PDA

Bekijk Volledige Versie : SIP Antwoord apparaat (bericht afspelen)



PeterCrielaard
21/02/10, 11:56
Hallo,

Ik ben op zoek naar een stukje software (liefst windows based en gratis/goedkoop) waarop ik een SIP account kan koppelen en dat de beller dan een bericht krijgt te horen, dus een soort van antwoord apparaat.

Uiteraard is een nog geavanceerder systeem nog mooier waarbij je bijvoorbeeld keuze menu's te horen krijg.

Wie kent een dergelijk systeem?

Oeps...zie nu dat er een apparte VOIP afdeling is, kan een modje deze misschien verplaatsen?

Yourwebhoster
21/02/10, 12:06
Het is niet Windows based, maar je kan eens kijken naar Trixbox.

PeterCrielaard
21/02/10, 12:29
Het is niet Windows based, maar je kan eens kijken naar Trixbox.

Is Tribox makkelijk te installeren/te configureren ?
Of er is veel kennis voor nodig met allerlei rare fratsen?

Yourwebhoster
21/02/10, 12:31
Is Tribox makkelijk te installeren/te configureren ?
Of er is veel kennis voor nodig met allerlei rare fratsen?
Ik zou zeggen kijk er eens naar, maar je moet wel de nodige moeite in willen steken. Met een uurtje kom je er bijvb niet.

PeterCrielaard
21/02/10, 12:32
Ik zou zeggen kijk er eens naar, maar je moet wel de nodige moeite in willen steken. Met een uurtje kom je er bijvb niet.

Ja, oke, dat snap ik.
Ik ga er wel even mee aan de stoei dan.
Het is toch vreselijk weer buiten :yes:

SebastiaanStok
21/02/10, 12:39
OT: "een soort van" bestaat niet ;)
Iets is ergens al een soort 'van'.

Ontopic.
Je hebt ook verschillende aanbieders die dit als dienst aanbieden, dan hoef je zelf niets te installeren en kan je het ook gebruiken voor meerdere locaties (al dus, een niet nader te noemen website die dit aanbied). Het enige wat je dan nog hebt is een VoIP telefoon en internet (aparte lijn is niet nodig maar is wel raadzaam).

Het is overigens 'Trixbox'.

PeterCrielaard
21/02/10, 12:43
Je hebt ook verschillende aanbieders die dit als dienst aanbieden, dan hoef je zelf niets te installeren en kan je het ook gebruiken voor meerdere locaties (al dus, een niet nader te noemen website die dit aanbied). Het enige wat je dan nog hebt is een VoIP telefoon en internet (aparte lijn is niet nodig maar is wel raadzaam).

Het is overigens 'Trixbox'.

Ja, oke, maar dat zit je toch weer aan een abonnement vast.
Ik wil het liefste in eigen beheer houden, overigens is het wel een optie mocht ik er zelf helemaal niet uitkomen.

BramuS
21/02/10, 13:03
Voor trixbox is er ook een irc channel dacht ik uit mijn hoofd, dus mocht je snel hulp nodig hebben kun je daar ook nog je geluk beproeven.

Hier maak ik overigens ook gebruik van Trixbox op een losse VPS. Werkt perfect, eerst een bericht van welkom waarna de lijn doorgeschakeld wordt naar mijn vaste telefoon en mijn gsm. Ook is het dus mogelijk alvorens een keuze menu te laten horen en je kunt tijden instellen dat men meteen naar het antwoord / voicemail gebeuren moet gaan met dus ook weer keuze menu's.

SebastiaanStok
21/02/10, 13:12
Is het enige wat je hiervoor nodig hebt:
- Server
- Analoge telefoonlijn
- Netwerk/internet verbinding

? Dus dat je dit bij wijze van gewoon thuis kan gebruiken :)

PeterCrielaard
21/02/10, 13:14
Is het enige wat je hiervoor nodig hebt:
- Server
- Analoge telefoonlijn
- Netwerk/internet verbinding

? Dus dat je dit bij wijze van gewoon thuis kan gebruiken :)

analoge lijn?, als ik niet wil doorschakelen, maar alleen een bericht wil laten horen of voicemail achterlaten is een SIP account, server en internet verbinding toch genoeg?
Ik ben het nu aan het installeren op een esx server dat in een datacenter staat.

SebastiaanStok
21/02/10, 13:19
Ik heb geen ervaring met VoIP ;)

MediaServe
21/02/10, 13:29
Ik ben op zoek naar een stukje software (liefst windows based en gratis/goedkoop) waarop ik een SIP account kan koppelen en dat de beller dan een bericht krijgt te horen, dus een soort van antwoord apparaat.

Dat kan redelijk eenvoudig met 3CX.

- Windows based
- Gratis
- Eenvoudig in te stellen

vDong
21/02/10, 13:31
Hallo,

Ik ben op zoek naar een stukje software (liefst windows based en gratis/goedkoop) waarop ik een SIP account kan koppelen en dat de beller dan een bericht krijgt te horen, dus een soort van antwoord apparaat.

Uiteraard is een nog geavanceerder systeem nog mooier waarbij je bijvoorbeeld keuze menu's te horen krijg.

Wie kent een dergelijk systeem?

Oeps...zie nu dat er een apparte VOIP afdeling is, kan een modje deze misschien verplaatsen?

Het pakket wat je zoekt heet asterisk, dat Trixbox zal wel preconfigured iso zijn daarvan.
Toen ik hiermee begon heb ik dat gewoon ernaast op een bestaande server gezet.

Het configgen is een beetje werk, maar wat je er daarna mee kan is het helemaal waard.

BramuS
21/02/10, 13:46
hmm ik had het zelf eigenlijk over Elastix, alles in 1 pakket waar je dus ook voicemail etc mee kan instellen.

PeterCrielaard
21/02/10, 14:23
Dat kan redelijk eenvoudig met 3CX.

- Windows based
- Gratis
- Eenvoudig in te stellen


Dat ziet er ook heel erg goed uit moet ik zeggen!
Ga ik ook even mee testen :)

The-BosS
21/02/10, 14:34
Trixbox, elastix, flashpbx, ... zijn eigenlijk allemaal samengestelde os'en met asterisk, crm, email, freebpbx, etc. Als je enkel IVR wilt kan je net zo goed asterisk & freepbx zelf installeren. Of eens kijken bij voip providers die het aanbieden, want een sip account zal je toch moeten afnemen dus zoveel extra zal het wel niet zijn om bij hun een IVR af te nemen.

PeterCrielaard
21/02/10, 14:54
Bedankt allemaal voor jullie hulp.
het beoogde resultaat is eigenlijk al gelukt met 3CX.
Alleen beetje jammer van die maximale verbinding die de demo versie aan kan.

PeterCrielaard
21/02/10, 19:00
Ik ben toch ook maar met een open source pakket aan de slag gegaan.
In dit geval Trixbox, hij staat netjes geinstalleerd en draait ook netjes, alleen kom ik verder niet verder.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat er een SIP account is gekoppeld aan het systeem?

The-BosS
21/02/10, 19:09
Door een trunk provider toe te voegen, de extensions zijn de sip/iax logins die je intern gebruikt.

PeterCrielaard
21/02/10, 21:20
Door een trunk provider toe te voegen, de extensions zijn de sip/iax logins die je intern gebruikt.

Kan ik met een IVR ook meerdere berichten achter elkaar laten afspelen?
Ik denk zoiets te zien, alleen werkt dat niet bij mij.

Yourwebhoster
21/02/10, 22:04
http://www.asterisktutorials.com/trixbox-ce-creating-an-inbound-dialplan-ivr-menu/
Op deze site vind je nog meer over trixbox.

groenleer
22/02/10, 09:23
@PeterCrielaard:
Als je echt een windows applicatie zoekt, kun je eens kijken naar NCH SoundSwift's IVM Telephony Attendant.
Dit is een applicatie die je in Windows installeert en kunt koppelen aan je voice modem OF je VoIP/SIP account.

Je kan er een eenvoudig antwoord apparaat van maken maar ook een geavanceerd interactief voice response systeem is mogelijk.
Je kan op basis van telefoonnummer (beller of ontvanger) bepalen welk menu afgespeeld moet worden.

Prijzen zijn zeer schappelijk voor de software, vanaf 27 euro een basic SIP antwoord apparaat. En voor nog geen 50 euro een 3 menu IVR/IVM systeem.
(Zie de prijzen bij NCH Software. (https://secure.nch.com.au/cgi-bin/register.exe?software=ivm))


Een en ander valt te koppelen met je backend om gebruikers te valideren.
(Alle functionaliteiten kun je ook realiseren met Asterisk en zijn verschillende distributievarianten, echter vereist dat kennis en ervaring met Asterisk configuratiebestanden.)

PeterCrielaard
22/02/10, 11:02
Ik ben bezig geweest met Trixbox.
Alleen wanneer ik nu vanaf extern bel krijg ik de melding : the person at extention xxx is unavailable, dit is overigens niet altijd zo, maar zeg 50% ofzo.
Is dit een bekend probleem binnen Trixbox?

Yourwebhoster
22/02/10, 11:39
Ik ben bezig geweest met Trixbox.
Alleen wanneer ik nu vanaf extern bel krijg ik de melding : the person at extention xxx is unavailable, dit is overigens niet altijd zo, maar zeg 50% ofzo.
Is dit een bekend probleem binnen Trixbox?
Nope, configuratie fout. Heb hier ook mee zitten prutsen en als je iets fout instelt, dan werkt het niet goed. Ik ben hier niet mee verder gegaan dus ik kan je hier niet mee helpen helaas.

PeterCrielaard
22/02/10, 14:42
Nope, configuratie fout. Heb hier ook mee zitten prutsen en als je iets fout instelt, dan werkt het niet goed. Ik ben hier niet mee verder gegaan dus ik kan je hier niet mee helpen helaas.

Ik heb ook een Elastix installatie gedaan, echter lukt het prima om te bellen tussen twee extenties, alleen inkomende gesprekken komen niet binnen.
Ik krijg eigenlijk al direct een bericht (wat geloof ik van budgetphone is) dat het nummer niet bereikbaar is.

Wellicht kan iemand mij helpen dit up and running te krijgen?
Ik denk dat er iets mis is met de trunk instellingen, heb er al verschillende gebruikt, alleen geen van allen werken..

daveww
22/02/10, 15:10
Ik herinner me Peter dat op het forum van budgetphone veel 'standaard' configuraties te vinden zijn. Daar heb ik destijds de configuratie van Asterisk van en dat werkte toen bij mij.

Heb helaas zelf atm geen VoIP server draaien dus kan voor je (helaas) niet mijn configuratie sturen.

PeterCrielaard
22/02/10, 15:17
Ik herinner me Peter dat op het forum van budgetphone veel 'standaard' configuraties te vinden zijn. Daar heb ik destijds de configuratie van Asterisk van en dat werkte toen bij mij.

Heb helaas zelf atm geen VoIP server draaien dus kan voor je (helaas) niet mijn configuratie sturen.

Beste Dave,

Op het laatste moment net voordat ik het voor nu wilde opgeven vond ik ergens op inetnet nog een config voor elastix.
Deze werkt nu zonder problemen!

SebastiaanStok
22/02/10, 15:41
Misschien handig om ook een link hier te plaatsen ;)

PeterCrielaard
22/02/10, 16:14
Juiste Trunk Settings Budgetphone voor Elastix :



Trunk Name: budgetphone.nl
PEER Details:

username=31xxxxxxxx
type=friend
secret=[wachtwoord]
qualify=no
port=5060
insecure=very
host=sip1.budgetphone.nl
fromuser=31xxxxxxxx
fromdomain=sip1.budgetphone.nl

Incoming Settings are as Follows:

USER Context: 31299714093
USER Details:

type=friend
username=31xxxxxxxx
secret=[wachtwoord]
host=sip1.budgetphone.nl
fromuser=331xxxxxxxx
fromdomain=sip1.budgetphone.nl
nat=yes
authuser=31xxxxxxxx
dtmfmode=rfc2833
context=from-trunk
insecure=very
canreinvite=no
disallow=all
allow=ulaw
qualify=no
port=5060


RegisterString :

31xxxxxxxx @ sip1.budgetphone.nl:[wachtwoord]:31xxxxxxxx @ sip1.budgetphone.nl/31xxxxxxxx

(zonder spaties bij de @)