PDA

Bekijk Volledige Versie : WHMCS koppelen aan boekhoudpakket



Apoc
20/02/10, 17:53
Heeft er iemand ervaring met het koppelen van WHMCS aan een boekhoudpakket?

Met boekhoudpakket doel ik enkel op iets wat zorgt voor de administratie voor belastingaangiften, jaarverslagen, enzovoorts. Met andere woorden: de verkoopfacturen + bijbehorende betalingen worden automatisch doorgesluisd vanuit WHMCS naar het boekhoudpakket.

Het maakt me niet zo veel uit om welk boekhoudpakket het gaat, als het maar iets is wat goed functioneert.

Even als toelichting: wanneer je enkel met facturen te maken hebt van relatief grote bedragen, dan is handmatig inkloppen door een boekhouder niet zo'n punt. Het punt is echter dat wanneer je te maken krijgt met een heleboel (zeer) kleine facturen (bijvoorbeeld voor domeinnamen), de kosten per factuur relatief veel hoger zijn. Stel dat het inkloppen van een factuur 1 euro kost, dan is dat natuurlijk erg veel wanneer je over een domeinnaam praat.

Triloxigen
20/02/10, 20:55
Maar je hebt dus nog geen boekhoudpakket?

dennis0162
20/02/10, 22:25
Als je boekhoud pakket gebruikt maakt van een Mysql database is het vrij simpel.

Je zou bijvoorbeeld een cronjob kunnen aanmaken welke elke nacht een dump maakt naar je boekhoudpakket database.

ju5t
21/02/10, 03:39
Als je boekhoud pakket gebruikt maakt van een Mysql database is het vrij simpel.

Je zou bijvoorbeeld een cronjob kunnen aanmaken welke elke nacht een dump maakt naar je boekhoudpakket database.

Vrij simpel? SQL is niet de sleutel tot al het succes. Vergeet business rules niet die vaak in een boekhoud pakket zitten verweven. Hierdoor kan het juist zo zijn dat wanneer je direct met de database werkt, functionaliteit zoals rapportages voor omzetbelasting en dergelijke, niet meer zal werken of geen accurate gegevens terug geeft.

Yourwebhoster
21/02/10, 08:44
Ik zou kijken naar een boekhoud pakket waarbij je data via een API kan importeren of via een import bestandje. Nu weet ik niet welke pakketten dat toelaten, dus hier kan ik je helaas niet in adviseren maar wellicht een nieuw zoekpuntje. En volgens mij zijn er geen standaard scripts die een export bestandje maken, dit zal je zelf moeten maken maar dat lijkt me geen probleem.

Apoc
21/02/10, 18:30
Maar je hebt dus nog geen boekhoudpakket?

Jawel, maar dat voldoet hiervoor niet.


Vrij simpel? SQL is niet de sleutel tot al het succes. Vergeet business rules niet die vaak in een boekhoud pakket zitten verweven. Hierdoor kan het juist zo zijn dat wanneer je direct met de database werkt, functionaliteit zoals rapportages voor omzetbelasting en dergelijke, niet meer zal werken of geen accurate gegevens terug geeft.

Dat is inderdaad het probleem.


Ik zou kijken naar een boekhoud pakket waarbij je data via een API kan importeren of via een import bestandje. Nu weet ik niet welke pakketten dat toelaten, dus hier kan ik je helaas niet in adviseren maar wellicht een nieuw zoekpuntje. En volgens mij zijn er geen standaard scripts die een export bestandje maken, dit zal je zelf moeten maken maar dat lijkt me geen probleem.

Daar ben ik inderdaad naar op zoek - als iemand tips heeft op dat gebied, hoor ik ze graag!

Yourwebhoster
21/02/10, 18:33
Wellicht dat je hier wat aan hebt?:
http://www.conscribo.nl/handleiding/De_Conscribo_boekhouding/Backup/de_boekhouding_exporteren_naar_xaf_formaat.html

Voor de rest geen ervaring helaas, wellicht dat je met googelen wat verder komt. Ben eigenlijk wel benieuwd welk programma hieraan voldoet.

goconnected
21/02/10, 18:37
Ik heb het wel eens werkend gemaakt voor Exact Globe. Vanuit een website wordt bepaalde gegevens geexporteerd in XML bestanden en een cronjob/scheduled tasks leest de xml bestanden in Globe. Hierdoor zijn we in staat geweest door automatisch debiteuren/orders/facturen te importeren. Natuurlijk regelt Exact de boekhoudkundige regels, je moet alleen aan een bepaalde xml format houden.

24x7group
21/02/10, 21:03
Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar of zoiets bestaat.

dfoxx
02/04/10, 18:01
Ik zou ook graag zo'n boekhoudingpakket willen hebben, dus als iemand iets weet dan hoor ik het graag

ju5t
02/04/10, 18:26
Wij hebben een koppeling met Mamut E5. Maar dat is niet de koppeling die Andre graag zou willen :-)

Er zitten nog een tweetal handmatige acties (eenmalig per klant) in, plus dat wij Mamut als primair facturatiemiddel gebruiken. WHMCS maakt puur proforma facturen. Mamut update deze zodra ze de deur uit zijn gegaan. Kan interessant zijn, afhankelijk van de situatie. Als er echt interesse is kunnen we deze module wel beschikbaar maken.

(edit: het is niet nodig om Mamut API aan te schaffen om dit te kunnen gebruiken, de koppeling werkt direct met MSSQL)

Sander-
02/04/10, 23:08
Ik weet van Twinfield dat ze ook een API bieden waar je tegenaan kunt praten. Ik denk dat je in een heleboel gevallen toch een vorm van middleware zult moeten gaan schrijven die het koppelen voor je gaat afhandelen. Het lijkt me toch dat er partijen zullen zijn die dit al op de plank hebben liggen aangezien er veel zijn die whmcs gebruiken..

martexx
23/08/10, 11:12
Ik gebruik zelf graag snelstart

Heb momenteel al een koppeling met een andere xml interface, werkt gewoon goed.

Alleen moet je bedenken wat je wilt :) Ik zelf werk als volgt.. facturen in pakket worden niet gebruikt. Ik importeer de orders in snelstart en laat deze de facturen maken en verzenden via email.
Op die manier kunt je ook herinneringen en aanmaningen blijven gebruiken vanuit snelstart. en hoef je voor je boekhouding maar in 1 pakket te werken.

Het is ook mogelijk om de facturen te importeren maar dat raad ik af, de koppeling wordt dan complexer omdat hij twee kanten moet op kijken.
whcms moet voor de btw nummering kijken in snelstart wat het laatste fact nummer is en dan optellen. Bij de eerste methode hoeft dit niet en dit scheelt erg veel werk.

Het maken van deze koppeling kost ongeveer 900, als er meer interesse zijn dan delen we de kosten.

Indien er interesse is hoor ik het graag dan kunnen we even brainstormen