PDA

Bekijk Volledige Versie : DCO² Nieuw Datacenter in Oostkamp (Brugge)



nick@dcoostkamp
26/02/10, 13:30
PERSBERICHT 26 februari 2010

LCP BOUWT NIEUW GROEN DATACENTER in OOSTKAMP

 DCO² een primeur voor Europa

LCP is gestart met de bouw van een nieuw datacenter. Het nieuw concept is een primeur voor Europa.
Datacenter Oostkamp 2 (DCO²), waar de ‘Green IT’ zal voorop staan, is op 150 m van het huidige datacenter.
In het drie verdiepingen tellende datacenter wordt gekoeld met een combinatie van buitenlucht, verneveling en een waterbuffer van 4.000 m³ (4.000.000 liter) hemelwater. Dit geheel aangevuld met een installatie van zonnepanelen (3.500 m²) maakt het een uniek project.

DCO² wordt gebouwd vanuit de praktijk. Het bestaande datacenter DCO van LCP diende als basis voor de ontwikkeling van het nieuwe project.
Een project dat nog een stap verder gaat in gebruik van de laatste nieuwe technologieën. De mix van ervaring met deze nieuwe technologieën zorgt er voor dat zowel op koeling, stroomvoorziening en netwerkconnectie een zeer bedrijfszekere omgeving wordt ontwikkeld.

Het datacenter speelt in op de groeiende behoefte aan een beveiliging van de IT infrastructuur. De colocatie binnen een datacenter wordt, door de creatie van een optimale omgeving voor het uitbouwen van de bedrijfskritische toepassingen, een economisch verantwoorde keuze.

Door het aanbieden van een redundante infrastructuur op power, netwerk en koeling biedt DCO² een oplossing voor de meest veeleisende klant.

Deze diensten worden aangeboden voor veel klanten zodat DCO² dit kan aanbieden tegen een zeer competitieve prijs.

Het nieuwe 5.653m² grote datacenter zal beschikken over 3.115m² datavloer voor ongeveer 60.000 servers.
De verschillende verdiepingen zullen diensten aanbieden gaande van budget colocatie tot enterprise diensten.

De ligging is ook één van de pluspunten van dit project. De filevrije omgeving en de netwerk connectiviteit zijn een uitzonderlijke combinatie.

 Datacenter in West-Vlaanderen, een economisch pluspunt

Met de bouw van DCO² komt er infrastructuur in West-Vlaanderen welke tot nu toe alleen in Brussel te vinden was. Buiten de directe werkgelegenheid bij LCP, zal er een indirecte aangroei zijn van een 500-tal banen.
Hierdoor zal het ecosysteem voor IT-bedrijven in West-Vlaanderen sterk verbeteren.
Tevens kan de Vlaamse industrie een disaster recovery site uitbouwen in een filevrije omgeving.

 Groen datacenter is ecologisch en economisch: ecologic

Omwille van het hoge energieverbruik in een datacenter is de energiebesparing een economische en ecologische zaak.
Bij een traditioneel “zuinig” datacenter is er 50% meer energie nodig dan puur wat de computers vereisen (PUE van 1,5). Bij DCO² zal dit cijfer terugvallen tot 6% (PUE van 1,06).
Dit maakt dat de energiekosten van dit datacenter bijna 50% lager uitvallen dan eenzelfde opstelling binnen een bedrijf.

 Planning en voortgang

De bouw van DCO² is al gestart. De afwerking en het proefdraaien van het datacenter gebeuren deze de zomer. In de loop van september zal er een feestelijke opening gehouden worden.
Wens je de voortgang week per week in beeld volgen klik dan op het fotoalbum (http://www.dcoostkamp.be/fotoalbumoverzicht.aspx).
Meer info? http://www.dcoostkamp.be

Datacenter Oostkamp LCP NV
Brugsestraat 196/1
8020 Oostkamp
+ 32 50 37 60 06


http://www.dcoostkamp.be/free/dco2/IMG_2337%20%5B800x600%5D.jpg

24x7group
26/02/10, 14:11
Leuk project :)

Hoeveel ampere stroom ga je per rack kunnen gebruiken?
Wat voor koelsysteem hebben jullie?
Maken jullie gebruik van xx racks per suite of hoe worden de racks opgedeeld?
Is er ook een generator aanwezig en UPS'en om stroompannes op te vangen?

nick@dcoostkamp
26/02/10, 15:12
Leuk project :)

Hoeveel ampere stroom ga je per rack kunnen gebruiken?
Wat voor koelsysteem hebben jullie?
Maken jullie gebruik van xx racks per suite of hoe worden de racks opgedeeld?
Is er ook een generator aanwezig en UPS'en om stroompannes op te vangen?

- We kunnen racks aanbieden tot 20 kW.

- Het koelsysteem zijn 2 aparte systemen.
1. koelen met buitenlucht. De warme lucht wordt adiabatisch gekoeld.
Viaonze mengkamer wordt de lucht dan op temperatuur en met de correcte vochtigheid in de serverroom(s) gestuurd.
2. Indien we geen gebruik kunnen maken van de buitenlucht worden de airco's voorzien van koelwater uit onze waterbuffer van 4000 m³.
http://www.dcoostkamp.be/free/dco2/IMG_1106%20%5B800x600%5D.jpg

- We zullen een zaal inrichten voor budgetracks(max 16 A) op de eerste verdieping de enterprise omgeving (tot 20 kW)
Op de bovenste verdieping zullen we cages voorzien dit met koeling op maat van de klant.

- Er zijn verschillen de UPS groepen en generatoren voorzien.
De stroom zal voorzien worden door 2 separate hoogspanningscabines.
Door onze zonnepanelen gaan we ook zelf energie produceren.

GlobalServe
26/02/10, 16:14
Succes met de bouw!
Allesinds iets laten weten wanneer dit klaar is :)

Wynand
26/02/10, 16:55
PUE van 1,06?

The-BosS
26/02/10, 17:19
Ben gisteren nog eens gaan kijken naar de bouw en het ziet er goed uit, werken zitten mooi op schema. Zet mij alvast maar op de gastenlijst voor de opening van het nieuwe datacenter.

Justin Nijs
26/02/10, 17:36
Lijkt me wel de moeite, kan me voorstellen dat ISP's in Oostende in 't verleden nog wel eens in problemen zijn geraakt omdat de dichtsbijzijnde colocatie in Gent, Antwerpen of Brussel is.

Hopelijk komen er geen communicatieproblemen daar in West-Vlaanderen :lovewht:.

The-BosS
26/02/10, 17:52
Hopelijk komen er geen communicatieproblemen daar in West-Vlaanderen :lovewht:.

DCO medewerkers spreken ook gewoon algemeen nederlands hoor, alhoewel als je west-vlaming bent ze natuurlijk ook west-vlaams tegen je kunnen praten.

@Nick, nu alleen nog een station aan de achterkant van DCO² en dan heb je nog minder file problemen, oja waar komt de parking precies.

GlobalServe
26/02/10, 17:59
Moest ik even doen:
YouTube- Gerrit Callewaert (2)

nick@dcoostkamp
26/02/10, 18:17
DCO medewerkers spreken ook gewoon algemeen nederlands hoor, alhoewel als je west-vlaming bent ze natuurlijk ook west-vlaams tegen je kunnen praten.

@Nick, nu alleen nog een station aan de achterkant van DCO² en dan heb je nog minder file problemen, oja waar komt de parking precies.

Parking komt onder het gebouw zodat je met je de servers niet door de regen moet.:sorcerer:

The-BosS
26/02/10, 18:41
Parking komt onder het gebouw zodat je met je de servers niet door de regen moet.:sorcerer:

Very nice, nu nie dat het nu ook zo ver is he. Is er ook een loading dock voorzien met zware liften. Want ik kan me niet inbeelden dat de rack via de trap naar boven moeten.

@nick: inside joke, maar is de ontvangst vandaag nog altijd even goed. Of is het rack al gesmolten van al die stoom :D

PS: Ik ben niet van harelbeke en versta gerit anders ook goed hoor.

Witdoek
27/02/10, 14:45
Hallo iedereen,

We zitten al 6 jaar bij deze ISP en het was een verlossing voor ons om van een Datacenter in Brussel naar DCO1 van LCP in Brugge te gaan. We hebben daar nu zo'n 200 servers staan en ik kan met mijn hand op het hard melden dat we een excellente service hebben (technische uptime etc) en krijgen van de mensen van LCP (meedenken in oplossingen)! We hebben ook meer en meer klanten die van een lokale omgeving naar DCO komen. Daar zitten grote klanten bij zoals een groep uit Wallonië met een eigen uitgebreide IT dienst (bedrijf van meer dan 1000 personeelsleden) en zelfs een klant uit Frankrijk met een DC in zijn eigen groep heeft gekozen voor DCO/LCP.

We zijn blij met de komst van DCO2 die redundantie nog zal verhogen (verschillende gebouwen ipv 1). Het zal ook de implementatie van die redundantie een stuk gemakkelijker maken gezien beide datacenters van dezelfde eigenaar zijn.

Ook het groene ticket van DCO2 is heel belangrijk voor ons.

Kortom: LCP levert ons een zeer goede service met DCO1 en de komst van DCO2 zal dit nog verbeteren. Doe zo verder en het maakt indruk ...

Mario Witdoek
Transics

PS: de systeembeheerders zijn stuk voor stuk meertalige professionals die zelfs een stukje 'hollands' praten ...

IT-worX
28/02/10, 12:48
Tweehonderd servers in DCO??? In welke room staan jullie dan? In de NOC1 (managed room) waar enkel servers van DCO staan voor de projecten die zij doen, of in de NOC2 (colocated room) waar alles samen nog geen 100 servers staan (juist even zitten tellen)?

In elk geval : ik kijk uit naar de opening van DCO² : is een pak dichter voor mij dan Brussel (files in acht genomen). Het datacenter in Merelbeke zou nog dichter zijn, maar daar ligt de kostprijs ook wel meteen een pak hoger. En waar mijn servers voor dienen...is maar een hobbyprojectje :-)

Voor mensen die interesse hebben in smokepingstatistiekjes vanuit DCO :
smokeping.be.it2go.eu/cgi-bin/smokeping.cgi

Voor mensen die er willen bijstaan : stuur even een PM of e-mail (kris at derocker punt name) en dan zet ik je er wel tussen :-)

The-BosS
28/02/10, 17:19
@Kris: Transics staat inderdaad in zaal1 (naast vergaderzaal) en neemt enterprise diensten af met o.a. technical support. Enige wat raar is dat hun webservers bij combell staan.

PS: Zet je mij ook even tussen je smokeping.

IT-worX
28/02/10, 17:26
Ah vandaar, ik dacht al dat het raar was mochten ze in de NOC2 staan :-)
Gewoon aio.be toevoegen, of liever een specifiek IP?

nick@dcoostkamp
01/03/10, 09:23
Very nice, nu nie dat het nu ook zo ver is he. Is er ook een loading dock voorzien met zware liften. Want ik kan me niet inbeelden dat de rack via de trap naar boven moeten.

@nick: inside joke, maar is de ontvangst vandaag nog altijd even goed. Of is het rack al gesmolten van al die stoom :D



Er komt een grote personen -goederenlift

@dennis: Er staat nu VTM, en je weet we hebben alles voorzien om te koelen ;)

nick@dcoostkamp
01/03/10, 09:32
[QUOTE=IT-worX;1127902]Tweehonderd servers in DCO??? In welke room staan jullie dan? In de NOC1 (managed room) waar enkel servers van DCO staan voor de projecten die zij doen, of in de NOC2 (colocated room) waar alles samen nog geen 100 servers staan (juist even zitten tellen)?
QUOTE]

Klopt de managed severcis staan in zaal 1 afgescheiden van de colo-ruimte.