PDA

Bekijk Volledige Versie : VPS specificaties



Jordy8
16/02/10, 12:38
Welke specificaties moet een VPS server minimaal hebben vinden jullie?

Ik heb nu een hostingprovider gevonden met:

xeon cpu
minimaal 24 GB intern geheugen
raid configuraties - 5 of 10

Of moeten jullie nog meer details weten?

Tommi
16/02/10, 12:48
Welke specificaties moet een VPS server minimaal hebben vinden jullie?

Ik heb nu een hostingprovider gevonden met:

xeon cpu
minimaal 24 GB intern geheugen
raid configuraties - 5 of 10

Of moeten jullie nog meer details weten?

Ik denk dat elke hosting-provider dergelijke configuraties wel garandeert, echter weet je natuurlijk niet bij voorbaat of deze kloppen. Ga niet 100% op de specificaties van die machines af, kijk naar de support die je erbij krijgt, Hoelang bestaat het bedrijf al, Wat zeggen de ervaringen over het bedrijf?

Zijn genoeg dingen waar je beter naar kan kijken, dan de aangeboden specificaties van de machine waar je op komt:)

SF-Jeroen
16/02/10, 12:55
De specificaties zeggen nagenoeg niets, immers een beetje dualcore met 2 vpssen erop is beter dan een quadcore met 24 vpssen...

Het hangt dus ook erg af van het aantal vpssen dat erop gehost wordt, de virtualizatietechniek, de harde schijven (sas, scsi)

WeServIT
16/02/10, 12:56
De hardware wil natuurlijk wel iets zeggen over het kwaliteit van de VPS, maar je kunt die server ook helemaal overbelasten. Je hebt misschien kleinere servers met bijvoorbeeld 8GB geheugen die beter presteren dan servers met 24GB geheugen omdat er op de machine met 8GB minder VPS'en draaien. De snelheid van een VPS hangt ook af van de processor kracht, IO enz.

Randy
16/02/10, 12:59
Welke virtualisatietechniek wordt er gebruikt, wel belangrijk om te weten. Gebruikt een (certified!) hoster VMware, dan heb je ook toegang tot WebAccess en de VI-client, waarmee je zelf vanaf je eigen desktop reinstalls kunt uitvoeren.

Geheugen maakt niets uit. Ik heb machines met 8, 20, 28, 32, 64 en 73 Gbyte geheugen. De workload wordt vanzelf verdeelt. Als er problemen zijn, ligt dat in de meeste gevallen aan de i/o op de disken. Storage is het traagste component in iedere server. Laat staan als je 40 virtuele servers op een node draait.

RAID-5 en SATA disken is not done. De schrijfperformance is verre van geweldig. Zaken als doorvoersnelheid zijn daarbij niet belangrijk. Of ik nu een Gbit iSCSI heb, 3 of 6 Gbit SAS of 4 of 8 Gbyte Fibre Channel, gemiddels zal er nooit meer dan 400 Mb/s over een node gaan.

xserve
16/02/10, 13:01
Als de VM's geheugen gegarandeerd krijgen maakt het natuurlijk niet uit hoeveel RAM erin zit. Hoe meer RAM, hoe meer VM's er met gegarandeerd geheugen op kunnen draaien.

Overigens is de snelheid van de storage vaak veel meer bepalend bij VM's dan de processor. Dus het is belangrijk om daar in ieder geval op te letten.

Edit: Wat Randy dus zegt. :)

Magus
16/02/10, 14:48
De virtualisatietechniek maakt ook een groot deel van de specs uit. VMware heb je inderdaad een webinterface, maar ook voor kvm, xen en andere installaties zijn vaak conctrolepanelen beschikbaar waarbinnen je een console, herstart, backups en reinstall kunt regelen. Vaak is dit geintegreerd in het controle/klanten paneel van de betreffende hosters.

Ook kan het zijn dat er niet van 1 machine gebruik wordt gemaakt maar van meerdere 'kleine' nodes, die samen in een serverpool een cluster vormen. Je hebt dan al snel meer dan 10 cores in een cluster, wat uiteraard weer een betere balans kan betekenen dan een enkele server waar 4 cores beschikbaar zijn.

®on
16/02/10, 15:03
De vraag is ook: wat ga je met de VPS doen?

Randy
16/02/10, 15:06
De vraag is ook: wat ga je met de VPS doen?

Dat is het grappige: Dat zou namelijk helemaal niets uit mogen maken. Er zit technisch vrijwel geen verschil tussen een virtuele of fysieke server m.b.t. mogelijkheden.
Op een VPS kun je alleen niet (hardwarematig) virtualiseren en je kunt er geen specifieke hardware in proppen.
Daarbij geldt wel dat er veel verschillen tussen verschillende virtualisatietechnieken zitten. Software virtualisatie (virtuozzo en de Open source variant) laat ik hier maar even achterwege.

Jordy8
16/02/10, 15:17
Ja, ik wil een eigen game er op gaan draaien. En dan geen zware zoals RuneScape oid maar een textbased zoals www.tribalwars.nl. Maar dan moeten de servers wel snel zijn.

Bakker ICT
16/02/10, 16:25
Ik zou gewoon beginnen met een VPS bij een goede kwalitatieve partij. Kies een partij uit waarbij je een goed gevoel hebt, en als het snel moet zijn, kijk dan ook eens naar de prijs. Over het algemeen, hoe meer het kost hoe beter. Niet altijd, maar onze prijzen van VPS-sen zijn gewoon hoger vanwege de hardware, indeling, support op en van onze VPS servers.

Magus
16/02/10, 16:37
of plaats een offerte aanvraag in het daarvoor bestemde deel van het forum, dan kun je kiezen uit een veelheid van hosters, veelal met een maandje gratis testen

oehTie
16/02/10, 23:48
inderdaad, testen is het meest belangrijke. een goede vps hoster heeft altijd een goede balans in zijn servers zodat procentueel gezien geheugen en cpu evenveel belast worden, maar de harde schijf capaciteit nog niet overbelast.

Wat randy ook aangaf, ook ik merk dat storage het meest belangrijke is als het gaat om snelheid. Op lokale storage heb ik gemiddeld rond de 750 megaBYTEs per seconde. Maar met netwerkstorage kom ik ook niet veel verder nog dan 400 mbit/s. Voordeel van netwerkstorage is dan wel weer dat als de server down gaat deze onmiddels en zonder onze tussenkomst overgenomen kan worden door een andere fysieke host.

Yourwebhoster
17/02/10, 00:03
Ja, ik wil een eigen game er op gaan draaien. En dan geen zware zoals RuneScape oid maar een textbased zoals www.tribalwars.nl (http://www.tribalwars.nl). Maar dan moeten de servers wel snel zijn.
Start met een VPSje, mocht je meer nodig hebben dan merk je dat vanzelf. Vaak bieden VPS hosters de mogelijkheid aan om door te groeien tot een dedicated server (hoewel dit niet altijd op de website staat, gewoon vragen;)).

Randy
17/02/10, 00:04
Wat randy ook aangaf, ook ik merk dat storage het meest belangrijke is als het gaat om snelheid. Op lokale storage heb ik gemiddeld rond de 750 megaBYTEs per seconde.

Toevallig gemeten toen er nog alcohol in je bloed zat van Carnaval? Zelfs met mijn SSD's in RAID-0 haal ik dat niet. :lovewht:

Marin
17/02/10, 00:04
Op lokale storage heb ik gemiddeld rond de 750 megaBYTEs per seconde.

Doe mij die schijf eens! Wat kost ie?


Toevallig gemeten toen er nog alcohol in je bloed zat van Carnaval? Zelfs met mijn SSD's in RAID-0 haal ik dat niet. :lovewht:

Maar dan ook net niet he :D

Yourwebhoster
17/02/10, 00:08
Doe mij die schijf eens! Wat kost ie?



Maar dan ook net niet he :D
http://hothardware.com/News/Fusionio-ioXtreme-PCI-Express-SSD-Sneak-Peek/
Zal hem wel niet zijn; helaas niet een traditionele schijf...
Hier trouwens ook iets leuks:
http://hothardware.com/Articles/Fusionio-ioXtreme-PCI-Express-SSD-Review/

Naja je komt iig aan een hoge lees snelheid:) Maar ik ga nu de hele andere kant op dus...

Randy
17/02/10, 05:18
Naja je komt iig aan een hoge lees snelheid:) Maar ik ga nu de hele andere kant op dus...

Daar heb je wat aan, vooral na de reboot. Daarna staat alles in de cache. Schrijfsnelheid, dat is wat ik wil hebben. En snelle accesstimes. De doorvoersnelheid is niet echt relevant. Zolang ik >50 Mb/s op een VM haal is dat echt meer dan voldoende voor de gemiddelde gebruiker. Minder vrolijk word ik van hoge (>6 ms) accesstimes onder load.

Yourwebhoster
17/02/10, 09:25
Daar heb je wat aan, vooral na de reboot. Daarna staat alles in de cache. Schrijfsnelheid, dat is wat ik wil hebben. En snelle accesstimes. De doorvoersnelheid is niet echt relevant. Zolang ik >50 Mb/s op een VM haal is dat echt meer dan voldoende voor de gemiddelde gebruiker. Minder vrolijk word ik van hoge (>6 ms) accesstimes onder load.
Snap ik, vandaar dat ik ook zeg dat ik de hele andere kant op ga. Het ging meer om die 750 MBps;)

Jordy8
17/02/10, 15:55
Ik ben van plan om een VPS te gaan kopen bij www.mijnhostingpartner.nl. Binnenkort komt hun dienst www.mijnvpspartner.nl uit. De specificaties heb ik al gekregen. Eerst was ik bang dat ze nog geen ervaring hadden, maar 1) ik koop de vps pas over een jaar (ik doe eerst een half jaar de gewone website) en 2) Ik hoor enorm veel positieve reacties betreft uptime en support.

Bakker ICT
17/02/10, 15:58
Wellicht kan je hier specificaties en prijs posten, dan kan daar een mening over gegeven worden.

Let wel op, we zijn hier bijna allemaal aanbieders van hosting, dus een erg objectieve mening zal je niet krijgen ;)

Jordy8
17/02/10, 16:02
OS Centos 5.2
HDD 20 GB
Memory 1 GB
Dataverkeer 500 GB
IP Adressen 1
Facturatie per kwartaal
Betaling automatische incasso

€ 20,45 (excl. BTW) per maand

Yourwebhoster
17/02/10, 16:03
Als je het toch pas over een jaar koopt, wat wil je dan weten nu? In een jaar tijd kan veel gebeuren; ook wat servers en prijs betreft.

Bakker ICT
17/02/10, 16:04
Voor het begin lijkt het prima te zijn, maar als je game snel groeit... lijkt het me te budget. Maar goed, dan kan je altijd migreren naar een andere partij of met die partij een juiste oplossing te vinden.

Voor die prijs kan je redelijkerwijs niet verwachten dat er een dikke server en dikke opslag achter zit. Zeker weten doe ik dat niet, dat doet alleen de partij waarbij je de hosting doet ;)

Jordy8
17/02/10, 16:06
ok, wat is game snel groeit? Kun je een schatting geven? Of is dat lastig?

Yourwebhoster
17/02/10, 16:07
ok, wat is game snel groeit? Kun je een schatting geven? Of is dat lastig?
Zonder feiten kan je niks, hier kunnen we alleen maar gissen. Wat te doen bij groei is al aangegeven.

Jordy8
17/02/10, 16:08
ok het is maar een klein spel, geen runescape maar iets als www.tribalwars.nl

Yourwebhoster
17/02/10, 16:09
Feiten zijn hoeveel resources het nodig heeft; niet wat het is. Ik kan niet zeggen of het een zwaar of licht iets is.

Verder vraag ik mij nog steeds af waarom je het nu wilt weten; aangezien je het pas over een jaar wilt kopen.

Jordy8
17/02/10, 16:09
Misschien iets korter...

Yourwebhoster
17/02/10, 16:11
Als je het echt wilt weten; zal je het zelf moeten uit testen of iemand inhuren om dit uit te testen. En als je echt wilt weten wat je nodig hebt; kan je beter gaan naar een community die zich met dat systeem bezig houd.

Bakker ICT
17/02/10, 16:12
ok, wat is game snel groeit? Kun je een schatting geven? Of is dat lastig?

Juist dat is gissen, maar bij de juiste partij beginnen scheelt al een hoop.
Als die partij je kan garanderen dat ze bij groei ze je kunnen overzetten naar een fatsoenlijke server dan is dat geen probleem.

Wellicht hebben ze al een VPS platform met snelle servers en opslag, want je database zal straks (lees IO/opslagperformance) een hoop vragen. Wijzelf hosten alles al vanaf een snelle netwerk opslag zodat dit bij een plotselinge groei van een van onze klanten geen problemen oplevert. Vraag het even na zou ik zeggen bij partij waar je nu je pakket wilt afnemen.

Let ook op dat ze die garantie afgeven in de offerte... maar goed als het toch pas over een jaar gaat spelen ... heeft dit eingelijk ook niet echt heel veel zin ;)

WeServIT
17/02/10, 17:04
Ik zou gewoon beginnen met een fatsoenlijke 1GB VPS bij een fatsoenlijke provider, welke gebruik maakt van RAID10 storage of SAN storage zodat de kans op een langzame disk kleiner is. Wanneer je later merkt dat je VPS niet meer voldoet kun je kiezen voor een upgrade of een upgrade naar een dedicated server.
Wanneer je spel erg hard groeit en je genoeg kennis hebt om zelf een server aan te schaffen en coloceren kun je dat later nog altijd doen.

Jordy8
17/02/10, 18:18
Is het terecht om te twijfelen aan hun ervaring als ze bestaan sinds november 2008 en (als ik mijn vps over een jaar ga aanmaken) een half jaar VPS ervaring hebben? Of maakt dat niks uit en is het niet terecht dat ik daar aan twijfel?

Yourwebhoster
17/02/10, 18:20
Is het terecht om te twijfelen aan hun ervaring als ze bestaan sinds november 2008 en (als ik mijn vps over een jaar ga aanmaken) een half jaar VPS ervaring hebben? Of maakt dat niks uit en is het niet terecht dat ik daar aan twijfel?
Je kan altijd twijfelen, maar ga hier pas over discussiëren een maand voordat je het wilt kopen. In die tijd kan de service totaal veranderen; overname; etc.. Dan heb je hier niks meer aan; zou zeggen stel je vragen een andere keer als je serieus iets wilt hebben binnen een maandje of wat.

WeServIT
17/02/10, 18:28
Het is natuurlijk leuk dat je een jaar van te voren al bezig bent met het kijken naar een geschikte VPS provider, maar wat Yourwebhoster ook al zei; Het bedrijf wat jij misschien op het oog had is overgenomen of is iets anders mee gebeurd. Misschien zijn er tegen die tijd wel andere bedrijven bij gekomen die misschien nog niet zolang bestaan, maar wel een goede infrastructuur hebben en een goede service.
Ik zou als ik jou was een maand voordat je de VPS daadwerkelijk nodig hebt een zoektocht starten naar een VPS provider. Maak een topic aan in de aanbiedingsfora hier of ga opzoek via ISP gids.

Veel succes.