com/LinkedDocuments/Wet%20bescherming%20persoonsgegevens%202009%20-%20versie%20dotindividual.pdf

doornemen om te kijken wat wel en niet wat

Apoc
01/03/10, 09:42
Phu; ik heb het document niet helemaal doorgelezen, maar dat gaat over persoonsgegevens. Dat heeft hier niets mee te maken.

PimEffting
01/03/10, 10:53
Ik weet dat Dell werkt met Graydon.
Als je daar op krediet wilt kopen, is het wenselijk dat je gegevens daar bekend zijn.

dennis0162
01/03/10, 11:11
Eurofiber werkt ook met Graydon.
Als je daar een fiber wilt moet je ook bekend zijn bij Graydon.

frankske
01/03/10, 12:04
Ik raad aan mijn concurrenten aan om zich niks aan te trekken van het beeld dat Graydon heeft over hun onderneming :)

Apoc
01/03/10, 12:51
Ik raad aan mijn concurrenten aan om zich niks aan te trekken van het beeld dat Graydon heeft over hun onderneming :)

Bespeur ik daar een sarcastische ondertoon?

frankske
01/03/10, 13:03
Ja :)

Spyder01
01/03/10, 14:25
Ik weet dat Dell werkt met Graydon.
Als je daar op krediet wilt kopen, is het wenselijk dat je gegevens daar bekend zijn.

Geen probleem mee, terwijl ik Graydon niet van informatie voorzie.

1Ago
01/03/10, 14:33
Graydon gebruikt gewoon een lichtjes dwingende schrijfwijze zodat het lijkt alsof het verplicht is diensten van hun aan te nemen.
Totaal niet verplicht en eigenlijk nutteloos want je krijgt dannog vaak de verkeerde info van hun doorgespeeld, zoals blijkt van sommigen uit deze thread.

Trafego
01/03/10, 14:37
Graydon gebruikt gewoon een lichtjes dwingende schrijfwijze zodat het lijkt alsof het verplicht is diensten van hun aan te nemen.
Totaal niet verplicht en eigenlijk nutteloos want je krijgt dannog vaak de verkeerde info van hun doorgespeeld, zoals blijkt van sommigen uit deze thread.

Dan is het ook aan diegene om de foutieve informatie te corrigeren :)
Opgenomen worden in databases word je toch. Kan je er beter voor zorgen dat het wel in orde is wat ze weten.

DutchTSE
01/03/10, 14:50
Dan is het ook aan diegene om de foutieve informatie te corrigeren :)
Opgenomen worden in databases word je toch. Kan je er beter voor zorgen dat het wel in orde is wat ze weten.

Dat was precies het antwoord van ze: wil je niet aan onze database meewerken dan is dat prima, maar incorrecte gegevens kunnen wij alleen verbeteren als je toch meewerkt. Verwijderen doen we niet.

Daarom laat ik het lekker zoals het is. Ik heb bij geen enkele leverancier problemen, als dat wel gebeurd dan leg ik het ze graag uit :)