PDA

Bekijk Volledige Versie : SIDN verprutst en ik mag betalen



Snelweg
18/02/10, 12:38
Hoi,

Vandaag weer een mooi staaltje van de ambtenaren mentaliteit van de prutsers bij de SIDN meegemaakt.
Tijdje geleden een paar domein opheffingen gedaan, was allemaal in orde. Tenminste dat leek in orde, want 'het systeem was vastgelopen' hoorde ik een tijd later. Of ik de aanvragen tot opheffing maar weer wou indienen. (iets wat me al lang niet meer verbaasd, ik zit al jaren bij die club en verbaas me er vaak over als er wel eens wat goed gaat).
Ik antwoordde dat ik dat best wel wilde doen en dat ik er vanuit ging dat de eerste opheffingsdatum meteen de laatste factuurdatum voor die domeinen was.
Maar daar gaat deze tent van incompetente prutsers natuurlijk niet mee akkoord:
'Zoals in het vorige bericht is gemeld dient u zelf de opheffing alsnog door te voeren. Wanneer de domeinnamen zijn opgeheven zullen wij u vanzelfsprekend geen kosten meer in rekening brengen voor deze domeinnamen.'

Tja, behalve dat excuses op zijn plaats zouden zijn geweest, is dit antwoord natuurlijk een mooi staaltje van wat je krijgt als je een stel (voormalige) ambtenaren een business laat runnen. Koreaanse toestanden.

Het gemak waarmee over mijn portemonnee wordt beslist, de gederfde inkomsten de verspilde uren vanwege de grote fouten die de SIDN regelmatig maakt, het is verbazingwekkend dat dat in deze tijd nog mogelijk is. Nog opvallender is dat wij als gedwongen klanten van deze dinosaurus, die de SIDN is, niets doen. We laten ons al makke schapen naar de slachtbank leiden en slikken alle beslissingen die genomen worden voor ons geld en onze business maar voor zoete koek.

Hoe kan bijvoorbeeld een bedrijf dat kortingen geeft voor veel gebruik van haar infra-structuur dat met goed fatsoen door de andere leden laten financieren? Op deze manier betalen de kleintjes de subsidie van de groten. Je betaalt voor het gebruik van diensten (ook al zijn die diensten vergeleken met professionele organisaties ver onder de maat), dus veel gebruik is veel betalen.

Is maar 1 voorbeeldje van de manier waarop de SIDN haar leden behandeld.
Het blijft me verbazen dat Heemskerk c.s. nog steeds niet ondernomen hebben tegen deze tent. Als er concurrentie mogelijk was op dit gebied was de SIDN al lang onderuit gegaan. De manier waarop ze haar BETALENDE leden regelmatig schoffeert, een belachelijke eigenzinnige koers vaart (EPP verhaal enzo), down tijden van uren en een test systeem dat dan weer productie wordt en dan weer test (en dan in gebruik komt ondanks allerlei waarschuwingen van mensen die wel verstand hebben van hoe een registrar zich zou moeten gedragen. Oh ja, dat systeem is dus na een jaar de nek omgedraaid. Weg miljoenen die aan dat bij voorbaat kansloze project zijn verspild).

De SIDN is er voor ons, niet andersom.

Het zand wat Heemskerk in de ogen wordt gestrooid door de mooie praatjes verspreidende lobby machine van de SIDN (waar dus je lidmaatschapgeld naar toe gaat) moet er hoognodig uitgespoeld worden.
Het wordt tijd voor marktwerking zodat we eindelijk eens voor vol worden aangezien en gewoon kunnen doen waar we goed in zijn: zaken doen en een eerlijke boterham verdienen.

Ik hef de rest van de domeinen ook maar op, of verhuis ze naar een partij die de ergernissen van me overneemt.
Hou nu al mijn hart vast voor als dadelijk drs 5 door de strot wordt geduwd. Ze denken zeker dat we niets ander hebben te doen dan de SIDN manier van EPP te volgen.

Bah.

Apoc
18/02/10, 13:32
Ik ben dan zelf weliswaar (doelbewust) geen SIDN lid, maar gebaseerd op soortgelijke verhalen die ik van anderen hoor, sta ik helemaal achter je.


Nog opvallender is dat wij als gedwongen klanten van deze dinosaurus, die de SIDN is, niets doen.

Ben je al lid van ISPbelang? Dat lijkt me stap 1 :)

DutchTSE
18/02/10, 13:45
Ben je al lid van ISPbelang? Dat lijkt me stap 1 :)
[no offence]
Dat was die club die een klacht indiende, deze weer in trok en vervolgens stil is op die ene nieuwsbrief na? :)
[/no offence]

Ik ben het met je verhaal eens. Heb een bug gevonden in EPP systeem, antwoord van de SIDN is dat dit bij de volgende release wordt gepatcht, want als ze het nu moeten repareren kost dat teveel tijd aan testen etc.

Het maakt ze dus blijkbaar niet uit dat eerst 2000 deelnemers hun systemen voor de 1e release moeten aanpassen met bijbehorende langdurig testen en er bij hun volgende release opnieuw 2000 deelnemers hun systemen moeten aanpassen en langdurig testen.

Maar het is een onbegonnen zaak dat geklaag.. je leert het wel af (om als een lam schaap achter de kudde aan te lopen).

Snelweg
18/02/10, 14:03
Ben je al lid van ISPbelang? Dat lijkt me stap 1 :)

Yep, dat was ik. Maar zoals je weet waren ze onder de tafel geluld en horen we niets meer van ze.........

Triloxigen
18/02/10, 14:07
Ik ben dan zelf weliswaar (doelbewust) geen SIDN lid, maar gebaseerd op soortgelijke verhalen die ik van anderen hoor, sta ik helemaal achter je.

Ik vind het ook altijd een lastige, uit kosten besparing kan de SIDN verstandig zijn (bij genoeg domeinnamen). Aan de andere kant wil je er niks mee te maken hebben.



Ben je al lid van ISPbelang? Dat lijkt me stap 1 :)
Wat is daar het nut van?

Apoc
18/02/10, 15:03
Yep, dat was ik. Maar zoals je weet waren ze onder de tafel geluld en horen we niets meer van ze.........

Dan was je waarschijnlijk enkel lid van PetitieSIDN, en niet van ISPbelang. Ik ben het echter volstrekt met je eens dat de communicatie naar buiten toe niet goed is.


Wat is daar het nut van?

Ik zal het bestuur eens vragen om een goede reactie hier te plaatsen, dat is verder niet aan mij.

cyberbootje
18/02/10, 15:04
Ik ben dan zelf weliswaar (doelbewust) geen SIDN lid, maar gebaseerd op soortgelijke verhalen die ik van anderen hoor, sta ik helemaal achter je.


Sta ik helemaal achter, hier dus ook bewust geen lid van de SIDN, kost iets meer misschien maar uiteindelijk scheelt het mij hoofdpijn.
Dit verhaal bevestigd voor mij alleen maar meer dat ik maar geen deelnemer moet worden.

Triloxigen
18/02/10, 15:04
Ik zal het bestuur eens vragen om een goede reactie hier te plaatsen, dat is verder niet aan mij.

Maar met dat reageren van ze is nog niet zoveel bereikt, dat was het punt meer.

almar
18/02/10, 15:11
@ Snelweg: Je hebt helemaal gelijk.


Ben je al lid van ISPbelang? Dat lijkt me stap 1 :)

Wij overwegen om hier maar op te zeggen. ISPbelang lijkt wel een marketingkanaal van OpenProvider geworden :S

Apoc
18/02/10, 15:16
Maar met dat reageren van ze is nog niet zoveel bereikt, dat was het punt meer.

Ben het volledig met je eens dat er nog niet veel bereikt is, maar langzaam maar zeker begint het toch wel echt wat te worden. Gisteren was de eerste meeting (zie ook www.ispbelang.nl voor wat fotos en dergelijke) en daar waren toch wel aardig wat prominente namen aanwezig. Vooral op communicatief gebied zijn er nogal wat steken laten vallen, maar het is dan ook nog allemaal kersvers en nieuw - echter heb ik er (in tegenstelling tot bepaalde eerdere projecten) zeker vertrouwen in.

Als je het een kans wilt geven, zou je zeker lid moeten worden. Die 25 euro per jaar gaat het natuurlijk niet om, het gaat om de steun en belangen. Juist in dat opzicht reageerde ik op wat Snelweg zei ("Nog opvallender is dat wij als gedwongen klanten van deze dinosaurus, die de SIDN is, niets doen."). ISPbelang biedt de mogelijkheid om wel wat te doen, en daarnaast sta je samen sterk.

Ik ben het volledig met jullie eens dat het geen sterke start is geweest (vooral qua communicatie), maar veroordeel het daarop niet al te veel. Het begint langzaam maar zeker wel echt iets moois te worden.

Apoc
18/02/10, 15:18
Wij overwegen om hier maar op te zeggen. ISPbelang lijkt wel een marketingkanaal van OpenProvider geworden :S

Ik begrijp wat je bedoelt - maar vergeet niet dat je enkel verandering kunt maken door je stem te laten horen. Post dit dus eens in de ISPbelang forums - want dit is sowieso een gevoelige snaar wat nog open voor discussie staat.

Apoc
18/02/10, 15:19
Overigens even voor de goede orde; ik maak zelf geen deel uit van het bestuur of iets dergelijks, maar ik zie het wel graag tot een succes worden.

VinceSTM
18/02/10, 17:52
Als ISP Belang bestuurslid wil ik even ingaan op de reacties die her en der geplaatst zijn in dit topic. Omdat het een onoverzichtelijke discussie zou worden als ik op elk van de punten afzonderlijk in zou gaan, probeer ik mijn reactie algemeen te houden. Dat betekent niet dat ik niet in wil gaan op deze reacties, maar ik denk dat het voor het overzicht van het topic dan praktischer is als je even contact met ons opneemt via bestuur@ispbelang.nl, of mij direct op vince@ispbelang.nl, dan kunnen we daar uitgebreid over discussiëren.

Communicatie:
Zoals Apoc / André al aangaf is de communicatie in het verleden zeer slecht geweest en doen wij ons best om dit te verbeteren. Om het contact tussen onze deelnemers te verbeteren hebben wij gisteren met een aantal andere partijen een netwerkborrel georganiseerd, waar alle deelnemers voor waren uitgenodigd. Daarnaast hebben wij onlangs onze eerste 'vernieuwde' nieuwsbrief verzonden en de volgende staat al op de rol.

NMa / SIDN:
Zoals jullie weten heeft Petitie SIDN (de voorloper van ISP Belang) een klacht ingediend tegen de SIDN bij de Nederlandse Mededingings Autoriteit om de staffelkortingen terug te draaien. De NMa besloot dat SIDN, omdat er meerdere TLD's bestaan, geen monopolie bezit en er derhalve inhoudelijk geen uitspraak kon worden gedaan. Derhalve hebben wij besloten dat het verder bij de NMa aanhangig maken van de kwestie dus geen zin had.

Tegelijkertijd hebben wij, samen met een aantal van de grootste SIDN deelnemers, bij de SIDN aangedrongen op een Adviesraad Registrars / Deelnemers. Nu deze er komt (zie binnenkort de berichtgeving van SIDN), hebben wij bereikt dat er inspraak komt bij de SIDN en het overkoepelende probleem (namelijk dat er niet naar de deelnemers geluisterd wordt) naar ons idee voldoende opgelost.

Doel van ISP Belang:
Het doel van Stichting ISP Belang is het collectief behartigen van de belangen van de bij ons aangesloten (ISP)bedrijven. Aan de hand van korte verzoeken van een klein aantal van onze deelnemers hebben wij onder andere de netwerkborrel georganiseerd, zijn we bezig met collectieve kortingen op zaken die alle (kleine) ISP's nodig (denken te) hebben en hebben we een onderzoek ingesteld naar collectieve algemene voorwaarden.

Probleem:
Als ik, welliswaar met een gekleurd beeld als bestuurder, naar de relatie SIDN - deelnemer vs ISP Belang - deelnemer kijk, valt me iets op wat ik persoonlijk niet kan thuisbrengen. Bij SIDN is het zo, dat deelnemers heel veel ideeën en klachten hebben over het bedrijf en de markt, maar dat SIDN er niet naar luistert of er niets mee wil doen. Daar wordt dan over geklaagd. Als ik naar onze eigen stichting kijk, zie ik juist het tegenovergestelde. Volgens mij zijn er heel veel dingen die moeten gebeuren, of die mensen willen, maar niemand komt er mee. Ook hier wordt geklaagd, dat er niets gebeurt. Dan zie ik een reactie "Dat was die club die een klacht indiende, deze weer in trok en vervolgens stil is op die ene nieuwsbrief na?", terwijl ik dan denk: Ik heb ook geen wensen of behoefte gehoord van die ene deelnemer, of eigenlijk bijna alle deelnemers..

Oplossing:
Wat betreft de oplossing voor het probleem wat ik net geschetst heb, denk ik het volgende. Zoals ik gister op de netwerkborrel vertelde, kan ik veel dingen bedenken die ik, als (deeltijd)ISP wil en nodig heb, welke ik ook heb ingebracht binnen de stichting. Voor de rest heb ik, op enkele mensen na, niets gehoord. Wat het ideale beeld zou moeten worden naar mijn idee, is dat mensen met ideeën komen en bereid zijn deze, met collega's uit de branche, uit te werken tot een oplossing. Men kan niet van ons als bestuur verwachten dat we alle ideeën gaan uitvoeren met z'n vieren, wel zijn wij er voor om de uitvoering te faciliteren. Dan hoor ik jullie denken: als we het zelf moeten doen, wat is dan het voordeel van ISP Belang? Kort gezegd: massa. In plaats van 1 persoon of organisatie die ergens mee zit, kan je het uitvoeren onder de vlag van, en met behulp van de 'collega's' bij (inmiddels) meer dan 80 bedrijven uit de markt.

Communicatie (2):
Tenslotte, om nog terug te komen op communicatie: als er niets gevraagd wordt, gebeurt er niets en kunnen we ook nergens over vertellen.

DutchTSE
18/02/10, 21:37
Dan zie ik een reactie "Dat was die club die een klacht indiende, deze weer in trok en vervolgens stil is op die ene nieuwsbrief na?", terwijl ik dan denk: Ik heb ook geen wensen of behoefte gehoord van die ene deelnemer, of eigenlijk bijna alle deelnemers..

Als ik zo vrij mag zijn op mijn quote te reageren ;)
Er zijn voldoende topics op WHT met daarin bergen met klachten.. volgens mij hadden jullie niet meer input kunnen krijgen. Als het samenvatten het probleem was geweest: je hebt mijn MSN.. vraag het aan me! (ja, aan initiatief ontbreekt het me op ISP belang vlak)

Verder geloof ik op dit moment niet zo in die adviesraad: 1 persoon van ISP Belang tegenover allemaal mensen van de SIDN, ik denk dat die ene persoon in de minderheid zal zijn en dus niets kan uitrichten. Ooit gedacht dat de SIDN het ook als zoethoudertje kan toelaten met de gedachte van 1 zin terug? Eerst zien dan geloven dus!

ResellerHosting
19/02/10, 12:38
Ik antwoordde dat ik dat best wel wilde doen en dat ik er vanuit ging dat de eerste opheffingsdatum meteen de laatste factuurdatum voor die domeinen was.
Maar daar gaat deze tent van incompetente prutsers natuurlijk niet mee akkoord:
'Zoals in het vorige bericht is gemeld dient u zelf de opheffing alsnog door te voeren. Wanneer de domeinnamen zijn opgeheven zullen wij u vanzelfsprekend geen kosten meer in rekening brengen voor deze domeinnamen.'


Als jij bijtijds je domeinen opheft heb je tijd zat om bevestiging te ontvangen van SIDN als ook middels WHOIS de status te bekijken, immers SIDN werkt met periodes van een kwartaal.

Als jij blind vertrouwd op systemen en de voortgang zelf niet controleert dan vraag je er zelf om, immers de SIDN voorwaarden zijn zeer helder, zij nemen geen enkele verantwoordelijkheid.

Het enige wat je SIDN wel kunt aanrekenen is de discriminerende prijzen staffel die ze hanteren, waarbij de grootste kosten makers worden voorgetrokken over de ruggen van de kleinere.

Overigens indien jij gewoon een bevestiging van SIDN hebt ontvangen dat domein is opgeheven kan niemand je iets in rekening brengen.

Apoc
19/02/10, 12:46
Verder geloof ik op dit moment niet zo in die adviesraad: 1 persoon van ISP Belang tegenover allemaal mensen van de SIDN, ik denk dat die ene persoon in de minderheid zal zijn en dus niets kan uitrichten. Ooit gedacht dat de SIDN het ook als zoethoudertje kan toelaten met de gedachte van 1 zin terug? Eerst zien dan geloven dus!

Dat is wel een erg slappe houding. Natuurlijk zou het kunnen kloppen dat het niets uithaalt, maar reken er maar op dat er dan een flinke rel gemaakt zal worden. Dat is echter niet iets waar je bij voorbaat van uit moet gaan. Als je het een kans van slagen wilt geven, dan zul je het simpelweg een kans moeten geven.

DutchTSE
19/02/10, 13:21
Dat is wel een erg slappe houding. Natuurlijk zou het kunnen kloppen dat het niets uithaalt, maar reken er maar op dat er dan een flinke rel gemaakt zal worden. Dat is echter niet iets waar je bij voorbaat van uit moet gaan. Als je het een kans van slagen wilt geven, dan zul je het simpelweg een kans moeten geven.

Hebben we die rellen niet al gehad? (kortingen voor grote providers, de vele malen downtime in 2009). Dat heeft ook niets uitgebracht. Als de deelnemers willen dat er iets veranderd dan zijn we volledig afhankelijk van de SIDN, als meneer met zijn mercedes net zo star blijft als de vorige 2 rellen kom je nergens. Het is geen politiek ding waar je een motie van wantrouwen kan indienen...

maxnet
19/02/10, 14:07
Als jij blind vertrouwd op systemen en de voortgang zelf niet controleert dan vraag je er zelf om, immers de SIDN voorwaarden zijn zeer helder, zij nemen geen enkele verantwoordelijkheid.

Dat ze verantwoordelijkheid afschuiven is bekend, dat maakt het echter nog niet terecht.

Doet me denken aan de tijd rond de introductie van DRS4.
Toen wist men ook exact welke aanvragen waren vastgelopen, kreeg je een mooi lijstje van:



Voor een aantal .nl-domeinen heeft u een " Aanvraag tot opheffing " ingediend. Deze aanvragen zijn vastgelopen in DRS4. Het is niet mogelijk gebleken de vastgelopen aanvragen alsnog in behandeling te nemen. Wij begrijpen dat in sommige gevallen uw klanten en daarmee ook u zelf hierdoor hinder ondervindt, waarvoor onze excuses.

Zojuist zijn de domeinnamen waarvoor u tot en met 6 november j.l. een opheffing heeft aangevraagd vrijgemaakt in DRS4. Een overzicht van deze domeinnamen en ticketnummers treft u onder in deze mail aan. U kunt vanaf nu voor deze domeinen een nieuwe " Aanvraag tot opheffing " indienen.


Maar omdat ze geen zin hadden om hun systeem aan te passen zodat de aanvragen alsnog verwerkt werden, moesten de deelnemers deze maar opnieuw invoeren en anders riskeren dat de domeinen tot het einde der dagen in rekening gebracht werden.

Gezien het minder moeite kost om die aanvragen opnieuw in te voeren, dan de discussie hierover aan te gaan, zal niemand er een probleem van gemaakt hebben. Maar dat maakt het niet minder belachelijk.



Dat is wel een erg slappe houding. Natuurlijk zou het kunnen kloppen dat het niets uithaalt, maar reken er maar op dat er dan een flinke rel gemaakt zal worden.

Maar goed, het is niet de eerste club die dingen wilde veranderen, om meer inspraak vroeg, en met een petitie begon.

Deja vu uit 2005: http://deelnemerspetitie.nl/

5 jaar later hebben we nog steeds een whois infrastructuur die van tijd tot tijd er geen zin in heeft, geeft deze thread niet de indruk dat de communicatie verbeterd is, en vinden zone-updates nog steeds niet real-time plaats.
Wel gaat de papierhandel iets minder worden.
Maar dat is ook in het belang van SIDN zelf. De hele dag verhuisformulieren nakijken zal ook wel geen leuk klusje zijn.


Dat providers nu een plaats aan de koffietafel bij SIDN krijgen, is natuurlijk alleen maar toe te juichen.
Maar neem mensen niet kwalijk dat ze eerst concrete resultaten willen zien, voordat de slingers opgehangen kunnen worden. :balloon:

Mikey
19/02/10, 16:36
Hebben we die rellen niet al gehad? (kortingen voor grote providers, de vele malen downtime in 2009). Dat heeft ook niets uitgebracht. Als de deelnemers willen dat er iets veranderd dan zijn we volledig afhankelijk van de SIDN, als meneer met zijn mercedes net zo star blijft als de vorige 2 rellen kom je nergens. Het is geen politiek ding waar je een motie van wantrouwen kan indienen...

Met zo`n attitude komen we er wel, jij in ieder geval niet....

Snelweg
19/02/10, 17:05
Als jij bijtijds je domeinen opheft heb je tijd zat om bevestiging te ontvangen van SIDN als ook middels WHOIS de status te bekijken, immers SIDN werkt met periodes van een kwartaal.
Doe niet zo raar man.
Jij geeft een bestelling bij de bakker door, ga je dan ook alles nakijken?


Als jij blind vertrouwd op systemen en de voortgang zelf niet controleert dan vraag je er zelf om, immers de SIDN voorwaarden zijn zeer helder, zij nemen geen enkele verantwoordelijkheid.
Ik betaal 100,- per maand aan deze toko (SIDN) om dat soort zaken van me over te nemen. Het enige wat SIDN hoeft te doen voor dat geld is betrouwbaar en verantwoordlijk te zijn.
Oh nee, dat hoeven ze niet, zie de leverings voorwaarden.

Ben blij dat ik er bijna weg ben.


Het enige wat je SIDN wel kunt aanrekenen is de discriminerende prijzen staffel die ze hanteren, waarbij de grootste kosten makers worden voorgetrokken over de ruggen van de kleinere.
Nee hoor, dat is echt niet enige. Er is nog veel meer.
Wacht maar of als dat DRS 5 verhaal dadelijk losbarst en mensen wederom inkomsten gaan derven vanwege de kortzichtige manier waarop de SIDN standaarden naar hand probeert te zetten.
Ze kunnen gewoon een EPP systeem zo van de plank kopen, maar nee hoor zelf weer het wiel uitvinden en dan maar lekker banden blijven plakken.


Overigens indien jij gewoon een bevestiging van SIDN hebt ontvangen dat domein is opgeheven kan niemand je iets in rekening brengen.
Bevestiging kreeg ik natuurlijk niet, de aanvragen tot opheffing was in hun systeem vastgelopen zoals ik al schreef. En dan als een stel autistische ettertjes zwaaien met voorwaarden die zo erg naar hun voordeel zijn geschreven dat het wel een mafia deal lijkt.

Apoc
19/02/10, 17:43
Hebben we die rellen niet al gehad? (kortingen voor grote providers, de vele malen downtime in 2009). Dat heeft ook niets uitgebracht. Als de deelnemers willen dat er iets veranderd dan zijn we volledig afhankelijk van de SIDN, als meneer met zijn mercedes net zo star blijft als de vorige 2 rellen kom je nergens. Het is geen politiek ding waar je een motie van wantrouwen kan indienen...

Nogmaals: slappe houding. Omdat eerdere acties tot niets geleidt hebben, is nog geen reden om niet door te zetten. Als er maar genoeg weerstand (= steun aan oppositie) is, kom je er wel. En ja, uiteraard niet binnen een nachtje slapen.

Apoc
19/02/10, 17:47
Dat providers nu een plaats aan de koffietafel bij SIDN krijgen, is natuurlijk alleen maar toe te juichen.
Maar neem mensen niet kwalijk dat ze eerst concrete resultaten willen zien, voordat de slingers opgehangen kunnen worden. :balloon:

Dat neem ik de personen die vanaf de zijlijn klagen wel kwalijk, omdat zij van die zijlijn af moeten komen en zelf initiatieven moeten steunen en starten. Enkel een beetje je verontwaardiging omtrent SIDN op WHT uiten, kom je niet verder mee.

Men heeft nu nogal de houding dat het bestuur zich eerst maar eens moet bewijzen, maar dat is niet juist. Het is een collectief belang en een collectief initiatief, waarbij de inzet van medestanders zeer van belang is. Zoals Vince eerder al treffend zei: het bestuur is er niet om alle initiatieven zelf uit te voeren, maar om initiatieven te faciliteren (en uiteraard ook om deze helpen uit te voeren).

Triloxigen
19/02/10, 18:17
Geloof je nog werkelijk dat SIDN iets te maken heeft met collectief belang? :o

maxnet
19/02/10, 18:38
Dat neem ik de personen die vanaf de zijlijn klagen wel kwalijk, omdat zij van die zijlijn af moeten komen en zelf initiatieven moeten steunen en starten. Enkel een beetje je verontwaardiging omtrent SIDN op WHT uiten, kom je niet verder mee.

Men heeft nu nogal de houding dat het bestuur zich eerst maar eens moet bewijzen, maar dat is niet juist. Het is een collectief belang en een collectief initiatief, waarbij de inzet van medestanders zeer van belang is. Zoals Vince eerder al treffend zei: het bestuur is er niet om alle initiatieven zelf uit te voeren, maar om initiatieven te faciliteren (en uiteraard ook om deze helpen uit te voeren).

Wat voor initiativen had je in gedachte, waar de gemiddelde WHT'er een zinnige bijdrage aan zou kunnen leveren?
Het idee van "met zijn alles iets doen" is wel leuk en aardig, maar niet iedereen is even geschikt voor elke taak.

Om aan dit probleem wat te doen, heb je iemand nodig die een management opleiding gedaan heeft, goed kan lobby'en, politiek kan bedrijven en onderhandelen.
Daar ben ik (en wel meer WHT'ers met een voornamenlijk technische achtergrond) niet de beste kandidaat voor.
En dergelijke expertise inhuren is niet goedkoop. Dan praat je over een andere orde van groote dan een lidmaatschapbijdrage van 25 EUR.

WH-Tim
19/02/10, 19:35
Ik betaal 100,- per maand aan deze toko (SIDN) om dat soort zaken van me over te nemen. Het enige wat SIDN hoeft te doen voor dat geld is betrouwbaar en verantwoordelijk te zijn.
Oh nee, dat hoeven ze niet, zie de leveringsvoorwaarden.

Dat vind ik nou nog eens een mooie quote. Zo mooi heb ik ze al jaren niet meer gezien. Deze kan zo de archiefkast in voor over 50 jaren!

Snelweg
19/02/10, 19:51
Dat vind ik nou nog eens een mooie quote. Zo mooi heb ik ze al jaren niet meer gezien. Deze kan zo de archiefkast in voor over 50 jaren!

Zoals het er nu naar uitziet, en met het track-record van de SIDN in gedachten, gaat die quote over 50 jaar nog steeds op...... (helaas)

Mikey
19/02/10, 20:01
Voor diegene die maar blijven hameren dat er dusver niets bereikt is, luister maar eens even heel goed wat er vanaf 03:00 verteld wordt door Arno, en luister extra goed op 04:00 wat hij verteld over de grote trekker van het verhaal. Het wordt tijd dat jullie eens de zand uit je ogen wrijven en stoppen met onzin vertellen. Wij lopen verder, sta alleen zelf niet stil bij feiten die inmiddels achterhaald zijn. Het zou zonde zijn als je zelf ingehaald wordt en je uiteindelijk passé bent....

Presentatie Arno Vis van Openprovider op Nieuwjaarsborrel Dutch ISP's on Vimeo

Snelweg
19/02/10, 20:09
Voor diegene die maar blijven hameren dat er dusver niets bereikt is, luister maar eens even heel goed w<snip>

In verhouding wat er allemaal bereikt moet worden voordat we eindelijk eens een registrar krijgen die zich gedraagt als een marktpartij en zich niet constant verschuilt achter haar voorwaarden, zolang er geen keuze is, zolang is er niets bereikt.
De kleine beetjes die de SIDN 'geeft' zijn druppels op de spreekwoordelijke plaat.

DutchTSE
19/02/10, 20:33
Het kenmerk dat meningen van anderen niet tellen wordt weer goed bevestigd. Voor mijn gevoel, mijn mening, zijn we er bij de SIDN nog lang niet. Aan ISP belang om te bewijzen dat zij bij het eerste beslissingsmoment inderdaad wat te zeggen hebben gehad.

Wat betreft de beste stuurlui staan aan wal: ik heb van te voren gezegd dat ik graag in de EPP taskforce zou willen, maar ben daar op terug gekomen omdat ik geen ervaring met EPP bij andere registrars had en vond dat mijn plaats beter benut kan worden. Nu we eenmaal kunnen testen ben ik een van de registrars die echt actief aan het testen is, niet alleen onze eigen implementatie maar ook het systeem van de SIDN. En bekijk de listing eens: we hebben al 3 serieuze bugs gemeld. Het is geen wedstrijd, maar geeft wel aan dat er bij het testen wat steken zijn blijven vallen, immers vind ik als groentje nog 3 bugs na hun agile ontwikkelen + 2 testrondes door registrars.

Apoc
19/02/10, 20:55
Wat voor initiativen had je in gedachte, waar de gemiddelde WHT'er een zinnige bijdrage aan zou kunnen leveren?
Het idee van "met zijn alles iets doen" is wel leuk en aardig, maar niet iedereen is even geschikt voor elke taak.

Om aan dit probleem wat te doen, heb je iemand nodig die een management opleiding gedaan heeft, goed kan lobby'en, politiek kan bedrijven en onderhandelen.
Daar ben ik (en wel meer WHT'ers met een voornamenlijk technische achtergrond) niet de beste kandidaat voor.
En dergelijke expertise inhuren is niet goedkoop. Dan praat je over een andere orde van groote dan een lidmaatschapbijdrage van 25 EUR.

Iedereen kan op zijn eigen manier een steentje bijdragen. Daarnaast, puur deelname is ook weer een stem.

Wat betreft het contributiebedrag: dat zou naar mijn mening ook na verloop van tijd opgeschroefd moeten worden, voornamelijk voor de relatief grotere deelnemers. Na verloop van tijd zal daar ook zeker naar toe gewerkt worden vermoed ik, maar momenteel is de noodzaak er simpelweg niet.

Als je van mening bent dat ISPbelang zich eerst maar eens moet bewijzen terwijl je er zelf op geen enkele manier aan wil bijdragen, dan heb je naar mijn mening geen enkel recht van spreken.

Mikey
19/02/10, 21:13
In verhouding wat er allemaal bereikt moet worden voordat we eindelijk eens een registrar krijgen die zich gedraagt als een marktpartij en zich niet constant verschuilt achter haar voorwaarden, zolang er geen keuze is, zolang is er niets bereikt.
De kleine beetjes die de SIDN 'geeft' zijn druppels op de spreekwoordelijke plaat.

Geloof jij nu maar in een idefix.... Als jij denkt een organisatie die enig maatschappelijk belang heeft binnen een jaar op de kop te zetten, dan denk ik dat je geen idee hebt waar je het over hebt. Er is een begin, en er staat nergens dat we er al zijn.


Het kenmerk dat meningen van anderen niet tellen wordt weer goed bevestigd. Voor mijn gevoel, mijn mening, zijn we er bij de SIDN nog lang niet. Aan ISP belang om te bewijzen dat zij bij het eerste beslissingsmoment inderdaad wat te zeggen hebben gehad.

Wat betreft de beste stuurlui staan aan wal: ik heb van te voren gezegd dat ik graag in de EPP taskforce zou willen, maar ben daar op terug gekomen omdat ik geen ervaring met EPP bij andere registrars had en vond dat mijn plaats beter benut kan worden. Nu we eenmaal kunnen testen ben ik een van de registrars die echt actief aan het testen is, niet alleen onze eigen implementatie maar ook het systeem van de SIDN. En bekijk de listing eens: we hebben al 3 serieuze bugs gemeld. Het is geen wedstrijd, maar geeft wel aan dat er bij het testen wat steken zijn blijven vallen, immers vind ik als groentje nog 3 bugs na hun agile ontwikkelen + 2 testrondes door registrars.

Er staat nergens dat wij als stichting een beslissingsmoment krijgen, wat wij als stichting gedaan hebben is er wel voor gezorgd dat er mede dankzij ons mogelijkheden zijn ontstaan. Dit samen met oa. openprovider en andere partijen uit de top 20. Met deze invulling is men nog bezig over hoe en wat dit gaat gebeuren, daar zal dan ook te zijner tijd vanzelf duidelijk over gecommuniceerd worden. Er wordt hard aan de weg gesleuteld, zie het als one step at a time.