PDA

Bekijk Volledige Versie : Online Disk



Stendec75
19/02/10, 10:13
Goedemogen,

Ik orienteer me op dit moment naar de mogelijkheden van het opzetten van Online Disk voor een aantal van mijn klanten. Er staat al een FreeBSD server in een datacenter, dus dat is niet heel complex qua opzet. Nu is mijn vraag, hoe zet je dat lijn technisch op? Het open van bestanden op de server lijkt me niet zo'n probleem omdat dit afhankelijk is van de upload aan de serverside. Het opslaan (client naar server) lijkt me een heel andere verhaal, omdat dit afhankelijk is van de upload aan de clientside. Dat wordt dus traag. Hoe is dit op te vangen er vanuitgaande dat de klanten vanaf meerdere locaties willen verbindingen met de server.

Dank voor allee input alvast!

Lite-On
19/02/10, 11:22
Met welk protocol denk je te gaan werken? Http, ftp, rsync, webdav?

Indien de clients beschikken over een magere upload, dan zal dit inderdaad een bottleneck vormen welke niet te verhelpen is (los van provider wijzigen).

Stendec75
19/02/10, 11:38
Ik zou het protocol willen gebruiken dat de minste bandbreedte snoept...

Upload snelheid client is dus - zoals ik al dacht - een probleem, maar er zijn toch wel bedrijven die online disk aanbieden? Hoe lossen zij de problemen tgv de afhankelijkheid van de upload (clientside) dan op?

Yourwebhoster
19/02/10, 11:40
De upload lossen zij niet op, dat is gelimiteerd aan de uploadsnelheid. Het enige wat een verbetering kan geven is compressie en alleen de gewijzigde/nieuwe bestanden te uploaden.

t.bloo
19/02/10, 12:02
Ik heb gebruikers van online disks met webdav, sftp en afp. Op zich werkt dat goed, sftp werkt het beste. Maar ik kan je ook vertellen dat in geval van netwerk problemen dit tot vervelende reacties op de desktop leidt. De meeste programma's (office etcetera) vinden het heel vervelend als een (online) volume niet goed bereikbaar is. Dat loopt uiteen van "zandlopers" tot applicatie crashes.

Stendec75
19/02/10, 12:41
Ik snap het...vertraging wil je niet hebben inderdaad...

Is iSCSI iets om aan te denken? Of zou het internet daar te langzaam voor zijn? De meeste Windows OS-en hebben standaard al een iSCSI conector aan boord.

Ik sprak laatst iemand die gebruik maakt van online disk en die ervaart geen vertraging, ook niet met opslaan (wat de upload snelheid aan de clientside belast)...ik snap niet hoe ze dat gedaan hebben. De ADSL lijn die er ligt is niet zo bijzonder dat dat bepalend zou kunnen zijn.

Lite-On
19/02/10, 13:04
Ik snap het...vertraging wil je niet hebben inderdaad...

Is iSCSI iets om aan te denken? Of zou het internet daar te langzaam voor zijn? De meeste Windows OS-en hebben standaard al een iSCSI conector aan boord.

Ik sprak laatst iemand die gebruik maakt van online disk en die ervaart geen vertraging, ook niet met opslaan (wat de upload snelheid aan de clientside belast)...ik snap niet hoe ze dat gedaan hebben. De ADSL lijn die er ligt is niet zo bijzonder dat dat bepalend zou kunnen zijn.

iSCSI is leuk wanneer je op een externe locatie een complete disk 1:1 wilt mounten. Wanneer je met meerdere verbindingen tegelijk gaat werken zal dit geen goede oplossing zijn (uitgaande van Windows clients en NTFS filesystem). NTFS is namelijk geen cluster filesystem, en zal problemen opleveren wanneer er op verschillende plekken wat geupload worden (filesystem zal kapot gaan).

Wat is precies de bedoeling eigenlijk? Gewoon dat men op een willekeurige PC bij de bestanden kan? In dat geval kom je toch snel uit bij een ftp of webdav oplossing.

Zoals Yourwebhoster als schreef, is het wellicht het proberen waard om te werken met compressie. Of dit daadwerkelijk het gewenste effect geeft is moeilijk te zeggen, aangezien dit afhankelijk is van de files welke geupload worden.

ADSL en zonder vertraging? Dat zal dan met kleine files gaan. ADSL heeft een max. upload van 1Mbps, wat in de praktijk en dicht bij de centrale uitkomt op ongeveer 100KB/s.
Een file uploaden van 1MB zal dan een kleine 10 sec. in beslag nemen.

Jorem
19/02/10, 15:25
Ik heb zelf een tijdje met een online disk gewerkt i.v.m. afwisselend werken op Desktop en Laptop. Maar beviel ook helemaal niet door trage upload (werk veel met grotere bestanden en tussendoor opslaan was een ramp). Uiteindelijk over gestapt naar SugarSync en dat werkt super.
Je slaat alles lokaal op, en SugarSync upload deze bestanden op de achtergrond direct na opslaan naar de server. Is dus meer een realtime backup/sync oplossing.
Zodra ik thuis kom en de laptop opstart synchroniseert die de gewijzigde bestanden met de laptop en alles is weer up-to-date en je kan gewoon doorwerken.

Dit is natuurlijk niet echt de manier van werken als met een Online Disk, maar werkt wel het beste bij grotere bestanden. Je kan hier meerdere computers aan koppelen. Dus een aantal mensen die aan een project werken kunnen dus eenvoudig alle bestanden delen.
Je kan instellen dat ie van alle bestanden een aantal backups opslaat. Mocht er dus wat misgaan dan kan je altijd weer een vorige versie pakken. Wel zo veilig ook meteen en niet zoals met een Onlien Disk dat zodra er iets misgaat met wegschrijven dat het bestand niet meer bruikbaar is.

Dit is natuurlijk geen dienst die je aan je klanten kan verkopen aangezien het een ander bedrijf is. Maar misschien dat je wel zoiets kan maken met ongeveer dezelfde techniek van opslaan na wijzigen.
2GB is gratis, dus je kan altijd is een testje voor jezelf draaien om te zien hoe alles werkt.

Stendec75
20/02/10, 17:14
Ah, dus bij een 'directe' verbinding was de upload inderdaad een probleem. Ik zal SugarSync zeker proberen, misschien dat ik daar nog iets van kan leren...

Rob77
20/02/10, 19:12
Misschien een idee om toch iets van een NAS/samba server lokaal te draaien, met backup 's nachts over de lijn naar het datacentrum ?

Dan heb je overdag de beste performance voor de clients, sen 's nachts als de lijn doorgaans toch vrij is, de backup.