PDA

Bekijk Volledige Versie : Cloud omgeving



Dries.S
16/02/10, 13:59
Ik ben op zoek naar een provider ( liefst in frankrijk ) die een cloud omgeving ondersteunt.
Liest van al met deze specs :

- load balancing
- backups ( automatisch )
- CentOS of Ubuntu

Wat moet er in de cloud komen?

- 2 webservers
- 1 db server
- eventueel 1 backup server

Dit is de eerste keer dat ik op deze manier ga werken voor een website applicatie, en deze moet dus redundant zijn. Ik weet ook niet of het wel echt nodig is om een DB server apart te gaan draaien, dit wil ik vooral doen om de load te beperken op de webservers.

Iemand die een goed bedrijf hiervoor weet? Budget is niet echt belangrijk. Of is het misschien beter om gewoon VPS'en te bestellen en zelf load balancing tools etc te installeren?

Momenteel de bedrijven die in aanspraak komen :

- Amazon met EC2
- gogrid
- rackspacecloud.com

KristianT
16/02/10, 16:05
Alleen jammer als nou net de DB server kapot gaat.
Dan is het nog niet redundant.

Dries.S
16/02/10, 16:10
Alleen jammer als nou net de DB server kapot gaat.
Dan is het nog niet redundant.

Ja ik was dit vergeten te vermelden, Als ik een DB server apart neem zullen dit er 2 zijn, redundatie dus. Maar ik vraag me af of het wel nuttig is deze op te splitsen? Ik kan ze ook gewoon master-master opstelling laten lopen en op de webservers draaien.

wonko
16/02/10, 20:12
Eerst het waarschuwend vingertje: als dit je eerste keer is, zou ik dit niet zelf gaan opzetten, of toch niet meteen als productiesetup.

En dan de hype kelderen: schrap cloud uit al je zinnen.

En dan de oplossing: neem twee webservers (twee keer apache, en denk even over je php-sessie-data), twee balancers (voorzie elk van hun van bvb haproxy en keepalived), en twee database-servers (die zet je in master/slave of master/master, en je kan mysql-proxy gebruiken voor het correct balancen). Als je veel centen hebt, ga dan voor twee dedicated machines, voorzie die van virtualisatie-software, en maak elke setup op één van beide machines. Als je minder centen hebt, neem dan bvb 4 VDS-systemen (zorg dat je vendor die niet allemaal op dezelfde node zet, en zorg dat je eenvoudig IP's kan verzetten...). Merk op dat ik nergens een gedeelde opslag heb, als je dat wil, komt alles nog wat complexer.

Het is niet iets wat je in 5 minuten opzet, en afhankelijk van de site die erop moet draaien, kunnen bepaalde keuzes wel of niet. Denk er goed over na, en test het grondig.

Dries.S
18/02/10, 15:31
Eerst het waarschuwend vingertje: als dit je eerste keer is, zou ik dit niet zelf gaan opzetten, of toch niet meteen als productiesetup.

En dan de hype kelderen: schrap cloud uit al je zinnen.

En dan de oplossing: neem twee webservers (twee keer apache, en denk even over je php-sessie-data), twee balancers (voorzie elk van hun van bvb haproxy en keepalived), en twee database-servers (die zet je in master/slave of master/master, en je kan mysql-proxy gebruiken voor het correct balancen). Als je veel centen hebt, ga dan voor twee dedicated machines, voorzie die van virtualisatie-software, en maak elke setup op één van beide machines. Als je minder centen hebt, neem dan bvb 4 VDS-systemen (zorg dat je vendor die niet allemaal op dezelfde node zet, en zorg dat je eenvoudig IP's kan verzetten...). Merk op dat ik nergens een gedeelde opslag heb, als je dat wil, komt alles nog wat complexer.

Het is niet iets wat je in 5 minuten opzet, en afhankelijk van de site die erop moet draaien, kunnen bepaalde keuzes wel of niet. Denk er goed over na, en test het grondig.

We zouden onafhankelijk willen zijn van hardware en dus gewoon wanneer nodig erbij voegen, daarom dat Amazon EC2 zo interessant is. Maar ik veronderstel dat Amazon een duurdere speler op de markt is en daarom ben ik op zoek naar een ander bedrijf die hetzelfde ondersteunt. We zouden ook binnen de X aantal minuten een server moeten kunnen bijzetten, kopieren etc...

Tim.Bracquez
18/02/10, 16:08
Eerst het waarschuwend vingertje: als dit je eerste keer is, zou ik dit niet zelf gaan opzetten, of toch niet meteen als productiesetup.

En dan de hype kelderen: schrap cloud uit al je zinnen.

...
Je weet hoe het moet, echter zoals ik lees zoekt hij een oplossing waar het 'in de cloud' gebeurd. Dus niet een specifieke setup (veel te duur!) maar zo iets als Amazon EC2

Echter zijn er nog andere Europese spelers op de markt dat dit aanbieden in het groot? (Buiten custom setups)