PDA

Bekijk Volledige Versie : Providers verplichten gebruik eigen mailserver, maar beheren weinig..



Triloxigen
23/02/10, 18:36
Waar ik me nu al enige tijd aan stoor is dat internet access provider (IAP) steeds meer verplichten om de mailserver van de IAP te gebruiken (Ipv je eigen hosting, gmail, etc).
Dit terwijl de mailservers van de IAP vaak te wensen overlaat. Niet alleen dat de mailservers onbereikbaar zijn, maar vooral dat steeds meer spamfilters ze blokkeren.

Ze verplichten dit om spam tegen te gaan vanuit hun eigen netwerk, logisch.
Maar het lijkt alsof ze wel toelaten dat er spam wordt verstuurd vanaf hun eigen mailservers. KPN, UPC en Onsbrabantnet hebben allen al het probleem dat er een of meerder IP's geblokkeerd zijn.
Maar het lijkt alsof ze hier niks tegen doen, ook niet laten deblokkeren en in ieder geval zorgen dat de spam niet via hunzelf verstuurd worden.

Ben ik de enige welke tegen deze problemen aanloopt?

WebXtra
23/02/10, 18:41
Nee je bent niet alleen...
Heb ook het gevoel er weinig tegen te kunnen doen.
Echter wij worden er door de klant op aangekeken, omdat de klant problemen krijgt/heeft met het verzenden van email via zijn/haar domein.

Wij gebruiken alternatieve poort 587 op onze mailservers.
Bij veel providers staat deze poort nog open.

WeServIT
23/02/10, 18:48
Paar weken geleden nog gehad dat een klant van ons geen e-mails kon ontvangen van een bedrijf die de mail servers van KPN gebruikte omdat de KPN mail server geblokkeerd was bij een SPAM list. Uit eindelijk deze SPAM list uit exim.conf gehaald en toen kwam de mail toch door.

®on
23/02/10, 18:49
Ben ik de enige welke tegen deze problemen aanloopt?
Nee hoor, ik sluit me geheel bij je aan. Ik verbaas me ook steeds weer over.

Hier wordt poort 587 ook al alternatief aangeboden.

ichosting
23/02/10, 18:56
Ben ik de enige welke tegen deze problemen aanloopt?

En hier ook een keiharde NEE HOOR :)
Het gebeurt al te vaak dat er ip adressen geblokkeerd zijn. Als je dan contact opneemt, kunnen/willen ze niets doen.

Alternatieve poort aanbieden is het beste dan idd.

Triloxigen
23/02/10, 19:03
Ik gebruik zelf de alternatieve poort ook, maar waar ik me nu zorgen om maak is dat als het te bekend wordt dat providers die ook gaan blokkeren. Ok pakken we toch weer andere poort, maarja dat schiet ook niet echt op natuurlijk.

Rob77
23/02/10, 19:12
Veel meer dan dat kun je niet doen vrees ik, zelf ook slechte ervaringen met mailservers van ISP's.

WebXtra
23/02/10, 19:43
Ik weet trouwens niet of zakelijke *dsl klanten hier ook last van hebben.
Ik neem aan dat hier eigenlijk geen blokkades op zouden zitten.
Zal het eens in de gaten houden.

Triloxigen
23/02/10, 20:05
De hele range van de KPN dongles zijn ook geblokkeerd geweest voor lange tijd zonder dat ze er aan deden. Dat zou denk ik toch vallen onder zakelijke dienst.

IT-worX
23/02/10, 21:38
Hier in BE is het nooit anders geweest. Hier MOET je al jaren de uitgaande mailserver van je ISP gebruiken want poort 25 uitgaande is gesloten. De alternatieve staat nog open (hier ook voor gmail) maar de vraag blijft hoelang dat nog gaat duren...

Wynand
23/02/10, 22:48
@Kris: het zou er nog moeten bijkomen! Hoe mag ik dan gaan imappen?

Wido
24/02/10, 00:15
Ik gebruik zelf de alternatieve poort ook, maar waar ik me nu zorgen om maak is dat als het te bekend wordt dat providers die ook gaan blokkeren. Ok pakken we toch weer andere poort, maarja dat schiet ook niet echt op natuurlijk.Zal niet gebeuren, 587 is een SMTP poort voor SASL clients only, geen enkele server zal op die poort mail accepteren (als ie goed geconfigged is) als je niet via SASL bent ingelogt.

Voor ISP's is er dan ook geen reden die te blokkeren.

Blacky
24/02/10, 01:05
Ik weet trouwens niet of zakelijke *dsl klanten hier ook last van hebben.
Ik neem aan dat hier eigenlijk geen blokkades op zouden zitten.
Ik kan voor je bevestigen dat zakelijke accounts ook met afgesloten poorten te maken hebben en fijn via de mailrelay gebruik mogen maken als ze een eigen server willen gebruiken. Alles moet inkomend en uitgaand via de mailrelay.

Persoonlijk erger ik me ook al jaren over deze gang van zaken, die zich inderdaad steeds meer lijkt uit te breiden over diverse providers. Aldus weiger ik pertinent een adsl abonnement af te nemen van providers die deze poort blokkeren.
Telfort is een uitzondering, is wel van KPN maar heeft alleen een netblock laten zetten op hun ip reeks echter poort 25 is gewoon open zodat je gebruik kunt maken van je hosting mailserver e.a.

@Triloxigen: V.w.b. Gmail zul je er geen last van hebben die maakt gebruik van poort 465 en 995. Of die zouden ook al afgesloten moeten zijn bij de providers. Daarvan is me tot nu toe nog geen provider bekend die dat doet.

IT-worX
24/02/10, 02:26
@wynand : sinds kort gaan er dankzij onze groene vrienden stemmen op om "alle niet-noodzakelijke" poorten te sluiten hé. Zoek eens op userbase of tik.
Ach er zijn al meerdere compleet idiote voorstellen goedgekeurd hé...

Randy
24/02/10, 03:27
@wynand : sinds kort gaan er dankzij onze groene vrienden stemmen op om "alle niet-noodzakelijke" poorten te sluiten hé. Zoek eens op userbase of tik.
Ach er zijn al meerdere compleet idiote voorstellen goedgekeurd hé...

Het begint langzaam steeds meer op Sjina te lijken... Steeds meer controle, steeds meer dichte poorten, vervolgens gaat iedereen TOR of VPN gebruiken en is er helemaal geen controle meer.

Hier gebruik ik ook 587 op mijn eigen server. Al was het maar omdat ik hele dagen onderweg ben en niet steeds wil uitzoeken op welk netwerk ik zit en wat de relay is én als een mail niet aankomt ik dit in de logs wil kunnen volgen. Alles vanzelfsprekend over SSL, gezien ik met vertrouwelijke informatie werk.

Overigens merk ik dat de :25 blokkade enkel op normale accesslijnen zit. Op zakelijke varianten ben ik deze nog niet tegengekomen.
Ik heb het daarbij wel over échte zakelijke SDSL lijnen met eigen subnets.

daveww
24/02/10, 10:39
Ook wij hebben hiermee te maken en krijgen het soms de klant nauwelijks / niet uitgelegd.
Men denkt dat WIJ de mail blokkeren op door onze server, terwijl het gewoon een geblokkeerd is op een RBL.

Wij maakten met tevredenheid gebruik van UCE-1, UCE-2 en UCE-3 maar helaas omdat daar zowat het hele KPN, Planet opstaat kregen wij zoveel klachten dat we die maar (helaas) hebben moeten schrappen.

Veel providers waarvan een IP(-range) op een RBL staat ontkennen vaak ook nog tegen de klant als men vraagt of ze het IP / IP-range van de RBL af willen halen.

Apoc
24/02/10, 12:17
Overigens merk ik dat de :25 blokkade enkel op normale accesslijnen zit. Op zakelijke varianten ben ik deze nog niet tegengekomen.
Ik heb het daarbij wel over échte zakelijke SDSL lijnen met eigen subnets.

Dat spreekt ook wel voor zich, want dan heeft de provider geen last van een eventuele blacklist.

gjtje
24/02/10, 13:47
Demon had dat al jaren, standaard dicht met de optie het open te laten zetten. 'k Vond het een prima oplossing, spammende consumenten zijn nou eenmaal een groot probleem. Ze hadden ook een actief beleid om hun eigen relays waar mogelijk op whitelists te krijgen.
Maar ja, Demon is niet meer, nu is het xs4all. De meeste mensen hier in huis gebruiken de standaard relay, lijkt prima te werken.

Wynand
24/02/10, 14:53
@wynand : sinds kort gaan er dankzij onze groene vrienden stemmen op om "alle niet-noodzakelijke" poorten te sluiten hé. Zoek eens op userbase of tik.
Ach er zijn al meerdere compleet idiote voorstellen goedgekeurd hé...Is daar ergens een linky van? Userbase/Tik forum ben ik niet meer actief, teveel geneuzel / vallen in herhaling.
Is intern nog niks over gegaan, dus als er ergens bekendmakingen zijn geweest hoor ik dat graag.
Mja, kan goed in alle stilte gebeuren, zie auvibel...

Blacky
24/02/10, 15:00
Op zakelijke varianten ben ik deze nog niet tegengekomen.
Ik heb het daarbij wel over échte zakelijke SDSL lijnen met eigen subnets.
Dat zou ik kunnen nagaan, ik ken wel iemand met eigen ip adressen met een KPN zakelijk sdsl account. Het zou kunnen dat het probleem met SDSL niet speelt.

Het andere zakelijk account waar ik over sprak was een gewoon zakelijk adsl abonnement van KPN i.c.m. een webhosting.

Wanabo
25/02/10, 12:28
Waar ik me nu al enige tijd aan stoor is dat internet access provider (IAP) steeds meer verplichten om de mailserver van de IAP te gebruiken (Ipv je eigen hosting, gmail, etc).
Dit terwijl de mailservers van de IAP vaak te wensen overlaat. Niet alleen dat de mailservers onbereikbaar zijn, maar vooral dat steeds meer spamfilters ze blokkeren.

Ze verplichten dit om spam tegen te gaan vanuit hun eigen netwerk, logisch.
Maar het lijkt alsof ze wel toelaten dat er spam wordt verstuurd vanaf hun eigen mailservers. KPN, UPC en Onsbrabantnet hebben allen al het probleem dat er een of meerder IP's geblokkeerd zijn.
Maar het lijkt alsof ze hier niks tegen doen, ook niet laten deblokkeren en in ieder geval zorgen dat de spam niet via hunzelf verstuurd worden.

Ben ik de enige welke tegen deze problemen aanloopt?

Poort 25 wordt meestal geblokkeerd door je provider. Als je echter een ander poort gebruikt (587) dan omzeil je de blokkering.

Triloxigen
25/02/10, 12:42
Lees even voor de grap ook het topic...

Piwi-Web
25/02/10, 12:47
Poort 25 wordt meestal geblokkeerd door je provider. Als je echter een ander poort gebruikt (587) dan omzeil je de blokkering.

Dat weet iedereen. Hele topic gaat erover dat de ISP's hun mailserver niet beheren wat best wel een spijtige zaak is.
Hier hebben wij KPN en de laatste tijd kreeg ik veel mail terug al 'rejected' omdat de relay op een blacklist stond. Nu toch maar de alternatieve poort 587 in gebruik genomen wat veel beter werkt :)

Ik denk dat je het euvel 'blokkade poort 25' of 'beheer mailservers' niet verholpen gaat krijgen zolang niet een merendeel van de klanten gaat klagen (wat ook niet gebeurd omdat de meeste leken zijn).

AB-Systems
25/02/10, 13:15
Hier een zakelijk account (dsl) van KPN Premium waarbij geen blokkade op de SMTP kant zit :thumbup: bij alle particulieren aansluitingen van KPN kan je enkel via de relay server van KPN werken maar bij de zakelijke kant gelukkig geen last van.

Piwi-Web
25/02/10, 13:29
Hier een zakelijk account (dsl) van KPN Premium waarbij geen blokkade op de SMTP kant zit :thumbup: bij alle particulieren aansluitingen van KPN kan je enkel via de relay server van KPN werken maar bij de zakelijke kant gelukkig geen last van.

Thuislijntje he =)
Maarja, moet je wel hopen dat jouw ip range niet op de blacklist staat (maar dat zal wel niet want dan had je dat wel gemerkt) :lovewht:

AB-Systems
25/02/10, 14:07
Thuislijntje he =)
Maarja, moet je wel hopen dat jouw ip range niet op de blacklist staat (maar dat zal wel niet want dan had je dat wel gemerkt) :lovewht:

Nope geen thuislijntje meer... was het wel maar nu zakelijke lijn dus gelukkig geen last van de smtp blokkades.. en merk het inderdaad gauw genoeg als ik op de lijst sta.