PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN DRS5 Geen support?



Exsilia
20/02/10, 21:45
Zoals te zien een paar threads terug had ik problemen met die EPP draak van de SIDN, en ik d8: 'Ik bel ze gewoon!'. Wat blijkt nou.. de SIDN geeft gewoon uberhaupt geen support op heel DRS5. Op mijn vraag hoe ik dan problemen moet oplossen was hun reactie dat ik maar support moet vragen 'in de community'.

Ik vond dit zelf nogal bijzonder om me zacht uit te drukken. SIDN levert een product maar wil het niet ondersteunen en laat dat over aan anderen. Hoe wordt daar hier over gedacht?

Geeft voor mij maar weer aan dat SIDN hun deelnemers niet serieus neemt

WH-Tim
20/02/10, 22:51
Verbazingwekkend. Echter had ik ook niet anders verwacht van SIDN.

Exsilia
20/02/10, 23:17
Ik krijg de indruk dat ze wellicht met MijnDomein een dealtje hebben gesloten. Dat is tenslotte de grootste deelnemer, en er werd door de telefoniste meteen verwezen naar MijnDomein toen ik meldde dat hun EPP client bij mij ook niet werkt.

Moet zeggen dat MijnDomein wel snel reageert, maar het komt toch allemaal vreemd op me over.

Pur
21/02/10, 00:49
Waarom zou SIDN support moeten leveren op een EPP client die niet door hun is gebouwd?

Gezien je met eigen code zo op het oog wel een response krijgt lijkt het me geen specifiek SIDN probleem maar van de EPP client?

WH-Tim
21/02/10, 01:06
Exsilia, dat is omdat Mijndomein net zoals ik van Direct Web Solutions in de EPP Taskforce zitten. Wij weten meer, en we hebben beide een EPP client geschreven. Als jij die gebruikt is het logisch dat je wordt doorverwezen.

DutchTSE
21/02/10, 11:07
Ik kan je de client van WH-Tim ook zeker aanraden, deze werkt, vind ik, het eenvoudigst van allemaal en vond ik het best "gedocumenteerd".

Exsilia
21/02/10, 12:50
Exsilia, dat is omdat Mijndomein net zoals ik van Direct Web Solutions in de EPP Taskforce zitten. Wij weten meer, en we hebben beide een EPP client geschreven. Als jij die gebruikt is het logisch dat je wordt doorverwezen.

Oke, daar zit welliswaar wat in maar ik ben ook zelf bezig met iets te schrijven. Het ding van MijnDOmein krijg ik hier namelijk niet aan de praat, wat ik ook doe het geeft altijd een 'Connection error'. Als ik mijn interface snif zie ik wel verkeer tussen PHP en de SIDN.

Maar op mijn eigen code kan ik dus geen ondersteuning krijgen. Nu werkt het inmiddels, maar ik blijf het vreemd vinden dat ze een product bieden dat ze niet ondersteunen.

Als ik de mail-formulieren niet snap kan ik ze ook bellen om uitleg, waarom nu met EPP ineens niet meer?

Triloxigen
22/02/10, 12:28
Je kunt als extern bedrijf ook niet op het DRS van SIDN ontwikkelen omdat je simpelweg niet eens toegang krijg tot de testomgeving.
Je moet maar volledig deelnemer worden hiervoor vinden ze...

Hoe verwachten ze dat mensen het omarmen als de mogelijkheden beperkt worden?

Exsilia
22/02/10, 12:35
Dat is inderdaad ook vreemd. Ik heb dat opgelost door een klein servertje te schrijven die de user/pass rewrite. Dus $externbedrijf connect naar mijn server, en alles gaat 1:1 door naar SIDN behalve de login user/pass.

Maar het is inderdaad niet handig. Volgens die weblog van SIDN hebben er ook maar 66 deelnemers dat EPP gebruikt. Van de vele duizenden deelnemers ofzo?

Michiel Henneke
22/02/10, 17:04
Vanuit SIDN mag een registrar support op DRS verwachten, maar een EPP Client ligt buiten onze scope (het is immers software van de registrar). Wanneer je vragen hebt over de clients, kunt je je dus wenden tot de ontwikkelaars van de betreffende client.

Triloxigen: wij ondersteunen wel de ontwikkelaars van (open source) EPP clients door andere partijen. Dit om de adoptie van onze EPP-interface te versnellen. Verschillende partijen hebben een dergelijke client ontwikkeld voor .nl. Ook proprietaire aanbieders. Hiervoor hebben wij in december een aparte omgeving (buiten de RTO) beschikbaar gesteld.

Neem anders even contact met mij op, dan hebben wij het erover.

Michiel

Exsilia
22/02/10, 19:06
Ik was bezig met een eigen EPP implementatie en kon geen data naar de SIDN sturen. Ik heb daarover gebeld en toen kreeg ik de melding dat ik maar 'bij de community' moet vragen. Ik heb toen tevens vermeld dat de MijnDomein EPP client ook niet functioneert, en daarop verwees de SIDN mij naar MijnDomein.

Het is logisch dat de SIDN geen support geeft op EPP clients van derden, maar mij werd gewoon vertelt dat er uberhaupt geen support is. En dat vind ik een kwalijke zaak.

WH-Tim
23/02/10, 04:27
Ik was bezig met een eigen EPP implementatie en kon geen data naar de SIDN sturen. Ik heb daarover gebeld en toen kreeg ik de melding dat ik maar 'bij de community' moet vragen. Ik heb toen tevens vermeld dat de MijnDomein EPP client ook niet functioneert, en daarop verwees de SIDN mij naar MijnDomein.

Het is logisch dat de SIDN geen support geeft op EPP clients van derden, maar mij werd gewoon vertelt dat er uberhaupt geen support is. En dat vind ik een kwalijke zaak.

Mijn `QuickEPP` client gaat morgen de Beta test in. Als je interesse hebt om mee te testen (en te ervaren hoe het zou moeten gaan :p) dan kun je me bereiken via de pb! :). Op mijn client krijg je overigens wel support, en ik krijg support van SIDN.

Exsilia
23/02/10, 09:30
Dat is eigenlijk ook weer bijzonder. Er zijn dus een handjevol deelnemers die krijgen
a) Eerder toegang tot de EPP server
b) Support van SIDN

Deze deelnemers hebben dus een stuk meer tijd om een concurrende DRS te bouwen dan andere. Ik vind 't raar allemaal.

@WH-Tim: Dat QuickEPP was Java toch? Ik zoek iets voor op 't web ;) Ben zelf al een paar dagen aan het php kloppen en gaat tot nu toe prima ;)

DutchTSE
23/02/10, 10:19
Dat is eigenlijk ook weer bijzonder. Er zijn dus een handjevol deelnemers die krijgen
a) Eerder toegang tot de EPP server
b) Support van SIDN

Deze deelnemers hebben dus een stuk meer tijd om een concurrende DRS te bouwen dan andere. Ik vind 't raar allemaal.

@WH-Tim: Dat QuickEPP was Java toch? Ik zoek iets voor op 't web ;) Ben zelf al een paar dagen aan het php kloppen en gaat tot nu toe prima ;)
QuickEPP is ook PHP. Heb hem zelf gebruikt voor onze integratie en op wat kleine dingetjes na welke binnenkort door WH-Tim worden verbeterd in de huidige classe is er goed mee te werken!!

WH-Tim
23/02/10, 11:33
@Exsilia: lees deze eens door als je wilt ;)
http://weblog.sidn.nl/over-de-taskforce/

WH-Tim
23/02/10, 11:40
QuickEPP is ook PHP. Heb hem zelf gebruikt voor onze integratie en op wat kleine dingetjes na welke binnenkort door WH-Tim worden verbeterd in de huidige classe is er goed mee te werken!!

Haha je staat vandaag op de planning Dutch. Nog even geduld, het is ook de allerlaatste handeling in iedere procedure wat je gestuurd hebt dus het komt, het komt :p

RvdH
23/02/10, 11:40
Vanuit SIDN mag een registrar support op DRS verwachten, maar een EPP Client ligt buiten onze scope (het is immers software van de registrar). Wanneer je vragen hebt over de clients, kunt je je dus wenden tot de ontwikkelaars van de betreffende client.

Triloxigen: wij ondersteunen wel de ontwikkelaars van (open source) EPP clients door andere partijen. Dit om de adoptie van onze EPP-interface te versnellen. Verschillende partijen hebben een dergelijke client ontwikkeld voor .nl. Ook proprietaire aanbieders. Hiervoor hebben wij in december een aparte omgeving (buiten de RTO) beschikbaar gesteld.

Neem anders even contact met mij op, dan hebben wij het erover.

Michiel

Dus als ik die redenatie volg, geven jullie ook geen support op de huidige mailinterface? Als een deelnemer jullie mailrobot een mailtje stuurt en hij komt er niet uit, dan helpen jullie hem niet?

Michiel Henneke
23/02/10, 15:35
Rick,

Ik snap je vergelijking niet helemaal.

De mailformulieren zijn door ons zelf ontwikkeld. Wij helpen hem daarmee dus wel.

Michiel

RvdH
23/02/10, 15:40
Rick,

Ik snap je vergelijking niet helemaal.

De mailformulieren zijn door ons zelf ontwikkeld. Wij helpen hem daarmee dus wel.

Michiel

Jullie hebben toch ook zelf de EPP implementatie ontwikkeld? Ik snap dat je geen support gaat geven op clients van derden, maar wij zijn nu zelf bijvoorbeeld ook een EPP client aan het maken om met jullie systeem te communiceren. Als ik nu de 'Domain update' functie aan het maken ben en ik wil weten of het uitmaakt in welke volgorde de add/rem/chg elements opgegeven worden, dan kan ik dus niet bij jullie aankloppen, maar dan moet ik die vraag kwijt "in de community" ?

hosting-guy
24/02/10, 15:49
Ik moet vertellen dat met behulp van de mijndomein client mij gelukt is om een interface te maken tussen WHMCS en SIDN....
Prima client voor mij....

Groeten

Alex

Michiel Henneke
24/02/10, 17:44
Rick,

Wat wij als bekend veronderstellen is datgene wat in de oorspronkelijke EPP-RFC"s staat. Dat wel.

Michiel