PDA

Bekijk Volledige Versie : [DRS5] Alleen naam of bedrijfsnaam in contact, niet beide



DutchTSE
16/02/10, 13:55
In het nieuwe DRS van de SIDN is er geen apart bedrijfsnaam veld. Het is de bedoeling dat er OF een bedrijfsnaam OF een voorletter/achternaam in het "name" veld wordt geplaatst. Een contactpersoon binnen een bedrijf opgeven is dus niet mogelijk.

Ik vraag me af wat andere deelnemers daarvan vinden. Het lijkt mij redelijk essentieel om een contactpersoon op te kunnen geven binnen een bedrijf, waarbij je dus 2 velden nodig hebt: 1 voor de bedrijfsnaam en 1 voor de naam van de persoon.

Voor een aantal deelnemers vormt dit geen probleem (eenmanszaken) maar voor de grotere deelnemers wil je kunnen aangeven naar welke persoon of afdeling je op zoek bent binnen een bedrijf met honderden werknemers en een telefoniste waar je uit komt. (ik noem maar een Achmea, een Active 24, een Belastingdienst).

Triloxigen
16/02/10, 14:00
Ik heb nog niet naar DRS5 gekeken, maar ik neem aan dat je gewoon technisch en administratief contact in kan voeren?

DutchTSE
16/02/10, 14:03
Ik heb nog niet naar DRS5 gekeken, maar ik neem aan dat je gewoon technisch en administratief contact in kan voeren?

Uiteraard, maar dat is ook een contact handle. In dat geval zul je 2 handles moeten aanmaken, 1 met de houdergegevens (bedrijfsnaam) en 1 met de naam van de contactpersoon. Gebruik je 1 handle dan zal de bedrijfsnaam ook als naam bij het admin/tech contact komen (immers is de bedrijfsnaam de enige naam in die handle).

maxnet
16/02/10, 15:29
Nog aparter is dat je wel een "afdeling" van het bedrijf mag opgeven, maar deze moet je dan in het <contact: org> veld plaatsen.

SIDN:



Onze excuses voor de onstane verwarring, deze lijkt veroorzaakt door een fout in de handleiding. In de definitieve versie van de handleiding, die deze week wordt verwacht, zal dit duidelijker omschreven zijn.

De bedrijfsnaam dient via de webinterface te worden ingevuld in het veld "Naam" en via EPP in het veld "name". De afdeling kan via de webinterface worden ingevuld in het veld "Afdeling" en via EPP in het veld "org". De bedrijfsnaam mag niet worden aangepast als de contactpersoon in de rol van houder is gekoppeld aan een domeinnaam, de afdeling wel.



De EPP RFC heeft er toch echt een ander idee over:



The <contact:postalInfo> element contains the following child elements:

- A <contact:name> element that contains the name of the
individual or role represented by the contact.

- An OPTIONAL <contact:org> element that contains the name of the
organization with which the contact is affiliated.


In <contact: org> hoort bij zakelijke contactpersonen de organisatie.
En <contact: name> is voor een naam van een contactpersoon of zijn rol (functie/afdeling).


EPP mag dan wel Extensible zijn, maar het lijkt me dat als ze het anders willen doen ze een mooie SIDN extensie moeten maken, en niet de standaard velden een andere betekenis gaan geven.
Dit zorgt alleen maar voor verwarring bij registrars die ook met andere EPP registries werken.

Zal zoals ze het nu doen, wel makkelijker voor ze geweest zijn om de DRS4 gegevens te importeren, maar toch is het een slordige oplossing.

DutchTSE
16/02/10, 17:13
Sowieso zit er nu nog een bug in DRS5 waarbij "org" verloren gaat zodra een domein verhuist wordt. Dit wordt pas bij een volgende release gefixt, dus wij hebben besloten org geheel niet te gebruiken en gewoon leeg te laten.

Verder zit ik nu inderdaad met het probleem dat ik de SIDN en Key Systems slecht kan combineren omdat KS wel toestaat alle onderdelen van een handle te updaten, en bij de SIDN naam enz read-only zijn. Ik moet nu wanneer een handle gewijzigt moet worden bepalen of deze handle bij de SIDN gebruikt wordt, zoja dan kun je naam enz niet wijzigen, zoniet dan kun je hem wel wijzigen. Weer lekker kloten dus :)

maxnet
16/02/10, 17:55
Verder zit ik nu inderdaad met het probleem dat ik de SIDN en Key Systems slecht kan combineren omdat KS wel toestaat alle onderdelen van een handle te updaten, en bij de SIDN naam enz read-only zijn. Ik moet nu wanneer een handle gewijzigt moet worden bepalen of deze handle bij de SIDN gebruikt wordt, zoja dan kun je naam enz niet wijzigen, zoniet dan kun je hem wel wijzigen.

Maar goed, in dat opzicht is SIDN niet uniek.
Bij dns.be en EurID mag je de bedrijfsnaam ook niet zomaar aanpassen (moet je een trade voor aanvragen en betalen).

En bij KS werkt het ook niet bij elke extensie even goed.
Je kan de naam wel via EPP aanpassen, maar vervolgens worden bestaande domeinen niet altijd aangepast.
Bij .com en .net gaat het wel goed omdat ze daar zelf de whois voor doen, maar met ccTLDs ervaren we wisselende resultaten.


Sowieso zit er nu nog een bug in DRS5 waarbij "org" verloren gaat zodra een domein verhuist wordt.

Tja, zou na een verhuizing zo-ie-zo de contactpersonen vervangen voor handles die je zelf aanmaakt. Anders heb je het risico dat je als je 10 domeinen van dezelfde persoon verhuist, je 10 verschillende handles krijgt.

RogierK
18/03/10, 11:41
Wij zijn zo te zien niet de enige die dit is opgevallen.

Dit is een vervelende afwijking ten opzichte van bijvoorbeeld DNS.BE of EURid welke wel normaal gebruik maken van het <contact:org> veld. Eigenlijk wordt nu dus alleen het <contact:name> veld gebruikt. Het veld <contact:org> is wat dat betreft dan redelijk onzinnig in mij ogen en wordt op een verkeerde manier gebruikt bij de SIDN.

Het had ze een extensie kunnen besparen en waarschijnlijk bij de meeste deelnemers een extra vinkje en controle in het systeem om aan te geven of het een rechtspersoon of een natuurlijk persoon betreft.

Ook is het nu dus mogelijk om een handle van een houder, welke een rechtspersoon is, als admin of tech contact te gebruiken wat mij dus ook niet echt logisch lijkt.

DutchTSE
18/03/10, 12:23
Wij hebben het opgelost door de bedrijfsnaam een hogere prio te geven: is de bedrijfsnaam ingevuld dan wordt deze gebruikt in het "naam" veld, is de bedrijfsnaam leeg dan wordt de voorletter/achternaam gebruikt.

PowerSp00n
18/03/10, 12:30
Maar dan heb je een bedrijfsnaam als contactpersoon, niet echt het idee van een contactpersoon lijkt me. Hoewel dat ook wel mijn eerste ingeving was, maar echt correct is het niet.

DutchTSE
18/03/10, 12:47
Maar dan heb je een bedrijfsnaam als contactpersoon, niet echt het idee van een contactpersoon lijkt me. Hoewel dat ook wel mijn eerste ingeving was, maar echt correct is het niet.

Als jij een beter idee hebt? :thumbup:
Het is gewoon de beperking van het systeem van de SIDN, mij lijkt dit de beste manier..

M.C.
18/03/10, 17:25
Omdat wij ook al bij DRS4 met interne handles werkten, is dit voor ons geen nieuw probleem.

De oplossing die DutchTSE geeft is inderdaad ook degene die wij gebruiken. Als een bedrijfsnaam is ingevuld, wordt dat de 'houder', als die leeg is wordt het de natuurlijke persoon. Voor contactpersonen wordt weer alleen de naam gebruikt. Aangezien het voor onze database niet interessant is of een bedrijf een BV, NV, VOF of stichting is, wordt op deze manier ook de rechtsvorm bepaald ('anders' / 'natuurlijk persoon').

In mijn ogen valt dit in de lijst met 'design-flaws' waar ook de woonboten, scheiding van straat, huisnummer en toevoeging onder vallen. Zonder vervelend jegens de SIDN te willen zijn behoorde in mijn ogen ook DRS4 in zijn geheel tot deze lijst, maar die grote hindernis is dus genomen.

Ik hoop dat de SIDN zich zsm schikt naar de standaard: elk contact kan een contactpersoon en optionele bedrijfsnaam hebben. Dan kunnen we ook eindelijk klanten de mogelijkheid bieden om contactpersonen te wijzigen voor bedrijfsnamen, zonder op de achtergrond met handles te moeten rommelen.

Nu kan dat niet omdat wij een handle in onze administratie voor alle posities inzetbaar willen maken.

In ieder geval, ze zouden natuurlijk op basis van de rechtsvorm geautomatiseerd kunnen bepalen of iets een bedrijf is of een natuurlijk persoon. Aangezien we ook al gegevens.onbekend@sidn.nl hebben kan Dhr. O. nbekend daar ook nog wel bij.

Ik moet wel zeggen dat als de SIDN ook deze laatste loodjes nog zou aanpassen, ze opeens wel een van de fijnere registratie systemen in de wereld hebben. In principe zouden ze dan 'beter' zijn dan bijv. EurID waar het verschil tussen transfers en trade erg brak is in mijn ogen; verder vind ik het onzinnig dat een houderwijziging tot een verlenging moet leiden omdat dat ook niet tot de standaard behoort en je als provider moeilijk voor alle extensies totaal verschillende bedrijfsregels kan hanteren.

Weet iemand of de SIDN plannen heeft op dit gebied?

Ik heb de EurID wel eens gemaild over het opheffen van de verschillen tussen transfers en trades maar behalve dat het een zeer welkome suggestie was, heb ik er nooit meer wat van gehoord.

Bij de SIDN heb ik de laatste tijd wel het idee dat er geluisterd wordt naar deelnemers, achteraf tenminste ;)

WH-Tim
19/03/10, 14:13
Waar kunnen jullie nou met vragen terecht over SIDN als serieuze gesprekspartner?
De SIDN Taskforce natuurlijk! info@directwebsolutions.nl kun je me bereiken.. ik zal zodadelijk even inhoudelijk reageren, sla mijn emailadres vanaf nu maar op in je adresboek/favorieten ;-)

WH-Tim
19/03/10, 14:26
@MC ik heb zelf ook al gedacht aan het principe wat ook al voor Whois gebruikt wordt in BE, EU en nu ook in NL iets wat daarop lijkt. Dus dat je een contactpersoon opgeeft, en optioneel kunt meegeven (als een optionele extensie zijnde) of je de contactpersoon wilt weergeven als bedrijf of als persoonsnaam zijnde. Gisteren was ik nog in persoonlijk overleg met SIDN over de migratie contactgegevens data, dat komt allemaal nog goed.Aanstaande vrijdag zit ik nog wat uren met SIDN in overleg, dan zal ik dit meenemen.

Betreft de uitkomst van gisteren: iedereen heeft exports op zijn registrar account (besloten deel vd site) staan met daarin alle drs5 handle data. De gegevens die kapot gemigreerd zijn worden komende maand geexporteerd. Wordt momenteel voorstel voor opgesteld. Data kwijt is SIDN dus niet, maar drs4 was gewoon 1 grote rommel waardoor er nu een hoop vage gegevens braak komen te liggen en alleen de goede gegevens in DRS5 zijn overgezet.

maxnet
19/03/10, 14:52
Dus dat je een contactpersoon opgeeft, en optioneel kunt meegeven (als een optionele extensie zijnde) of je de contactpersoon wilt weergeven als bedrijf of als persoonsnaam zijnde.

Hoop dat je met "extensie" geen "SIDN extensie" bedoeld.
EPP heeft daar standaard al ondersteuning voor: http://tools.ietf.org/html/rfc5733#section-2.9