PDA

Bekijk Volledige Versie : “We vinden het eigenlijk jammer dat DRS5 nog niet live is.”



SIDN
25/02/10, 12:30
Een interview met een .nl-registrar over zijn ervaringen met de RTO.

Op 1 februari ging de Registrartestomgeving voor DRS5 open. Inmiddels zijn er drie weken verstreken en hebben zo’n 150 registrars testactiviteiten uitgevoerd in de RTO. Benieuwd naar de (test)ervaringen van een registrar die reeds actief is geweest in de RTO, neemt SIDN contact op met een tester van het eerste uur, Toon Martinali. Hij is de eigenaar van Intention Internet (http://www.intention.nl/), gevestigd in het Brabantse Aarle-Rixtel.

Intention Internet is opgericht in 2001 en is sinds oktober 2002 actief als registrar voor .nl. Registratie kan rechtstreeks bij Intention, maar is ook mogelijk via resellers. Naast de registratie van .nl-domeinnamen, kunnen klanten bij hen ook terecht voor .eu- en .be-domeinnamen, shared webhosting, colocatie en online backup.

Bestelproces verbeterd
Intention is vrijwel direct na de openstelling van de RTO als één van de eerste registrars gestart met het testen van hun systemen. Wij vragen Toon Martinali of het een bewuste keuze was om direct te beginnen: “Ja, dat was inderdaad een bewuste keuze”, antwoordt hij. “Intention werkte al enige tijd aan de verbetering van haar bestelproces. De EPP-interface voor .nl-domeinnamen draagt in belangrijke mate bij aan deze verbetering, een en ander is hierdoor eenvoudiger te automatiseren. Anders gezegd, we zaten met smart te wachten op de RTO, omdat dit de laatste stap was in onze verbeterslag.”

Standaard
Wij zijn geïnteresseerd in de wijze waarop Intention haar tests heeft opgezet. “Wij hebben in ons bestaande systeem een API ontwikkeld waarin de schema’s zijn opgenomen. De formulieren werden tijdens het testen aangeroepen vanuit het lopende bestelproces. Wanneer er een transactie plaatsvond, werd deze aan de ene kant geregistreerd in DRS4 en meteen vertaald in een EPP-aanvraag die wij konden gebruiken in de RTO van DRS5,” aldus Martinali.

Gevraagd naar zijn ervaringen tijdens het testen in de RTO antwoordt hij: “Onze ervaringen zijn erg positief en we vinden het eigenlijk jammer dat DRS5 nog niet live is. SIDN heeft de EPP-standaard nauw gevolgd waardoor het voor ons relatief eenvoudig was om onze bestaande EPP-client te laten matchen met DRS5.”

Client applicatie
Intention maakt geen gebruik van één van de vier clients die SIDN heeft laten ontwikkelen, maar gebruikt de client die zij in eigen beheer hebben ontwikkeld en ook gebruiken voor .eu en .be. Martinali: “Wij werken al langer via EPP bij de andere registries. Dus de keus voor de EPP-interface was een voor de hand liggende, en de impact was voor ons niet heel erg groot. Omdat DRS5 dicht bij de standaard ligt, evenals de systemen van EURid en DNS.be, was het een kwestie van het aanpassen van onze client. Het aanpassen van onze client heeft ons circa 8 uur gekost. Het uiteindelijke testen in de RTO heeft al met al vijf werkdagen in beslag genomen.”

Laat maar komen!
We vragen Martinali wat zijn indruk is van DRS5: “Laat DRS5 maar komen! Wij wachten met name op de EPP-interface, maar ook als je hier geen gebruik van gaat maken zijn de verbeteringen aanzienlijk. De veranderde processen zoals het verhuisproces, maar ook het nieuwe handle-systeem, zijn een welkome verbetering ten opzichte van DRS4.” Martinali geeft aan dat dit voor hem ook aanleiding is om zijn houderadministratie op te schonen na de migratie naar DRS5. Omdat naar verwachting veel registrars dit zullen doen, kijkt SIDN momenteel naar faciliteiten om dit in goede banen te leiden. Hierover is binnenkort meer te lezen op de registrarssite en het SIDN Weblog.

Tips
Afsluitend vragen we Martinali nog of hij tips heeft voor zijn collega-registrars naar aanleiding van zijn testactiviteiten. Die had hij inderdaad: “Start in ieder geval tijdig met je testwerkzaamheden. Als je gewend bent te werken met EPP, dan is dat een groot voordeel. Maar het is niet alleen een nieuwe interface. Ook de soms ingrijpend veranderde procedures moeten niet onderschat worden. Voor iedereen geldt: begin met de registrarinstellingen. Ik kreeg namelijk helemaal geen reactie in de poll op mijn verhuisaanvragen. Toen bleek dat de standaardinstelling op ‘reactie per e-mail’ staat. Dat moet je veranderen als je via EPP werkt. Verder is het goed om de handleiding te bestuderen. Er zijn wat kleine zaken, zoals de wijze waarop een postcode ingevoerd moet worden, die je net even moet weten. Al met al hebben wij er veel vertrouwen in en hebben we het gevoel dat we er klaar voor zijn. Ik wens alle registrars veel succes!”

Meer informatie over DRS5 vindt u op de registrarssite onder Domeinregistratie | Informatie DRS5 (https://deelnemer.sidn.nl/engine.php?Ace=1&Cmd=see&P_site=30&P_self=10523&PMax=0&PSkip=0)en op het SIDN Weblog. Mocht u na het lezen van de informatie nog vragen hebben, mailt u dan naar support@sidn.nl of bel met 026 352 55 55.

RvdH
25/02/10, 13:49
“Onze ervaringen zijn erg positief en we vinden het eigenlijk jammer dat DRS5 nog niet live is. SIDN heeft de EPP-standaard nauw gevolgd waardoor het voor ons relatief eenvoudig was om onze bestaande EPP-client te laten matchen met DRS5.”

Mee eens!

DutchTSE
25/02/10, 14:29
No offence tegen dit stukje marketing, maar als ik zie hoeveel bugs/foutjes DRS5 nog bevat kan ik het niet geloven dat deze tester van het eerste uur echt zo goed getest heeft ;)

Toon
25/02/10, 14:32
De functies die wij getest hebben zijn bug-vrij, uiteraard kan het zijn dat ik wat over het hoofd heb gezien natuurlijk ;-)
Ik ben niets tegengekomen.

Wil best even meekijken naar jouw gevonden bugs?

DutchTSE
25/02/10, 14:36
De functies die wij getest hebben zijn bug-vrij, uiteraard kan het zijn dat ik wat over het hoofd heb gezien natuurlijk ;-)
Ik ben niets tegengekomen.

Wil best even meekijken naar jouw gevonden bugs?

Ik heb alle bugs gerapporteerd in de findings tool van de SIDN, neem eens een kijkje, ben benieuwd of je het achteraf wel ziet.

De grootste bug was:
- ORG veld is verdwenen zodra een contact (met de domeinnaam) wordt verhuist van registrar. (na het verhuizen van het domein kijk je welke handles er aan gekoppeld zijn, je vraagt de inhoud van de handles op om te syncen met je eigen systeem, en dan is het org veld leeg, terwijl dit bij het aanmaken wel is ingevuld).

Toon
25/02/10, 14:40
Ik heb alle bugs gerapporteerd in de findings tool van de SIDN, neem eens een kijkje, ben benieuwd of je het achteraf wel ziet.

Heb er tijdje niet ingelogd, ik ga zo eens kijken.
Overigens is het niet zo dat wij alle functies al voor 100% erin hebben zitten ,dat is iets wat wellicht verkeerd over komt.

We hebben het gelijk getrokken met het bestelproces, dat wil zeggen registratie en verhuizingen welke live meelopen voor zover mogelijk.
Aangezien daar iedere keer een code 1000 uitkomt, ga ik verder niet diep erin duiken.

Overigens gebruik ik het ORG veld niet, zoals je het omschrijft, want dat ORG veld is kansloos.. het heeft niet eens meerwaarde imho.

DutchTSE
25/02/10, 14:44
Overigens gebruik ik het ORG veld niet, zoals je het omschrijft, want dat ORG veld is kansloos.. het heeft niet eens meerwaarde imho.
Ben ik helemaal met je eens, maar als ik toch het DRS aan het omgooien ben ga ik niet de helft wel ondersteunen en de andere helft niet. Zul je straks zien dat een klant bij registrar A wel de org heeft ingevuld, het domein verhuist en bij ons gaat klagen omdat wij het org veld niet laten zien.

Toon
25/02/10, 14:47
Ben ik helemaal met je eens, maar als ik toch het DRS aan het omgooien ben ga ik niet de helft wel ondersteunen en de andere helft niet. Zul je straks zien dat een klant bij registrar A wel de org heeft ingevuld, het domein verhuist en bij ons gaat klagen omdat wij het org veld niet laten zien.

Dat is ook weer zo, maar dat is een keuze inderdaad die je maakt.
Ik had liever de ORG als de dns.be en eurid gezien.

Heb enkele bugs ingezien en de meeste kloppen wel inderdaad, maar ik heb nooit gezegd dat drs5 bugvrij is hoor, ik zie het gewoon graag live, want geef eerlijk toe, drs4 zitten nou net heeeel wat meer bugs in als drs5 :-)

daveww
25/02/10, 23:24
Ik zou zodra ik weet dat er bugs in zitten niet eens jammer vinden dat het nog niet online is. Beter eerst bugs oplossen (die bekend zijn) en dan pas live.

Live zetten en weten dat er bugs zijn is vragen om problemen zeg ik altijd.. :)

Erik H.
25/02/10, 23:54
"Ik vind het ook wel jammer dat SIDN bekend staat om het niet halen van haar deadlines en die reputatie keer op keer waarmaakt."

en

"Ik vind het ook wel jammer dat SIDN met al haar miljoenen euro's niet in staat is een bugvrij systeem op te leveren."

Moet je nou echt zo lang uittrekken voor een EPP protocol wat je min of meer 1 op 1 kan overnemen zoals (bijna) iedereen dat al doet, daar bakken met geld tegen aan gooien en vervolgens nog een systeem vol fouten afleveren.

Waar hebben we het nou helemaal over... een systeempje dat domeintjes moet registreren. Lijkt me toch geen rocket science....

(Ik propageer overigens niet dat IK er meer verstand van heb, want dat heb ik niet, maar wel dat er echt structureel iets fout gaat bij deze organisatie keer op keer)

Marco Mahieu
26/02/10, 00:21
"Ik vind het ook wel jammer dat SIDN bekend staat om het niet halen van haar deadlines en die reputatie keer op keer waarmaakt."

en

"Ik vind het ook wel jammer dat SIDN met al haar miljoenen euro's niet in staat is een bugvrij systeem op te leveren."

Moet je nou echt zo lang uittrekken voor een EPP protocol wat je min of meer 1 op 1 kan overnemen zoals (bijna) iedereen dat al doet, daar bakken met geld tegen aan gooien en vervolgens nog een systeem vol fouten afleveren.

Waar hebben we het nou helemaal over... een systeempje dat domeintjes moet registreren. Lijkt me toch geen rocket science....

(Ik propageer overigens niet dat IK er meer verstand van heb, want dat heb ik niet, maar wel dat er echt structureel iets fout gaat bij deze organisatie keer op keer)

SIDN = overheid (niet exact, maar wel aangesteld door...)

En de overheid heeft keer op keer bewezen niet met grote (technische) projecten om te kunnen gaan.

DutchTSE
26/02/10, 08:57
SIDN = overheid (niet exact, maar wel aangesteld door...)

En de overheid heeft keer op keer bewezen niet met grote (technische) projecten om te kunnen gaan.
Dat heb je mooi verwoord, op die manier had ik er nooit naar gekeken :p

Maar goed, iedereen zijn DRS al aangepast? 17 maart gaan we live :sorcerer: